****ADVARSEL****
Fra : Jyden

Dato : 18-07-03 18:20

KØB IKKE EN ROTTWEILER EFTER

Jutlans La-Hoya

Nedenstående postet til rottweilerklubben...

Har lige fået aflivet en hun efter La Hoya 13 måneder gammel.

Albuesdysplasi, blev opereret for 5 måneder siden, men måtte lade hunden
aflive idag...

I ved hvad La Hoyas 3 på albuerne står for, det står for kraftige
forandringer i albuerne..

Jeg vidste det ikke da jeg købte min hund efter den far, men i som
opdrættere, burde
fandme ikke avle på sådant noget lort, i burde vide bedre.

Det lugter langt væk af useriøst opdræt og pengegriskhed....

Håber virkelig de mennesker der får nogen af jeres hvalpe ikke får de samme
problemmer, som
vi har haft med vores hanhund.

Det er ikke sjovt at sige farvel til et famliemedlem, og forklarer børnene
at han
har det bedre oppe i himlen...

Fra : Claus

Dato : 18-07-03 18:37

"Jyden" <rott@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vi har haft med vores hanhund.
>
> Det er ikke sjovt at sige farvel til et famliemedlem, og forklarer børnene

Og du som køber burde se dig bedre for.

Samtidig burde du nok underskrive med navn, når du kommer med et indlæg af
den slags.

Claus

Gammel rotte mand.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 18-07-03 18:27

"Jyden" <rott@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> KØB IKKE EN ROTTWEILER EFTER
>
> Jutlans La-Hoya

<snip>

Du har ret i de ikke bør avle på sådan en hund, men der er virkelig ingen
der forbyder folk at sætte sig lidt ind i tingene inden de køber hund! Så
længe folk der ikke sætter sig ind i tingene/er ligeglade bliver ved at købe
hvalpe efter sådan en hund, lige præcist så længe vil folk også blive ved at
avle på dem! -Desværre!!

Rinnie

--
Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)
Golden: Chili (160796)

Fra : Therese

Dato : 18-07-03 18:35

"Jyden" skrev
> I ved hvad La Hoyas 3 på albuerne står for, det står for kraftige
> forandringer i albuerne..

Er det med stamtavle?
Hvordan er avlskravene i Rottweilerklubben/DKK (eller anden kennel-klub)

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Jyden

Dato : 18-07-03 19:03

Ja ! Vi burde nok have kigget noget bedre efter, men regnede med,
at når man købte hund igennem en raceklub var det helt sikkert det bedste
sted at handle.

Man må da gå ud fra som nye hundekøber at en raceklub gør alt
for at forbedre racen på alle områder, hvilket desværre ikke lader til
at være tilfældet.

Måsken Rottweiler Klubben skulle til at stramme lidt op på deres
krav til avlshundene.

Desuden har jeg senere erfaret at Rottweilere generelt lider meget af
albuesdysplasi, helt op til 50% eller mere...

PS: Man kan altid være bagklog

Gamle Rottemand --- vil du have min adresse samt telefonnummer eller hvad ??

Fra : Claus

Dato : 18-07-03 19:21

> Gamle Rottemand --- vil du have min adresse samt telefonnummer eller hvad
??

Næ..men når du skriver på den måde du gør, du navngir' en bestemt hund og
giver den skylden for at din hvalp må aflives, så synes jeg bare at du
skulle underskrive dig med et navn.

Hvorfor skriver du ikke hvor du har købt hvalpen eller hvem der er mor til
hvalpen. ?

Claus

Fra : Jyden

Dato : 18-07-03 19:24

Albuesdysplasi er stærkt arveligt !

Skrev bare dette indlæg for at andre ikke skulle havne i samme situation
som vi havnede i og så er den ikke længere.

Læs og brug det som i vil...

JYDEN

Fra : Claus

Dato : 18-07-03 20:00

> [...]
>
> Skrev bare dette indlæg for at andre ikke skulle havne i samme situation
> som vi havnede i og så er den ikke længere.

