Hills puppy foder - Hvor meget?
Fra : Bettina

Dato : 12-07-03 11:15

Hejsa

Jeg skal til at skifte foder til Hill's fra Royal Canin, da jeg læste
at Royal canin ikke er godt for hunde, der vokser hurtigt, og jeg ved
ikke om min er af sådan slags?

Foderet hedder helt præcist: Hill's Science Plan, Puppy, with chicken.

Men problemet er, at der på posen står, at hvis hvalpen vejer 3 kg, så
skal den have 105gram pr. dag, og hvis den vejer 10kg skal den have
155gram pr. dag.
Der er ingen tal imellem.
Og hvis man regner det ud pr. kg, så skal hvalpen på 3 kg have 35gram
foder pr. kg pr dag, mens hvalpen på 10kg kun skal have 15,5 gram
foder pr. kg pr. dag.
Så det er jo ikke sådan lige til at regne ud, hvad en hvalp på ca. 5
kg skal have.

Min hvalp er en west Highland white terrier på 7½ måned, og hun vejer
som sagt omkring de 5 kg.
Er der nogen, der ved noget om, hvor meget foder hun skal have af
Hill's pr. dag???

Jeg håber nogen kan hjælpe mig.

På forhånd mange tak :)

Hilsen Bettina

P.s. og ja jeg trapper ned at det gamle foder, og op af det
nye....langsomt.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 12-07-03 11:29

Jeg ville skyde på ca. 25 g. så

Men jeg synes du skal bruge den bedste måler... Dit syn... Er hun i fin
fodder-form? Har hun tilpads afførring? Er hun frisk? Så fodrer du temmelig
sikkert tilpas! Stol på dig selv... Det er dig der kender din hund bedst!
Den bruger jeg... Hånden på hjertet, så har jeg aldrig fulgt den fodderplan
på siden af pakkerne... Og slutteligt vil jeg da lige sige at Royal Canin er
lige så godt som så meget anedt. Jeg bruger det på mine hunde der får det
til hunde der kommer til at veje imellem 25 og 44 kg. (mener jeg det
hedder). En stor fodder-producent ville nok ikke smidde noget fodder på
markedet der ikke var godt. De sammensætter det jo netop efter
hurtigtvoksende racer osv.
Den opdrætter jeg købet Jenna ved brugte Royal Canin og alle hendes hund har
flot HD, trives, flot pels, harmoniske osv.!

Al den debat om foder er IMO overflødig, for man skal fodre med det man selv
har det bedst med. Nogen mener det ene er godt, nogen mener det andet. De
fleste kæmper for 1 produkt, men hvad er det for noget nonsens? Der findes
ikke kun 1 godt produkt til hunde... IMO findes der flere... For kort at
nævne Royal Canin, Hills, Olivers, QC+, Lone Star osv. ... Så længe det er
et af de foddermærker der går under "kvalitets foder" og altså ikke Brugsens
det bedste...!

Held og lykke med fodringen!

Rinnie

--
Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)
Golden: Chili (160796)

Fra : Battlefield´s

Dato : 12-07-03 12:56

"Rinnie Ilsøe" <admin@NOSPAMflatcoated-retriever.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Rinnie
>

> --
> Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)

Hej
Helt enig!
Men man skal også tænke på hvad hunden skal bruges til. Vi købte et foder
med ekstra krudt i til vores unge hund, der skulle på markprøver, men da det
var nemmest at begge vore hunde fik det samme foder, gav vi det også til
vores "gamle" hund og han fik helt sikkert for meget energi. Han er i
forvejen en hund med " krudt i røven", men med det foder blev han nærmest
uudholdelig )
Så nu får de hver sit foder.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 12-07-03 14:10

Hejsa.

Er så rørende enig.

2 af mine hunde får energi foder fodi de p.t er meget aktive agillity hunde.
Min unge og gamle får et alm voksen foder. Den unge får hvad han kan spise,
den gamle meget lidt og er alligevel for fed, ( måske fordi han tyvestjæler
og er vil døv)
Lige nu fodre jeg med Eukanuba er utrolig tilfreds, tidligere fodrede jeg
med Royal canin og var også tilfreds. Skiftede kun p.g.a et godt tilbud.

