Trafikovervågning.
Fra : msp

Dato : 18-07-03 01:20

jeg ønsker at overvåge trafikke på mit netværk, således at jeg kan se hvor
meget de enkelte ip-adresser belaster linien.
forstået på den måde, at jeg er ligeglad med hvad de laver men kun er
interesseret i mængden af trafik.
Jeg har en win-me maskine til overs, kan den gøre trikket.
netværket er trådløst og er koblet op til en speedstream TDC-router. 4
maskiner er bag en D-Link 604 og derfra koblet til en linksys WAP11 og den
centrale linksys er sat til en hub hvori der også er to andre maskiner (den
ene bag en d-link 604) den anden er ikke beskyttet med noget.
Hvordan laver jeg en log på trafikke i dette netværk.??

Mogens

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 18-07-03 12:21

msp skrev:

> [...]
> (den ene bag en d-link 604) den anden er ikke beskyttet med noget.
> Hvordan laver jeg en log på trafikke i dette netværk.??

Det jeg ville kigge på er www.MRTG.org, som nemt kan bruges til at overvåge
trafik på de enkelte netkort, eller evt. på switchen og routeren (hvis de
understøtter snmp).
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-07-03 13:54

> Det jeg ville kigge på er www.MRTG.org, som nemt kan bruges til at
overvåge
> trafik på de enkelte netkort, eller evt. på switchen og routeren (hvis de
> understøtter snmp).

Hvis man vælger at køre med MRTG, er man afhængig af, at brugerne
installerer SNMP på maskinerne, eller at man kan hente portstatistikker ud
af den switch, man anvender. IMHO ikke en holdbar løsning i dette tilfælde.

--
Mvh. Jesper

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 18-07-03 16:22

Jesper Nielsen skrev:

> [...]
> installerer SNMP på maskinerne, eller at man kan hente portstatistikker ud
> af den switch, man anvender. IMHO ikke en holdbar løsning i dette

Tjaa.... nu skriver han jo: "mit netværk" så jeg gik egentlig udfra han var
admin eller lign. og derfor kunne gøre det til en del af standard
opsætningen. Men ellers har du ret.
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Thomas Jensen

Dato : 18-07-03 14:25

Hvordan henter man portstat ud fra en switch ?

Thomas

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 18-07-03 15:09

Jesper Nielsen wrote:

> [...]
> af den switch, man anvender. IMHO ikke en holdbar løsning i dette tilfælde.

Nej, det er man ikke. Det er blot basisfunktionen i MRTG, der er sådan.
Hvis man kan lave og kalde et script, der udskriver f.eks. IN og OUT
(antal bytes) fra MRTG, så kan det også bruges til at føde data til MRTG
med.

I et af mine systemer plotter jeg f.eks. temperaturen på board og CPU
vha. et script og MRTG. Det virker fortrinligt.

(Det er på Linux.)

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : msp

Dato : 19-07-03 01:34

> [...]
overvåge
> trafik på de enkelte netkort, eller evt. på switchen og routeren (hvis de

Jeg kan forstå at dette program er til linux, men er der ikke noget til
F.eks. Win-ME.??

Mogens

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 19-07-03 08:34

"msp" <div@s-pedersen.dk> wrote in

> Jeg kan forstå at dette program er til linux, men er der ikke noget
> til F.eks. Win-ME.??

Det er ikke korrekt. Jeg har det kørende med Windows XP.

Med venlig hilsen
Morten Brynjolf

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 19-07-03 08:52

"msp" <div@s-pedersen.dk> wrote in

> Jeg kan forstå at dette program er til linux, men er der ikke noget
> til F.eks. Win-ME.??

Du kan finde en guide til Windows ME her:
http://members.cruzio.com/~jeffl/mrtg/docs/w95mrtg.htm

Med venlig hilsen
Morten Brynjolf

Fra : Jakob Wolffhechel