Mener du ikke at opdrætteren af din hvalp har et ansvar i denne sag, burde
han ikke have undersøgt om hanhunden var i orden. ?
Det ville være lige så passende at advare mod en opdrætter der bruger en
hanhund der har mangler ..ik. ?

Den advarsel du slynger ud her er der ingen der kan bruge til noget som
helst.

Claus

Der mener at der skal en meget høj moral til at være opdrætter.

Fra : Jane

Dato : 18-07-03 20:11

Jeg bliver oprigtig talt ked af at læse at du sviner opdrætteren til på den
her usaglige måde, jeg kan godt forstå at du er ked af det og måske vred.
Jeg mener jeg har læst at det er 6 % der ligger i avlen resten er miljøet,
foderet og om hunden går på trappe mm.
Hvad har din hund fået at spise ? Har den været overbelastet, har der været
udskridninger i hofterne når den har løbet rundt, der er rigtig mange
faktorer der spiller ind, derfor bør man være forsigtig med at anklage
opdrætteren for de har nok ikke under alle omstændigheder avlet den hund for
at den skulle aflives i så ung en alder.
Pengegriske... hmmm jeg er selv opdrætter og på nuværende tidspunkt vil jeg
tro jeg har brugt henad 200.000 kr på mine hunde, jeg har lavet 1 kuld
Cavalier hvalpe og 1 kuld er på vej af Rottweilere, så det varer længe før
jeg står i 0, husk på at det koster mange penge at købe, fodre, træne og
udstille og glem ikke dyrlægen han koster også meget.
Jeg er meget ked af det på dine vegne at du har mistet din hund, ved godt
hvordan det er og det er muligvis en reaktion på din sorg der gør at du
reargerer sådan her.
Håber at du kommer gennem det og måske finder dig en anden hund som du kan
blive ligeså glad for.
Knus
Jane
www.kennelmailunds.webbyen.dk
www.mailunds.dk

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 18-07-03 21:36

On Fri, 18 Jul 2003 21:10:55 +0200, "Jane" <bejane@mail.dk> wrote:

>Jeg mener jeg har læst at det er 6 % der ligger i avlen resten er miljøet,
>foderet og om hunden går på trappe mm.

hmmm......miljøet, foder og trapper kan da ikke give
knogleforandringer; men det kan have indflydelse på om eventuelle
knogleforandringer giver symptomer. Det er i hvert fald hvad min indre
logik fortæller mig..........
Min schæfer er vokset op i en 5. sals lejlighed, hvorfra hun selv er
gået op og ned mange gange fra hun var ca. 5 kg da min kone ikke kunne
bære hende mere. Hun har indtil videre ikke haft symptomer (knock
wood).
Mvh
Søren

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 19-07-03 20:04

Miljøbelastninger (motion, belastninger herunder trapper og sprint) samt
foder har meget at side om knoglernes "kvalitet" hos den voksne hund.

Foderet er bl.a. bestemmende for hvordan hunden vokser, og dermed også
hvordan knoglerne udvikler sig.

Hvis hvalpen belaster sine i starten meget skrøbelige knogler forkert,
ja så kan det også gå galt, det er helt bestemt ikke kun avlsmateriale.
Efter hvad jeg har hørt er tommelfingerreglen med HD og AA at 1/3 kommer
fra avlen, 1/3 fra fodring og 1/3 fra miljø (motion m.m.)

Se evt her: http://www.retrieverne.dk/frame-aa.htm om AA

og

http://www.retrieverne.dk/frame-hd.htm om HD

Jane

og som der også er sagt så er det jo langt fra kun hanhundeejerens
skyld, efter min mening ligger den største skyld, hvis problemet da
kommer fra avlen, da hos opdrætteren.

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 19-07-03 23:27

On Sat, 19 Jul 2003 21:03:33 +0200, Jane Kiilerich
<mail@retrieverne.dk> wrote:

> [...]
>Efter hvad jeg har hørt er tommelfingerreglen med HD og AA at 1/3 kommer
>fra avlen, 1/3 fra fodring og 1/3 fra miljø (motion m.m.)