Øjet og fornemmelse er en god målestok + pris følger desværre kvalitet.
V H Gitte

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 12-07-03 14:13

En stor fodder-producent ville nok ikke smidde noget fodder på
>markedet der ikke var godt.

,,,,,,,,det kan de da sagtens det er ingen garanti for kvaliteten af
maden at firmaet er stort! det er der mange eksempler på hvad hundemad
angår, og det samme med mad til mennesker ! jeg vil mene at Mcdonalds
er ret stort, men det er ikke særligt god mad de smidder på markedet.

De sammensætter det jo netop efter
>hurtigtvoksende racer osv.
>Den opdrætter jeg købet Jenna ved brugte Royal Canin og alle hendes hund har
>flot HD, trives, flot pels, harmoniske osv.!

,,,,,,,,,det er der mange andre hunde der også har !

>Al den debat om foder er IMO overflødig, for man skal fodre med det man selv
>har det bedst med.

,,,,,,,,Efter min mening burde det nu være det som hunden har det
bedst med, og ikke bare hvad den godt kan lide ! for så kunne man også
opfostre småbørn på røde pølser og slik, de vil være glade i starten,
først senere vil der nok komme nogle helbredsproblemer! Det samme med
hundemad, jeg fatter ikke at folk sætter sig så meget ind i hvad deres
børn får at spise, men når det drejer sig om en hund, så er der enda
nogle der kan finde på at sige at det er overflødigt at debatere maden
? og at man bare skal give den det man har det godt med ? hvis man gik
op i hundens mad og kvaliteten af den, som man gør med sin egen mad
eller børnenes så ville man spare dyrelægeregninger og sikkert have
hunden i længere tid"jeg ved godt at der findes undtagelser" hunde der
er blevet gamle og altid har været sunde på nettofodder osv men det er
mere undtagelsen end reglen.

> [...]
>ikke kun 1 godt produkt til hunde... IMO findes der flere... For kort at
>nævne Royal Canin, Hills, Olivers, QC+, Lone Star osv. ...

,,,,,,,,,,Du glemte ProPlan, Nutro, og barf-metoden, men du har ret
der findes ikke kun et godt produkt , men der findes heller ikke kun
et dårligt !og det burde vel også være væsentligt hvilke der er
dårlige ikke.

Så længe det er
>et af de foddermærker der går under "kvalitets foder" og altså ikke Brugsens
>det bedste...!

,,,,,,,,,,,,jeg vil mene at Brugsens bedste er af lige så god/dårlig
kvalitet som Hills.

>Held og lykke med fodringen!

,,,,,,,,,ja held og lykke med fodringen, kom lige til at tænke på at,
hvis man bare fodrer med det man har det godt med, burde der så ikke
være en grund til at man har det godt med det ? burde man ikke sætte
sig ind i hvad maden er for noget inden man har det godt med at give
det til ens hund ?

Og angåene hvor meget fodder man skal give en hvalp i gram, så er det
kun en vejledende liste på pakken ! og hvis du fodrer med Hills så
bare giv lidt ekstra der er nemlig ikke særlig meget kød i varen.

Og dette er ikke skrevet for at starte en diskution, jeg vil bare have
lov til at sige at blot fordi et firma er stort er det ikke
ensbetydende med at det er godt ! og at fodderrådet med at man bare
skal give hunden det man har det godt med, ikke er et særlig godt råd,
altså ikke hvis man går lidt op i hvordan hunden udvikler sig.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 12-07-03 15:35

> [...]
> angår, og det samme med mad til mennesker ! jeg vil mene at Mcdonalds
> er ret stort, men det er ikke særligt god mad de smidder på markedet.

Mc Donalds er at samligne med Brugsens det værste! Det siger jo sig selv! De
bruger måske 1 ko i året over hele kæden... Resten er lort og
tilsætnings-stoffer... Jeg taler om kvalitets-foder!

> ,,,,,,,,,det er der mange andre hunde der også har !

Ja og? Et "godt" tegn på et dårligt fodder er dårlig pels, kondi contra
mortion, dårlig HD osv. Altså generelt en hund der mis-trives.

> ,,,,,,,,Efter min mening burde det nu være det som hunden har det
> bedst med, og ikke bare hvad den godt kan lide !

Har jeg skrevet nogen steder at det skulle være det den bedst kan li'???
Jeg mener da at en ansvarlig hunde-ejer har det bedst med at fodre med et
produkt han/hun kan se hunden trives med fysisk og psykisk!

> [...]
> nogle der kan finde på at sige at det er overflødigt at debatere maden
> ? og at man bare skal give den det man har det godt med ?

Du er rigtig dygtig til at få det drejet til at jeg er ligeglad og
uansvarlig... Jeg har det bedst med at fodre med et foder jeg kan se mine
hunde trives på... Er det så svært at forstå at det ikke er lig med dårligt
foder fordi hunden kan li' det?

> [...]
> hunden i længere tid"jeg ved godt at der findes undtagelser" hunde der
> er blevet gamle og altid har været sunde på nettofodder osv men det er

Ja, helt enig... Min gamle der fyldte 11 i sidste måned har altid fået
kvalitets-foder og stor-trives endnu... En flat's gennemsnitsalder er 7
år... Jeg er ikke sikker på hun havde haft det så godt på Brugsens det
bedste...!

> [...]
> der findes ikke kun et godt produkt , men der findes heller ikke kun
> et dårligt !og det burde vel også være væsentligt hvilke der er

osv. betyder at der er flere til listen
Ja, men nu var vi lige inde på gode produkter... Hvis du synes de dårlige er
væsentlige i den her tråd, så er du frit stillet til at nævne dem!
Markedet af dårlige produkter er IMO så ufattelig stort i forhold til de
gode produkter at skulle man nævne dem her, så ville det kræve server for
sig selv!

> ,,,,,,,,,,,,jeg vil mene at Brugsens bedste er af lige så god/dårlig
> kvalitet som Hills.

Det skal jeg ikke kunne sige da jeg aldrig har benyttet Hills... Det er et
produkt der af en eller anden grund altid har afskrækket mig lidt... Men ved
helt ærligt ikke hvorfor... Eukanuba er røget ind på min "nej" liste også...
Ved heller ikke hvorfor... Fornemmer bare at det ikke er noget for mine små
4-benede børn!

> [...]
> være en grund til at man har det godt med det ? burde man ikke sætte
> sig ind i hvad maden er for noget inden man har det godt med at give

Jeg fatter dig altså ikke... Hvorfor tror du at det absolut er lig med
negativt at man har det godt med at fodre med noget... Som sagt, min
defination af at fodre med noget man har det godt med er = En ansvarsbevidst
hunde-ejer der har det godt når hunden har det godt! En hund har det ikke
godt på et lorte-produkt... Det kan da vel ikke være så svært at forstå
eller har du bare lige set dit snit til at bringe mit *** i kog over dine
konstante bevidste misforståelser igen? Ret mig hvis jeg tar' fejl, for
synes ellers dit niveau var steget...

> [...]
> skal give hunden det man har det godt med, ikke er et særlig godt råd,
> altså ikke hvis man går lidt op i hvordan hunden udvikler sig.

For f*****... Du er håbløs!
ENHVER ANSVARSFULD HUNDE-EJER BØR HA DET BEDST MED AT FODRE MED ET PRODUKT
DER ER SUNDT FOR HUNDEN!!!!! (Ja, jeg ved jeg råber, men det er vist
nødvendigt her!!!!)

