Tabeller
Fra : Rune Thougaard

Dato : 11-07-03 21:51

Hvis jeg har lave en tabel og føre musen hen over et at felterne hvordan
gøre jeg så at hele feltet skifter farve..??

kunne man evt. klikke på et helt felt som linker vidre til en anden side..?

mvh. Rune Thougaard
--
http://www.vinperlen.dk
http://www.hh-indretning.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 11-07-03 22:34

Rune Thougaard wrote:

> Hvis jeg har lave en tabel og føre musen hen over et at felterne
> hvordan gøre jeg så at hele feltet skifter farve..??

Det kan gøres på to måder.

1. CSS:
Dette er nok den simpleste metode - desværre fungerer den ikke i
Internet Explorer, da denne browser ikke rigtig understøtter :hover-
pseudoklassen på vilkårlige elementer.

Du tildeler din tabel en klasse, og definerer følgende regel:

table.hovermark td:hover {
   background-color: #ccffcc;
}

Denne regel matcher samtlige celler i en tabel med klassen
"hovermark" som i dette eksempel:

Ønsker du at det kun skal virke for enkelte celler, kan du i stedet
gøre følgende:

td.hovermark:hover {
   background-color: #ccffcc;
}

2: JavaScript.

Den her metode skulle fungere i langt de fleste browsere, hvis
brugeren vel at mærke har JavaScript aktiveret.

Indsæt følgende kode som attribut til de pågældende celler:

onmouseover="this.bgColor='#ccffcc'"
onmouseout="this.bgColor='#ffffff'"

Eks.:

onmouseout="this.bgColor='#ffffff'">Denne celle fremhæves</td>

Alternativt kan du benytte en kombination af begge metoder, men det
er måske overkill.

Håber det kan bruges.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Rune Thougaard

Dato : 11-07-03 23:03

Jeg kan altså ikke få nogle af dem til at virke kunne du evt. ligge dem ud
på nettet så jeg kunne se hvordan de så ud eller sende dem til mig..??

mvh. Rune Thougaard

Fra : Brian Tranholm

Dato : 12-07-03 08:36

Jeg bruger denne metode. Der er en hoover effekt, og cellen skifter derefter
farve. Virker med Internet Explorer.

<DIV id=a><A onmouseover="a.style.background='#000000'"
onmouseout="a.style.background='#660066'" HREF="http://www.???">

<DIV id=b><A onmouseover="b.style.background='#000000'"
onmouseout="b.style.background='#660066'" HREF="http://www.???">
<DIV id=c><A onmouseover="c.style.background='#000000'"
onmouseout="c.style.background='#660066'" HREF="http://www.???">

Metoden fungerer kun med separate tabeller.

Effekten er brugt på denne side:
http://www.1sted.dk/start/forum.html

Venlig hilsen
Brian Tranholm
Hjemmeside: www.1sted.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 12-07-03 12:25

Rune Thougaard wrote:

> Jeg kan altså ikke få nogle af dem til at virke kunne du evt.
> ligge dem ud på nettet så jeg kunne se hvordan de så ud eller
> sende dem til mig..??

Okay, hvor og hvordan har du benyttet det? Hvad sker der? Kig evt. her:

   http://www.infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html

Jeg har bikset en lille side sammen, hvor begge metoder benyttes
særskilt:

   http://www.daimi.au.dk/~zoolook/misc/cellhover.html

Jeg har foreløbig kun testet det i Mozilla 1.3 og Internet Explorer 6,
da jeg ikke lige har tid p.t.

Desuden ville det være rart, om du ville gøre lidt ved din citatteknik
- det vil nemlig gøre din indlæg noget nemmere at læse og besvare

Med venlig hilsen,

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-07-03 23:49

"Rune Thougaard" <rune@vinperlen.dk> skrev

> Hvis jeg har lave en tabel og føre musen hen over et at felterne hvordan
> gøre jeg så at hele feltet skifter farve..??

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Stig Nygaard

Dato : 12-07-03 09:07

Hej Erik

Erik Ginnerskov wrote:

style="display:block" skulle vel have været på linket, ikke cellen? Og
så dernæst en "sædvanlig hover effekt" på linket...

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk