Spåntan opsamling af kanin
Fra : Jane Kiilerich

Dato : 16-07-03 22:39

HEj jeg vil høre om der er nogle der kan hjælpe mig med et par gode råd
eller triks.

Jeg har en flatcoated retriever på 22 mdr. hun arbejder rigtig godt på
alle "poster" - markering, dirigering og frit søg, men vi har et efter
min mening stort problem, hun samler sjældent kaninerne spåntant op, hun
skal nok tage dem, men hun står og nuller ved dem først indtil jeg
kalder og opfordre hende, hvis jeg ikke kalder tager hun dem også til
sidst, men ikke spåntant.

Nogle der har nogle gode råd til hvordan jeg kan få hende til at samle
alle vildtarter op med det samme og spåntant? Jeg har prøvet at kaste
med kaninerne, også skal hun nok tage dem, men når de ligger i søget...
Det går også rimeligt godt når de ligger som udsendinge, for så
opfordres hun jo via områdefløjtet, det er opsamlingerne i søger der
driller.

Råd søges

Jane Kiilerich

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-07-03 07:12

"Jane Kiilerich" <mail@retrieverne.dk> wrote in message
> [...]
> Det går også rimeligt godt når de ligger som udsendinge, for så
> opfordres hun jo via områdefløjtet, det er opsamlingerne i søger der

Jeg kan ikke hjælpe dig, men kun sige at jeg venter med længsel på at se
hvilke svar du får, da vi døjer med det samme med vores flat tæve.

Det eneste jeg har prøvet der hjælper er enten lange huskedummyer eller på
vand, men kaniner og vand er jo naturstridigt. Desuden tror jeg ikke det
løser nogen landmæssige problemer.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Eifelvuf

Dato : 17-07-03 07:21

"Jane Kiilerich" skrev d. 16-07-03 22:39 dette indlæg :
> [...]

> Det går også rimeligt godt når de ligger som udsendinge, for så
> opfordres hun jo via områdefløjtet, det er opsamlingerne i søger der

Hej Jane K.

Er lidt meget nysgerrig.

Hvorfor skal vuffi samle kaninen op - spontant ?

Skal det evt. forstås sådan, at når vuffi er ude at løbe et eller andet
sted - f.eks. i en skov - at den så hvis den pludselig ser en død kanin,
så kan den vælge at samle op eller lade være ?

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-07-03 07:29

"Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> sted - f.eks. i en skov - at den så hvis den pludselig ser en død kanin,
> så kan den vælge at samle op eller lade være ?

Det er meget praktisk at en jagthund samler vildt op
Desuden er det er krav at man har en egnet apporterende hund med på jagt.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Eifelvuf

Dato : 17-07-03 07:40

"Christian B. Andresen" skrev d. 17-07-03 07:29 dette indlæg :

> Det er meget praktisk at en jagthund samler vildt op
> Desuden er det er krav at man har en egnet apporterende hund med på
> [...]

Hej Christian.....

Ved ikke vildt meget om jagt

Forsøger blot at forstå ordet "spontant" i.f.m. opsamlingen.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-07-03 07:58

> andet
> kanin,

> jagt.

> Hej Christian.....
>
> Ved ikke vildt meget om jagt
>
> Forsøger blot at forstå ordet "spontant" i.f.m. opsamlingen.

Jeg forstår det som at hund løber rundt og søger efter skudt vildt (det kan
være nyligt skudt vildt, dummy (rundstok med skind på) vildt som har været
gemt i fryseren), finder den så noget skal den samle det spontant (uden
tøven) op. Mange hunde har en mani med at skulle snuse elelr puffe lidt til
vildtet inden de samler det op. Problemer er der næsten aldrig ved dummier.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 17-07-03 10:01

Eifelvuf wrote:

> andet

> kanin,

> jagt.

> Hej Christian.....
>
> Ved ikke vildt meget om jagt
>
> Forsøger blot at forstå ordet "spontant" i.f.m. opsamlingen.
>
> Med venlig hilsen
>
> Eifel & Co.

Spåntan opsamling = den skal samle op med det samme uden at tøve eller
"nusse" med vildtet først, også bære det pænt lige hjem (det med at bære
gør hun også).

Jane

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 17-07-03 09:59

> [...]
> sted - f.eks. i en skov - at den så hvis den pludselig ser en død kanin,
> så kan den vælge at samle op eller lade være ?

Jeg kan godt forstå dit spørgsmål

Nej hun skal ikke samle dem op når vi går tur, jeg forventer ikke at
møde nogle døde kaniner der, men som retriever er hun en jagthund af
race, og jeg vil bruge hende både som jagthund (hvor hun jo så skal
kunne apportere fx harer) og til DRK's markprøver hvor hun skal samle
div fuglevildt og kaniner op spåntant, hvis du vil læse mere om DRK's
markprøver så kig ind på http://www.retrieverne.dk.

Håber at det gav dig et svar.

Jane

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Kr Kristensen

Dato : 17-07-03 10:55

> Er lidt meget nysgerrig.
>
> Hvorfor skal vuffi samle kaninen op - spontant ?

En spontan opsamling er når en hund i sit søg kommer til en fært og det så
viser sig at være en kanin SKAL den uden tøven opsamle kaninen og resolut
vende næsen hjem.

..

> [...]
> sted - f.eks. i en skov - at den så hvis den pludselig ser en død kanin,
> så kan den vælge at samle op eller lade være ?

En Flatcoated er en apporterende jagthund som på jagten opsamler skudt vilt
og den bliver mest brugt på flyvende vildt men kan også bruges til at drive
med (støder vildt op til jægeren)og her kan det så være at det er en kanin
der bliver skudt og resolut opsamling skal så forekomme.

TIL Jane

Hvis du lige er startet med kaniner i din træning så tøv ikke det kommer vi
har alle haft dette problem

Hvordan løses det så.
Et eksempel er en snor i benet på kaninen og slæb så kaninen samtidig med at
du rusker i snoren så kaninen bevæger sig ikke bare fremad men også til
siderne lad så hunden rende efter og lad den bide lidt i kaninen samtidig
med at du skamroser den.
Eller du har lagt kanin ud og sender hunden så snart den har fået fært så
bruger du alt hvad du har lært af ros samtidig med at du begynder med at
bevæge dig væk så skal den nok tage kaninen for den skal da med mor.
Min egen tog det 4 dage men ind imellem kan også godt stå og nusser lidt.
På prøve i begynderklasse er jeg ligeglad med om det trækker lidt ned så
hvis min hund tøver lidt ved et stykke vildt ja så bruger jeg at klappe lidt
i hænderne og rose samtidig.
Kristian

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 17-07-03 08:18

> Nogle der har nogle gode råd til hvordan jeg kan få hende til at samle
> alle vildtarter op med det samme og spåntant?

Nu er jeg overhovedet ikke prof. i jagt/mark træning, men udtaler mig kun ud
fra hvad jeg ville mene en apportør's naturlige drift ville være, så du skal
nok lige tjekke metoden med en prof., men...

Har du prøvet under træning af søg at sige "Jajaja" meget glad når hun
snuser til vildtet og så løbe nogen skridt baglæns imens hun står og snuser
og så snart hun har apporten så fortsæt lidt bagud mens du siger "det var
godt" og så lader den store ros falde når hun kommer hjem med kaninen? Har
hun en stor apporteringsdrift vil jeg mene at hun instinktivt griber kaninen
for at få den hen til dig inden du er væk...

Rinnie

Fra : Eifelvuf

Dato : 17-07-03 08:37

"Rinnie Ilsøe" skrev d. 17-07-03 08:18 dette indlæg :

> [...]
kaninen
> for at få den hen til dig inden du er væk...

ØV Rinnie !

Nu stjal du jo MIN replik !

Det var faktisk det jeg ville spore mig frem til ved at spørge om, hvad
der egentlig blev ment med spørgsmålet.

En af de eneste succesmåder jeg kender, er nøjagtig den du beskriver -
"ja-ja-ja, - dyyyyyyyygtiiiiiiiig" samtidig med at løbe baglæns.

Jeg har endnu ikke set vuffere der har kunnet ignorere, at mor / far
bliver SÅ overstrømmende glad over at vuffer har fundet dét, den blev
sendt ud for at lede efter.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

Tak i øvrigt for dit svar Christian.........

http://www.kandu.dk/

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 17-07-03 10:18

"Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> ØV Rinnie !
>
> Nu stjal du jo MIN replik !

Hæhæ... Har faktisk en fornemmelse af at vi tænker og handler meget ens i
forbindelse med træning/forståelse af hundene... På nær så at vi træner 2
forskellige ting, men det er jo opmuntring og forståelse det hele går ud
på...

