Lige et hjertesuk
Fra : Nitsen

Dato : 12-07-03 15:33

Hejsa

Jeg må lige af med et stort suk - lige nu befinder der sig en lille
forskræmt Foxterrier på min datters værelse - Sille blev totalt umotiveret
overfaldet af en Rotweiler her ude i vores vænge - "rotten" gik løs på ejers
grund sammen med ejer - Sille kommer pænt i snor med sin mor - og VRUUUF
sidder der ca. 50 kg. hund i flæsket på Sille - Silles mor reagerer med at
ville hjælpe sin lille hund - ejeren af "rotten" kan ikke kalde den til sig
når den ser rødt (desværre ikke første gang) - resultat er at "rotten" også
sætter tænderne i Silles mor - min mand har lige ringet fra skadestuen -
Silles mor måtte syes nogle sting og er selvfølgelig dybt rystet - når de
kommer fra skadestuen, ja så skal lille Sille en tur til dyrlægen for hun er
ikke sluppet uden skrammer og det er jo bedre at få hende tjekket end at
risikere infektion i sårene.

Behøver jeg at sige at vi naboer her i vænget er rystede over det skete -
"rotten" overfalder alt på 4 ben - min Nicki har også oplevet "rotten" på
lidt for tæt hold, men da nåede jeg at få Nicki væk inden der skete mere.
Naturligvis går ejeren altid tur med sin hund uden snor *fnys* - i aftes
ville hunden ikke som ejer - tjah - råben og skrigen og dask i hovedet på
hunden............behøver jeg at sige mere - hunden er bindegal, men gad
vide hvorfor??? - og nej ejeren er ikke af den suspekte type - næææ - en pæn
familiefar med ligusterhæk.

Jeg er stadig rystet og har nu forbudt min datter at gå den vej forbi med
Nicki når de går tur - denne gang var det en voksen med hund - men det kunne
ligeså godt have været min datter på 11 år med vores hund og så havde det jo
ikke været armen der var i bidhøjde, men ansigtet *uf*

Vi har rådet Silles mor til at politianmelde hændelsen og heldigvis var
ejeren ked af det og har forsikring på hunden, men det ændrer jo ikke det
faktum at han har en hund han ikke kan styre og som har en uhensigtsmæssig
adfærd.

Pyh - det gav lige lidt luft.

Vuf fra Nicki - en forsigtig logren med halen fra Sille og oprevet hilsen
fra Anita

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-07-03 09:26

"Nitsen" <nitsen@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Pyh - det gav lige lidt luft.
>
> Vuf fra Nicki - en forsigtig logren med halen fra Sille og oprevet hilsen

Hej Anita

Ja du har åbenbart være vidne til, en totalt misforstået opvækst, og
opdragelse af hund. Hvilket du klart beskriver.
Ejeren her har vist misforstået en god del ting og sager. Dermed misforstår
hunden også en masse ting og sager. Hunde har det lige som køreskole elever,
har man først fået nogle dårlige eller forkerte vaner, så er de meget
tidskrævende at fjerne igen. Jeg gætter på, der har været en masse ting,
som ejeren syntes var skægt hunden gjorde, da den var en lille hvalp, han
glemte bare, at det ikke er nær så sjovt, når hunden vejer 40 - 50 kg, men
han mente jo ikke det kunne skade, når det nu var så lille en hund. Nu tror
han så åbenbart, at han kan hyle - råbe - slå sin hund til at opføre sig,
sådan som han gerne vil have den til. Jeg vil da lige sige til dette. Man
skal ikke skælde ham ud, for at gå uden snor.....Men man skal skælde ham ud,
for at gå uden snor, på en hund som allerede adskillige gange, umotiveret
har angrebet både dyr og mennesker. Men jeg går da ud fra, at der helt pr
automatik kommer politi på, efter som pigen / konen var på skadestuen, men
helt ærligt, jeg ville ikke, efter din beskrivelse, betænke mig et øjeblik.
Hvis der bliver et efterspil, vil offeret jo stå dårligt, hvis det ikke er
blevet anmeldt.

