City of God.
Fra : Peter Fleinert

Dato : 16-07-03 19:05

Hvor er det dog synd at denne film (City of God) ikke kommer ud til flere
herhjemme. Havde selv fornøjelsen af den i Øst for Paradis i Århus. Jeg
havde ikke nogen forventniger til filmen, men jeg er yderst glad for at jeg
fik den set. Det er en ren fornøjelse at se en "ikke amerikansk"
gangsterfilm, der formår at have det hele. Desuden er det garanteret et plus
den ikke er lavet i USA, da visse scener nok ikke ville have klaret
cencuren. Så hvis nogen mangler et alternativ til Hulk, Charlie's Angel ,
etc. er den klart at anbefale.
Som en lille sidebemærkning må jeg sige at der inden for de sidste par år
har været nogle gode brasilianske film såsom Four Days in September, Central
Station og Behind The Sun.
Giv den en chance den fortjæner det.
Venlig hilsen Peter

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 17-07-03 18:31

Jeg kan kun være enig, den film er et mesterværk. Jeg var inde og se den i
dag, og jeg kan simpelthen ikke mindes at jeg har været så langt nede efter
en film. Historien er den så absolut mest rå jeg nogensinde har været ude
for, Nicolas Winding Refn er milevidt fra det Guds eget helvede man får
præsenteret i denne film. Det mest brutale er at det er bygget på rigtige
hændelser, og det går mest op for en når de i efterteksterne viser billeder
og Tv-optagelser af virkelighedens helvedesbørn. Og de små hundrede
barneskuespillere fra de rigtige kvarterer der aldrig har stået foran et
kamera, for helvede hvor klarer de det godt. At se et barn skyde et andet
barn med koldt blod, det er så brutalt som det kan blive. De amatører er
bedre end de fleste professionelle, allerede der bør man belønne deres
arbejde ved at se filmen.
Det her er ikke en eller anden intellektuel tosse der sidder og lukker lort
ud, det her er en af de vigtigste film der er lavet længe (nu har jeg ikke
set alt, så jo det er rent subjektivt ævl, men alligevel). Den film sparker
røv. Se den, for satan. Se den, for satan!!

Så den i Empire på Nørrebro i Kbh. Fed film i en fed biograf, første gang
jeg var i Empire. En tak til min kammerat der foreslog at vi skulle se den.
Jeg skal have den film på DVD og det er ikke løgn.