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 12-07-03 19:58

Hejsa

Min computer har åbenbart sorteret en mail fra, for jeg aner ikke hvem du
svare Rinnie, men vi er stadig enige. Skal du snart lære nej-nej??
V H Gitte

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 12-07-03 20:04

> Min computer har åbenbart sorteret en mail fra, for jeg aner ikke hvem du
> svare Rinnie, men vi er stadig enige.

Hov, ja jeg burde lige ha' ladet det stå... Det var Punish...

> Skal du snart lære nej-nej??

Virker det på Punish? Hihi (Joke, skal ikke tages højtideligt...)
Nå, men ja, det ville være en rar en at kunne, men det varer nok noget inden
jeg kan komme op...

Rinnie

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 14-07-03 16:39

On Sat, 12 Jul 2003 16:34:50 +0200, "Rinnie Ilsøe"
<admin@NOSPAMflatcoated-retriever.dk> wrotd:

>Mc Donalds er at samligne med Brugsens det værste! Det siger jo sig selv! De
>bruger måske 1 ko i året over hele kæden... Resten er lort og
>tilsætnings-stoffer... Jeg taler om kvalitets-foder!

,,,,,,,,,,,,,du skrev bare at du ikke mente at et så stort firma ville
komme med et dårligt produkt ! og så kom jeg bare med et eksempel på
et andet stort firma der kommer med et dårligt produkt ! altså er vi
vel enige om at fordi firmaet er stort kan det godt lave et dårligt
produkt ikke ?

>Ja og? Et "godt" tegn på et dårligt fodder er dårlig pels, kondi contra
>mortion, dårlig HD osv. Altså generelt en hund der mis-trives.

,,,,,ja og samtidig hvor meget den skider ud igen, der er da mange
produkter der er gode nok men man skal måske bare fodre dobbelt så
meget før at hunden får lige så meget udbytte af maden som den ville
med det gode produkt.

> [...]
>hunde trives på... Er det så svært at forstå at det ikke er lig med dårligt

,,,,,man burde måske bare sætte sig lidt ind i fodret, udpver om
hunden har pæn pels og kan lide det. Det er så bare min mening.

>For f*****... Du er håbløs!
>ENHVER ANSVARSFULD HUNDE-EJER BØR HA DET BEDST MED AT FODRE MED ET PRODUKT
>DER ER SUNDT FOR HUNDEN!!!!! (Ja, jeg ved jeg råber, men det er vist
>nødvendigt her!!!!)

,,,,,haha, nå du hidser dig stadig op når du bliver sagt imod, du har
åbenbart ikke ændret dig

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-07-03 16:50

> altså er vi
> vel enige om at fordi firmaet er stort kan det godt lave et dårligt
> produkt ikke ?

Jo, helt enige...

> ,,,,,man burde måske bare sætte sig lidt ind i fodret, udpver om
> hunden har pæn pels og kan lide det. Det er så bare min mening.

Det er en kæmpe jungle af foder der ude... Jeg kan så bare sige at jeg går
højere op i foderet til mine hunde end til mig selv!

> ,,,,,haha, nå du hidser dig stadig op når du bliver sagt imod, du har
> åbenbart ikke ændret dig

Jaja... Man er vel kvinde!

Rinnie

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-07-03 11:30

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse
> On Sat, 12 Jul 2003 16:34:50 +0200, "Rinnie Ilsøe"
> <admin@NOSPAMflatcoated-retriever.dk> wrotd:

De

Det er nu ikke helt rigtigt. En burger er på ingen måder usund, Bøffen
kunne måske indeholde mere oksekød, og lidt mindre fedt. Men lad os da så
lige slå fast. Fedt er ikke usundt. Det er livsstilen. Burgeren, hvad enten
der er en eller to bøffer har dog den uheldige egenskab, den ser stor ud, og
fylder også godt lige i starten, men du er hurtigt sulten igen, og så
snupper du en mere af samme slags. Burgeren bliver usund, fordi den alt for
ofte erstatter den almindelige middag.
Burgeren er jo en direkte modsætning til den normale middag, masser af kød,
lidt grøntsager og lidt brød. Middagen er masser af grøntsager og brød, og
lidt kød. Burgeren skylles så ned med ½ liter cola, som på alle måder er
hamrende usundt, hvor middagen ledsages af mælk, saft eller måske et glas
vin, som alle er langt at foretrække fremfor colaen. Men at gøre burgeren
usund, er direkte forkert. Men for mange af dem, bliver et problem fordi
alt for få idag, har krævende fysisk arbejde, og det som regel ikke er dem
som har det, som spiser burgere & pizza'er.

