Problem...
Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 15-07-03 14:54

Jeg er blevet bedt om at "ordne" en privatejet computer. Det er en AMD
Athlon 900MHz, 2GB harddisk, 192MB RAM, 33.6 kbps modem med en defekt
Windows 98, der skal ryddes. Personen har ikke en Windows CD, så der skal
købes en ny Windows ved reinstallation - det er dog ikke noget problem. Jeg
har set at man kan købe Windows XP Home edition bundled med en mus for
under 900,- inkl. moms.

Computeren skal køre Word Perfect 6.0 og 9.0, e-mail og web samt tilgå en HP
PSC printer, og køre stabilt. Den primære bruger er ikke i stand til at
forstå instrukser der bruger begreber fra Microsoft Windows verdenen
(brugeren kommer fra DOS), og computeren må påregnes at blive brugt af børn
og børnebørn samt anden familie på tilfældige tidspunkter uden opsyn. Ved
første syn på maskinen lagde jeg mærke til, at der var installeret
software, som den primære bruger ikke kendte til.

Det må helst ikke ske, at der kommer virus eller lign. på computerne, da den
bruges til at skrive større bøger med, og da brugeren ikke i praksis er god
til at lave backup. Brugeren synes i øvrigt at maskinen er sløv - så et
antivirus program der sløver maskinen yderligere vil være upopulært.

Det må selvflg. ikke koste mig noget særligt arbejde at udføre opgaven, og
det skal være stort set vedligeholdelsesfrit når opgaven er udført.

Hvad gør man?!? (altså hvis man ikke blankt afviser opgaven)

Mine tanker hidtil har bl.a. inkluderet:
- Windows update giver nok ikke meget mening med et 33.6kbps modem
- Brugeren vil ikke kunne forstå ZoneAlarm spørgsmål

Gode ideer ønskes - evt. gerne en beretning om, hvad andre har gjort, og
hvordan det gik.

Lars.

--
GnuPG nøgle: http://dybdahl.dk/lars/gpg/

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 15-07-03 17:32

Lars B. Dybdahl skrev:

> [...]
> - Brugeren vil ikke kunne forstå ZoneAlarm spørgsmål
>
> Gode ideer ønskes - evt. gerne en beretning om, hvad andre har gjort, og

Linux... hvis brugeren ikke i forvejen har kendskab til windows vil jeg mene
det er bedre med linux. F.eks. m. kde, du kommer uden om virus delen (jeg
har aldrig set en linux virus, men har dog hørt at de findes) der bliver
næppe installeret programmer som brugeren ikke kender til af f.eks. børn,
da det formegentligt vil være windows programmer. KDE kommer med MANGE spil
til, så der er stadig en del underholdning at komme efter for
børn/børnebørn og den kan jo stadig fint gå på nettet og hente e-mails.

KDE er så måske lidt tung at trække, men jeg mener at man godt kan
installere spillene uden at installere KDE og så bruge dem på et "lettere"
x-system.

Backup vil nemt kunne ordnes med et script.

Desuden giver det selvf. et problem med wordperfect. men kan det ikke
erstattes af f.eks. open office?

Det var bare den måde jeg ville gøre det på i hvert fald...
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-07-03 15:38

Peter Sepstrup <peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> writes:

>Desuden giver det selvf. et problem med wordperfect. men kan det ikke
>erstattes af f.eks. open office?

Den bruges til at skrive større bøger med. Det må betyde, at Open
Office skal være 100% WP-kompatibel og aldrig nogensinde lave den
mindste konverteringsfejl. Er det tilfældet?

Kan Linux snakke med en HP PSC-printer?

>Det var bare den måde jeg ville gøre det på i hvert fald...

Rådet er meget godt i tråd med det, Lars normalt snakker om (at
skifte Linux ud med Windows). Men hvis Linux ikke kan det, der
er behov for, nytter det jo ikke noget.

Og så er der hele diskussionen, som jeg ikke gider igen, om det
nu er mere sikkert med dumme brugere på Linux

Mvh.
   Klaus.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-07-03 15:40

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

>skifte Linux ud med Windows).

Ja, flot. Omvendt naturligvis.

