Mailserver / DNS....
Fra : Torben Brøndum

Dato : 18-07-03 21:55

Hej igen,

Jeg vil gerne have klarhed over relationerne mellem egen mailserver, dns,
mailbackupserver og adsl udbyderen.

Hvor hænger det sammen idet jeg på en stofanetforbindelse og med hostning af
min (egen) hjemmeside hos/på
andet webhotel overvejer at have egen mailserver. Hos hvem skal jeg bede om
at få ændret DNS (MX record)
og hvem skal/kan være mailbackupserver ? Registrering af mailbackupserver er
en del af MX registreringen ikke ?

Men det er måske ikke givet, at man altid vil kunne få en extern
mailbackupserver......er det nødvendig i forhold til
hvor lang tid mails ligger i kø til en mailserver, der evt. ikke er oppe.
Hvor ligger mails i kø normalt og hvor lang levetid
har de. der bliver sendt besked til mailafsender om evt. manglende
levering........ja mange spørgsmål.

Jeg vil blive glad for lidt afklaring - tak.

Torben Brøndum

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-07-03 22:52

Torben Brøndum <Webmaster1@worldwide.dk> wrote:

> [...]
> Hvor ligger mails i kø normalt og hvor lang levetid
> har de. der bliver sendt besked til mailafsender om evt. manglende

Nu er jeg ikke ekspert på området, men jeg har da min egen mailserver
kørende, så mon ikke jeg kan hjælpe dig lidt.

Det er lidt uklart om du hoster din hjemmeside hos dig selv, eller om du
har den hostet et andet sted. Hvis du i forvejen hoster hos dig selv, så
peger DNS'en hos dem der hoster dit domæne altså på dig. Det er der, at
du skal have indskrevet dine MX records, så de også peger på din egen
server.

Hvis du får hostet din hjemmeside på et eksternt webhotel, så peger
DNS'en på deres server og du skal blot have peget MX recorden på den
server, hvor du vil have hostet din mail. Det kan mailudbyderen nok
fortælle mere om, for de udleverer nok nogen oplysninger.

Du behøver ikke en mailbackup-server hvis du hoster lokalt, medmindre
der er spærret på port 25, som det er tilfældet med TDC ADSL. Det
betyder, at det ikke er muligt at levere post direkte til mailservere på
TDC's ADSL-linier med privat-abonnement. Posten bliver derfor afleveret
til TDC's mailbackup som så leverer den videre. Jeg ved ikke hvordan det
er sat op hos Stofa.

Du kan selvfølgelig købe dig til en mailbackup, men hvor det tilbydes og
til hvilke priser ved jeg ikke. Det er selvfølgelig en rar sikkerhed og
derfor er det såmænd ikke så skidt med TDC's blokering. Jeg mener at der
går flere dage før end mails bliver droppet helt, så man skal virkelige
have problemer før end mails forsvinder helt, men man kan jo være på
ferie, når maskinen eller linien går ned.

Hvis du får hostet din mail eksternt, så skal du vist ikke bekymre dig
om en backup-server, for sådanne udbydere har styr på den slags og har
nok bedre oppetider end de fleste private.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 18-07-03 22:50

> [...]
>min (egen) hjemmeside hos/på
>andet webhotel overvejer at have egen mailserver. Hos hvem skal jeg bede om

Hos det firma som du har købt dit domæne hos.

>og hvem skal/kan være mailbackupserver ? Registrering af mailbackupserver er
>en del af MX registreringen ikke ?

Muligvis din internet leverandør, ellers så skal du finde et andet
alternativ. Men joh Backup mail server er en del af MX opsætningen.

Alternativet kunne være at flytte dit domæne til GratisDNS.dk, så kan du
nemlig selv ændrer din DNS opsætning samt "tilkøbe" muligheden for en
backup mailserver

>Men det er måske ikke givet, at man altid vil kunne få en extern
>mailbackupserver......er det nødvendig i forhold til
>hvor lang tid mails ligger i kø til en mailserver, der evt. ikke er oppe.

