Fægte og crossfire scener på film - hvorfo~
Fra : Bo Warming

Dato : 15-07-03 19:20

Fægte og crossfire scener på film - hvorfor så urealistiske?

Ser man ægte fægtesport, så har parterne konstant øjenkontakt og små
effekter afgør hurtigt kampen.

Men når Hamlet og andre helte fægter på scene eller lærred, så opfører de
urealistisk ballet og vender og drejer sig, springer og vender ryggen til -
flot men komisk(for de der tænker analytisk).

Tilsvarende udfører kickboxere på film nogle spring, der er en foræring til
modpart, der kunne gribe deres sparkefod og straks være i kontrol.

Helt vildt er det med skud-dramaer hvor et par helte ofte nedlægger 10-20
gange så mange fjender(indianere, nazier osv) fordi fjenderne har glemt at
holde sig i DÆKNING

(som jo er filmisk kedsommelig . Forsvarere inde i et hus, bekæmpes især pr
granat og ild og dør skjult for kameraet udenfor huset- men folk vil se skud
og skud!)

Fjenden går frem og bliver malerisk skudt. Helten straffes ikke for at
blotte sig tilsvarende.

Det er effekter for galleriet, men mon ikke selv begynder-publikum finder
det trættende at blive undervurderet, og hellere ville have ærlighed og
realisme?

Kampscener i filmen "Pianisten" er smukke, men grotesk usandsynlige. Her
lidt analyse af filmens to Warzawa opstande, der også i virkeligheden var
sære og dødsdømte. Kan nogen få et eller flere af de mange mysterier til at
gå i hak?

Dumsmarte USA1812, DK1864, DK1944, Polen1944

Sejrsgudinden i krige er en "kvinde der belønner dumsmarthed", hvis den er
charmerende, og som straffer dumsmarthed hvis ucharmerende, og Danmark har
været heldig

Det var også det 36 år gamle, lille USA , da det under Napoleonskrigene gik
imod Verdenspolitibetjent UK, helt chanceløs i 1812-.

Militære sejre er ofte ret ligegyldige i krig, og det er allancediplomati,
der afgør fredsbetingelerne.

Men USA's charmerende dumsmarthed belønnedes, selvom Napoleon var væk og UK
uovervindelig. Ved freden i 1815 så UK klogt på fordele ved fremtidig
alliance mellem de to engelsktalende stormagter - USA havde tjent sine
sporer ved at slås godt - man lod dem ikke lide, men besluttede samarbejde
og ingen ydmygende fred for USA.

Charmerende dumsmarthed belønnedes.

Måske Frederik7 diplomatiet tænkte, at vi også gjorde klogt i at vise
kamp-iver, da vi i 1864 med åbne øjne gik ind i en dødsdømt krig mod
preussere og østrigere og ikke godtog Bismarcks tilbud om grænser som de
nuværende, men kæmpede unødvendigt ved Dybbøl og Als, trods besættelse af
hele Jylland.

Det kostede os en masse kanonføde - jyder som københavnerborgerskabet så
stort på. Og det kostede os Sønderjylland i årtier. Men vi har nok haft
fordele på sigt ved at vise os krigsduelige, og er derved blevet respekteret
i stormagtskredsene.

FOLKESTREJKEN: Estrup havde bygget en fin, men nytteløs-befæstning omkring
København . Da D-dag var indtrådt i juni 1944 blev den nyttig for tyskerne,
der vendte kanonerne på omegns-forterne ind mod Nørrebro og Vesterbro og
truede os, så vi faldt til patten for Best, og afblæste vor dumsmarte "
folkestrejke".!

Best vidste, at han ku blive henrettet ved snarligt retsopgør og ydmygede
ikke de dumsmarte, krigsgale, overvundne københavnere, der ville vise, at
danskere var antityske. Engelske og amerikanske aviser skrev, at vi var nu
bevist allieret med dem - men sådan havde man behandlet os, uanset om vi
aldrig havde udført den mindste sabotage mod tyskerne. Italien kom jo lige
så hurtigt i FN og NATO som os.

WARZAWA-OPSTANDE: Hvor danskerne er født heldige, er polakkerne født
uheldige. Efter vor opreklamerede miniopstand 1. juli mod besættelsesmagten,
udførte den polske hovedstads borgerlge partisaner også et forsøg på at
befri sig selv i de efterfølgende 1944-måneder -

- men havde ikke allieret sig med hverken UK eller Stalin, så de blev
problemfrit nedkæmpet af tyskerne. Ren selvdestruktion, uden formål.
Stolthed af den mest dumme og blodige type. Gettho-jøderne havde endda gjort
det samme året før med samme unødvendige tab af menneskeliv. Ingen fordele
opnåedes.

At Danmark idag er så meget rigere end Polen har at gøre med, at vi siden
svenskekrige og før har været stormagternes kæledægge, og vi slikker røv på
USA, når ønsket (Irak-krig m.m.)

Vi belønnes stort for lille indsats.

Bla. med gode kår for vor eksport.

Polakkerne er ikke et strategisk velplaceret og charmerende torneroseland
med fint ry - de er ufortjent fattige og går meget ondt igennem og bliver
ikke berømt.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : LA2

Dato : 15-07-03 19:38

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> [...]
gjort
> det samme året før med samme unødvendige tab af menneskeliv. Ingen fordele

Da Stalin ville "befri" Polen, kunne hverken englænderne eller amerikanerne
få lov til at lande på sovjetisk territorium. Den polske opstand havde brug
for flere våben og mere ammunition, men kunne ikke få det , da de allierede
ikke kunne få lov til at mellemlande på sovjetisk territorium. Den var
såmænd koordineret med englænderne og den polske eksil regering i London.
Det var ikke et unødvendigt tab af menneske liv, men et sidste forsøg på at
slippe for en Sovjetisk besættelse af Polen.
Polakkerne vidste godt at Stalin ville hævne sig for 1920'erne. Hvilket han
jo fik rig lejlighed for senere....

Prøv at læse fx. Norman Davies, der er temmelig let tilgængelig før du
udtaler dig om polske forhold.

LA2

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 15-07-03 20:56

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
> [...]
[bla bla]
> Kan nogen få et eller flere af de mange mysterier til at
> gå i hak?

Tja, nogen ville kalde det underholdning. Hvor mange ville gå i biffen for
at se film som var 100% realistiske på bekostning af det var dræbende
kedsommeligt!

Hvorfor skyder skurken ikke helten til at starte med i stedet for at stå og
lave så meget smart talk (og derfor ende med at blive skudt selv af en
birolle man troede var død?)? Det er jo hamrende urealistisk! Lyssværd? Det
er sguda urealistisk? Tilbage Til Fremtiden? Som om det kunne lade sig gøre!
Hvis det skulle være realistisk ville Marty bare ræse rundt i gaderne i en
gammel GMC med kompostspand monteret bagpå! Det ville være en rimelig
kedelig film, men publikum ville ikke gå derfra og tro at man rent faktisk
kan rejse i tid!

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Per

Dato : 16-07-03 09:18

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> Fægte og crossfire scener på film - hvorfor så urealistiske?

Få dog et liv!

Fra : Jim Andersen

Dato : 17-07-03 10:15

Bo Warming wrote:
> Fægte og crossfire scener på film - hvorfor så urealistiske?

Øv, det lød ellers som et godt indlæg hvor jeg virkelig havde noget
interessant at sige, og så ser jeg at det kommer fra Bo, og at han går over
gevind til sidst i indlægget.

Skidt pyt.

/jim

Fra : Bo Warming

Dato : 20-07-03 01:45

"Jim Andersen" <jim@officeconsult.dk> wrote in message

> Øv, det lød ellers som et godt indlæg hvor jeg virkelig havde noget
> interessant at sige, og så ser jeg at det kommer fra Bo, og at han går
over
> gevind til sidst i indlægget.

Perfectionism is paralysis, skrev Churchill

Skriv dog hvad du havde på hjerte, og ignorer slutning og forfatternavn.

Gå efter bolden og ikke efter manden, som fodboldtrænere kræver.

Rigtige fægtekampe er for hurtigt færdige til at være værd at gøre til
klimax i en Hamlet-filmatisering.

Men det må kunne gøres bedre, uden at tabe billetsalg. Man undervurderer
"galleriet".