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 15-07-03 18:05

Klaus Ellegaard skrev:

[snip] en hel masse
> Og så er der hele diskussionen, som jeg ikke gider igen, om det
> nu er mere sikkert med dumme brugere på Linux

Det var også bare mit forslag... jeg ved ikke om den er nemmere at sætte op
til "dumme brugere", men den forhindre i hvert fald en masse software
installering, da den jo selvsagt ikke godtager windows software og rpm
f.eks. kræver root password ligesom en masse andre indstillinger også gør.

Med hensyn til openoffice var det jo et forslag... jeg aner ikke hvor
kompatibel den er med WP. men det kunne man jo undersøge.
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Allan Olesen

Dato : 15-07-03 16:33

Peter Sepstrup <peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> wrote:

>Med hensyn til openoffice var det jo et forslag... jeg aner ikke hvor
>kompatibel den er med WP. men det kunne man jo undersøge.

Den gaar for at vaere meget lidt kompatibel. Jeg laeste for nogle
maaneder siden om en dansk kommune, som overvejede, om de for
egen regning skulle faa skrevet nogle WordPerfect-filtre til
OpenOffice, saa de kunne tilgaa deres gamle dokumenter efter et
skift.

Men udvikles WP ikke stadig til Linux?

Derudover saa forstaar jeg Lars saadan, at manden kun er
Windows-novice, men har fint styr paa DOS. Saa kan man jo ikke
bare smide en linux i hovedet paa ham i den tro, at det kan vaere
ligegyldigt, hvilket system han ikke forstaar.

Til Lars:
Er du sikker paa, at der skal koebes en ny Windows? Proev at lede
efter et bibliotek med .cab-filer paa maskinen. Det er ikke
usandsynligt, at du finder en hel Windows-CD, og hvis manden saa
i oevrigt har et eller andet, der beviser, at han har licens, er
en ny CD spild af penge.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 16-07-03 23:11

Allan Olesen skrev:

> [...]
> egen regning skulle faa skrevet nogle WordPerfect-filtre til
> OpenOffice, saa de kunne tilgaa deres gamle dokumenter efter et

Det var Århus amt, læs eventuelt memoet omkring skabeloner:

Århus Amt betaler også for at hjælpesystemet i Writer bliver oversat:

Fra : Allan Olesen

Dato : 17-07-03 07:22

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> wrote:

>Det var Århus amt, læs eventuelt memoet omkring skabeloner:

Jeg synes ikke rigtigt, der staar noget om WordPerfect-import?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 18-07-03 03:41

Allan Olesen skrev:

> Jeg synes ikke rigtigt, der staar noget om WordPerfect-import?

Jeg nappede bare de første, de bedste links fra Google, jeg regnede med
at du selv søgte videre ud fra de oplysninger jeg gav.

Du kan læse om WP-importfiltrene her:

Filtrene ser ud til at være klar til Linux, men ikke til Windows:

Det skal blive interessant at se, om amtet husker at have en mulighed
for at kunne læse deres gamle dokumenter med de programmer de er skabt
i, når de skifter helt over til en ny office-platform. Det ville ellers
være en klassiker, på lige fod med at gemme gamle backupbånd, men ikke
have en båndstation der kan læse dem.

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 15-07-03 17:01

Peter Sepstrup wrote:
> Med hensyn til openoffice var det jo et forslag... jeg aner ikke hvor
> kompatibel den er med WP. men det kunne man jo undersøge.

OpenOffice 1.0 er ganske inkompatibel med WP.

Lars.

--
GnuPG nøgle: http://dybdahl.dk/lars/gpg/

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 15-07-03 19:46

In article <3f142534$0$5178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Lars B. Dybdahl wrote:
> OpenOffice 1.0 er ganske inkompatibel med WP.

Det kommer med tiden.

http://wp.openoffice.org/filter.html

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-07-03 21:58

Klaus Ellegaard wrote:

> Kan Linux snakke med en HP PSC-printer?

Ja, mine forældre har sådan en printer. Det tog mig kun et øjeblik
at sætte min RH7.3 laptop op til at bruge den. Bare kør printtool
som root, så giver resten sig selv.

Til gengæld er det efter flere måneder endnu ikke lykkedes for min
mor at få hendes windows computer til at udskrive på samme printer.

It is NOT portable (Linus Benedict Torvalds 1991)

Fra : Martin Schultz

Dato : 16-07-03 09:41

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> ..
> ..

WordPerfect findes i en gratis linux udagve så det er ikke et problem.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 16-07-03 14:30

Martin Schultz wrote:
> WordPerfect findes i en gratis linux udagve så det er ikke et problem.