Rinnie

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 17-07-03 10:05

Rinnie Ilsøe wrote:

> [...]
> hun en stor apporteringsdrift vil jeg mene at hun instinktivt griber kaninen
> for at få den hen til dig inden du er væk...

Hun skla nok komme når jeg roser hende eller går/løber væk fra hende,
men hvis jeg ikke gør det er den tit gal igen, og til prøver må vi ikke
opfordre hunden til at samle op, den skal samle op selv, så snart den
finder vildtet.

mht. apporteringsdrift, så er den stor - hun bringer mig alt
dummyer, fuglevildt, sko, gummistøvler, puder, hundekiks, æbler, tøj
m.m. og jeg tager altid pænt imod det og roser hende.

Jane

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 17-07-03 10:11

> [...]
> men hvis jeg ikke gør det er den tit gal igen, og til prøver må vi ikke
> opfordre hunden til at samle op, den skal samle op selv, så snart den

Ja, jeg ved du ikke må til prøver, derfor skrev jeg træning. Jeg tror det
vil virke hvis du fortsætter med den teknik ind til det ligger på rygraden
af hende at det bare skal samles op og afleveres... Altså tålmodighed. Med
tiden kan du trappe ned på opmuntringerne så hun til sidst kan gøre det uden
opmuntringer. Jeg tror det er den bedste vej frem, men det kan være der er
andre der har bedre idéer! Ved bare jeg selv ville gøre sådan...

Har forresten lige en kommentar til forkortelserne, men sender det lige
privat... Har bla.a. fundet en taste-fejl!
Ellers ser' det jo rigtig godt ud!

Rinnie

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 17-07-03 10:27

Rinnie Ilsøe wrote:

> [...]
>
> Har forresten lige en kommentar til forkortelserne, men sender det lige
> privat... Har bla.a. fundet en taste-fejl!

Det bliver også det jeg fortsætter med hvis der ikker kommer et eller
andet godt forslag, jeg har bestemt ikke opgivet, og jeg har ikke tænkt
mig at løbe ud og proppe kaninen i munden af hende (det tror jeg ville
have modsat effekt), jeg har dog også overvejet at prøve at kaste
kaninen på vand, og se hvad der sker der, men som der også har været
skrevet er det ret naturstridigt

Jane

Håber stadig på gode forslag

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Eifelvuf

Dato : 17-07-03 11:25

"Jane Kiilerich" skrev d. 17-07-03 10:27 dette indlæg :

> [...]

> have modsat effekt), jeg har dog også overvejet at prøve at kaste
> kaninen på vand, og se hvad der sker der, men som der også har været

Hej Jane.

Hos os plejer vi at gøre en del ud af at fortælle, at ét er træning og
et andet er konkurrence (forstår du ?)

Det er jo under træningen tingene skal indlæres - og der bliver man jo
nødt til at animere, animere og animere, gentage, gentage og gentage,
rose, rose, skamrose, bold, etc.

Under konkurrence må jeg i nogle øvelser heller ikke sige noget som
helst til vuffi, - men han har jo lært under træning at han får skamros
før at gøre en bestemt ting korrekt, så selv om jeg ikke skamroser ham
til en konkurrence - så gør jeg det jo til træning.
Og vuffi er ligeglad under en konkurrence om jeg roser - jeg "snyder"
ham altså med den ros han plejer at få til træning, når vi er i
konkurrence.

Øøøhhh - det lyder vist lidt bøvlet - men hovedpointen er ; at træning
og konkurrence er 2 forskellige ting - og vuffi arbejder fortrinligt
selv om han ikke får den ros han plejer at få, under en konkurrence.

Læs lige Rinnie´s besked igen ; det med at lægge det ind på rygraden af
hunden under træning - så skal han nok gøre det til en konkurrence også.
Og dét er altså rigtigt !............

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 17-07-03 11:39

Eifelvuf wrote:

> [...]
>
> Læs lige Rinnie´s besked igen ; det med at lægge det ind på rygraden af
> hunden under træning - så skal han nok gøre det til en konkurrence også.

Hej igen

Jeg ved at konkurrence og træning er to forskellige ting. Og som jeg
også skrev vil jeg blive ved med at rose hende meget når hun / så hun
tager kaninerne, det er der ingen tvivl om, og jeg vil også rose hende
til prøverne (så meget som muligt og nødvendigt, jeg tager gerne en 2.
eller 3. præmie hvis det træningsmæssigt hjælper min hund at jeg griber
ind under prøven).

