Indbygge teknik i baggrund
Fra : tarzan

Dato : 14-07-03 10:42

Halløj!

Jeg kigger iøjeblikket på sådan en Back to Nature baggrund (samme princip
som Pangea) og jeg har lige et spørgsmål. Er det muligt at indbygge sit
varmelegme og ind/udsugning til sin spandpumpe ? Det skal jo gerne være
sådan, at tekniken har en mulighed for at arbejde, men dette er vel svært
når det ligger bag en baggrund ?

Jeg har hørt folk snakke om det herinde, men jeg er intersseret i at høre
hvordan i gør! :)

Med venlig hilsen, Henrik Rask

Fra : Martin Heller

Dato : 14-07-03 23:18

tarzan wrote in <betttl$30d$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>:

> Jeg har hørt folk snakke om det herinde, men jeg er intersseret
> i at høre hvordan i gør! :)

Du sætter bare baggrunden i akvariet, smider varmelegeme og
indsugningen til filteret ned bag baggrunden. Filterets
udmunding plaserer du på den anden side af baggrunden, evt ved
at bore et hul i baggrunden og montere udmundingsslangen deri.

Fra : Malawi

Dato : 15-07-03 07:51

Jeg kommer til at tænke på, hvad med det vand som er bag baggrunden, er det
ikke stillestående eller hvad, for så har det jo ikke samme temp. som vandet
i modsatte hjørne ?. bare en tanke.

Carsten Phillip Andersen

Fra : Martin Heller

Dato : 15-07-03 21:42

Malawi wrote in <3f13a438$0$5152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Jeg kommer til at tænke på, hvad med det vand som er bag
> baggrunden, er det ikke stillestående eller hvad, for så har
> det jo ikke samme temp. som vandet i modsatte hjørne ?. bare en
> tanke.

Der kommer da ikke stillestående vand bag baggrunden. Hvis
varmelegemet og indsugningen til pumpen er placeret bag
baggrunden suges vandet jo derfra og ned i pumpen hvorfra det
pumpes ud på forsiden af baggrunden. Dermed er der jo
cirkulation hele tiden. Du skal naturligvis sørge for at
baggrunden ikke slutter så tæt til akvariets sider og bund at
vandet ikke kan strømme tilstrækkeligt hurtigt om bag baggrunden
igen.

Fra : Malawi

Dato : 15-07-03 22:01

Ok, men jeg har set via nettet nogle der har indsugningen i bunden af
baggrunden direkte forbundet til spandfilteret, beskyttet med et net for
ikke at fisk ryger med, og med denne opstilling kan jeg godt tænke mig at
vandet står stille bagved, hvis du forstår.

Fra : Martin Heller

Dato : 15-07-03 22:05

Malawi wrote in <3f146b7b$0$5177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> [...]
> beskyttet med et net for ikke at fisk ryger med, og med denne
> opstilling kan jeg godt tænke mig at vandet står stille bagved,

Jo, det kan jeg godt se. Men den opstilling har jeg ikke selv
prøvet. Evt kan du have et lille powerhead/luftpumpe til at føre
vand fra bag baggrnden til foran. Jeg går ud fra at du alligevel
vil have varmelegemet bag baggrunden, og så er det nok
nødvendigt at føre det varme vand om foran baggrunden. Ellers
opvarmer varmelegemet jo kun det vand, som er bag ved
baggrunden.

Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 16-07-03 18:43

Jeg har netop fyldt mit 660 Liters, som har alt teknik bag baggrunden. Jeg
har en 160 x 60 x 10 cm blå filtersvamp bag. 4 Eheim powerheads, 3 i den ene
ende som suger vandet igennem svampen, 1 i den anden ende som skubber det. I
enden hvor der kun er en pumpe sidder en indsugning. På de tre andre er der
forbundet en slange, som leder vandet ud i akvariet igen.

Varmen fra de 4 pumper er med til at give en stabil temperatur på 26,2, så
jeg benytter ikke varmelegeme.

Jeg skal nok få billeder ud på nettet snarest.