M.V.H.....Benny..

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 13-07-03 15:53

Hej

Jeg forstår godt at man bliver rystet over overfald, det har jeg også
oplevet mange gange, men noget andet jeg også bliver RET harm over er
at man lader BØRN gå med hunde, tænk jo netop på at I som forældre her
pålægger barnet et meget stort ansvar, hvad HVIS der nu kommer en løs
hund og overfalder jeres hund en ting er at det går ud over jeres
hund, men hvad med jeres barn? At I råder jeres datter til ikke at gå
den vej er en ting, men hvad så hvis der kommer en anden hund et andet
sted og et overfald sker?!
Hvor er I, hvis jeres datter på 11 er ude med hunden og de bliver
overfaldet - kunne det ikke undgås hvis I der formodentlig har et
større overblik GIK MED?

Sikke nogle skyldfølelser der må komme ud af sådanne hændelser, jeg
ser dagligt børn lufte hunde de end ikke kan holde men bliver slæbt
efter hunden fordi den skal i en anden retning end barnet...det gør
mig sur og meget trist for hvorfor lader forældrene deres børn lufte
hunde?
Hunde er ikke aktivering for børn fordi man ikke selv har overskud til
at tage sig af dem. De hunde jeg ser blive luftet af børn, både slår
hunden med linen, trækker dem rundt, uden hunden får tid til at gøre
det den er der for, men dette ser forældrene jo ikke, vel...mit hjerte
gør sgu' ondt for de HUNDE!

Jeg forstår at man måske forsøger at lære børn ansvar, men hvor er det
gode eksempel barnet skal lære fra?

At en ejer er uansvarlig ved at denne ikke kan styre sin hund er en
ting, men hvad med jer selv, hvad er der ansvarligt ved at lade sit
barn lufte hund?
-yderligere lærer barnet jo ikke meget ansvarlighed ved at se andre
ejere der ikke kan styre deres hunde...

Puha, sorry men nu fik jeg luft, prøv at tænke lidt længere frem, nu
har I fået en forskrækkelse, skal der ske noget med jeres barn , før I
handler?

Iøvrigt hvis man ser en mand slå sin hund kan man melde ham til
politiet, hvis I har set den slags handlinger før, hvorfor så ikke
gøre noget ved det, for HUNDENS skyld, hvis ikke for jeres egen
sikkerheds skyld?
Eller man kunne prøve at tale med ejeren for at se om det var
uvidenhed der får ham til at mishandle sin hund...ofte er det sådan og
lidt hjælp fra omgivelser kan nogle gange give mirakler, hvis man kan
sige ting på en pæn, kærlig og høflig måde..

Mange hilsener fra en hovedrystende og skuffet hundeejer..

Jeannette Svensson/..asko

Fra : skingur

Dato : 13-07-03 23:48

"Jeannette Svensson" skrev d. 13-07-03 15:53 dette indlæg :
> [...]
> sige ting på en pæn, kærlig og høflig måde..
>
> Mange hilsener fra en hovedrystende og skuffet hundeejer..

Nej, nu må du sgu undskylde!!! Hvis man har det sådan, kan man heller
ikke lade sine børn gå over gaden, hvor de kan blive kørt over , gå i
Brugsen, hvor der kan være røverier, gå ud at lege, hvor der kan komme
væmmelige mænd etc etc. Det er en trist episode, ingen tvivl om det, men
det skulle nødig medføre at børn og hunde ikke længere kan have et
pragtfuldt liv sammen... også i snor på vejen.

Det andet du refererer til, med børn der slå hunde med snoren, har jeg
aldrig været vidne til. Og hvis jeg nogensinde bliver det, vil jeg gerne
bruge en halv time på at forklare barnet, hvordan man omgås dyr. Det
synes jeg også du skulle gøre, næste gang du bliver vidne til det.

Nu fik jeg luft!!

