To gateways og to opkoblinger
Fra : Niels Poulsen

Dato : 17-07-03 05:17

Hej Gruppe...

Jeg har et mindre netværk her hjemme... Ialt 6 maskiner, men kun de 3 af dem
er interessante pt. i denne situation.

Jeg har stofanet som kabel udbyder og cybercity.

Mit problem er at jeg ikke kan sende trafik fra eks. cybercity forbindelsen
videre til en af en andre maskiner. Her er et eksempel

CC forbindelsen har WAN 217.180.x.x og gateWay 192.168.0.30
Denne modtager trafik og sender den videre til 192.168.0.32 på LAN - ingen
problem i det hvis 192.168.0.32 bruger Gateway 192.168.0.30 som er til
routeren på CC forbindelsen
Men sætter jeg denne maskine (192.1168.0.32 ) op til at bruge en anden
gateway eksempelvis den gateway som mit stofanet bruger ( 192.168.0.11 ) kan
Cybercity´en ikke sende trafikken til ( 192.168.0.32 ) men så er det kun
Stofanetnet´s trafik der kan modtages.

Jeg har været ved at kigge på lidt metrix unde netkorts opsætningen men kan
ikke lige finde ud af om det er der "den hænger"

Er der nogen der har et forslag..

Skal der bruges mere info skriver jeg det gerne...

Vh.

niels

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 17-07-03 13:48

Niels Poulsen wrote:

> [...]
>
> Mit problem er at jeg ikke kan sende trafik fra eks. cybercity forbindelsen
> videre til en af en andre maskiner. Her er et eksempel

NAT understøtter ikke asynkron routing. Alle pakker i en session skal gå
gennem det samme punkt som NAT foregår for at fungere. Du har to
NAT-routere og de kan altså ikke arbejde sammen på den måde. Et andet
lige så vigtigt issue er at de to udbydere kun tillader pakker med
sourceadresser fra deres eget netværk. Du kan f.eks. ikke sende en pakke
med en Stofanet-adresse via din Cybercity-forbindelse.

> Jeg har været ved at kigge på lidt metrix unde netkorts opsætningen men kan
> ikke lige finde ud af om det er der "den hænger"

metric vil ikke hjælpe dig.

> Er der nogen der har et forslag..

Du skal have fat i noget load-balancing NAT udstyr, som holder styr på
at returpakker ryger ud til den rigtige udbyder. Enkelte broadband
appliances understøtter dette vha. to interfaces, f.eks. Nexland/Symantec.

[stofa] [cc]
\ /
\ /
\ /
[LB-NAT]

LAN

--
Hroi

Fra : Bo Christensen

Dato : 17-07-03 13:57

hej,
du kan også sætte en OpenBSD box op,
den kan load balance imellem 2 gateways til internet på sessionsniveau
(andet giver heller ikke mening med tcppakker)
dette kræver at dine routere ikke nat'er og at du selv sætter en box op der
gør
mvh bo

Fra : Niels Poulsen

Dato : 17-07-03 22:55

Hej med jer...

Tak for jeres svar !!

Altså som jeg kan se det... så kan det ikke lade sig gøre medmindre jeg skal
ha en maskine mere sat op.. Det har jeg ikke råd til eller planer om.

Ideen var jo at jeg ville bruge Stofanet til test og den jo så skulle sende
trafikken til webserveren og CC forbindelsen skulle være en "produktions"
linie.

Nu hvor jeg sidder og skriver det her kommer jeg til at tænke på en anden
ide....

Her oppe i stuen er der de her to router som er forbundet til en switch som
har et kabel der går ned i serverrummet til endnu en switch som så deler
trafikken ud....

Hvis jeg nu smider yderligere et netkort i webserveren og et kabel mere fra
switchen til det nye netkort ( netkort nr. 2 ) så må det da kunne lade sig
gøre at sende trafik fra begge forbindelser ?

Eller er jeg helt forkert på en ?

Nå, men hvis muligheden ikke virker... Så er det vigtigste for mig at uanset
hvilken maskine jeg roder på...kan jeg dele drevene som jeg har lyst til..
og det var egenligt planen...

Vh.

Niels