Mener at mails venter i ca 7 dage før at de bliver sendt tilbage med
mindre at serveren ikke svarer med det samme. Men mener at fordelen ved
backup mail server netop er at den tager imod mailen og først returnerer
den efter x dage, hvorimod at mailen ville blive returneret indenfor
timer såfremt at du kun havde haft din hovedmailserver

>Hvor ligger mails i kø normalt og hvor lang levetid
>har de. der bliver sendt besked til mailafsender om evt. manglende
>levering........ja mange spørgsmål.

Mailsne plejer at ligge i kø på afsender serveren. Og afsenderen vil som
regel få besked om at mailen ikke kunne afleveres såfremt at den ikke
kunne afleveres, men det afhænger af selve opsætningen af mail serveren
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-07-03 22:46

"Torben Brøndum" <Webmaster1@worldwide.dk> writes:

> [...]
> hostning af min (egen) hjemmeside hos/på andet webhotel overvejer at
> have egen mailserver. Hos hvem skal jeg bede om at få ændret DNS (MX

Det skal du bede om hos din hostmaster, altså dem der kører de
DNS-servere der er tilknyttet domænet.

> og hvem skal/kan være mailbackupserver ?

Alle kan køre en mailbackupserver for dig. Dog kan det være at din
udbyder har begrænsninger på hvem der må aflevere mail til din boks.

> Registrering af mailbackupserver er en del af MX registreringen ikke?

Jo, det er en DNS-ting.

> Men det er måske ikke givet, at man altid vil kunne få en extern
> mailbackupserver

Jo, hvis din udbyder tillader det kan du have stort set lige så mange
du gider.

>......er det nødvendig i forhold til hvor lang tid mails ligger i kø
>til en mailserver, der evt. ikke er oppe.

Nej, ikke nødvendigvis. Hvis en mailserver ikke kan komme af med sin
mail til en MX hos modtageren, så vil den typisk bare prøve igen
senere, men så er du ikke selv herre over hvornår den prøver igen
senere.

> Hvor ligger mails i kø normalt og hvor lang levetid har de.

De ligger i kø ved den mailserver i rækken der ikke kan komme af med
den til den næste mailserver. Typisk har de en levetid på 5 dage, men
det er langt fra givet i alle tilfælde, det kommer an på
konfigurationen af den pågældende mailserver.

> der bliver sendt besked til mailafsender om evt. manglende
> levering........ja mange spørgsmål.

Somme tider, det kommer igen an på opsætningen af den pågældende
mailserver.

--
Jacob - www.bunk.cc
Think honk if you're a telepath.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-07-03 23:13

"Torben Brøndum" wrote:

> [...]
> levering........ja mange spørgsmål.
>
> Jeg vil blive glad for lidt afklaring - tak.

Jamen så må vi se om jeg kan levere..

Din adsl udbyder behøver ikke have noget med tingene at gøre. Du
kan godt vælge at få hosted websider og mail hos din udbyder
(ISP), men du kan også vælge alle mulige andre steder, det
bestemmer du helt selv.

Hvis du skal have rettet i DNS så skal du kontakte det firma du
har købt dit domænenavn hos.

På samme måde som med din webside, hvor du enten kan sætte din
egen server op eller købe webplads ude i byen, har du samme
valgmulighed når du ønsker at hoste mail. Du kan sætte din egen
mailserver op derhjemme eller købe dig til servicen ude i byen.
Når du har fået mailserveren sat op, skal du have rettet MX record
til så den peger på serveren. Det gør du ved at kontakte firmaet
du har købt domænenavnet af og få dem til at rette i DNS. Du
behøver hverken få hosted mail hos din ISP eller hos det firma der
hoster din webside, de ting er helt uafhængige af hinanden.

En mailbackupserver kan du også frit vælge, det afhænger kun af om
du kan få en aftale i hus med ejeren af den mailserver du ønsker
at bruge som backup. Undtagelsen er hvis du er TDC kunde, de har
noget spærring på port 25 så der er man nødt til at bruge TDC
backupmx for at tingene fungerer. Dit valg af backup mx
(mailbackupserver) skal også skrives ind i DNS og ja, det er en
del af MX registreringen.