Men som jeg også skrev, så ville jeg høre om der var nogle der sad med
nogle små fif jeg kunne bruge ud over rosen, men ved jo aldrig, og dette
forum er ved til for at man kan blive klogere.

Jane

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Battlefield´s

Dato : 17-07-03 12:28

"Jane Kiilerich" <mail@retrieverne.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nogle små fif jeg kunne bruge ud over rosen, men ved jo aldrig, og dette
> forum er ved til for at man kan blive klogere.

Hej Jane
Har du selv nogle kaniner i fryseren?
Nogle gange hjælper det, hvis hunden bliver mere vant til kaninerne, så de
ikke er så nye og spændende.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 17-07-03 14:25

> [...]
> Har du selv nogle kaniner i fryseren?
> Nogle gange hjælper det, hvis hunden bliver mere vant til kaninerne, så de

Jeg har desværre ingen kaniner i fryseren lige nu, de er meget svære at
skaffe i Nordjylland, selv regionen har svært ved at skaffe den til
vores prøver, men jeg træner med dem så tit jeg kan, jeg håber og regner
da også med at nyhedens mistænksomhed vil forsvinde og at det vil gå
bedre med tiden.

Hvis der er nogle der har kaniner som kan købes til rimelig pris så sig
endelig til.

Jane

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 20-07-03 17:55

Hej hej

Jeg ville lige fortælle at Sika og jeg var til unghundedyst
(træningsprøve mellem midt-og nordjylland lavet som
unghundemesterskabet), det gik godt, hun plukkede aller markeringer, den
lille snut, og i søget (det var dette I skulle høre) var hun meget glad
for kaniner, faktisk lidt for glad

Da jeg ender hende ud i søget første gang finder hun hurtigt en lille
dykand, hun samler den op og begynder at løbe hjem, men på vejen får hun
lige øje på en kanin - PLOP hun smider anden og samler hurtigt kaninen
op - jeg løber ud til hende får hende ned at sætte og tager kaninen,
lægger den på dens plads og beder hende om af tage anden igen, også går
vi "hjem", da jeg sender hende ud i søget igen, løber hun lige ud til
kaninen og samler den op (GOD HUND) og kommer lige hjem, resten af aøget
går rigtig godt, også med de andre kaniner (hun finder og kommer med 3
kaniner i alt). Men det korte af det lange er at hun tog kaniner ude at
tøve, også selvom det var på prøve hvor mor var lidt nervøs (det var til
prøver at det var værst med hendes kaninopsamling).

Syntes lige at I skulle høre det.

Mvh

Jane og Sika, der vil træne vidre med kaniner og nu også lidt ærlighed

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Battlefield´s

Dato : 20-07-03 17:55

> [...]
>
> Syntes lige at I skulle høre det.
>
> Mvh
>
> Jane og Sika, der vil træne vidre med kaniner og nu også lidt ærlighed

Hej
jamen det lyder da godt. Så er det jo ikke kaniner som sådan, der har været
problemet.
Bytteriet kræver selvfølgelig nok lidt træning ))
Hilsen Vibeke
P.S. var det ikke næsten for varmt for hundene i dag?

---

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 20-07-03 18:20

> [...]
> Bytteriet kræver selvfølgelig nok lidt træning ))
> Hilsen Vibeke
> P.S. var det ikke næsten for varmt for hundene i dag?

Det var godt nok i går, men jo der var det også næsten for varmt både
for hunde og fører.

Mht. kaniner så kommer det nok også at af vi har trænet en del med
kaniner både onsdag og torsdag.

Mht. bytning, så plejer hun ikke at gøre sådan noget, jeg tror at det
kom af pres og stress, prøver i form af unghundemesterskaber er meget
stressende og hundene (der jo er unge) bliver presset. Søget lå på post
6 (lige før finalen som vi alle deltog på). Før søget havde hundene
hentet 2 enkeltmarkeringer og 4 dobbeltmarkeringer, hvor af ikke alle
var lette, det oven i varmen, gør jo at hundene en gang imellem gør
nogle ting de ikke plejer, men derfor vil vi træne ærlighed alligevel,
det skader jo ikke.

Jane

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk