Ærmer.
Fra : Eifelvuf

Dato : 15-07-03 16:38

Hej gruppe !

kom lige til at tænke på en ting : for 1 lille års tid siden købte vor
klub (bl.a. på min opfordring) et Schweikert-ærme.

Vi havde på et ronderingskursus et lille foredrag omkring ærmer, og så
nævnte de meget meget dygtige instruktører, at de kun havde haft succes
med Schweikert-ærmet.

Klubben købte altså ærmet - men der er altså ikke nogen endnu der er
"faldet" på halen over dette ærme.

Har du nogen erfaringer med Schweikert-ærmet - set i forhold til 1). de
almindelige "Kenjan"-ærmer 2). udviklingen i bidearbejdet generelt ?

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Stampemus

Dato : 15-07-03 18:09

Hvordan ser et Scweikert--ærme ud?? Vi har fået nogle nye der hvor jeg
træner som jeg kan se er anderledes .... måske det er sådan et

Mange hilsner
Pia

Fra : Eifelvuf

Dato : 15-07-03 18:32

"Stampemus" skrev d. 15-07-03 18:09 dette indlæg :
> Hvordan ser et Scweikert--ærme ud?? Vi har fået nogle nye der hvor jeg
> træner som jeg kan se er anderledes .... måske det er sådan et
>
> Mange hilsner
> Pia

Hej Pia.

Selve vulsten er bredere vinklet, så det skulle passe bedre til vuffens
åbne gab, når dette bider. Idet vuffi tygger sammen, skulle vulsten
passe med samme vinkel som selve biddet på vuffi. De "almindelige" ærmer
har en mere "lige" vulst. Jeg tror nok forskellen på vinklen af vulsten
skulle være 6 grader, hvis ikke jeg husker meget galt.

Når selve vulsten passer bedre med hundens bid (på grund af den større
vinkling), så skulle det jo være selvsagt at det føles behageligere for
vuffi at bide sammen (hvad jo lyder ret logisk).

Men uanset logik, har jeg ikke hørt om nogen faktisk, der har lovprist
Schweikert-ærmet, bortset fra den beskrevne instruktørepisode i indlæg
nr. 1. Desværre - det kunne være fedt at høre, om andre har gode
/dårlige erfaringer, og i givet fald, da hvilke ?

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Kimmi

Dato : 16-07-03 01:05

Hej Eifelvuf.
Hvad angår ærmer går de stort set ud på det samme! Men som sagt er der mange
forskellige ærmer der har hvert sit formål.
Der er ærmet fra Kenjan, det er et Frabro produkt. Der har du unghunde ærmer
5-6 voksen ærmer 7-9. Hvor nummer 7-9 nok er det der er brugt mest, det er
af plastik med læder overtræk.
Så er der Schweikert de har også mange unghunde ærmer, de adskiller sig ikke
meget fra Frabo. Voksen ærmet " 5980 + også af plastik og læder.
Forskellen mellem de to er nok mere baseret på personlig grunde. Men måske
bør man notere at bidebaren på et Frabo kan repareres, det er næsten umuligt
med Schwiekert det må udskiftes!
Jeg bruger selv begge mærker på alle hunde, men på unghunde bruger jeg
Schwiekert der ikke har plastik hylster men er lavet på samme måde som et
voksen ærme, et ærme der ligger i mellem ung og voksen ærme og har bidebar
det er lavet af flere lag læder, der igennem kan man føle hvordan hunden
bider! når hunden har lært at svare godt igen og bidet bliver for hårdt
skifter jeg til Frabo nummer 7 eller 9. Som sagt der er mange forskellige
ærmer til mange forskellige formål, men det korte og lange er at der ikke
burde være nogen forskel hvilket et man bruger, hvis hunden har lært at bide
ordenligt. Og hvis den ikke kan det bør man nok finde sig en ny figurant
frem for et nyt ærme, IMO. Hvis jeg har en hund der har et problem med
bidet, er der dog et ærme jeg bruger og det er ikke Frabo eller Schwiekert.
Det er et brandvæsnet ærmer " VANDSLANGEN" den koster ikke noget, de bliver
udskiftet på ny og næ.Der skære jeg et stykke af fylder det op med ikke for
blødt martriale, lukker begge ender, bingo!!! slangen indvændig er belagt
med gummi, så kan derfor bruges under alle vejr forhold. Selv uddanede III
hunde kommer af og til på slangen, og nyder godt af det.Hunden må lære at
bide korrekt, hvis den kan det, kan den bide et hvert ærme, vi må huske på
at til prøve aflægelse har vi ikke noget valg!!
mvh/Kimmi

