IALA A & B - Hvad er forskellen?
Fra : Christian Liljedahl

Dato : 12-07-03 19:39

Ohøj

Jeg sad og læste om farvandsafmærkninger på
http://www.trygsejlads.dk/Default.asp?ID=531
Jeg kan ikke forstå forskellen på IALA A & B ud fra citerede formulering:

"I system A skal man sejle sådan, at de grønne mærker er til styrbord for
en, når man sejler i den indgående retning. I system B skal sideafmærkningen
være grøn om styrbord, når man sejler i den indgående retning."

Jeg kan i mit lille hovede ikke se forskellen.

www.trygsejlads.dk virker i øvrigt ganske lærerig. Jeg agter at tage
dulighedstegn inden længe. Og købe min første sejlbåd. Når jeg liiige har
fundet ud af om det skal være Maxi77, Albin , RJ85, IF, H, Ohlson22,
Marieholm 26, Drabant 22 eller ...

Men det er en helt anden historie, som I nok skal høre mere til.

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 12-07-03 20:19

"Christian Liljedahl" <christian@liljedahl.dk> skrev i en meddelelse news:bepkkh$96r$1@sunsite.dk...
> [...]
> være grøn om styrbord, når man sejler i den indgående retning."
>
> Jeg kan i mit lille hovede ikke se forskellen.

Havhav.

Det er en tyrkfejl. I system B skal sideafmærkningen være rød om styrbord, når man er for indadgående.

--
Henning _/) _/) _/)
For sejlere og sejlskibsromantikere:

Fra : Christian Liljedahl

Dato : 12-07-03 20:39

> Det er en tyrkfejl. I system B skal sideafmærkningen være rød om styrbord,
når man er for indadgående.

Tak. Jeg antog dette, men det var rart at få det bekræftet.
Jeg har mailet til www.trygsejlads.dk og informeret om trykfejlen.

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl

Fra : Leonard

Dato : 12-07-03 21:46

"Christian Liljedahl" <christian@liljedahl.dk> wrote:

>når man er for indadgående.
>
>Tak. Jeg antog dette, men det var rart at få det bekræftet.
>Jeg har mailet til www.trygsejlads.dk og informeret om trykfejlen.

Og det er desværre ikke den eneste trykfejl på det site. Desværre
fordi sitet ellers er godt og oplysende, men det er sg* farligt når
der byttes rundt på billeder af rød og grøn eller skrives forkert i
teksten.
--
Leonard
http://www.speedbaadsskolen.dk - Speedbådskørekort, nemt og billigt.

Fra : Mikkel Xbrahm

Dato : 14-07-03 21:42

I øvrigt er det værd at bemærke, at topbetegnelser IKKE er byttet rundt i
IALA A og B. I USA har de altså røde spidse koste om styrbord på vej ind.
Det gør det måske en anelese lettere for os fra A-systemet hvis vi skulle
rode os ud i at sejle i B-systemet.

Mvh.
_/)_ SejlerMikkel _/)_

PS: Købte selv en 77'er for et par år siden. Glimrende rummelig begynderbåd.
PPS: Tog selv duelighedsbevis først - og i mellemtiden Y3. Bedste
investering i tid og penge nogensinde!!!