Jeg har studeret teksten på dit link og konkluderet følgende:

- Albueledsdysplasi arveligt betinget.
- Albueledsdyslasi fører til slidgigtforandringer (AA) i større eller
mindre grad.
- Hurtig vækst forøger risikoen for slidgigtforandringer.
- Energirigt foder fører til hurtig vækst.

Teksten uddyber ikke spørgsmålet om hvordan overdreven motion påvirker
tilstandene.

Det korte af det lange:
- Uden den arveligt betingede albueledsdysplasi ingen
slidgigtforandringer (AA) uanset foder og belastninger.

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 19-07-03 01:06

"Jane" <bejane@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg mener jeg har læst at det er 6 % der ligger i avlen resten er miljøet,

Havde faderen ikke A3, det kan Jyden da ikke lastes for. Nix, opdrætteren
avler på noget skidt, når han bruger hanhund med A3. At en normal hund ikke
kan holde til at blive brugt er mest opdrætternes undskyldning for ikke at
have ordentlig avlsmateriale!

Min schæfer har gået på trapper, fået foder til 300 for 15 kg. Det eneste
hensyn jeg har vist, er at vi ikke har cyklet før hun var et år. Alt
selvfølgelig med måde. Hun har AA 00, og HD A.

Vh. Winther

Fra : Tina

Dato : 19-07-03 20:57

"Jane" <bejane@mail.dk> wrote in message news:<3f18463e$0$13251$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> Jeg mener jeg har læst at det er 6 % der ligger i avlen resten er miljøet,
> foderet og om hunden går på trappe mm.

NEJ!!! Nu havde jeg lige siddet og skrevet et LANGT indlæg, og så
forsvandt det...... Øv, øv. Måske jeg skulle se at få taget et
Internet-kørekort....!

Nå, men min kommentar til de forskellige indlæg var - kort opsummeret
- at de "eksperter" jeg har talt med, de artikler etc. jeg har læst,
er meget i tvivl om/tør ikke udtale sig om, den procentvise fordeling
på arvelighed, kost...etc., så jeg forstå ikke hvorfra der bliver
refereret til tallet 6%

Jeg har ingen videnskabelig belæg for noget som helst, men jeg vil
tro, at det ligger langt højere. Hvis raceklubberne troede at tallet
var 6% ville de vel heller ikke udskrive restriktioner, beregne index
osv. Endvidere skulle man så heller ikke mene, at en rutineret
hundefører, som synes at have styr på fodring, motionering osv. havde
en særlig stor risiko for at få problemer med HD eller AA, og det er
jo ikke lige tilfældet indenfor mange racer.

Hvad angår en hvalpekøbers ansvar, så vil jeg da give flere ret i at
man som hvalpekøber skal sætte sig ind i tingene. Spørge, undersøge og
læse sig frem til pågældende races særpræg og problemer. Men helt
ærligt - hånden på hjertet. Hvor mange af os havde styr på hvor
højt/lavt HD-index'et og AA status etc. på forældredyrene var, da vi
første gang var ude at kigge hvalp....

En opdrætters job er at avle på hunde, som kan forbedre racen! Derfor
falder det mig useriøst og latterligt at avle på en hund med AA grad
3. Når jeg har siddet og kigget på hvalpelister fra DKK og
Specialklubberne, har jeg flere gange snublet over annoncer, hvor en
eller begge forældre har dårlig HD eller AA status. Jeg fandt en
annonce på DKK's hvalpeliste for nogle år siden, hvor tæven havde HD
grad c (det er lovligt indenfor pågældende race) og hannen havde et
meget lavt (dansk) index og HD grad B2 eller C. Derudover havde den
ene af forældrene AA grad 2 eller 3. Dette er et kuld jeg - efter
flere år på bagen - ikke ville i nærheden af! Jeg skrev et brev til
DKK, hvori jeg udtrykte min undren over at finde annoncen på deres
hvalpeliste. En hvalpeliste fra DKK eller en specialklub er/SKAL VÆRE
- i mine øjne! - en blåstempling af kuldet/en hjælp til urutinerede
hvalpekøbere, som forsøger at finde en hvalp i noget der tit kan være
en jungle. Du kan læse dig frem til nok så meget, men den rigtige
erfaring får du først når du står med hvalpen(e) i favnen og bevæger
dig i hundeverdenen. Derfor er det også så meget vigtigere, at man som
ny i denne vidunderlige verden har adgang til disse oplysninger og
ikke desto mindre får forklaret vigtigheden af de forskellige ting....
/ eller i hvert fald som minimum, at hvis man vælger en hund fra en
hvalpeliste har lige så gode betingelser for at få en rask hund, som
de hundefører der har været i raceverden i mange år og ved hvad de
skal holde øje med!