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 14-07-03 17:58

Hej igen Christina

En ting er at jeg faktisk altid forsøger at tale med de børn OG VOKSNE
jeg ser, der ikke behandler deres dyr ordentligt, men jeg mener KLART
er det MÅ være de forældres opgave der EJER BARN OG HUND at forklare
hvordan man behandler dyr.
Men hvordan kan de det når det rager dem en høstblomst når de end ikke
gider at bevæge sig ud med det ansvar de har påtaget sig ved både at
sætte børn til verden og anskaffe sig dyr??

Det med at være et godt eksempel til enhver tid, bør alle vist tænke
mere over, og start med at tænke over hvordan man kan være det for et
barn når man ikke viser dem hvordan..

Jeg siger ikke at børn og hunde ikke kan have et pragtfuldt liv
sammen, jeg siger bare at de ikke bør være uden opsyn. - det er min
mening som ansvarlig hundeejer og voksen.

Og jeg siger ikke at man ikke kan lade sit barn alene - hvor har jeg
skrevet det? - jeg siger og gentager bare at det ansvar man har
påtaget sig ved at skaffe hund er en VOKSENS - ikke et barns...

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Osvald

Dato : 17-07-03 20:55

<Klip>

> [...]
> bruge en halv time på at forklare barnet, hvordan man omgås dyr. Det
> synes jeg også du skulle gøre, næste gang du bliver vidne til det.

Nej jeg mener nu osse det er de voksne der plejer at slå de hjælpeløse små
stakler, hvis der endeligt er et barn der gør det, er de ofte blevet det
pålagt det hjemmefra....

Knus herfra

<( . . )>
/ ( v ) VUF!!!
-(,,)-(,,)-

Fra : Nitsen

Dato : 14-07-03 00:42

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> skrev i

> [...]
> pålægger barnet et meget stort ansvar, hvad HVIS der nu kommer en løs
> hund og overfalder jeres hund en ting er at det går ud over jeres

At andre ikke kan finde ud af at holde hund og derfor lader dem rende løs
hvor det ikke er tilladt, kan jeg som ansvarlig hundeejer ikke lastes for.
Det skal ikke hindre mig i at lære min datter at omgåes vores hund på en
ansvarlig og fornuftig måde under behørigt opsyn af os og på ruter som vi på
forhånd ved er relativt sikre. Nu hører vores hund til en størrelse der ikke
vil være i stand til at trække min datter i andre retninger end hun vil og i
øvrigt har jeg lært min datter at gå med hund på en fornuftig måde - og
hunden at gå med min datter - akkurat på samme måde som jeg har lært
hende at færdes blandt andre og i trafikken på en hensigtsmæssig måde. Jeg
kan jo desværre heller ikke skærme min datter mod uforsvarlige billister
eller mennesker der gør andre ondt uden at jeg burer hende inde på sit
værelse og kun lader hende komme ud i følge med en voksen.

At du bliver harm det er så din holdning uden at kende noget som helst til
min måde at holde hund på, men jeg kan fortælle dig at en fornuftig pige som
min datter, har mere styr på vores hund end mange voksne har over deres. Min
datter får nemlig ikke lov til at gå med Nicki på steder hvor der er trafik
eller hvor jeg ved hundeejere ynder at lufte hunde jeg ikke på forhånd
kender som pålidelige - nu fandt jeg så ud af at Rotweileren heller ikke var
helt pålidelig når den var hjemme hos sig selv - ergo går min mand og jeg
heller ikke den vej med Nicki. Better be safe than sorry.

> Hvor er I, hvis jeres datter på 11 er ude med hunden og de bliver
> overfaldet - kunne det ikke undgås hvis I der formodentlig har et
> større overblik GIK MED?

Nej - det tror jeg faktisk ikke med hensyn til pågældende hund - ejeren gik
sammen med hunden og alligevel bed den Sille og hendes mor - tror du jeg
kunne have afværget at min datter blev bidt hvis hun var kommet mellem Nicki
og "rotten" fordi hele familien fulgtes ad side om side - jeg tvivler på at
jeg kan hamle op med en rasende hund i hurtighed - selvom jeg ikke er helt
aflægs endnu. Jeg ville helt sikkert have forsøgt af al magt at skærme mit
barn, min hund og mig selv.

> [...]
> efter hunden fordi den skal i en anden retning end barnet...det gør
> mig sur og meget trist for hvorfor lader forældrene deres børn lufte

jamen jeg bliver skam også harm når jeg oplever alt for små børn gå tur med
hund - børn skal have en vis størrelse og fornuft inden de kan have ansvar
for dyr - børn skal i øvrigt heller ikke være dyreejere - de skal være
medlem af en familie hvor forældrene har dyr og hvor forældrene lærer dem at
omgåes dyr med den respekt der er nødvendig.

> [...]
> hunden med linen, trækker dem rundt, uden hunden får tid til at gøre
> det den er der for, men dette ser forældrene jo ikke, vel...mit hjerte

Tjah - og mit for børnene også - de får jo ikke lært at omgåes dyr på en
ordentlig måde - det betyder dog ikke at alle børn og forældre er
uansvarlige - ligesom en kedelig oplevelse med Rotweilere ikke får mig til
at synes dårligt om racen - det er jo ikke hunden den er gal med (nåja den
kan selvfølgelig have en psykisk lidelse) - som oftest skyldes uregerlige
hunde dårlige/uvidende hundeejere.

> Jeg forstår at man måske forsøger at lære børn ansvar, men hvor er det
> gode eksempel barnet skal lære fra?

Det skal barnet fra sine forældre og andre voksne hvis ansvar det påligger
at lære dyr at omgåes dyr - børn går til ridning - børn hjælper i stalden -
børn går til juniorhandling - nej her får du mig ikke op af stolen - jeg er
helt tryg ved den måde vi i vor familie lærer vore børn at omgåes dyr.

> At en ejer er uansvarlig ved at denne ikke kan styre sin hund er en
> ting, men hvad med jer selv, hvad er der ansvarligt ved at lade sit
> barn lufte hund?

Hmmm - her kan jeg kun undre mig hvor du vil hen med den? Jeg mener jeg er
langt mere ansvarlig ved at lære min datter at omgåes vores hund på en god
måde og at respektere de regler der gælder når man er dyreejer og skal
færdes blandt andre mennesker og dyr. Jeg synes nemlig det er hamrende
uansvarligt at føre sin hund uden snor med mindre man færdes på områder der
er specielt beregnet til dette - jeg har set selv særdeles velopdragne hunde
blive vildøve når de får færten af en løbsk tæv - og nej jeg undlader ikke
at lufte min hund når hun er løbsk, og inden du kridter tasterne - nej min
datter får ikke lov at gå tur med Nicki når hun er i løbetid. Selvfølgelig
må hunden gå løs på egen grund hvis den ikke er til fare for andre og sig
selv.

> -yderligere lærer barnet jo ikke meget ansvarlighed ved at se andre
> ejere der ikke kan styre deres hunde...

Nej - og så er det jo godt hun kan lære det hjemme hos sine forældre og hos
vore ansvarlige hundeejene naboer som hun dagligt møder når de lufter den
herlige mangfoldighed af hunderacer der er her i området - gudskelov kan
børn også tænke selv og sortere dårlige eksempler fra gode hvis de får en
god støtte til det.

> Puha, sorry men nu fik jeg luft, prøv at tænke lidt længere frem, nu
> har I fået en forskrækkelse, skal der ske noget med jeres barn , før I
> handler?

Nej - det kan jeg garantere dig for der ikke skal - og jeg følger sagens
udvikling vær du vis på det

> [...]
> politiet, hvis I har set den slags handlinger før, hvorfor så ikke
> gøre noget ved det, for HUNDENS skyld, hvis ikke for jeres egen

Jeg ville ikke tøve et sekund hvis jeg var hundrede procent sikker på at han
mishandlede sin hund - men forkerte/gammeldags opdragelsesmetoder kan man jo
ikke melde folk for - jeg har da også set ham nusse sin hund. Jeg er sikker
på han er glad for sin hund - han magter bare ikke at styre den

> [...]
> lidt hjælp fra omgivelser kan nogle gange give mirakler, hvis man kan
> sige ting på en pæn, kærlig og høflig måde..

