Windows 98 PC får forkert IP-adresse
Fra : Anders Sørensen

Dato : 13-07-03 12:53

Hejsa

Jeg har lige installeret Windows 98 på en PC.
Den får den forkerte IP-adresse.
Den får 169.254.84.237 sub 255.255.0.0 hvor min router skulle levere
IP fra 192.168.0.2 til 192.168.0.50
Netværket virkede før jeg installerede om.
Jeg har prøvet at gi' den IP-adressen manuelt, det virker heller ikke.
Jeg har sat min router til at give MAC-adressen en bestemt IP-adresse,
og jeg har prøvet et andet netkort, det virker heller ikke.

Hvad i alverden kan der være galt?
Jeg er ved at få (flere) grå hår.

Mvh.
Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar

Fra : Jens

Dato : 13-07-03 12:59

"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> skrev i en

> Den får 169.254.84.237 sub 255.255.0.0 hvor min router skulle levere
> IP fra 192.168.0.2 til 192.168.0.50

Hvilken router ?

Nogle routere registrerer mac, ip og hostnavn, hvis du reinstaller, og giver
maskinen nyt navn, passer mac og hostnavn ikke sammen, så skal reggen
slettes i routeren og oprettes igen. (efter routeren er genstartet).

Alternativt er de 48 adresser alle i brug, men det er vel ikke tilfældet.

Mvh Jens

Fra : Anders Sørensen

Dato : 13-07-03 13:31

On Sun, 13 Jul 2003 13:58:55 +0200, "Jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

>"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> skrev i en

>Hvilken router ?

Netgear RP614.

>Nogle routere registrerer mac, ip og hostnavn, hvis du reinstaller, og giver
>maskinen nyt navn, passer mac og hostnavn ikke sammen, så skal reggen
>slettes i routeren og oprettes igen. (efter routeren er genstartet).

OK, det kan være en mulighed, jeg kan bare ikke umiddelbart finde en
sådan i routeren. Jeg har prøvet at resette (og slukke) den, det har
ikke hjulpet.

>Alternativt er de 48 adresser alle i brug, men det er vel ikke tilfældet.

Det er ikke tilfældet nej.
Alle 4 øvrige PC'er på netværket kører fint, med Win XP, Win98, og
Linux E-Smith.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-07-03 13:00

"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg har sat min router til at give MAC-adressen en bestemt IP-adresse,
> og jeg har prøvet et andet netkort, det virker heller ikke.

Har du installerede de rigtige driver til netkortet, installaleret TCP/Ip og
indstillet det til at hente via DHCP?

Er der link i netkortet OG switchen?

Fra : Anders Sørensen

Dato : 13-07-03 13:36

On Sun, 13 Jul 2003 14:00:11 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

>"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> wrote in message

>Har du installerede de rigtige driver til netkortet, installaleret TCP/Ip og
>indstillet det til at hente via DHCP?

Jeg har installeret en driver til Realtek 8139, TCP/IP er installeret,
den er sat til automatisk at hente IP-adresse.

>Er der link i netkortet OG switchen?

Tænker du på lampen som lyser når der er link? Ja, den lyser på både
switch og netkort

Fra : Mads Bahrt

Dato : 13-07-03 13:22

Anders Sørensen wrote:
> [...]
> Jeg har sat min router til at give MAC-adressen en bestemt IP-adresse,
> og jeg har prøvet et andet netkort, det virker heller ikke.

Det der sker er følgende:
Din computer spørger efter en MAC-adresse. Den får af en eller anden
grund ikke kontakt med DHCP-serveren. Derfor benytter den sig af sin
næste "regel": Den gætter på at der ikke er nogen DHCP-server og
benytter derfor APIPA (http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=89) til
selv at tage sig en ip-adresse i det nævnte subnet.
Så det du skal lede efter er en eller anden grund til at din computer
ikke har forbindelse til din DHCP-server.

MVH
Mads

Fra : Anders Sørensen

Dato : 13-07-03 13:39

On Sun, 13 Jul 2003 14:22:06 +0200, Mads Bahrt
<mads_bahrt@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Så det du skal lede efter er en eller anden grund til at din computer
>ikke har forbindelse til din DHCP-server.

Jeg kan bare ikke rigtigt regne ud, hvad der kan forhindre den i at
komme i kontakt med DHCP-serveren.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 13-07-03 17:38

Anders Sørensen wrote:

> Jeg kan bare ikke rigtigt regne ud, hvad der kan forhindre den i at
> komme i kontakt med DHCP-serveren.

