Spørgsmål om damjoller
Fra : Pia & Christian

Dato : 17-07-03 09:14

Jeg overvejer at købe en damjolle, og kunne godt tænke mig at høre om der er
nogle der har gode eller dårlige erfaringer med forskellige typer. Jeg så
den anden dag en Bogense 18', som jeg syntes var et smukt og harmonisk skib,
men desværre blev den solgt foran næsen på mig. Jeg vil helst have en ren
glasfiberjolle, og ikke en beklædt træjolle. Jeg er ikke meget for at at det
evig og altid skal ligge lidt vand i bunden, som på et eller andet tidspunkt
vil betyde råd. Eller er jeg helt forkert på den her? Er der nogle motor
mærker man skal undgå eller er det ikke så væsentligt?
Alle gode råd modtages med kyshånd!

Mvh.

Christian Rasmussen

Fra : Ivar Holm

Dato : 17-07-03 11:29

At beklæde træ med glasfiber er som regel sidste chance for
levetidsforlængelse. Hold dig langt væk fra det.

M.v.h.

Ivar Holm

Fra : Kurt Becher

Dato : 18-07-03 18:02

Hørt!!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-07-03 15:13

"Ivar Holm" <IvarHolm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3f167a5f$0$97208

> At beklæde træ med glasfiber er som regel sidste chance for
> levetidsforlængelse. Hold dig langt væk fra det.

Det kommer an på, hvordan det gøres. Hvis båden er i orden og det er en
fagmand, der gør det, så er der ingen problemer i det.

Jeg kender både, som stadig sejler uden problemer, og som fik lagt fiber på i
tredserne!

Alle de tilfælde, hvor det går galt er, fordi folk tror, at man kan lægge fiber
på en usund/rådden båd...

Claus

Fra : Ivar Holm

Dato : 20-07-03 11:59

Jeg sagde: "Som regel" - sidste chance for levetidsforlængelse.

Fordi: Hvor mange tager en sund træbåd, renser den i bund for maling og
lader en fagmand "fibre" den??

Jeg driver et agentur med forsikring af fiskefartøjer. Trækuttere med
glasfiberbelægning optages ikke i vort selskab.

Ivar Holm

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-07-03 10:32

"Ivar Holm" <IvarHolm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3f1a75f9$0$97184

> Jeg driver et agentur med forsikring af fiskefartøjer. Trækuttere med
> glasfiberbelægning optages ikke i vort selskab.

Det er vel ikke et argument for, at træbåde med glasfiber pr. definition er
ubrugelige...

Samme argument fremsætter danske forsikringsselskaber også mod ferrocementbåde.
De vil ikke forsikre både bygget af ferrocement, og kan heller ikke argumentere
sagligt for deres modvilje, og dette til trods, at der bygges tusinde af
ferrocemntbåde hvert eneste år verden over. Alene i england er der værfter, der
bygger mere end 150 både om året.

Samtidig er det et faktum, at kun een eneste cementbåd er gået ned på
verdensplan, fordi den sejlede på et rev!

Det er denne *ene* episode at forsikringningselskaberne baserer deres modvilje
mod ferrocement på, samt at de er sikre på, at bådene ikke holder! Bådbyggere,
ingeniører og mange andre samt erfaringer, og ikke mindst historien, siger det
modsatte. Størstedelen af de cementpramme, Hitler byggede i 30'erne sejler
endnu!

Claus

Fra : Ivar Holm

Dato : 21-07-03 16:17

Jeg bøjer mig i støvet. Når Claus Tersgovs internationale, videnskabelige
statistik viser, at der kun er forlist en cementbåd på verdensplan, og dette
på et fjernt, eksotisk rev, så kan Christian Rasmussen selvfølgelig trygt
købe en glasfiberbelagt træbåd.

Hr. Tersgov, nu har du IGEN glemt at tage din medicin.

Ivar Holm

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-07-03 23:48

"Ivar Holm" <IvarHolm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3f1c03db$0$97208

> [...]
> købe en glasfiberbelagt træbåd.
>
> Hr. Tersgov, nu har du IGEN glemt at tage din medicin.

Du er da for dum!

Du læser det man skriver, som fanden læser biblen, men det er nok meget
symtomatisk for forsikringsfolk!

Der er åbenbart ingen grænser for, hvor meget forsikringsfolk vil komprimiterer
sig for at undgå tab!

Claus