Fra : tarzan

Dato : 16-07-03 18:52

> [...]
> forbundet en slange, som leder vandet ud i akvariet igen.
>
> Varmen fra de 4 pumper er med til at give en stabil temperatur på 26,2, så

Ja, det var det du snakkede om.. lyder ret smart! Meeen, det er sguda noget
af en svamp ? 160*60*10 !!

Henrik Rask

Fra : tarzan

Dato : 16-07-03 21:28

Hvor køber man egentlig sådan nogle store dunke ? kan ikke lige finde noget
på google.. :|

Henrik

Fra : Carsten Gall

Dato : 16-07-03 23:08

tarzan <tarzan@jungle.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bf4ch2$2pcd$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Hvor køber man egentlig sådan nogle store dunke ? kan ikke lige finde
noget
> på google.. :|

Prøv hos din lokale akvariebutik eller i en Matas.

Hvor i landet bor du??

Carsten

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 16-07-03 23:25

Carsten Gall wrote:
> tarzan <tarzan@jungle.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:bf4ch2$2pcd$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
>

> Prøv hos din lokale akvariebutik eller i en Matas.

Eller et sted med camping udstyr, der kan man "få" dunke som kan fildes
samme, ved dog ikke hvor store de laves. eller hvad med små regnvandstønder,
de kan vel fåes ned til 50 liter.

Lige en opfordring til Carsten Gall:
Den måde starten af dit indlæs er opbygget gør at man ikke kan klikke på
linket til det forgående indlæg, som jeg ikke kan se. Vil du ikke være flink
at ændre denne "header" til noget ala ".... skrev i en
news:bf4ch2$2pcd$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk..." på denne måde kan jeg med
OE klikke på linket og hente meddelsen. Med din nuværende "header" tror OE
at det er en mailadresse.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Carsten Gall

Dato : 16-07-03 23:36

Soeren Nielsen <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bf4jc3$9tu$1@sunsite.dk...

> [...]

med
> OE klikke på linket og hente meddelsen. Med din nuværende "header"

Fatter jeg ikke. der er intet ændret på indstillingerne i OE, og andre
har tilsyneladende ikke det problem.

Carsten

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 17-07-03 00:18

"Carsten Gall" <cgall(dette fjernes)@(X)vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:bf4k1b$e95$1@news.cybercity.dk
> Soeren Nielsen <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:bf4jc3$9tu$1@sunsite.dk...

> Fatter jeg ikke. der er intet ændret på indstillingerne i OE, og
> andre har tilsyneladende ikke det problem.

Nå det kan jo være neget med OE-Quotefix, bruger du det?
Jeg legede lige lidt i news:dk.test hvor jeg lavede dette indlæg
news:bf4lvv$11r$1@sunsite.dk der kan du se at der er en lille forskel i
toppen. Helt precis:
" news" det er sølle fire tegn, og jeg kan da godt leve med at skulle
klippe.

Den eneste grund til at jeg opdage problemet er at jeg ikke kunne se tarzans
indlæg, det er ikke en mulighed jeg bruger tit.

Nå men god nat herfra.

Sætter lige FUT til den gruppe hvor dette emne høre hjemme:
(evt. svar på dette indlæg havner i ovenstyende gruppe)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-07-03 11:46

Carsten Gall wrote:

> Fatter jeg ikke. der er intet ændret på indstillingerne i OE, og
> andre har tilsyneladende ikke det problem.

Jo da - jeg har.

vh
Jan

Fra : tarzan

Dato : 17-07-03 01:17

> Prøv hos din lokale akvariebutik eller i en Matas.
> Hvor i landet bor du??

Herligt, jeg prøver at høre dem! Jeg bor i KBH

Henrik Rask

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-07-03 07:57

tarzan <tarzan@jungle.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bf4q0d$2m5$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...

> Herligt, jeg prøver at høre dem! Jeg bor i KBH

Normalt har Planteimporten hvide dunke til salg, prisen vil jeg ikke
gætte på,
da det er mange år siden jeg købte mine.

Carsten