Tjah - jeg forsøgte på en pæn måde, men han havde såmænd ikke engang tid til
selv at tage hånd om den kone hans hund havde bidt - ud over at fortælle han
nok skulle sørge for at hans forsikring kom ind i billedet - han skulle skam
på ferie - så derfor tog min mand over og kørte Silles mor på skadestuen -
og nej vi kendte hverken Sille eller hendes mor på forhånd.

> Mange hilsener fra en hovedrystende og skuffet hundeejer..

Nu sidder jeg jo så og tænker - hmmm - hvis du er skuffet over mig - tjah -
så må du være det - det kan ikke spolere min dag og glæden over at min hund
er verdens dejligste, sødeste, godmodigste og sandsynligvis dummeste
*smil* - hun har nemlig været supervelopdragen og sød i dag selvom vi var et
fremmed sted og der var udsyn gennem hækken til harer på marken - hun blev
pænt i haven bag den nyplantede hæk - dygtig hundebasse.

Mange hilsner fra en glad og tilsyneladende uansvarlig hundejer

Anita og Nicki der synes at mor skal komme i seng NU.

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 14-07-03 18:07

Hej igen

Jeg har forstået at I har en størrelse hund jeres barn kan styre, men
det kan jo være at andre børn er ude og lufte hunde som har en
størrelse de ikke kan styre, her er det jeg mener det vil være synd
for jeres barn at få en oplevelse med sig hvor jeres hund blev
overfaldet...det var hvad jeg ville have jer til at tænke over, en
ting er at jeres hund bliver overfaldet, men hvad med jeres datter,
hvad sker hos et barn der ender i den slags oplevelser?

Nu er det ikke sådan at jeg mener at man skal skærme børn mod alt, men
jeg mener som jeg har skrevet før at en hund er en VOKSENS ansvar til
enhver tid, ikke et barns..

Jeg ser vi er enige om dette, men dog er det vel lidt modsigende at du
så synes det er ok at din datter lufter din hund

Jeg siger heller ikke noget om at i ikke har lært jeres datter at
omgåes dyr på en god måde, men i kan vel ikke lære hende at forsøge at
undgå visse situationer som allerede nævnt med hunde uden at være til
stede eller?

Vi er også enige om at det er uansvarligt at lufte sine hunde uden
snor, med mindre de er under FULD kontrol eller er steder hvor løse
hunde må være, som hundeloven også siger skal hunde være i snor i
bebyggede områder...

Jeg har også selv altid mine i snor og har meget lydige hunde og har
ingen problemer i at der er løbske tæver der går forbi mine hanner, de
er trænet til at ignorere dette, og jeg synes at tæver i løbetid skal
have lov at færdes hvor de plejer, bare de er i snor og er med en
ansvarlig voksen ejer

Jeg tror på at I gør jers bedste, jeg håbede bare at nogle af mine
synpunkter kunne få jer til at tænke lidt over om I ville kunne
tilgive jer selv hvis der skete jeres hund eller barn noget på en tur
uden en voksen med... - er det så hårdt at gå med på en hyggelig tur
med sit elskede barn og elskede dyr?

Efterhånden ser man mange børn gå ture (eller rettere hunde gå med
børn) alene og hver gang tænker jeg hvorfor går familien ikke tur
sammen med de væsener de har valgt at tage ind i deres liv?...nyd dog
de timer sammen og vær til stede i nuet..

Mange hilsener og smil også

Jeannette Svensson/..asko

P.S. jeg håber at den stakkels "rotte" kunne få lidt hjælp så den ikke
spiser flere sagesløse

Fra : Nitsen

Dato : 14-07-03 22:13

> [...]

> ting er at jeres hund bliver overfaldet, men hvad med jeres datter,
> hvad sker hos et barn der ender i den slags oplevelser?

Det behøver du såmænd ikke få os til at tænke over - det har jeg gjort inden
jeg gav hende lov til at gå med hunden - og som tidligere skrevet - sørget
for at sikre mig hun kan magte opgaven indenfor rammer der er afstukket på
forhånd af mig.

