Hub eller Switch
Fra : Nysgerrig

Dato : 01-04-01 18:04

Hej

Kabelmodem fra Dansk KabelTV
pc med Windows 98
Bærbar med Windows 98
Farvekopimaskine med Fiery controller

Kan et netværk køre uden at begge pcer er tændt ?
Skal man køre 10 ell. 100 MBIT ?
Skal man køre med hub eller switch ?

Tak

Jan

Fra : cjt

Dato : 01-04-01 20:59

Hej Jan!

> Kan et netværk køre uden at begge pcer er tændt ?

Jeg forstår ikke helt hvad du mener...
Computerne skal selvfølgelig være tændt for at de kan bruge netværket!

> Skal man køre 10 ell. 100 MBIT ?

De afhænger af opgaven. Men 100 Mbps er en selvfølge hvis der skal arbejdes
med Internet mellem PC'erne (Hvis det kun er til print- og fildeling kan du
godt klare dig med 10 Mbps)

> Skal man køre med hub eller switch ?

Igen afhænger det af opgaven! Hvis du i fremtiden kun skal køre med 2 PC'er
så køb en Hub!

Men hvis din plan er, at netværket på et tidspunkt skal have flere PC'ere
skal du købe en switch (=færre kollisioner!)

--
Med venlig hilsen / Best regards
Carsten

Fra : Jonathan Stein

Dato : 01-04-01 21:56

cjt wrote:

> De afhænger af opgaven. Men 100 Mbps er en selvfølge hvis der skal arbejdes
> med Internet mellem PC'erne (Hvis det kun er til print- og fildeling kan du
> godt klare dig med 10 Mbps)

Da skal da være noget af en Internet-forbindelse, hvis den kræver mere end
fil- og print-deling mellem maskinerne. Mener du det ikke omvendt?
- I øvrigt kan 10 Mbit/s i mange tilfælde være rigeligt til fil- og
print-deling mellem et par maskiner. At en lille 100 Mbit/s switch så ikke er
meget dyrere end en 10 Mbit/s hub gør jo, at man godt kan forkæle sig selv med
100 Mbit/s mellem sine maskiner.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Jonathan Stein

Dato : 01-04-01 21:59

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-04-01 06:18

"cjt" <cajuth(remove_this)@worldonline.dk> skrev:

>De afhænger af opgaven. Men 100 Mbps er en selvfølge hvis der skal arbejdes
>med Internet mellem PC'erne

Hvorfor det?

--
Bertel

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-04-01 07:57

Nysgerrig skrev...

>Kan et netværk køre uden at begge pcer er tændt ?

Når du kun har 2 maskiner skal de begge være tændt for at opnå
netværksfunktionalitet. Men de kan sagtens køre stand-alone uden at den
anden er tændt. Eller forstår jeg ikke dit spørgsmål?

>Skal man køre 10 ell. 100 MBIT ?

Afhænger af dit behov. Hvis du tit har behov for at flytte lidt større
datamængder mellem de 2 maskiner, eller af og til har behov for at flytte
store datamængder, så vælg 100Mbit. 10Mbit vil jeg kun anbefale hvis man
er på et virkelig stramt budget, og kun har brug for at dele en internet
opkobling og en printer.

>Skal man køre med hub eller switch ?

Med 2 maskiner ville valget stå mellem 2 løsninger:

Med et stramt budget ville jeg vælge en direkte kabelforbindelse mellem
de 2 maskiner. Og ellers ville jeg vælge en switch. Forskellen i pris er
ubetydelig idag. Du kan købe en billig 10Mbit hub for omkring 300,- kr.,
mens en billig 10/100Mbit switch koster ca. det dobbelte.

Jeg har selv lige opgraderet mit lille netværk med 3-4 maskiner fra en
10Mbit hub til en 100Mbit switch. Big difference!

--
kent
www.oldhoj.dk

Fra : Bo Nielsen

Dato : 02-04-01 09:20

Med de priser der er på hardware i dag, så er der ikke noget der hedder
"måske dit, måske dat" eller "behov" for den sags skyld.
Et 10 Mbit netkort koster stort set det samme som et 100 Mbit, Altså køb et
100 Mbit netkort
Prisforskellen på en en 10/100 hub og en 10/100 switch er lille, de kan
begge fås til under 1000 kr. Altså køb en 10/100 switch
Uanset hvordan du udvider dit netværk i fremtiden, så kører du optimalt.

Bo Nielsen
bo@bgn.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 02-04-01 12:45

"Nysgerrig" <janpetri@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bærbar med Windows 98
> Farvekopimaskine med Fiery controller
>
> Kan et netværk køre uden at begge pcer er tændt ?

Hvis du mener internetadgang er svaret ja, via switch eller hub. Du får
tildelt et antal statiske adresser fra Dansk Kabel TV. Hvis din Fiery
controller kan sættes til switch/hub kan netværket vel også køre med kun
en maskine startet.

> Skal man køre 10 ell. 100 MBIT ?

Kabelmodem kan kun køre 10 Mbit, men ellers kan du jo køre 100 mellem
maskinerne.

> Skal man køre med hub eller switch ?

Jeg vil foretrække en billig switch, men se ellers de andre svar i
tråden.

mvh
Preben