Fra : Eifelvuf

Dato : 16-07-03 08:48

"Kimmi" skrev d. 16-07-03 01:05 dette indlæg :
> [...]
> forskellige ærmer der har hvert sit formål.
>Men måske bør man notere at bidebaren på et Frabo kan repareres, det er

Jo - men hørte så til gengæld, at det kunne svare sig at anvende
Schweikert på de ikke-så-fremragende bidehunde, selvom det måtte betyde
større udgifter på længere sigt (udskiftning af "reservedele"), netop
fordi de blev tvunget til at ændre sit bid, p.g.a. bidevulstens vinkling
var anderledes (populært sagt : vulsten passer som et gebis passer ind i
gummerne på et menneske, - hvorimod Frabo´s er mere lige vinklet i
vulsten - hvis du forstår).

> [...]
ikke
> burde være nogen forskel hvilket et man bruger, hvis hunden har lært

100 % og aldeles enig. Men det er jo desværre ikke altid tilfældet, -
ærgeligt nok...............

>Og hvis den ikke kan det bør man nok finde sig en ny figurant
> frem for et nyt ærme, IMO.

Jo - men de før nævnte instruktørers pointe var også, at da vulsten er
vinklet efter hundens bind (som gebis på gummerne) så ville dette
forstærke biddet, hvilket igen skulle gøre selve biddet mere
komfortabelt for hunden. Og det lyder vel rimeligt logisk / rigtigt, ´ik
`?

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Kimmi

Dato : 17-07-03 01:51

Hej Eifelvuf
Jeg er helt med på hvad du siger alså teorien bag bide svulsten og dens
vinkler m.m, og iden med det er helt i orden. Og jeg synes det er fint at
hunden kan nyde godt af de nye teknologiske udviklinger. Min pointe var
blot, fordi det er er godt ærme er det IMO ikke ensbetydning med at dette
ærme får hunden til at udøver en bedre præstation, f.eks hvis en hund bider
med fortænderne på et ærme, vil den så ændre sit bid på et andet ærme hvis
dette ærme er et bedre teknologisk udviklet ærme? jeg tror det næppe!
hvorvidt hunden føler sig komfortabel på sådan et ærme, kan man vil heller
ikke lade være usagt, jeg mener bare at her er der mange andre vigtige
elementer der er medvirkende til at hunden får et komfortable bid. Største
delen af ansvaret om hvorhvidt hunden føler sig komfortable i bidet, mener
jeg stadig må ligge i dens træning og dermed figurantens arbejde, selv ikke
det bedste ærme i verden kan subsidiere en sjusket indlæring og figurant
teknik.

Fra : Eifelvuf

Dato : 17-07-03 08:46

"Kimmi" skrev d. 17-07-03 01:51 dette indlæg :
> [...]
at
> hunden kan nyde godt af de nye teknologiske udviklinger.

Ja - enig.

> [...]
hvis
> dette ærme er et bedre teknologisk udviklet ærme? jeg tror det næppe!

Næ det tror jeg egentlig heller ikke - men det kunne være skægt hvis
nogen måske havde haft en vuf der bed sådan som du beskriver - så havde
brugt et Schweikert - og med dette havde afhjulpet det svage bid.......

Øv hvor er jeg enig

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/