Skåret ud i pap kan du altså godt have adslforbindelse, webhotel,
mailhotel og DNS hos fire forskellige firmaer. Du kan også finde
et firma de kan tilbyde alt i et, det bestemmer du selv. Du kan
også sætte din egen server op og selv varetage de funktioner du
ønsker.

Hvad angår det der med hvor længe mails ligger i kø hvis den
primære mailserver er nede afhænger helt og holdent af opsætningen
af backupmailserveren. De fleste mailservere kan justeres i antal
forsøg, pause mellem hvert forsøg osv. Min mailserver prøver 10
gange med 3 timers mellemrum inden den opgiver. Ved hvert
mislykkede forsøg sender den en mail retur til afsenderen om at
der ikke er hul igennem og at den vil prøve igen om 3 timer. Efter
10 mislykkede forsøg skriver den retur at den har opgivet. Hvad
andre mailservere er sat op til må du spørge administratorerne
om..

Fik jeg det hele med?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Torben Brøndum

Dato : 18-07-03 23:51

"Thomas Strandtoft" <thomas.strandtoft@anderledes.dk> wrote

> Hvis du skal have rettet i DNS så skal du kontakte det firma du
> har købt dit domænenavn hos.

.......ja som mit domæne ligger hos indtil jeg evt. flytter det hjem eller
andre steder
hen ikke ? Hvis jeg flytter såvel mail som hostning hjem og evt. senere vil
ud i byen,
hvem skal så lave pegningerne - er det det du mener med, at man også kan
have en
særskilt DNS udbyder ?

men hvis jeg kunne får egen mailserver og lader hjemmsidehostningen blive
der hvor jeg
købte mit domæne så skal jeg tilbage til dem for så at få rettet DNS/MX reg.
tilbage til dem
hvis jeg vil forsætte hos eller evt. få dem til at rette til et andet
mailhotel ! ?

Hvis man har begge del hjemme så er man "fritstillet" ang. "næste" DNS/MX
ændring ! ?

Hvis jeg køber mailbackup i byen så skal der i min MX reg. angives
mailbackup IP -ja
næsten for banalt spørgsmål, men jeg har ikke arbejdet med det før

> [...]
> et firma de kan tilbyde alt i et, det bestemmer du selv. Du kan
> også sætte din egen server op og selv varetage de funktioner du

.......hvornår og i hvilke situationer har man / bruger man særskilt DNS
udbyder ?

> [...]
> 10 mislykkede forsøg skriver den retur at den har opgivet. Hvad
> andre mailservere er sat op til må du spørge administratorerne

.....du har du hoster maildomaener for andre når du (også) har
mailbackupserver ?

> Fik jeg det hele med?

Ikke helt......jeg havde jo stadig et par spørgsmål

Og rigtig mange tak tak til Jer alle for svar til mig - der er sgu noget at
hode styr på

Torben Brøndum

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-07-03 01:42

"Torben Brøndum" wrote:

> [...]
> ud i byen,
> hvem skal så lave pegningerne - er det det du mener med, at man også kan

DNS servere er lidt populært sagt en slags "telefonbøger". Folk
behøver ikke huske ipnummeret til min server, de kan nøjes med at
huske www.carftp.com og dette navn kan de så få oversat til mit
ipnummer ved at lave et DNS opslag. DNS serverne udveksler
indbyrdes informationer således at alle DNS servere i princippet
indeholder præcis de samme informationer. Det er i bund og grund
ligegyldigt på hvilken DNS server oplysningerne indtastes, blot er
det vigtigt at der er en og kun en DNS server der er "master" for
et specifikt domæne, ellers risikerer man en konflikt hvis to
DNS'er har modstridende oplysninger.

