"støvsugning" af akvarie
Fra : H.O.T

Dato : 12-07-03 07:59

Er der nogle der kender til gode løsninger, vdr. støvsugning af akvarie,
gerne hjemmelavet eller indkøbte med links til.....

Henrik

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-07-03 10:16

H.O.T skrev:

> Er der nogle der kender til gode løsninger, vdr. støvsugning af
> akvarie, gerne hjemmelavet eller indkøbte med links til...

Om det er den bedste løsning skal jeg ikke kunne sige, men en simpel
og billig metode er i hvert fald at bruge en forholdsvis tynd plastik-
slange (fx samme type der ofte bruges til luftpumper) og hævert-
princippet. Støvsugningen kan passende kombineres med den regel-
mæssige udskiftning af vand.

// Klaus

Fra : Carsten Gall

Dato : 12-07-03 10:34

H.O.T <h.rasmussen@telia.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:beobj2$37u$1@sunsite.dk...
> Er der nogle der kender til gode løsninger, vdr. støvsugning af
akvarie,
> gerne hjemmelavet eller indkøbte med links til.....

Den gang jeg havde ciklider i stor stil, brugte jeg en ½liters
flaske, som jeg havde skæret bunden ud af.
I flaskens hals, havde jeg sat et stykke slange fast med silicone, og
inden i slange stumpen, var der lige plads til en
haveslange. Flaskens højde gjorde at det kun var skidt og møg der kom
ud, gruset hvirvlede rundt inden i flasken, og faldt tilbunds igen.

Pris: 0 kr.

Carsten

Fra : tarzan

Dato : 12-07-03 10:39

> Er der nogle der kender til gode løsninger, vdr. støvsugning af akvarie,
> gerne hjemmelavet eller indkøbte med links til.....

Det er vel sådan en du skal have..
http://cichlidecentret.biz/group.asp?group=91

For 13 år siden, inden jeg så disse i butikkerne, lavede jeg samme prencip
med en colaflaske. Skær bunden af den, og sæt en slange i "halsen" på
flasken. Ved at bruge hævert-
princippet kan du så gå igang med at støvsuge dine sten for snavs og skidt.
Stenene bliver suget op i colaflasken, og renses for snavs - og hvis du
"knækker" slangen, så ryger stenene ned på bunden igen.

Håber dette kunne hjælpe lidt..

Henrik Rask

Fra : Jesper Buch

Dato : 12-07-03 11:13

"H.O.T" <h.rasmussen@telia.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogle der kender til gode løsninger, vdr. støvsugning af akvarie,
> gerne hjemmelavet eller indkøbte med links til.....

Jeg har en Eheim 2215 som jeg kun bruger til at støvsuge med. på den måde
undgår jeg at kæde vandskifte sammen med støvsugning. slipper for at suge
vand med en manuel hævert og klokke.

Pumpen har nok ikke godt af det, hvis der er for meget planterester og skidt
men "lort" er ikke noget probem.

den arbejder jo lige som en pumpe normalt gør, jeg har så bare en klokke i
indsugningen og outputtet er jo så mekanisk renset vand som kommer tilbage i
akvariet.

Det kærver dog at du har en pumpe til overs . . . . . ellers er det nok en
lidt dyr løsning men en slamklokke og et stykke slange er også fint men så
suger du vand ud af akvariet sammen med slam, hvilket du jo så kan gøre når
du skifter vand.

Fra : Carsten Jensen

Dato : 12-07-03 12:31

En flaske fra iste er god fordi den har en stor skrugekapsel. Der borer du
et ca. 16 mm hul og sætter en forskrugning pg16 i. Den kan købes ved enhver
eletrikker eller hvis du kommer fra Fyn kan du få en af mig. det passer på
en havevandslange.