M.V.H.....Benny..

Fra : mathilde

Dato : 18-07-03 21:32

Jeg vil da godt komme med mit besyv til det med foder.

Vi har en dejlig staff blanding, som først fik Eukanuba, men hun
trivedes ikke, vi skiftede til Hills, og det kunne hun li´!

Hund nr.2 blev købt, den fik fra opdrætteren af Regal, det skulle være
godt især hvis hunden havde tendens til hudproblemer, selv om
staffblandingen aldrig havde haft hudproblemer valgte vi at skifte hende
over på Regal, det var jo nemmere hvis de spiste det samme...
Men så fik hun pelsproblemer, store sår som ikke ville forsvinde, og det
virkede som om hun selv vidste det var foderet den var gal med, for hun
spiste kun et minimum.
Efter hun kom tilbage på sit gamlefodermærke, Hills, helede sårene i
løbet af få dage.
Nu får de begge Hills, og hund nr.2, ja hendes pels er blevet meget
blankere, og det kan jeg kun tolke som et sundhedstegn.
Så jeg har intet dårligt at sige om Hills, men det har jeg heller ikke
om de andre mærker, det hele afhænger af om ens hund den trives.

Billeder af hunden kan fremsendes, så den blanke pels selv kan tages i
betragtning:))))

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Stampemus

Dato : 15-07-03 09:05

Hej Bettina,

Er det efter råd fra din opdrætter?? Evt. tage en snak med ham/hende omkring
hvad de fordrer med og hvordan du skal fordrer...

Ellers så ved dyrlægen ret meget om foder og hvordan det skal doseres

Til de andres diskussion omkring hvilket foder der er bedst osv osv...vil
jeg bare sige at ikke for at forklejne de danske producenter af foder - så
er de amerikanske mærker oftest bedre og sikre fordi der er en langt større
kontrol med myndighederne omkring hvad man putter i fodret til hundene - end
der er herhjemme

Mange hundehilsner
Pia

Fra : Bettina

Dato : 15-07-03 16:39

Hej Pia

Nej det er ikke et råd fra min opdrætter.
Jeg kan ikke ringe til hende, da jeg ikke kan snakke med hende, fordi
vi ikke er på talefod med hinanden. Vi har en sag kørende i
Forbrugernævnet mod opdrætter, da vi allerede 3 dage efter vi havde
købt hende måtte til dyrlægen med diarre og meget blod i afføringen,
øjenbetændelse og øremidder.
Siden har vi var til dyrlægen med hende mange gange p.g.a. blod i
afføringen og øjenbetændelsen, så derfor mener vi at det er hende, der
skal betale dyrlægeregninger, da hunden var syg da vi købte hende,
desværre. Vi var ikke opmærksomme nok.

Jeg vil prøve at spørge dyrlægen istedet så :)

Nu kender jeg ikke så meget til hvilken hundemad der er
dansk-produceret og hvilke der er amerikansk-produceret. Kan du nævne
nogle af hver slags?

Hilsen Bettina

Fra : Stampemus

Dato : 15-07-03 18:07

Hej Bettina

ÆV det er da noget rigtig rod med den opdrætter. Jeg håber I finder en
løsning

Amerikanske/canadiske mærker: Eukanuba, Science Hills, Royal Canin...

Her er jeg lidt mere på herrens mark jeg ved der er lavet en dansk
udgavet af Science Hills ....

Det er nok fordi jeg altid har købt udenlandsk hundefoder

Nå men altså det korte og det lange jeg ville tage en snak med dyrlægen

Jeg fodrer med Royal Canin en speciel hyperallergi udgave som kun kan købes
gennem dyrlægen dyrt - men hellere det end at min hund skal være på
medicin resten af sit liv

Jeg har før fodret med Eukanuba og det har jeg haft stor succes med. I
forbindelse med min gamle hund som led meget af diarre da jeg fik ham og som
derfor gjorde at han var meeeget tynd. Jeg prøvede en del forskellige
udgaver af hundefoder - desværre kom langt det fleste næsten ufordøjet
igennem....men så prøvede jeg med Eukanuba premium og det kunne han
optage....

Men som sagt snak med dyrlægen..

Held og lykke med vufferen

Pia

Fra : Battlefield´s

Dato : 16-07-03 12:04

"Stampemus" <stampemus@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> udgaver af hundefoder - desværre kom langt det fleste næsten ufordøjet
> igennem....men så prøvede jeg med Eukanuba premium og det kunne han

Hej
Mig bekendt er Royal Canin fransk og ikke canadisk eller amerikansk.
Hilsen Vibeke

---

Fra : bjergskoven

Dato : 16-07-03 00:32

> [...]
større
> kontrol med myndighederne omkring hvad man putter i fodret til hundene -

Hej Pia

Det er ikke rigtigt. Der er ikke skrappere regler i USA hvad angår
hundefoderets kvalitet, end der er i Danmark.

Hilsen

Merete

Fra : Stampemus

Dato : 16-07-03 09:05

Ok - jeg referer kun efter hvad min dyrlæge og andre har fortalt mig....

Jeg har fået fortalt at i DK kan man for så vidt komme hvad som helst i
fodret og kalde det hundefoder uden de store problemer - hvilket man ikke
kan i USA.....

Pia

Fra : bjergskoven

Dato : 16-07-03 11:35

> [...]
>
> Jeg har fået fortalt at i DK kan man for så vidt komme hvad som helst i
> fodret og kalde det hundefoder uden de store problemer - hvilket man ikke

Hej Pia

Hills er et amerikansk mærke som mange dyrlæger sværger til. Det skyldes nok
at Hills har skrevet de lærebøger der bliver brugt på dyrlægestudiet omkring
ernæring. De studerende har så at sige fået Hills ideer omkring fodring, ind
med "modermælken" Desuden er dyrlægerne udvalgt til at have
eneforhandlingen af Hills Science produkterne.

AAFCO som er American Association of Feed Control Officials har sat nogle
standarder for minimumsindholdet af næringsstoffer i hundefoder, men ingen
regler for hvad foderet må bestå af.

Hilsen

Merete

Fra : lunadc

Dato : 16-07-03 21:07

"Bettina" skrev d. 12-07-03 11:15 dette indlæg :
> [...]
>
> På forhånd mange tak :)
>
> Hilsen Bettina
>
> P.s. og ja jeg trapper ned at det gamle foder, og op af det

Jeg kan ikke forstå at Royal Canin skulle være dårligt der finnes da et
utal af varianter af det, det må da være muligt at finde en som passer
til din hund.
Jeg ville nok bruge voksenfoder til små hunde 7 mdr. og 5 kg. lyder ikke
volsom stor.
Jeg bruger selv Royal Canin til min hund ( Australs Silky Terrier 4 kg.
et år) bla. fordi der er så store valgmuligheder, det er let at skifte
mellem de forskellige varianter uden at hunden får dårlig mave, samtidig
har min hund aldrig set bedre ud end nu hvor den får Royal Canin, (jeg
har prøvet mange andre mærker).

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-07-03 09:54

> [...]
>
> På forhånd mange tak :)
>
> Hilsen Bettina
>
> P.s. og ja jeg trapper ned at det gamle foder, og op af det

Hej Bettina

Det passer så nogenlunde, hvis du siger således. 90 Gram for at opretholde
livet, og derefter ca 5,5 Gram pr Kg hund. Hvis du bruger den formel går du
ikke helt galt i byen.

M.V.H.....Benny..