Nu tror jeg ikke at det er endnu en anden WP udgave hun er interesseret i -
men jeg er meget interesseret i at kigge på udgaven. Har du et link? På
Corels hjemmeside finder jeg kun trial downloads til Windows.

Lars.

--
GnuPG nøgle: http://dybdahl.dk/lars/gpg/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-07-03 17:33

Lars B. Dybdahl wrote:
> Nu tror jeg ikke at det er endnu en anden WP udgave hun er interesseret i -
> men jeg er meget interesseret i at kigge på udgaven. Har du et link? På
> Corels hjemmeside finder jeg kun trial downloads til Windows.

http://athena.corel.com/cfscripts/corelnews/corelnews_lxwp8dwnld_form.cfm
Ifølge google..

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 16-07-03 22:38

Hans Joergensen wrote:
> http://athena.corel.com/cfscripts/corelnews/corelnews_lxwp8dwnld_form.cfm
> Ifølge google..

Det link har det vist ikke alt for godt og er sidst modificeret i år 2000.
Jeg går ud fra, at det er den delvist defekte Word Perfect 8, som Corel
forsøgte at lancere, og som de til sidst holdt op med at vedligeholde.

Jeg tror ikke at det er særligt realistisk at Linux kan give en problemfri
afvikling af nogen Word Perfect version uden at installere Windows, og så
kan man jo ligesågodt gøre det med det samme.

Men tak for forsøget.

Hilsen,

Lars.

--
GnuPG nøgle: http://dybdahl.dk/lars/gpg/

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-07-03 19:02

"Lars B. Dybdahl" wrote:

> Nu tror jeg ikke at det er endnu en anden WP udgave hun er interesseret i -
> men jeg er meget interesseret i at kigge på udgaven. Har du et link? På
> Corels hjemmeside finder jeg kun trial downloads til Windows.

Jeg købte for fire år siden "Hurtigt i gang med Red Hat Linux 5.2" fra
Forlaget Globe. Der fulgte WordPerfect 8 med på en CD. Da jeg aldrig
nogen sinde har brugt WP har jeg ikke undersøgt, om man kan få en nyere
udgave.

This reply intentionally does not answer the question completely.

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 15-07-03 15:43

Peter Sepstrup wrote:
> Desuden giver det selvf. et problem med wordperfect. men kan det ikke
> erstattes af f.eks. open office?

Nej, desværre. Hvilket også er årsagen til at Linux ikke er et oplagt valg.

Lars.

--
GnuPG nøgle: http://dybdahl.dk/lars/gpg/

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 15-07-03 18:06

Lars B. Dybdahl skrev:

> Nej, desværre. Hvilket også er årsagen til at Linux ikke er et oplagt
> valg.

æv
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 15-07-03 16:02

In article <3f140770$0$5173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Lars B. Dybdahl wrote:
> Hvad gør man?!? (altså hvis man ikke blankt afviser opgaven)

Køb 2 harddisk skuffer (koster 110 kr med blæser), og en ekstra harddisk.

Den primærer person kan få sine egen harddisk, som er installeret med
sine applikationer.

Og den anden disk/skuffe kan bruge af børnene.

Omkring sikring af maskinen kan det anbefaldes af læse OSS'en.

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 15-07-03 17:02

Christian E. Lysel wrote:
> Den primærer person kan få sine egen harddisk, som er installeret med
> sine applikationer.
> Og den anden disk/skuffe kan bruge af børnene.

Fair nok - men den primære bruger skal stadigvæk sikres.

> Omkring sikring af maskinen kan det anbefaldes af læse OSS'en.

URL?

Lars.

--
GnuPG nøgle: http://dybdahl.dk/lars/gpg/

Fra : Thomas Corell

Dato : 15-07-03 17:24

Går udfra det er http://a.area51.dk/sikkerhed/ som Christian snakker om.

Den kan findes via http://www.usenet.dk/

--
Don't waste space

Fra : Claus Alboege

Dato : 15-07-03 17:11

"Lars B. Dybdahl" <Lars@dybdahl.dk> writes:

> Fair nok - men den primære bruger skal stadigvæk sikres.