> Nu er det ikke sådan at jeg mener at man skal skærme børn mod alt, men
> jeg mener som jeg har skrevet før at en hund er en VOKSENS ansvar til
> enhver tid, ikke et barns..

Ja, og jeg var enig - og Nicki er min hund (og min mand må låne hende
*smil*) og hun er mit ansvar.

> Jeg ser vi er enige om dette, men dog er det vel lidt modsigende at du
> så synes det er ok at din datter lufter din hund

Livet er fuld af modsigelser - det kræver ansvarsfuldhed at give ansvar
fra sig - børn lærer ikke ansvar for handlinger uden at få ansvaret
overdraget af den voksne i portioner barnet kan magte. Det er en langvarig
proces og det er meget individuelt hvornår et barn kan magte forskellige
ting.

> [...]
> omgåes dyr på en god måde, men i kan vel ikke lære hende at forsøge at
> undgå visse situationer som allerede nævnt med hunde uden at være til

Nej. Derfor har jeg også været til stede i processen.

> [...]
> er trænet til at ignorere dette, og jeg synes at tæver i løbetid skal
> have lov at færdes hvor de plejer, bare de er i snor og er med en

Netop derfor vil du heller ikke møde min datter alene sammen med Nicki når
hun er i løbetid - hun har forøvrigt set hvor mange kræfter det kræver af
hendes mor når hun skal forhindre en horny ca. 50 kg hanhund uden snor i at
bedække frøken Nicki i nydelig løbetid - Nicki var dog i snor og
gudskelov var hanhunden kun horny og ikke bidsk - godt man går til
styrketræning *smil*

> [...]
> tilgive jer selv hvis der skete jeres hund eller barn noget på en tur
> uden en voksen med... - er det så hårdt at gå med på en hyggelig tur

Forhåbentlig kan mine synspunkter så få dig til at overveje om alle forældre
virkelig er uansvarlige og alle børn ude af stand til at udvise fornuft
*smil* - jeg har lært af min erfaring som forælder - uf nu lyder jeg gammel
og grå - 22 år med kombinationen børn og dyr har givet ufatteligt mange
pragtfulde timer - nej jeg kommer aldrig til at synes det er hårdt at gå tur
med mine børn og dyr og jeg kan heldigvis se mine børn har udviklet sig til
ansvarlige dyreejere/dyreelskere - de to voksne har deres egne dyr nu.

> P.S. jeg håber at den stakkels "rotte" kunne få lidt hjælp så den ikke
> spiser flere sagesløse

Desværre er ejeren vist ikke rigtig i stand til at se problemet - jeg har
talt med ham i dag - heldigvis har han sørget for at undersøge hvordan Sille
og hendes mor havde det - mor har det nogenlunde......Sille overlever
forhåbentligt uden men - hun var desværre så skadet indvendig efter
rusketuren, at hun måtte igennem en operation og indlæggelse på
dyrehospitalet - hvis alt gik vel skulle hun være kommet hjem i dag.

Du får hilsner og smil igen .......Anita og et vuf fra Nicki der gemmer
sig under skrivebordet på mors tæer - far har nemlig sat et uhyre på hylden
(ventilator) som puster og hvisler - den er garanteret sådan en der spiser
vuffere

Fra : x Vuf x

Dato : 15-07-03 14:42

Sat, 12 Jul 2003 16:32:54 +0200, Nitsen wrote:

> [...]
>faktum at han har en hund han ikke kan styre og som har en uhensigtsmæssig

Hun SKAL anmelde hunden!Næste gang er det et barn, det går ud over,
ligegyldigt hvor ked af det ejeren er og hvor god en forsikring, han har!

>Pyh - det gav lige lidt luft.

Forstår dig fuldt ud!

>Vuf fra Nicki - en forsigtig logren med halen fra Sille og oprevet hilsen
>fra Anita

Stakkels Sille. Og Sille's mor selvfølgelig...

--
Mvh Sonja P. sonpet@***pc.dk http://www.sonpet.dk

En, der intet ved og ved, at han/hun intet ved, ved mere end en,
der intet ved og ikke ved, at han/hun intet ved.