Vores nye hund
Fra : Leyna

Dato : 15-07-03 13:40

Vi har lige fået hund nr. 2 ind i familien. Det er en dejlig lille
lab-x på knap 11 mdr. Og jeg skriver lille, fordi han er MEGET lille i
forhold til vores "gamle" lab-x som faktisk kun er to måneder ældre.
Det kom lidt bag på mig at hund nr. 2 var så bette, men han kan vel nå
at vokse lidt endnu, eller hvad?
Det der er mit egentlige spørgsmål er om det er normalt, at hunden har
tisset på gulvet tre gange indenfor det første døgns tid? Han har haft
adgang til det fri det meste af tiden, og vi har været ude med ham med
netop det formål at han skulle gøre sig ren. Her tog vi ham ud alene,
så han ville få fred til at gøre det han nu skulle, og det gjorde han
faktisk også, men alligevel kom der gevaldige søer på gulvet.
Jeg regner med, at det kan være i forbindelse med noget stress over at
skulle skifte hjem, for det ser ud som om, at det kun har været det
første døgn der var problemer. (Vi har ham nu på trediedagen)
Er det normalt at de lige lægger en "hilsen" det første døgn? Han har
kun tisset inde. Kagerne har vi været helt fri for, så det tyder jo
på, at han godt ved hvordan det skal være, men det gik altså lige galt
et par gange.
Iøvrigt skal det lige siges at det er en pragtfuld, tillidsfuld hund,
som fluks kommer op og putter, hvis man lægger sig i sofaen. Han
kommer når man kalder og han holder sig indenfor matriklen. Han er
meget stille og rolig, i hvert fald i forhold til min "gamle" labber,
som nu også er blevet dømt "Damp-hund" af en af vores venner! Han
virker ikke usikker eller bange, og kan sagtens finde ud af at sige
fra overfor den gamle labber, også selvom der er den store
størrelsesforskel.
De to leger hele dagen og ser ud til at gå 110% i spænd, og nu er
vores gamle labber faldet en del ned, for nu er der jo hele tiden en
legekammerat. Det har været (og er stadig) vældigt imponerende at
overvære, hvordan han ændrer sig næsten time for time. De ser ud til
virkelig at være gode for hinanden.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pia J

Dato : 15-07-03 13:43

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> wrote in message
> [...]
> forhold til vores "gamle" lab-x som faktisk kun er to måneder ældre.
> Det kom lidt bag på mig at hund nr. 2 var så bette, men han kan vel nå

Tillykke med vapsen.

Størrelsen og energien kan jo helt komme an på, hvad x-et består af - så det
er der vist ingen regler for.

Det kan godt være han har været stresset den første dag, nogen hunde tisser
også for at vise underkastelse, det er dog oftest små hvalpe.

:Pia

Fra : Leyna

Dato : 15-07-03 19:09

On Tue, 15 Jul 2003 14:43:16 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> wrote in message

>Tillykke med vapsen.

Tak ska' du ha'!

>Størrelsen og energien kan jo helt komme an på, hvad x-et består af - så det
>er der vist ingen regler for.

Han er vist nok Kleine Münstländer til den anden side.
Energien fejler nu ikke noget, men varmen gør da sit til at her er
temmelig roligt, og så brugte de jo de første 12 timer af deres
bekendtskab på at fræse haven rundt (og den er STOR), og det er den
lille Hansen slet ikke vant til, så han er noget stivbenet nu.

>Det kan godt være han har været stresset den første dag, nogen hunde tisser
>også for at vise underkastelse, det er dog oftest små hvalpe.

Vi har ikke haft flere uheld, så jeg tilskriver det den stressede
situation med pludselig at skulle være et nyt sted med fremmede
mennesker og en kæmpehund der hele tiden vil lege.

Men i dag har han og Vaks været alene for første gang (ja, Vaks har
altså prøvet at være alene før,men ikke sammen med en anden hund) og
da vi så kom hjem igen, så var de jo begge rigtig, rigtig glade.
Hansen var så glad at han slap en tår. Første gang var det indendørs
(i vores baggang) og da så jeg det ikke, men anden gang var da min
mand hilste på ham, og da så jeg det, for hunden tissede faktisk på
min mands sko! *fnis* Nogen der kan hjælpe mig med hvordan vi får ham
vænnet af med det?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ann K

Dato : 15-07-03 20:11

Hej Leyna.

Til lykke med Hansen

>Nogen der kan hjælpe mig med hvordan vi får ham
vænnet af med det?

<> Han tisser simpelthen af glæde og for at dæmpe hele den situation, der
opstår, når han skal hilse på tilbagekomne samboere!
I kan forsøge at undgå det ved _ikke_ at hilse overstrømmende på ham - blot
sige dav, men uden at røre ham og fremfor alt uden at bukke jer ind over
ham... Registrer bare at han er der og vent med at sige goddag til hans
glæde har lagt sig lidt....
Eller I kan vælge konsekvent at sige goddag udendørs... så bliver I ikke
kede af at han slipper en tår (nå, ja - din mand bør nok holde øje med sine
sko! og med tiden vil han nok blive så sikker at han ikke længere
tisser, når I kommer hjem... Det kan dog vare længe! Vores lab-x var ca 1½
år inden hun holdt op - og var da forlængst blevet vænnet til at hun
_skulle_ udendørs for at sige goddag til os eller gæster

Held og lykke med ham... han lyder som en dejlig vaps

Mvh Ann

Fra : Leyna

Dato : 15-07-03 21:32

On Tue, 15 Jul 2003 21:10:53 +0200, "Ann K" <tsarsSLET@DETTEos.dk>
wrote:

>Til lykke med Hansen

Tak ska' du ha'. Vi er sørme også vældigt glade for han.

