Bider i snoren
Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 13-07-03 14:39

Hejsa.

Tessa har en _meget_ dårlig uvane med at hun skal bide i snoren til tider.
Det er ikke hver gang vi går tur. En gang imellem så kommer det bare over
hende og så er hun næsten ikke til at stoppe igen.
Vi har fået et råd om at smøre tigerbalsam på det stykke af snoren som hun
bider i men jeg ved ikke om det er den rette løsning.
Kan hun tage skade af tigerbalsam? Er der noget andet man kan smøre på
eller gøre for at hun stopper?

Mvh.

Kenneth (Tessas far)

Fra : Therese

Dato : 13-07-03 22:12

"(: MarlboroMan :)" skrev
> Tessa har en _meget_ dårlig uvane med at hun skal bide i snoren til tider.

Jeg vil følge denne tråd meget opmærksomt, for det problem har jeg med
Bernhard. Han gør det kun lige i det han får den på. Så vil han lege
trækkeleg med snoren, og allerhelst give den en ordentlig rusketur. Det
slutter, når vi går ud af havelågen. Det er en rigtig træls vane.
Jeg siger "nej" og følger hele tiden med, så snoren forbliver løs, men vi
kan på denne måde gå en del rundt i haven inden turen.
Den meget irritable løsning er at holde snoren helt stram lodret over ham,
men dette medfører jo at han bliver "kvalt" om struben, hvilket jo ikke
ligefrem er optimalt.

Hvis der er andre løsninger er vi meget åbne for forslag Jeg har ikke
prøvet den med tigerbalsam endnu.
--
Mange hilsner
Therese

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 13-07-03 22:47

Tigerbalsam er da en løsning hvis du kun vil ha' hunden til at stoppe med at
bide i snoren, men du når ikke problemets kerne. Det hele går jo ud på at
gøre det så harmonisk for huden som muligt. Ved at nå problemets kerne
fjerner du hendes trang til at bide i snoren på en positiv måde. Ved
tigerbalsam fjerner du den kun fordi hun forbinder det med væmmelse... Målet
kan sagtens være at få hende til ikke at gøre det af lyst!

Ofte er det fordi hunden af den ene eller den anden grund stresser. Prøv
næste gang at ta' godt med godbidder med og når hunden så begynder at gnave
i snoren, så siger du det famøse "nej" fanger hurtigt dens opmærksomhed med
en godbid, roser og strør' så 4-6 godbidder ud foran hende som hun så snuser
for at finde. På den måde kan du få hunden til at stresse lidt ned. Med
tiden skulle hun så gerne få lidt styr på stress-tærsklen.

Hvor meget går du i byen med Tessa? Er hun vandt til at der sker' meget
omkring hende når i går?
Hvis ikke hun er så vandt til byen, så synes jeg du skal starte med at lærer
hende at holde stresset nede i de vandte omgivelser, på jeres normale tur...
Når hun har tilpas styr på det, så begynd at gå små ture i byen med hende...
Lad hende hilse på folk, men hver gang du fornemmer hun stresser lidt op, så
strør du et par godbidder ud foran hende så hun får opmærksomheden væk fra
hvad der stresser hende.

Har du bidt mærke i hvilken situationer hun begynder at bide i snoren?

Held og lykke og meld endelig tilbage hvordan det kommer til at gå hvis du
prøver det forslag her!

Rinnie

--
Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)
Golden: Chili (160796)

Fra : Is

Dato : 14-07-03 01:03

"> Har du bidt mærke i hvilken situationer hun begynder at bide i snoren?
> Rinnie
---
??? er det ikke nok at hunden bider i snoren

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-07-03 07:33

> ??? er det ikke nok at hunden bider i snoren

Nej, ikke hvis man vil problemet til livs på en go' måde.

Rinnie

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 14-07-03 07:46

> [...]
Målet
> kan sagtens være at få hende til ikke at gøre det af lyst!

