Adsl imellem 2 lokationer
Fra : Jens Erik Iversen

Dato : 13-07-03 19:48

Hej NG.

Jeg har TDC adsl både hjemme og privat, og vil gerne kunne koble op
hjemmefra til jobbet og omvendt.

Jeg har ladet mig hviske i øret at jeg skal brugeVPN - er der nogen som kan
hjælpe mig med et hint om, hvor jeg finder yderligere info - jeg skal
opsætte softwaren på begge maskiner, som i øvrigt et ens konfigureret:

2048/512
Dynamisk IP
Phee Ney Router BIG-01/4B
XP Pro

Jeg er taknemlig for al hjælp jeg kan få.

Med venlig hilsen

Jens Erik Iversen

Fra : Calle.

Dato : 13-07-03 22:59

Jens Erik Iversen wrote:
> Hej NG.
>
> Jeg har TDC adsl både hjemme og privat,
Undskyld mig, men er det normalt ikke samme sted, eller er du til
sidespring
--
Calle

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-07-03 00:09

Calle. wrote:

> Undskyld mig, men er det normalt ikke samme sted, eller er du til
> sidespring

Nej, det er fordi han er professionelt hjemmegående. Han har kontor på
bopælen.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Jens

Dato : 14-07-03 00:35

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det er fordi han er professionelt hjemmegående. Han har kontor på
> bopælen.

Forfremmet ?

Jeg kender folk der nærmest har bopæl på kontoret.....

Mvh Jens

Fra : Jens Erik Iversen

Dato : 14-07-03 04:57

"Jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Forfremmet ?
>
> Jeg kender folk der nærmest har bopæl på kontoret.....
>
> Mvh Jens

Mjaaa, det sidste ville min kone nok gerne have lov at kommentere... men det
får hun ikke...

Der skulle naturligvis have stået hjemme og på arbejde, men hvad hjertet er
fuld af, løber munden (fingerne) over med?

Jens Erik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-07-03 13:46

"Jens Erik Iversen" <jei@veerst.dk> wrote:

>Jeg har TDC adsl både hjemme og privat, og vil gerne kunne koble op
>hjemmefra til jobbet og omvendt.

Jep.

Det kræver nok lidt flere oplysninger. Selvfølge omkring netværkene,
men også lidt om hva' du egentlig vil kunne.

Hvis computerne er koblet direkte op mod nettet (dvs uden router /
firewall) er det ret nemt. Så kan du uden problemer sætte en ftp
og/eller webserver op og koble dig på fra den anden computer. Eller du
du kan bruge fjernstyring som vnc (http://www.realvnc.com) eller XP's
fjernskrivebord

VPN er måske også en mulighed, men det har jeg ikke forstand på

Står computerne bag en router og/eller firewall er det lidt
vanskeligere. Ikke så meget hjemme hvor du nok kan pille med router
opsætningen, men det er ikke sikkert din arbejdsgiver acceptere at du
roder med router/firewallen på arbejdspladsen.

I så fald må du nok gå til den edb ansvarlige og fortælle om dit behov
og la' ham ordne det praktiske.

<mlr>

Fra : Jens Erik Iversen

Dato : 14-07-03 18:48

> [...]
> roder med router/firewallen på arbejdspladsen.
>
> I så fald må du nok gå til den edb ansvarlige og fortælle om dit behov

Mit behov er enkelt nok; jeg vil gerne kunne se (og hente materiale) på den
pc jeg ikke lige er ved nu.
Allerhelst vil jeg gerne kunne opfatte den pc som jeg vil koble op til, som
om den befandt sig på mit lokale netværk...
Jeg kører XP på alle maskiner, både hjemme og i mit lille netværk på
kontoret (5 maskiner) og begge steder har jeg en Phee Net BIG-01/4B router.
EDB henhører jobmæssigt under mit pastorat, så hvis jeg skal have ændret i
mit opsæt er det min egen hovedpine...

Det er dog samtidig en forudsætning, at jeg kan holde uvedkommende ude af
mit netværk, så jeg skal ikke have lavet en løsning med alt for mange
huller!

Jens Erik

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 14-07-03 20:07

"Jens Erik Iversen" <jei@veerst.dk> wrote in message news:3f12ecea$0$5144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
[snip]

> [...]
> EDB henhører jobmæssigt under mit pastorat, så hvis jeg skal have ændret i

Så skal du, som du selv nævner, have lavet noget VPN. Hvis ikke du umiddelbart har nogen VPN server (Windows 2k eller 2k3), vil jeg foreslå dig at købe 2 hardware VPN routere (1 til hver lokation) og lade dem binde dine netværk sammen.

En mulighed er fx:
Linksys BEFSX41
http://www.noblelink.dk/produkter_routers.php3

> Det er dog samtidig en forudsætning, at jeg kan holde uvedkommende ude af
> mit netværk, så jeg skal ikke have lavet en løsning med alt for mange
> huller!

Jeps ... og det kan du sikre med en VPN løsning ;)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-07-03 20:54

> [...]

>EDB henhører jobmæssigt under mit pastorat, så hvis jeg skal have ændret i

Formoder du kører XP-Pro, i så fald er det oplagt at anvende
funktionen 'Fjernskrivebord' som beskrevet:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;315328

Du kan 'lege' med opsætningen på kontoret, og når det fungerer inden
for netværket, åbner du port 3389 i routeren - Herefter kan du nå
kontoret hjemmefra.

Fjernskrivebord er rimelig sikker, så jeg ville ikke være bekymret ved
at åbne den mod nettet.

Har du også behov for egentlig filoverførsel kan du supplere med en
ftp server og åbne for port 21.

Sikkerhedsmæssigt er ftp noget mere tvivlsom, så du skal nøje overveje
hvilke filer / foldere du gi'r ftp adgang til.

<MLR>