>vænnet af med det?
>
><> Han tisser simpelthen af glæde og for at dæmpe hele den situation, der
>opstår, når han skal hilse på tilbagekomne samboere!

Det er jeg helt klar over, men når han er så gammel (11 mdr.) burde
han så ikke have styr over blæren?

> [...]
>sige dav, men uden at røre ham og fremfor alt uden at bukke jer ind over
>ham... Registrer bare at han er der og vent med at sige goddag til hans

Den duer nok ikke for os. Vi er begge to glade for at se at hundene er
glade for at se os... og vi har da også savnet dem!
> [...]
>kede af at han slipper en tår (nå, ja - din mand bør nok holde øje med sine
>sko! og med tiden vil han nok blive så sikker at han ikke længere

Det tror jeg hellere at jeg vil satse på, og hvis det er usikkerhed
han dér udtrykker, så skal vi nok få bugt med det. Jeg fik at vide af
de tidligere ejere, at han ikke var så glad for at være alene hjemme,
så det kan godt være vi skal træne det lidt ekstra. uden dog at lade
hundene være overladt til sig selv!

>Held og lykke med ham... han lyder som en dejlig vaps

Det er han. Dejlig, tillidsfuld, kælen og en nussemås!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Torben Sørensen

Dato : 15-07-03 20:38

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

Da Freja var helt lille, kom hun også af og til til at gøre det indenfor.
Jeg fik at vide, at det skyldes at små hvalpe kan have svært ved at styre
blære musklen. Det gik da også over. Uden kommentarer gik jeg tur med den
med det samme og tørrede op, når jeg kom hjem igen. Det gjald om at få hende
ud, så hun evt. kunne nå at gøre sig færdig udendørs, og få ros for det.

Torben

Fra : Leyna

Dato : 15-07-03 21:37

On Tue, 15 Jul 2003 21:38:16 +0200, "Torben Sørensen"
<torben.sorensen@mail.tele.dk> wrote:

>Da Freja var helt lille, kom hun også af og til til at gøre det indenfor.
>Jeg fik at vide, at det skyldes at små hvalpe kan have svært ved at styre
>blære musklen. Det gik da også over.

Jo jo, det er jo en lille hvalp du taler om her, og da jeg jo har haft
Vaks (den første hund) siden han var 12 uger, så har jeg skam også
været det igennem. Jeg mener bare at en hund på snart et år skulle da
være i stand til at kontrollere kropsfunktionerne...
Da Vaks var lille havde han også nogle lidt større uheld i den stue,
som vi på daværende tidpunkt ikke benyttede så meget. Jeg opdagede
"kagen" lidt for sent, men spurgte ham alligevel hvad det var for
noget gris, det dér på gulvet. (Ikke i noget barsk tonefald. Det var
jo ligesom lidt for sent.) Og så stillede den bette hvalp sig op og
skældte "kagen" ud for at ligge dér på gulvet og svine. Hold da op
hvor jeg kom til at grine.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Torben Sørensen

Dato : 16-07-03 04:51

Jeg læste det som om den var lille Har nu læst det igen, og den er nok
lidt ældre end Freja var dengang.
Så er det sikkert bare af glæde, og til det har jeg ikke bedre råd at give
end der allerede er kommet.

Torben

Fra : Leyna

Dato : 16-07-03 08:42

On Wed, 16 Jul 2003 05:50:38 +0200, "Torben Sørensen"
<torben.sorensen@mail.tele.dk> wrote:

>Jeg læste det som om den var lille Har nu læst det igen, og den er nok
>lidt ældre end Freja var dengang.

Jamen, det var jo sådan set også det jeg skrev. Men jeg mente
lille størrelsesmæssigt og ikke aldersmæssigt.

Min forrige hund var også en blanding, men den var så kun på størrelse
med en dværgpincher. På daværende tidspunkt boede jeg lige ved siden
af en skole, fritidshjem, børnehave/vuggestue og ungdomsklub, så der
var ofte børn i nærheden når vi gik tur. Dina (som hunden hed) var en
ældre dame, som jeg havde arvet, og børnene var vilde med hende, så
hun blev naturligvis ofte klappet. Børn er jo også nysgerrige, så jeg
fik mig også tit en sludder med dem om hvad det var for en hund og
hvor gammel den var osv. En lille knægt (8-9 år vil jeg skyde på)
spurgte så også en dag, hvor gammel den hund mon var, og de han fik at
vide at den var 11 år kiggede han lidt skeptisk ned på det lille kræ
og udbrød : "Den er ret lille af sin alder, ikk'?" Da var det lidt
svært at holde masken!

>Så er det sikkert bare af glæde, og til det har jeg ikke bedre råd at give
>end der allerede er kommet.

Jeg tror, at det har været usikkerhed de førstetre gange det er sket.
Den 4. gang _ved_ jeg at det var af glæde, og det må vi så arbejde
lidt på. Tror sagtens at det kan klares, for han er en klog lille
hund. På et døgn har han lært både "sit" og "dæk", så jeg er ganske
fortrøstningsfuld.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk