MEGET følsomt 3Com Gigabit netkort
Fra : Daniel Jespersen

Dato : 18-07-03 01:33

Hej NG!

Jeg har et Asus P4P800 Deluxe bundkort med indbygget 3Com Gigibit Lan
netværks kort.
Når jeg trykker på en 220 V stikkontakt for at slukke f.eks. en ventilator,
kan man "høre" det i mine computer højtalere og umiddelbart efter afbryder
mit netværkskort forbindelsen, 3 sekunder slår den forbindelsen til igen.

Er netværks kortet bare utroligt følsomt eller er det en slags sikring? Mit
gamle Realtek netværkskort havde ikke nogen problemer.
Computer + 220 V kontakt + højtalere er på samme gruppe.

Mvh

Daniel J.

Fra : Nic

Dato : 18-07-03 01:39

> [...]
> mit netværkskort forbindelsen, 3 sekunder slår den forbindelsen til igen.

Mit gæt er en defekt / underdimentioneret PSU.

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 19-07-03 11:21

"Daniel Jespersen" <nospam@ozon.lir.dk> wrote in message
> [...]
> gamle Realtek netværkskort havde ikke nogen problemer.
> Computer + 220 V kontakt + højtalere er på samme gruppe.

Man kan være ret sikker på at ASUS i jagten på billigere komponenter har
vedtaget, at det kabel der bruges til ethernet til deres brædt skal være
med fuld skærm, og at skærmen skal have forbindelse til chassis i begge
ender. I praksis er det en god ide at bruge fuld skærm også i
hjemmeinstallationer i dag, da støjkilderne i hjemmet ikke har læst EMC
direktivet, og det med en GSM telefon er yderst nemt at overskride de
3V/m.
Jeg har selv oplevet det (med UTP) mellem et 3C905C og en unmanaged
Allied Telesyn switch.

Tabe eller ikke tabe link er efter min erfaring et spørgsmål om BEGGE
enheder. Man kan finde enheder der ikke kan med andre enheder når der
påtrykkes lidt støj.

/Kasper

Det slår mig lige, at bemældte board *ikke* har et 'CE compliance
statement' i manualen. FCC Class B er ikke det samme som EN61000-x-x.

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 19-07-03 12:05

On Sat, 19 Jul 2003 12:21:14 +0200, "Kasper Pedersen"
<ngfilter@kasperkp.dk> wrote:

> [...]
>3V/m.
>Jeg har selv oplevet det (med UTP) mellem et 3C905C og en unmanaged

Fuld skærm som værende STP?
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 19-07-03 12:26

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> wrote in message

> Fuld skærm som værende STP?

Ja.
De STP kabler jeg har klippet i stykker har været udført som en tråd
plus en folieskærm, samt konnektorer med forniklede blikkapper påcrimpet
skærmen og tråden. Virker ganske udmærket, men koster vidst en krone
mere meteren.

/Kasper

Fra : Arne Keller

Dato : 19-07-03 22:11

<ngfilter@kasperkp.dk> wrote:

>"Daniel Jespersen" <nospam@ozon.lir.dk> wrote in message

snip

> [...]
>hjemmeinstallationer i dag, da støjkilderne i hjemmet ikke har læst EMC
>direktivet, og det med en GSM telefon er yderst nemt at overskride de

Alle GE komponenter er lavet for at overholde standarden, standarden
er lavet til UTP.

Jeg har ikke fundet en eneste producent af Ethernet NICs som forlanger
skærmede kabler. (Hvilket også ville udelukke dem fra 80-90% af
markedet)

EMC i hjemmet er ikke et problem for UTP istallationer, der er
ingenting i nogle af de kommende hjemmestandarder som kræver skærm.

>Jeg har selv oplevet det (med UTP) mellem et 3C905C og en unmanaged
>Allied Telesyn switch.

Det har med 99.9 % sikkerhed været dårlige kabler og ikke et
skærmproblem.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 20-07-03 16:40

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message
(..tillader mig at bytte to af Arnes sektioner..)

> Det har med 99.9 % sikkerhed været dårlige kabler og ikke et
> skærmproblem.

Det ville jeg også have sagt, hvis jeg ikke havde sagt nøjagtig det
samme dengang, udskiftet kablet et par gange, og det ikke havde været to
andre fabrikater (ikke oem af det samme billig-kabel). Og efter at have
udskiftet kablet have haft en strømtang og et skop på den. Det var i
firmaet (kontor/lab miljø), ikke mit lidne hjemmenet.

Problemet dengang var indkoblede burst-transienter, og det er svjh (jeg
har det med at huske galt lige netop på dette sted, men mappen ligger på
arbejde) ikke et A kriterie i den EMC spec producenterne sigter efter
(kortet eller kredsen er en 'komponent', EMC er et krav til 'apparatet',
hvilket vil sige at ansvaret påhviler den der sætter låget på kabinettet
og erklærer apparatet for samlet, A kriterie er upåvirket operation).

>Alle GE komponenter er lavet for at overholde standarden, standarden
>er lavet til UTP.

GE spec'en opgiver en masse ting der er relevante for at få gigabit
ethernet fra det ene sted til det andet med fornuftig sandsynlighed for
succes.
EN61000 immunitet er en anden, og vedrører apparatet. Der findes et hav
af forskellige EMC standarder.
Når du producerer et apparat er det ikke nok at teste mod GE spec'en, du
skal også påstå at være i overensstemmelse med den relevante EMC spec
for det område/land du sælger ind i.

Jeg vil godt tro de påglædende ender overholder GE spec'en. Sikkert også
den relevante residentiel EMC spec. Desværre er det bare sådan, at fordi
et apparat A opfylder residentiel immunitet, og B opfylder residentiel
emission, at B ikke kan forstyrre A.

Jeg helt enig i at UTP er fint i en residentiel installation, det kører
ganske udmærket, og at 99,9% af fejlene skyldes dårlige kaber - det er
de støjkilder der ikke hører hjemme i en residentiel installation der
skal fjernes.

/Kasper

Fra : Arne Keller

Dato : 20-07-03 16:56

On Sun, 20 Jul 2003 17:40:27 +0200, "Kasper Pedersen"
<ngfilter@kasperkp.dk> wrote:

> [...]
>udskiftet kablet have haft en strømtang og et skop på den. Det var i
>firmaet (kontor/lab miljø), ikke mit lidne hjemmenet.

Problemet kunne sikkert også være løst med et kvalitets kabel, kabling
standarderne forskriver alene differential mode signaler.
EMC påvirkninger er ofte common mode, her kan man med fordel vælge et
system som faktisk ved hvordan deres systemer reagerer på common mode
støj.

snip

> [...]
>ganske udmærket, og at 99,9% af fejlene skyldes dårlige kaber - det er
>de støjkilder der ikke hører hjemme i en residentiel installation der

Det kan du have ret i, men det er svært at gennemføre.