Okay. Vi synes bare ik at vi kan se hvad kernen skulle være. Dog har vi
tænkt på at det kunne være pga. at det var den snor hun havde på da træneren
i DCH gav hende sådan en over snuden!?

> [...]
> for at finde. På den måde kan du få hunden til at stresse lidt ned. Med
> tiden skulle hun så gerne få lidt styr på stress-tærsklen.

Hun er næsten ikke til at komme i kontakt med når hun får sit "flip". Vi
vil da prøve det med godbidderne, sammen med en pind/bold.

> [...]

> strør du et par godbidder ud foran hende så hun får opmærksomheden væk fra

Hun kommer _sjældent_ ind til byen. Det jeg snakker om sker i hendes kendte
omgivelser. Jeg kan ikke se hvad hun skulle få stress over!?

> Har du bidt mærke i hvilken situationer hun begynder at bide i snoren?

Nej. Nogle gange sker det få minutter efter vi er gået hjemmefra, andre
gange først når vi er på vej hjem. Der er ikke for os et synligt mønster i
opførelsen.

> Held og lykke og meld endelig tilbage hvordan det kommer til at gå hvis du
> prøver det forslag her!

Jeg skal nok melde tilbage.

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 14-07-03 09:38

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> wrote in
message news:3f12524a$0$83044$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Okay. Vi synes bare ik at vi kan se hvad kernen skulle være. Dog har vi
> tænkt på at det kunne være pga. at det var den snor hun havde på da
træneren
> i DCH gav hende sådan en over snuden!?

Det tror jeg ikke hun forbinder - så ville hendes reaktion være en hel
anden - nok nærmere at hun ville være bange for snoren. Jeg læser mest
hendes adfærd som om, hun har noget energi hun skal af med, som hun ikke får
brændt af på en tur i snor.
> Hun er næsten ikke til at komme i kontakt med når hun får sit "flip". Vi
> vil da prøve det med godbidderne, sammen med en pind/bold.

Hvad gør hun helt præcist? Bider/gnaver hun i snoren? Trækker/rusker hun?

> Hun kommer _sjældent_ ind til byen. Det jeg snakker om sker i hendes
kendte
> omgivelser. Jeg kan ikke se hvad hun skulle få stress over!?

Hvis det er legebidning/ruskning, er det sandsynligvis, fordi hun keder
sig - der sker simpelthen ikke nok på jeres ture. Variér turene, find
steder, hvor hun kan løbe løs - gerne sammen med andre hunde. Giv hende
forskellige opgaver undervejs, f.eks. lidt træning (sit, dæk, plads o.l.
samt sjove tricks i har lært hende), søgeopgaver (efter jer, ting,
godbidder), balanceøvelser (lad hende hoppe op på en sten, træstub e.l. og
lav sit og dæk øvelser der, lad hende balancere på en træstamme eller kanten
af en sandkasse, lad hende springe over lave forhindringer som træstammer
o.l.), problemløsning (gem godbidder under noget eller på noget, så hun må
tænke lidt for at få fat på dem (klem dem f.eks. fast i barken på et træ,
lad en holde hende på den ene side af en hæk (med en åbning i) og gå om på
den anden side og kald på hende - lad hende selv finde åbningen), lad hende
bære noget et stykke af vejen osv. osv.

Der er masser af ting, man kan lave for at gøre gåturen sjovere for hunden,
og det giver hende afløb for langt mere energi end lange løbeture. Samtidig
vil hun synes, det er sjovt at komme hen til jer, for så får man en sjov
opgave at løse.