Kunne SafetyCard vaere en brugbar loesning?

http://www.reborn.dk/safetycard.htm

/Claus A

Fra : Rosch

Dato : 15-07-03 18:05

Claus Alboege wrote:

> Kunne SafetyCard vaere en brugbar loesning?
>
> http://www.reborn.dk/safetycard.htm
>

> /Claus A
Hvor kan dette købes, der står ikke meget på deres hjemmeside?

Har du nogen erfaringer med det?

Rosch
Fjern IKKE no spam i mailadresse

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 15-07-03 19:39

In article <20030715.181045388121500@csa-net.dk>, Claus Alboege wrote:
> Kunne SafetyCard vaere en brugbar loesning?

Uden at vide for meget, vil jeg gætte mig til at
det ikke vil virke med flere harddiske..

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 15-07-03 18:30

Christian E. Lysel wrote:
> Omkring sikring af maskinen kan det anbefaldes af læse OSS'en.

Jeg har nu kigget på OSS'en, men jeg synes ikke at jeg finder svar på mine
spørgsmål. OSS'en snakker om sikkerhedsopdateringer og brugeruddannelse, og
jeg mener ikke at disse to er realistiske her.

Der må da findes andre brugere uden særlig edb-forstand, der stadigvæk
bruger analoge modems, og som har en rimelig sikker maskine? Hvad gør de
for at sikre maskinen?

Lars.

--
GnuPG nøgle: http://dybdahl.dk/lars/gpg/

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 15-07-03 19:28

Lars B. Dybdahl wrote:
> Der må da findes andre brugere uden særlig edb-forstand, der stadigvæk
> bruger analoge modems, og som har en rimelig sikker maskine? Hvad gør de
> for at sikre maskinen?

Det skal lige siges, at jeg her ikke leder efter løsninger, der teoretisk
set er sikre, men løsninger, hvor andre har gode erfaringer, gerne over
flere år.

Lars.

--
GnuPG nøgle: http://dybdahl.dk/lars/gpg/

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 15-07-03 19:40

In article <3f143a20$0$5141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Lars B. Dybdahl wrote:
> Der må da findes andre brugere uden særlig edb-forstand, der stadigvæk
> bruger analoge modems, og som har en rimelig sikker maskine? Hvad gør de
> for at sikre maskinen?

Ring til Microsoft og klag din nød. hvis du er heldig smider
de nogle CD'er efter dig.

Fra : Alex Holst

Dato : 16-07-03 08:25

Lars B. Dybdahl <Lars@dybdahl.dk> wrote:
> Gode ideer ønskes - evt. gerne en beretning om, hvad andre har gjort, og
> hvordan det gik.

Med saa mange brugere af een PC der enten ikke kan eller vil forstaa
bare *lidt* af hvad problemerne og loesningerne er, ville jeg forklare
den ansvarlige, at opgaven ikke kan loeses tilfredsstillende for hverken
dem eller mig.

De fleste orme eller virus rammer via LookOut! og aabne network shares.
Hvis du kan lukke de to indgangsveje er du en stor del af vejen, men
naar der ikke er mulighed for at patche og brugeren ikke vil tage backup
-- hvad kan man saa forvente andet end at miste alle sine data?

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 16-07-03 09:04

Alex Holst wrote:
> Hvis du kan lukke de to indgangsveje er du en stor del af vejen, men
> naar der ikke er mulighed for at patche og brugeren ikke vil tage backup
> -- hvad kan man saa forvente andet end at miste alle sine data?

Det er også derfor jeg har mine store betænkeligheder ved opgaven - men de
har investeret i nyt udstyr (brugt) for at komme på internet og e-mail, og
den eneste løsning jeg umiddelbart kan se, er at lukke for deres internet
adgang.

Jeg tænkte bare, at nogen muligvis havde prøvet noget andet med success.

Lars.

--
GnuPG nøgle: http://dybdahl.dk/lars/gpg/

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-07-03 17:47

Lars B. Dybdahl wrote:
> Jeg tænkte bare, at nogen muligvis havde prøvet noget andet med success.

Tjae... Min svigermor er totalt novice med computere og er ikke
interesseret i at lære andet end hvad der er strengt nødvendigt. - og
først når hun står og virkelig skal bruge det.

Så jeg har installeret Linux Mandrake 9.1 og kun givet hende de få
programmer hun skal bruge (Mozilla, OpenOffice og 7-kabalen). Jeg
administrerer selv maskinen.

