Har du kære læser, erfaring med.......
Fra : Eifelvuf

Dato : 15-07-03 16:25

..... indlæring af feltsøg ? ?

Bruger selv "standardmetoden" - 4 pinde - afsætte fært i feltet - kaste
større genstande ind mens hund kigger - og så kører det jo bare, hvis
ellers føreren også er med på hvordan, og har fået forklaret det
grundigt.

Spørger alene fordi, jeg selv har min egen metode der virker (som
ovenfor) - men måske du havde et kanon tip til andre fremgangsmåder /
variationer, der kan lette selve indlæringsprocessen ?

Lad mig høre fra dig.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Carina Graversen

Dato : 16-07-03 05:13

Hej Eifel !

Jeg bruger vist samme metode som dig. Hvis det er på et hold, har jeg den
gyldne regel at ALLE genstande skal ligge samme sted for alle hundene, da
man ellers risikerer at hundene lærer at svag fært ikke skal
ndersøges... - I starten er der også kun een genstand i feltet.

Gradvis trappes hjælpen så selvfølgelig ned, så hunden til sidst ikke ser
genstandene blive lagt ud. Når først hunden er sikker begynder jeg også at
flytte felterne rundt .

Hilsen
Carina

Fra : Winther

Dato : 16-07-03 00:25

"Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> større genstande ind mens hund kigger - og så kører det jo bare, hvis
> ellers føreren også er med på hvordan, og har fået forklaret det

Jeg starter med at hunden lærer at samle op og aflevere inden jeg begynder
på et egentlig felt. Bruger aldrig ordet apport, da hunden jo ikke skal
komme på plads med genstanden. Jeg siger "kom så med den da" i stedet for.
Jeg bruger også markeringer i naturen som pinde, og overtramper ikke altid
feltet.

Da min hund er lynhurtig, lader jeg hende søge på tom felt for at vænne
hende til at søge over længere tid. Når hun har søgt den tid jeg har
planlagt, kaster jeg en sidste ting ud i feltet uden hun ser det.

Hun er bare rigtig god, og arbejder med ting på ca. 1 cm. Eneste problem er,
at hun tygger lidt. Hun er utrolig samarbejdsvillig og kan vendes meget
nemt.

Vh. Winther

Fra : Eifelvuf

Dato : 16-07-03 08:11

"Winther" skrev d. 16-07-03 00:25 dette indlæg :

> "Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg starter med at hunden lærer at samle op og aflevere inden jeg
begynder
> på et egentlig felt.

Ja selvfølgelig også her, - ellers bliver det jo ligesom for tricky for
vuf at forstå.

>Bruger aldrig ordet apport, da hunden jo ikke skal
> komme på plads med genstanden. Jeg siger "kom så med den da" i stedet
for.

Enig. Bruger dog selv "søøge" - så små godbidder for hver genstand - og
bold ved afslutning.

> Jeg bruger også markeringer i naturen som pinde, og overtramper ikke
altid
> feltet.

Vi bruger som oftest skovbunde og marker (marker dog ikke lige nu) i
alle variationer og med vegetation af forskellige højde / sammensætning.

> [...]
> hende til at søge over længere tid. Når hun har søgt den tid jeg har
> planlagt, kaster jeg en sidste ting ud i feltet uden hun ser det.

Snedigt Winther - snedigt ! Har det givet hende mere ro på, fra starten
af søgningen ?
Eifel er også lynhurtig (nogen gange lidt skræmmende hurtigt - og
p.t. for hurtig til en kriminalklasse (til f.eks. en kriminalklasse i en
skovbund). Et nice lille trick jeg vil afprøve på søndag. Melder tilbage
om evt. fremskridt om, hvorvidt der er mindre krudt i ham eller ej.

> [...]
problem er,
> at hun tygger lidt. Hun er utrolig samarbejdsvillig og kan vendes

Ak ja - tyggeri. Men Eifel er som regel så ivrig for at aflevere gentand
("det kunne jo være at det var NU jeg fik bolden af far ? - nå ikke -
det blev kun til en lille pølse - så h-u-r-t-i-g-t ud igen "
............. og videre i den dur, til bolden endelig markerer
afslutningen på søget. Men ivrigheden gør, at han ikke lige tænker på at
tygge ...... hhmm ..... altid

Måske jeg skulle køre hans forventning om bolden lidt mere ned, og i
stedet nøjes med lidt "dyyggttiiiig" - klap, klap, klap ? Det tror jeg
jeg vil gøre indimellem du ved, for lige at tage det "værste" krudt af
ham.

> Vh. Winther

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

PS : har du haft lejlighed til at prøve vandflasken endnu ?

http://www.kandu.dk/

Fra : Winther

Dato : 17-07-03 12:07

> Enig. Bruger dog selv "søøge" - så små godbidder for hver genstand - og
> bold ved afslutning.

Jeg bruger også ordet søøg.. som kommando.

> vænne
>
> Snedigt Winther - snedigt ! Har det givet hende mere ro på, fra starten
> af søgningen ?

Hun får lov til at finde de første genstande, dernæst søger hun videre på
tom felt til den planlagte tid er gået. Hun har måske brugt 2 min på at
finde 4 genstande, får lov til at søge 10 min på tom felt, og derefter
finder hun så den sidste genstand som er kastet ud, så hunden ikke ser det.
Hun arbejder efterhånden meget koncentreret fra starten. Der vil jo altid
være en genstand hun skal bruge tid på at finde, så når de lette er fundet
arbejder hun ihærdig videre, for der plejer jo at dukke en til op.

> [...]
> skovbund). Et nice lille trick jeg vil afprøve på søndag. Melder tilbage
> om evt. fremskridt om, hvorvidt der er mindre krudt i ham eller ej.

Tja, de der dygtige hurtige hunde, tømmer feltet lynhurtig, konstaterer, der
er ikke mere, får dem til at søge videre alligevel og her er det så, at ved
at lade dem arbejde for den sidste genstand, får vi dem til at arbejde mere
koncentreret, og vænnet til at søge over længere tid. Feltet bliver jo
sværere opad i klasserne.

Kør ham langsomt op i tid, 10 min. på tom felt er altså lang tid. Hunden
skal jo synes det er sjovt.

> [...]
> stedet nøjes med lidt "dyyggttiiiig" - klap, klap, klap ? Det tror jeg
> jeg vil gøre indimellem du ved, for lige at tage det "værste" krudt af

Vil du have ro og koncentration er bolden nok ikke det mest ideelle. Igen en
afvejning, hunden må jo heller ikke blive for tung at arbejde med.

> Med venlig hilsen
>
> Eifel & Co.
>
> PS : har du haft lejlighed til at prøve vandflasken endnu ?

Ikke under rundering endnu.

Fra : Eifelvuf

Dato : 16-07-03 09:32

"Winther" skrev d. 16-07-03 00:25 dette indlæg :

Hey Winther, /Kim og andre .....

Kunne godt tænke mig din / jeres uforbeholdne kommentar til indlægget
"Satte mig ned med en bajer......."

Prøv at læse den langsomt og et par gange.

Har du / i prøvet noget lignende ?

Dét der var "vildt" var, at det gik SÅ stærkt med, at Eifel fattede
beskeden - det var jeg sågu ret glad for.

Andre vil tænke : "jamen når han kalder på hunden med navn og det hele,
-og hunden så kommer - hvordan i alverden skal det så ikke påvirke
hunden når han ellers kalder på hunden".

Hertil kan jeg tilføje, at Eifel nu er helt på det rene med, hvornår han
ronderer og altså skal være "ulydig" og ikke komme når der kaldes - og
således er helt på det rene med, hvornår han SKAL komme når far kalder.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/