-Trine

Fra : Ann K

Dato : 14-07-03 11:28

Hejsa.
Har ganske vist ikke problemet med at min hund bider/rusker i snoren... men
har alligevel en tilsvarende reaktion fra min sheltie, når vi skal gå tur...
Hun HYYYYYYYLER hele nabolaget ned - endda i sådan en grad at naboerne i
begyndelsen troede at hun fik bank *suk*
Hyleriet er værst på vejen, hvor vi bor... hun hyler sjældent, når først vi
er drejet ind på en anden vej... Og det fortæller mig at der _er_ tale om en
eller anden form for stressreaktion...
Selve glæden ved at komme på tur - og dermed ud at opleve alt "det sjove" -
kan give hunden stress, især hvis det er en hund som i forvejen kører i højt
gear...
Jeg har valgt at ignorere hendes hylen - forstået sådan at jeg hverken
skænder eller belønner hende for at klappe i.... begge dele er jeg sikker på
vil forværre problemet....
At min hund hyler har jeg nemlig fundet ud af er et tegn på at den er
ivrig... ikke kun for at opnå noget kun for sig selv... men også i
situationer, hvor vi skal samarbejde om fx en problemløsning - hun giver
udtryk for glæde og forventning ved at hyle... og jeg har nu lært at sætte
pris på dette (selv om jeg virkelig ville _ønske_ at hun hylede lidt lavere
*sss*). Hyleriet er nemlig tegn på at hun er helt indstillet på at vi skal
være sammen om at lave noget sjovt

Jeg kan selvfølgelig godt se at det må være irriterende at hunden
rusker/bider i snoren... men i stedet for at skænde, ville jeg vælge at
tilbyde hunden et alternativ _inden_ den starter på bideriet... I kan
sikkert hurtigt lære at se, hvornår Tessa stresser op (af glæde og
forventning!) - og på den måde nå at komme hende i forkøbet.... tilbyd en
bold, sutsko, sok, guf eller hvad I nu kan komme på.... I skal nok i starten
være forberedt på at hun vil vende tilbage til biden i snoren, hvis jeres
"erstatning"/alternativ ikke er lige så sjovt - prøv jer frem for at finde
lige dét, hun synes er sjovere end snoren... og sørg så for altid at have
det med på tur.... "Alternativet" er dog ikke noget, hun konstant skal have
i flaben - det skal kun bruges i de situationer, hvor hun stresser...

Jeg vil klart anbefale jer at bruge de råd Trine giver i et andet indlæg, om
at gøre selve lufteturen mere spændende ved at indlægge små øvelser afpasset
efter Tessas udvikling og øvrige evner... men som jeg også forstår det er
hendes biden i snoren noget der for det meste forkommer, når I skal afsted
på tur (?) Og dér har I brug for et spændende alternativ for at stoppe
noget, der nemt kan blive en dårlig vane
Min sheltie og jeg går netop den slags lufteture som Trine beskriver... og
hun kunne da ikke finde på at hyle, når vi går hjem Hun har nemlig fået
udløst sine forventninger og fundet afløb for sin glæde gennem vores fælles
lege og hendes fræsen rundt efter spændende dufte og sjove legekammerater

Mvh Ann - der seriøst overvejer indkøb af et sæt _gode_ ørepropper!

Fra : Is

Dato : 13-07-03 18:00

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i
en meddelelse news:3f116182$0$83043$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> Det er ikke hver gang vi går tur. En gang imellem så kommer det bare over
> hende og så er hun næsten ikke til at stoppe igen.
Prøv at bruge det positivt, at den gerne vil gå med noget i munden.
Find en pind / apport eller brug et stykke legetøj, eller noget andet du
gerne vil ha den bær, og gi den det så i munden istedet for linen, og ros
den så fordi den bær det !
1. du får lært din hund noget du måske kan bruge i anden sammenhæng.
2. det er meget nemmere at få din hund til at lade være med noget, ved at få
den til at gøre noget andet.

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 14-07-03 07:41

> [...]
> 1. du får lært din hund noget du måske kan bruge i anden sammenhæng.
> 2. det er meget nemmere at få din hund til at lade være med noget, ved at

Vi har lidt svært ved at se det positive i det. Hun virker som hun bliver
gal over noget og så bliver hun edder tosset når man så siger nej. Tit
blive nej totalt ignoreret og hun fortsætter bare. Vi har også prøvet at
sitte hende, tage snoren ud og når hun er rolig så får hun _masser_ af ros.
Vi prøver at tage en bold/pind med på gåturene for at se om det hjælper.
Hun er i forvejen helt syg for at samle _alle_ de pinde op vi møder på vores
vej.

