Matrosen!
Fra : Margit Olsen

Dato : 11-07-03 22:17

Jeg har et problem som jeg efterhånden har brugt meget tid på. Jeg har ikke
kunnet finde min oldemors forældre, hverken fødte, viet eller døde og jeg
har simpelthen gennemtravlet alle sogne i København. Oldemors fødsel og dåb
står i Trinitatis kirkebog 15/11-1812 hvor hendes far står som matros og han
står også som matros i Vor Frelser kirke da hun bliver konfirmeret
13/10-1833 ( ja, hun er næsten 21 år!).
Spørgsmålet er, var det ikke kun mænd fra landet der f. eks. blev matros?
I F.T. 1801 står han som guldsmedelærling i København. Han navn er Hans
Albertsen.
Findes der nogen registreringer på matroser? Er der mon een der kan gi`mig
en hjælpende hånd!
Mvh Margit Olsen

Fra : Ole Munk

Dato : 11-07-03 22:34

> [...]
> Albertsen.
> Findes der nogen registreringer på matroser? Er der mon een der kan gi`mig

Jeg havde et tilsvarende problem med Jeppe Jensen Munk, der også var matros.
Her var jeg så heldig, at der ved en søns fødsel i Holmens kirke var angivet
Jeppes nummer i sørullen (findes på rigsarkivet). Her var der så en hjælpsom
sjæl, der kiggede efter for mig og vupti, fik jeg hans fødested Åkirkeby på
Bornholm.

Jeg er ret sikker på, at når han er matros og bor i København, så burde han
også være at finde i sørullen for København.

mvh Ole

--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : K. Thidemann

Dato : 11-07-03 22:48

On Fri, 11 Jul 2003 23:17:12 +0200, "Margit Olsen"
<margitolsen@private.dk> wrote:

> [...]
>Albertsen.
>Findes der nogen registreringer på matroser? Er der mon een der kan gi`mig

Hej Margit

For at være i stand til at hjælpe dig må du skrive noget mere konkret.
Hvad hedder din Oldemor ?
Hvad heder hendes forældre ?

Er du sikker på det er den samme Hans Albertsen der går fra
guldsmedelærling til matros, FamilyFearch kommer med flere der bære
dette navn * omkring 1780.

Kan du ikke skrive den nøjagtige dåbsindførsel.

Med venlig hilsen
K. Thidemann