Menu farver
Fra : Maria Leger

Dato : 11-07-03 14:18

Jeg sidder med et banalt problem.

Jeg skal lave en menu med tilhørende undermenu. Når en undermenu
er aktiveret skal menupunktet på hovedmenuen skifte farve og
samtidigt skal det aktive menupunkt i undermenuen have samme
farve. Men når det næste menupunkt aktiveres skal farven skifte
til default.

Er der nogen som kan hjælpe mig?

/maria

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jette

Dato : 12-07-03 09:54

"Maria Leger" skrev:
> [...]
> samtidigt skal det aktive menupunkt i undermenuen have samme
> farve. Men når det næste menupunkt aktiveres skal farven skifte

Det du vil lave, kan ikke lade sig gøre med HTML alene. Du skal have fat i
noget javascript.
Prøv at spørge i dk.edb.internet.webdesign.clientside.
Du kan også være heldig at finde et færdigt script til formålet. Prøv denne
søgning i Google:

http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=%2Bjavascript+%2Bmenu+%2Bnavigation

Mvh. Jette

--
***** LEJLIGHED TIL SALG I STORKØBENHAVN *****
3 vær. med have, centralt i 2860 Søborg

Fra : Stig Nygaard

Dato : 12-07-03 09:30

Hej Jette

Jette wrote:
> Det du vil lave, kan ikke lade sig gøre med HTML alene. Du skal have fat i
> noget javascript.

En smule provokeret af en sådan udtalelse, vil jeg lige bede dig om at
tjekke følgende som er lavet i standard CSS2:

http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/menus/demo.html
(se evt. også screenshot på http://www.rockland.dk/show.asp?post=24)

Det er dog vist endnu kun Mozilla-baserede browsere (incl. Netscape 7)
som pt. understøtter CSS godt nok til at det virker perfekt.

> Prøv at spørge i dk.edb.internet.webdesign.clientside.

Så i praksis har du selvfølgelig ret alligevel

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Stig Nygaard

Dato : 12-07-03 09:33

Hej

Stig Nygaard wrote:
> Det er dog vist endnu kun Mozilla-baserede browsere (incl. Netscape 7)
> som pt. understøtter CSS godt nok til at det virker perfekt.

Virker faktisk også i Opera 7 viser en hurtig test. Men så længe IE ikke
understøtter det er det selvfølgelig stadig kun en interessant teknisk
demonstration.

Fra : Jette

Dato : 12-07-03 10:47

Stig skrev:
> En smule provokeret af en sådan udtalelse, vil jeg lige bede dig om at
> tjekke følgende som er lavet i standard CSS2:

Jeg skriver at det ikke kan lade sig gøre med HTML alene, og foreslår
derefter javascript.
Jeg siger ikke, at det ikke kan lade sig gøre i CSS.

Mvh. Jette

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 12-07-03 15:58

> [...]
>
> Det er dog vist endnu kun Mozilla-baserede browsere (incl. Netscape 7)
> som pt. understøtter CSS godt nok til at det virker perfekt.

Et meget flot eksempel på hvad man kan med css.
Spørgsmålet er så, om man vil regne en sådan menu som design.
Jeg mener ikke, det har så meget at gøre med design, som det har at gøre med
en funktion.
Da javascript er lavet til sådan et formål, bør man vel også bruge det til
det, eller hvad?

Regards,
Ryan & Compos Mentis
http://www.composmentis.dk
cm@composmentis.dk

Fra : Stig Nygaard

Dato : 12-07-03 16:44

Hej Ryan

Ryan Kristensen wrote:
> [...]
> en funktion.
> Da javascript er lavet til sådan et formål, bør man vel også bruge det til

Jeg er helt uenig. Hvis du ser siden i en browser uden support for CSS,
så ser du en almindelig liste i flere niveauer. Med forskellige
stylesheets kan du så vælge at præsentere menuen enten simpelt noget
lignende den ser ud uden CSS, som en "collapsable list" (øhh spell?),
som en dropdown menu i toppen, eller som i det aktuelle tilfælde en
folde-ud menu i den ene af siderne. Det er da *netop* at ændre
præsentationen med CSS, uden at ændre det faktum at det grundlæggende
bare er en menu i flere niveauer.