Carsten

Jesper Buch <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en

Fra : Lene Sørensen

Dato : 13-07-03 17:17

"Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har en Eheim 2215 som jeg kun bruger til at støvsuge med. på den måde
> undgår jeg at kæde vandskifte sammen med støvsugning. slipper for at suge
> vand med en manuel hævert og klokke.

Lyder som en rigtig god ide, jeg har en Eheim 2213, som jeg ikke har noget
at bruge til, den kan så passende bruges til dette formål, jeg vil dog
kombinere støvsugningen med vandskifte. Dejligt at kunne få nogle ideer til
nemmer vedligeholdelse af sine akvarier.

Lene

Fra : Jesper Buch

Dato : 13-07-03 17:30

"Lene Sørensen" <lene@saijoto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
til
> nemmer vedligeholdelse af sine akvarier.

Du skal jo så bare tilpasse "suget" i pumpen med enten filtermateriale eller
et knæk på slangen. Hvis den suger næsten ubelastet er det ikke kun skidt
der kommer med om.

En idé er til vandskifte. Jeg har en 20 meter hospitalsslange som jeg
bruger til at suge vand ud af akvariet og ud på altanen, hovr jeg vander
planter med det og lader resten løbe ud i jorden under altanen.
Når akvariet skal fyldes op igen sætter jeg slangen på vandhanen i
badeværelset og skruger ganske lidt op for det kolde vand og lader det løbe
til akvariet er fyldt op igen. jo længerer tid jo bedre, da det er koldt
vand . . . men et temperatur fald på 1 grad gør ikke noget.

Fra : Lene Sørensen

Dato : 14-07-03 00:25

> [...]
> til akvariet er fyldt op igen. jo længerer tid jo bedre, da det er koldt
> vand . . . men et temperatur fald på 1 grad gør ikke noget.

Jeg hade tænkt mig at komme noget filtermateriale i pumpen, men jeg må prøve
mig frem indtil jeg får den effekt som jeg er ude efter, det bliver et
interessant projekt at prøve at få det til at fungere optimalt.

Det jeg har gjort indtil nu er at bruge en slamsuger hvor der sidder en lang
slange på der går ud i haven, det virker fint, bortset fra når vejret er
dårlig f.eks. om vinteren, så er det ikke så praktisk at skulle have døren
åben ud til. Sidste vinter hade jeg ikke så mange akvarier, så der kunne jeg
bare bruge spande, men til vinter vil det være alt for tidskrævende med 6
akvarier. Problemet er at fra det rum hvor jeg har mine 4 små akvarier, der
er der to tappetrin op til køkkenet, derfra skal slangen gennem en stue ud i
gangen og ud på et gæste badeværelse, jeg tror ligesom ikke at det kan lade
sig gøre uden en pumpe til at trække vandet derud. Så derfor er ideen med en
pumpe god især til de dage hvor der er dårligt vejere og det ikke er
praktisk at skulle have dørene til at stå åben. Jeg bruger en anden slange
til at sætte på vandhanen til når jeg skal fylde akvarierne igen, på denne
måde behøver jeg ikke at skifte slanger, og jeg har det rene vand lige ved
hånden, jeg har bare sat en regulerbar dyse på, så vandskift går faktisk ret
hurtigt. Men vandet skal være tempereret da mine Cyprichromis leptosoma
bestemt ikke kan lide/tåle ret stor temperatur skift.

Lene

Fra : jabbe

Dato : 12-07-03 20:33

1 ½liters sodavands flaske(ligesom de andre) et stykke 3/4 tomme elektrikker
rør på længde med akvariets højde + en 10-20 cm..

Lim røret fast i toppen af flasken med silicone så har du en dejlig
støvsuger stang så du ikke hænger med skuldern nede i akvariet..
Så propper du bare haveslangen ned i røret og så laver du bare en hævert...

--
J@bbe

Remove NOSPAM from mail adress
530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen af
det)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth drager(dem med 2 snore i luften)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : H.O.T

Dato : 13-07-03 12:09

Takker for alle de gode muligheder i er kommet med.......

Henrik