Red Dragon
Fra : Johannes Clausen [64~

Dato : 15-07-03 11:02

Jeg sad lige og så Red Dragon på DVD. Endelig en ordentlig film fra
Hollywood - der er ved at være langt imellem dem for tiden.

Et stykke inde i filmen får jeg dog en mærkelig fornemmelse: Har jeg
ikke set det her før? <lille spoiler>Da jeg så ser Red Dragon, der
løfter vægte, mens han har en strømpe over hovedet, husker jeg det
hele.</lille spoiler>

Det er jo filmen Manhunter jeg tænker på. Filmen er fra 1986 og har
ikke så mange kendte skuespillere som Red Dragon, men den har Tom
Noonan i rollen som stjernepsykopat. :D

Lidt ærgerligt at jeg havde set det hele før, men filmselskaberne
mente vel at vi bare måtte se Anthony Hopkins igen som Lector (slå mig
ikke hvis det ikke er stavet korrekt).

Nu kan jeg næsten ikke vente med at se Manhunter for at sammenligne de
to film. Den er vist lige kommet i en ny restoreret director's cut på
DVD.

Mvh
Johannes Clausen

Fra : sniper_Nolight

Dato : 15-07-03 11:22

> [...]
>
> Nu kan jeg næsten ikke vente med at se Manhunter for at sammenligne de
> to film. Den er vist lige kommet i en ny restoreret director's cut på

Jeg har ikke set manhunter, men har nok svært ved at se andre i rollen som
hannibal nu hvor jeg har vænnet mig til Anthony Hopkins

Thomas Harris der har skrevet novellerne til de forskellige film (Silence of
the lambs og red dragon) skulle eftersigende ikke ville se filmene... han er
bange for at indtrykket fra filmene vil påvirke hans måde at skrive på... og
filmen skal jo laves fra novellerne og ikke omvendt. Ved så ikke hvor meget
hold der er i det.
Søg på red dragon på www.imdb.com og både manhunter og red dragon dukker op.
Mener osse det er der ejg har læst det om forfatteren.

--
VH sniper_Nolight
www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Per

Dato : 15-07-03 11:46

"Johannes Clausen [6440]" <johannes@jay.net> skrev i en meddelelse
> Jeg sad lige og så Red Dragon på DVD. Endelig en ordentlig film fra
> Hollywood - der er ved at være langt imellem dem for tiden.

Jeg er enig i at den da er bedre end Hannibal, men ikke meget nyt i den når
man har set Manhunter.

> [...]
>
> Det er jo filmen Manhunter jeg tænker på. Filmen er fra 1986 og har
> ikke så mange kendte skuespillere som Red Dragon, men den har Tom

Ok, du vidste ikke det var en re-make???

> [...]
>
> Nu kan jeg næsten ikke vente med at se Manhunter for at sammenligne de
> to film. Den er vist lige kommet i en ny restoreret director's cut på

Jeg købte selv Manhunter 2-disc special edition for lang tid siden, men fik
den heldigvis solgt igen. For det første så er filmen gabende kedelig, og
for det andet så er den såkaldte director's cut udgave med 2.0 lyd og en
billedkvalitet, der ligger lige under VHS (og nej det er IKKE engang
overdrevet). Det endte med vi så den alm. udgave da DC'en simpelt hen var i
for ringe kvalitet.

Fra : Kim Jensen

Dato : 15-07-03 15:52

> [...]
> billedkvalitet, der ligger lige under VHS (og nej det er IKKE engang
> overdrevet). Det endte med vi så den alm. udgave da DC'en simpelt hen var

Nu har jeg så ikke set den "nye" Red Dragon, men kun Manhunter (som jeg også
har på DVD - 2 disc). Jeg synes dog at Manhunter på alle måder er en rigtig
fed film; langt bedre karakterskildringer og mindre effektgejl end i de
typiske Hollywood-film (her skal jeg selvfølgelig ikke udtale mig om Red
Dragon, da jeg som sagt ikke har set den endnu).
At DVD-kvaliteten er en smule rusten, ændrer ikke ved, at filmen - såvel
historien som skuespillerne - er af ganske høj standard (IMHO). Den kan
klart anbefales til de, der ikke har set den.

mvh
Kim Jensen

Fra : sniper_Nolight

Dato : 15-07-03 19:56

> [...]
> historien som skuespillerne - er af ganske høj standard (IMHO). Den kan
> klart anbefales til de, der ikke har set den.