Noget tilsvarende kan man gøre med Windows og Mac. - altså at installere
et lukket miljø, hvor brugerne kun bruger et par fastlagte programmer.
Det kræver dog man selv påtager sig administrationen - og det er du
sikkert ikke interesseret i.

Derudover må man (også brugeren) erkende at noget kun er brugervenligt
hvis det også er let at bruge sikkert. Derfor må man simpelthen fravælge
software, der ikke gør det nemt at bruge Internettet på en sikker måde.

Peter

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 17-07-03 22:44

Peter Mogensen wrote:
> Noget tilsvarende kan man gøre med Windows og Mac. - altså at installere
> et lukket miljø, hvor brugerne kun bruger et par fastlagte programmer.

Hvis jeg nu går ud og køber en Windows XP Home edition til formålet - er der
så gode muligheder for at lukke ned for de typiske måder, at en orm kan
udnytte programmeringsfejl på uden at foretage sikkerhedsopdateringer?
Eller hvad mener du med "lukket miljø"?

Lars.

--
GnuPG nøgle: http://dybdahl.dk/lars/gpg/

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-07-03 23:16

Lars B. Dybdahl wrote:

> [...]
> så gode muligheder for at lukke ned for de typiske måder, at en orm kan
> udnytte programmeringsfejl på uden at foretage sikkerhedsopdateringer?

Nu ved jeg ikke meget om Windows XP. - men du kunne da starte med at
fjerne Outlook og IE fra maskinen, så slipper du da for en masse bøvl
med ActiveX og VB-script.

> Eller hvad mener du med "lukket miljø"?

En desktop med 3 knapper: "Mail", "WWW", "WordPerfect"
- andre programmer kan kun startes som administrator.

Det kanlaves out-of-the-box på de fleste UNIX/Linux'er, men jeg har da
også set WinNT og MacOS maskiner sat op så du kun kunne starte ganske få
programmer.

Det er selvfølgelig en stor begrænsning af brugerens muligheder, men
hvis man ikke er interesseret i at vide noget om systemet, så må man
også finde sig i at blive pakket ind i vat.

Peter

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 18-07-03 00:38

Peter Mogensen sang:

> Det er selvfølgelig en stor begrænsning af brugerens muligheder, men
> hvis man ikke er interesseret i at vide noget om systemet, så må man
> også finde sig i at blive pakket ind i vat.

Eller pigtråd.

--
Magnus Pedersen

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 18-07-03 03:48

Peter Mogensen skrev:

> [...]

Jeg ved ikke med Home edition, men det er der i Pro-udgaven. secpol.msc
er din ven. Se om du kan finde en maskine i en radio/tv-butik, med
XP Home edition, og se om du kan få lov til at afvikle secpol.msc fra
start | kør.

> Nu ved jeg ikke meget om Windows XP. - men du kunne da starte med at
> fjerne Outlook og IE fra maskinen, så slipper du da for en masse bøvl
> med ActiveX og VB-script.

Man kunne også bare opsætte programmerne ordentligt fra starten af,
f.eks. kunne man starte med at læse IE Admin Kit, som udmærket be-
skriver hvilke muligheder man har for at lukke IE ned (den kan låses
meget ned).

> Det er selvfølgelig en stor begrænsning af brugerens muligheder, men
> hvis man ikke er interesseret i at vide noget om systemet, så må man
> også finde sig i at blive pakket ind i vat.

Jep, især hvis man samtidig er afhængig af at kunne bruge systemet til
seriøs arbejde (vistnok at skrive til daglig).

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 18-07-03 23:18

For at give enden på historien:

Jeg indkøbte en WinXP Home, installerede denne, opdaterede denne,
installerede Word Perfect i forskellige versioner og hun får nu computeren
med beskeden om ikke at bruge internet, hvis hun er nervøs over sin
bogskrivning, hvilket hun er. Med andre ord - det store stygge internet
holdes helt væk fra maskinen.

Hilsen,

Lars.

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 19-07-03 02:55

Lars B. Dybdahl skrev:

> [...]
> med beskeden om ikke at bruge internet, hvis hun er nervøs over sin
> bogskrivning, hvilket hun er. Med andre ord - det store stygge internet

Det er nok også det eneste rigtige når der ikke umiddelbart er mulighed for
at komme og servicere maskinen i tide og utide
--
Mvh. Peter.