En XP Pro i ellers nogenlunde god stand jeg har været i kontakt med (er
konsulent) fornyligt har mistet evnen til at få IPadresse via DHCP. Der
er ingen firewall på maskinen, hverken den indbyggede eller 3rd-party og
brug af sniffer fortæller mig at den ikke engang udsender noget request
om en adresse. Alt andet virker som det kan forventes (det er jo
Windows) og nettet kører fint med en vilkårlig, fast IP.

Derfor:

Hvor gammel er installationen?
Hvor meget software er der installeret på den?
Osv.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Anders Sørensen

Dato : 13-07-03 20:19

On Sun, 13 Jul 2003 18:37:56 +0200, "Steen Suder, privat"
<sfs_news@suder.dk> wrote:

> [...]
>
>Derfor:
>
>Hvor gammel er installationen?
>Hvor meget software er der installeret på den?

Helt nyinstalleret!
Intet software installeret!

Jeg har nu installeret Windows 95 OSR2, med nøjagtig samme
hardwarekonfiguration, her virker det perfekt.

Fra : Jens

Dato : 13-07-03 21:26

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse

> [.........om en adresse. Alt andet virker som det kan forventes (det er jo
> Windows) og nettet kører fint med en vilkårlig, fast IP.

Nåe ja, det har også kostet mig et par reinstalls....

Hvis man på de første xpèr skifter mellem dhcp og fast ip et par gange, er
der en service som ikke bliver startet ved skift til dhcp, og som bevirker
den ikke kan få en ip da den ikke requester den......

Servicen skal bare startes manuelt, så virjer det igen.

Så er det bare hvilken service, det kan jeg ikke huske..... lige nu.

Mvh Jens

Fra : Jan Bachman

Dato : 13-07-03 13:43

>Hvad i alverden kan der være galt?
>Jeg er ved at få (flere) grå hår.

Hvis du manuelt tildeler din PC en IP-adresse, kan du så pinge
routeren?

/Jan

Fra : Calle.

Dato : 13-07-03 18:21

Anders Sørensen wrote:
> [...]
> Jeg har sat min router til at give MAC-adressen en bestemt IP-adresse,
> og jeg har prøvet et andet netkort, det virker heller ikke.

det er den windows tildeler sig selv. har du husket at sætte netkortet
til automatisk at få tildelt en IP fra routeren

--
Calle

Fra : Anders Sørensen

Dato : 13-07-03 20:21

On Sun, 13 Jul 2003 19:21:03 +0200, "Calle." <Calle@fjernjyde.dk>
wrote:

>det er den windows tildeler sig selv. har du husket at sætte netkortet
>til automatisk at få tildelt en IP fra routeren

Jeg har sat den til automatisk at få tildelt IP-adresse under TCP/IP
egenskaber. Hjælper ikke.

Jeg har nu installeret Windows 95 OSR2, med nøgagtig samme
hardwarekonfiguration, nu virker det!

Fra : Jens

Dato : 13-07-03 21:27

"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> skrev i en

> Jeg har nu installeret Windows 95 OSR2, med nøgagtig samme
> hardwarekonfiguration, nu virker det!

Forkert driver i w98.

Mvh Jens

Fra : Anders Sørensen

Dato : 14-07-03 19:23

On Sun, 13 Jul 2003 22:27:25 +0200, "Jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

>"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> skrev i en

>Forkert driver i w98.

Det kan vist ikke passe, da jeg har prøvet med to netkort som jeg ved
virker under WIndows 98 med den pågældende driver.

Fra : Jens

Dato : 14-07-03 20:49

"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> skrev i en

> Det kan vist ikke passe, da jeg har prøvet med to netkort som jeg ved
> virker under WIndows 98 med den pågældende driver.

Såvidt jeg husker brugte du rtl kort, den bedste driver til dem i xp er den
af de 3 der hedder noget med family, det var vist ikke den du brugte, pg den
skal vælges med magt under installation af netkortdriver.

Især de netkort fra bilka har jeg oplevet gøre knuder med en af de andre 2
drivere.

Netkortene virker fint, men driverne er lidt sære til dem.

Mvh Jens

Fra : Anders Sørensen

Dato : 15-07-03 15:27

On Mon, 14 Jul 2003 21:49:04 +0200, "Jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

> [...]
>af de 3 der hedder noget med family, det var vist ikke den du brugte, pg den
>skal vælges med magt under installation af netkortdriver.

Jeg har nok forklaret mig lidt dårligt, så jeg prøver lige igen:
Jeg har prøvet 2 andre netkort, som hver især virker med hver sin
driver.

>Især de netkort fra bilka har jeg oplevet gøre knuder med en af de andre 2
>drivere.
>
>Netkortene virker fint, men driverne er lidt sære til dem.

OK