Jeg har ikke set manhunter, men det kunne være skægt for sammenligningens
skyld, samtidig vil jeg anbefale dig at se Red Dragon der virkelig er en fed
film... minder egentlig meget om Silence of the Lambs sån måden den er
bygget op på, måske lidt vel rigeligt, men det rokker ikke ved Red Dragon er
en fed thriller.... Hannibal er slet ikke en del af trilogien hvis i spørger
mig... den er så ringe at enhver sammenligning med Silence og Red ville
være dybt uretfærdig.

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 16-07-03 12:43

On Tue, 15 Jul 2003 20:56:20 +0200, "sniper_Nolight"
<sniper_nolight@hotmail.com> wrote:

> [...]
>mig... den er så ringe at enhver sammenligning med Silence og Red ville

Jeg fatter ikke de hug Hannibal får?
Jeg synes den er fed. Lækker stemning, glimrende farvepalletter og
fint skuespil (man skulle dog vende sig til Julianne).
Men det er måske bare det gamle ordsprog: Det er svært at være en
to'er?

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-07-03 13:03

"Morten Bowman Hansen" <mortenNOSPAM@bowman.dk> escribió

> [...]
> fint skuespil (man skulle dog vende sig til Julianne).
> Men det er måske bare det gamle ordsprog: Det er svært at være en

Tænk, jeg syntes den var ringe, uden nogen egentlig historie,
personerne var for tegneserieagtige (Gary Oldmann var direkte
utroværdig), der blev spillet for meget på det romantiske i at være
kannibal (!). Der manglede simpelthen noget substans i den film.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Johannes Clausen [64~

Dato : 15-07-03 22:04

On Tue, 15 Jul 2003 12:45:38 +0200, "Per" <pzk@spamsux.com> wrote:

>Jeg er enig i at den da er bedre end Hannibal, men ikke meget nyt i den når
>man har set Manhunter.

Det har du vel ret i.

>Ok, du vidste ikke det var en re-make???

Næ, det fandt jeg først ud af da jeg så den.

> [...]
>billedkvalitet, der ligger lige under VHS (og nej det er IKKE engang
>overdrevet). Det endte med vi så den alm. udgave da DC'en simpelt hen var i

Jeg havde kig på denne nye udgave:
http://www.dvdtalk.com/reviews/read.php?ID=6878

Den skulle efter sigende være i rigtig god kvalitet og også indeholde
et kommentatorspor med Michael Mann.

Mvh
Johannes Clausen

Fra : Henrik Øster

Dato : 16-07-03 09:15

Jeg var positivt overrasket over Red Dragon, men jeg synes nu stadig at
Manhunter er bedre. Mere gys og mindre Hollywood. Red Dragon er jo ikke
nær så uhyggelig som Silence Of The Lambs, der netop formår at skræmme
på den elegante måde i modsætning til de typiske gyserfilm...
Henrik

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 16-07-03 12:40

On Wed, 16 Jul 2003 10:14:48 +0200, Henrik Øster
<hej@herningfolkeblad.dk> wrote:

> [...]
>nær så uhyggelig som Silence Of The Lambs, der netop formår at skræmme
>på den elegante måde i modsætning til de typiske gyserfilm...

Jeg synes også at RD (og for den sags skyld Hannibal) for lidt for
store hug.
Men jeg mener også at Manhunter bedre. Det psykologisk spil fungerer
simpelthen bedre i Manhunter.
Til gengæld kan jeg godt lide stemning i RD som lægger tæt op af SOTL.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : sniper_Nolight

Dato : 16-07-03 15:27

> Til gengæld kan jeg godt lide stemning i RD som lægger tæt op af SOTL.

Nemlig, som sagt ligner de hinanden lidt vel rigeligt, men Hannibal falder
bare helt igennem... RD og SOTL udmærker sig ved at have en fed historie og
nogle twists der gør dem uforudsigelige - sådan da i hvert fald - Hannibal
er ikke engang en god splatterfilm... den er bare kedelig.
Manhunter er da en jeg vil gi en chance nu, men jeg tror jeg er lidt for
forudindtaget til at kune lide - så den skal være ret god