Normalt når du køber et domæne så er en del af servicen, at
firmaet du handler hos sørger for at indtaste de oplysninger du
måtte ønske i deres DNS. Nogle firmaer tager penge for
efterfølgende at rette oplysningerne, andre gør ikke. Hvis du af
en eller anden grund skulle være utilfreds med det firma hvis DNS
er "master" for dit domæne, så kan du træffe aftale med et andet
firma om at de fremover skal være "master" for dit domæne og
efterfølgende udfylde en "flytteblanket" hos
<http://www.dk-hostmaster.dk> (som er øverste myndighed for .dk
domæner).

Du kan godt sætte din egen DNS op hvis du har lyst. Det kræver at
du lader dig registrere som zonekontakt hos dk-hostmaster. Hvis du
fx. lever af at sælge domæner til folk, så kan det være smart at
du ikke behøver kontakte andre firmaer for at få rettet i DNS
oplysningerne, men at du kan indtaste tingene direkte på din egen
server. For privatpersoner med et par domæner eller 3 mener jeg
det er totalt overkill.

En anden mulighed (hvis du selv vil pille) er at benytte en
service som <http://www.gratisdns.dk>. Hos gratisdns får du
mulighed for selv at indtaste DNS data på deres DNS server. Hvis
du ønsker dette, skal du oprette dig selv som bruger hos
gratisdns, indtaste de relevante oplysninger og efterfølgende
udfylde formularen hos dk-hostmaster der siger at du ønsker at
flytte dit domænes "stamdata" fra din nuværende DNS udbyder til
gratisdns' DNS.

Mine domæner har "master" DNS hos moduleweb.net. Det skyldes at
jeg kender en der arbejder der og han har allerhøfligst tilbudt at
varetage den funktion for mig.

> [...]
> tilbage til dem
> hvis jeg vil forsætte hos eller evt. få dem til at rette til et andet

Uanset hvor du lægger dine hjemmesider og mail så skal du altid
kontakte de mennesker der administrerer den DNS server der er
"master" for dit domæne.

> Hvis man har begge del hjemme så er man "fritstillet" ang. "næste" DNS/MX
> ændring ! ?

Nope.

> Hvis jeg køber mailbackup i byen så skal der i min MX reg. angives
> mailbackup IP -ja
> næsten for banalt spørgsmål, men jeg har ikke arbejdet med det før

Nu er jeg lidt på gyngende grund, men jeg mener kun der skal
angives navnet på mailserveren, så finder den selv ipnummeret ved
at lave en søgning på navnet.. Som sagt har jeg en nørd til at
administrere den side af sagen for mig, jeg siger hvad jeg vil
have lavet "på dansk" og Tommy oversætter det så til "DNS'sk"..

> ......hvornår og i hvilke situationer har man / bruger man særskilt DNS
> udbyder ?

Fx. hvis du har flyttet din web- og mailhosting hjem på egen
server, men ikke gider bøvlet med at drive en DNS.

> ....du har du hoster maildomaener for andre når du (også) har
> mailbackupserver ?

Jeg hoster en 4-5 maildomæner og som mailbackup bruger jeg
mailscan.moduleweb.net (efter aftale med moduleweb). Min
mailserver fungerer ikke som mailbackup for nogen, men kunne
sættes til det hvis jeg dykkede dybt nok ned i dokumentationen.
Jeg synes ikke lige jeg har tilstrækkeligt styr på det tekniske
til at jeg tør tilbyde mig som mailbackup for dig, men
princippielt er der ikke noget galt med at hjælpe hinanden på den
måde, det er udelukkende et spørgsmål om oppetid, pålidelighed og
den slags..

Det skal lige siges at en backupmailserver ikke er et must. Hvis
din primære mailserver kører stabilt så er der jo ingen ko på
isen. Selv hvis strømmen er gået et øjeblik prøver afsenderens
mailserver sandsynligvis et par gange inden den opgiver og
erklærer opgaven umulig.

Hvis du mangler en mailserver til at yde mailbackup, så prøv evt.
at checke om ikke din ISP tilbyder muligheden. En del ISP'er
stiller gratis den funktion til rådighed for deres kunder.

> Ikke helt......jeg havde jo stadig et par spørgsmål

Jamen fyr løs..

--
Hygge..
Thomas