Mvh Tina

NB: Til orientering kan jeg skrive, at DKK svarede, at sålænge de
forskellige kuld overholdte de restriktioner der var for pågældende
race kunne de findes på DKK's og Specialklubbens hvalpeliste. Det vil
sige at en hund med HD-grad E2 sagtens kan få stambogsførte hvalpe og
endda registreres på hvalpelisten, så længe der ikke er restriktioner
for det....... Grotesk vil jeg mene.

Fra : Søren Voigt

Dato : 20-07-03 13:52

"Tina" <tk_rd@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sige at en hund med HD-grad E2 sagtens kan få stambogsførte hvalpe og
> endda registreres på hvalpelisten, så længe der ikke er restriktioner

Hej Tina,

Ja det mest groteske er, at afkom efter sunde forældredyr med A i hofterne,
0 i albuerne og top HD-index bliver nægtet adgang til DKK's hvalpeliste
fordi de ikke er præmieret på udstilling. Skønhed foran sundhed er jo en syg
moral.

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 20-07-03 17:45

Søren Voigt wrote:

> [...]
> fordi de ikke er præmieret på udstilling. Skønhed foran sundhed er jo en syg

Det kunne ikke siges bedre.

Jane

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : bettina

Dato : 21-07-03 08:32

"Søren Voigt" <soren_voigtfjerndette@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> 0 i albuerne og top HD-index bliver nægtet adgang til DKK's hvalpeliste
> fordi de ikke er præmieret på udstilling. Skønhed foran sundhed er jo en

mjah, så vidt jeg ved kræves præmiringer for at kunne avlsgodkende hundene.
Jeg er ikke nogen udstillingsfan, men jeg synes det er ok der skal
præmiering til for at sikre, at hunden overholder race-standarden, så racens
udseende ikke udvikler sig i en "forkert" retning, selvom hundene har
perfekt HD og AA:
Personligt synes jeg også sundheden er det vigtigste, men det ene udelukker
da heldigvis ikke det andet. Det er dog nødvendigt med begge dele, hvis man
gerne vil have nogenlunde sikkerhed for at få en hund der lever op til
racens standard.
Men du har helt ret i, at en præmiering alene bestemt heller ikke burde give
adgang til hvalpelisten. De stakkels førstegangshundekøbere har jo ikke en
chance.

bettina (der også engang købte sin første hund uden helt at vide hvad man
skulle se efter. Tonsvis af præmieringer på forældrene forhindrede ikke, at
hvalpen havde HD i stærk grad og masse af allergi...med efterfølgende
aflivning som 2½ årig )

Fra : Søren Voigt

Dato : 21-07-03 09:35

"bettina" <bep@bep.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
racens
> udseende ikke udvikler sig i en "forkert" retning, selvom hundene har

For såvidt er jeg enig, men nu er det sådan i "min" race - Labrador
Retriever - at der ikke stilles krav om avlsgodkendelse. Arrangementet
udlyses da heller ikke mere og derfor er det en smuk tanke at avlsgodkende
sin hund inden avl, men i praksis kan det ikke lade sig gøre.

Mvh
Søren Voigt

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 22-07-03 09:42

Hej Jyde

Hvor har du købt hvalp henne? Jeg spørger nysgerrigt fordi vi har en rotte med
Jutlan-blod ....

Du kan svare privat hvis du ikke er interesseret i at blæse navnet ud?!?

/Kim (knap så gammel rottemand )