> --
> Venlig hilsen
> Erik Isager

Mvh.

Kenneth (Tessas far)

Fra : Is

Dato : 14-07-03 19:55

> [...]
> blive nej totalt ignoreret og hun fortsætter bare. Vi har også prøvet at
> sitte hende, tage snoren ud og når hun er rolig så får hun _masser_ af
Nu skal det jo ikke blive mere besværligt end det er nødvendigt at have
hund.
Men du kan lære en hund mange kommandoer, men "nej" er en svær en , for
hvad betyder "nej" ?? Plads, sit, stå, dæk, rul, m.m. der kan du vise den
hvad den skal gøre og rose den for det når den gør det, men "nej" det er
svært at lære hunden, at den skal lade være med alt hvad den gør lige nu
!!!

Det kunne også være noget med "dominans" (er du "leder" nok i flokken)

---
> Vi prøver at tage en bold/pind med på gåturene for at se om det hjælper.
> Hun er i forvejen helt syg for at samle _alle_ de pinde op vi møder på
vores
> vej.
---
du kan jo også prøve om du kan få hende til at holde/bære ting hjemme, så er
det nemmere at skifte linen ud med et eller andet på turen.

PS nu har jeg kun en hund (10,5 år) men jeg har kæmpet hårdt for bare at få
hende til at samle et stykke legetøj op, og mere end 4 gange i træk bliver
det ikke til, for slet ikke at tale om at bære noget, derfor synes jeg det
er synd når nu din gerne vil "bære" (jeg skal måske lige tiføje at jeg var
ejer nr 3 og hun var 9 - 10 måneder dengang)

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-07-03 08:12

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse1@get2net.dk> escribió

> [...]
andet du
> gerne vil ha den bær, og gi den det så i munden istedet for linen,

Det syntes jeg er et skide godt råd, specielt fordi der er mange
hunde som godt kan lide at transportereting og sager frem og tilbage.
Jeg tror de gerne vil føle sig nyttige på en eller anden måde. Vores
6 måneder gamle springer spaniel kan godt lide at bære sten frem og
tilbage, men da jeg er lidt bange for at sten er skadelige for hendes
tænder, prøvede jeg at tage noget legetøj med ud at gå tur´, og så
give hende det at bære på når hun fik lyst til det. Det gad hun ikke,
i hvert fald ikke lige i starten, tricket ligger i at finde det rette
legetøj til at bære på. I vores tilfælde er det tennisbolde, som hun
elsker at jagte og bære mens vi går tur.
Så selv om hunden ikke er så glad for at bære en pind eller hvad du
nu måtte finde på, så prøv med andre genstande indtil i finder noget
hunden er glad for.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : lunadc

Dato : 17-07-03 21:45

"Is" skrev d. 13-07-03 18:00 dette indlæg :

> [...]
> 1. du får lært din hund noget du måske kan bruge i anden sammenhæng.
> 2. det er meget nemmere at få din hund til at lade være med noget, ved

Det virker juhuu

Min søde lille hund har/havde samme vane med at skulle bide i snoren når
vi går tur, kun de første ca. 100 m, men irreterende var/er det.
Vi har nu afprøvet rådet og det virker, med en bold i munden kan man
ikke bide i snoren, når vi har gået nogle 100 meter tager jeg bolden i
lommen, Luna får en godbid og vi fortsætter, så bider hun ikke i snoren
mere.

Det var et godt råd.

Mange hilsner
Bodil

http://www.kandu.dk/

Fra : Is

Dato : 17-07-03 22:33

> [...]
> ikke bide i snoren, når vi har gået nogle 100 meter tager jeg bolden i
> lommen, Luna får en godbid og vi fortsætter, så bider hun ikke i snoren

---
Det er da rart at høre

--
Venlig hilsen