Motorophæng til med hæve/sinke funktion
Fra : JPJ

Dato : 11-07-03 21:29

Hej

Jeg er på udkig efter en billigt og godt motorbeslag til en 8HK
påhængsmotor. Beslaget skal bruges på en sejlbåd og skal derfor være med
hæve/sinke funktion. Er der nogen som har nogle forslag til hvilket mærke
man skal vælge. Jeg har set på en del forskellige og jeg syntes der er stor
forskel på kvaliteten af disse. Jeg mener også at der engang var en tråd her
på newsen om et sted på nettet hvor der var et billigt beslag som var OK.

mvh

Jens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-07-03 09:33

"JPJ" <jpj@adr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på newsen om et sted på nettet hvor der var et billigt beslag som var OK.

Der er flere at vælge imellem, men hold dig langt væk fra de små
aluminiumsbeslag, der har fjedre og som kan vippe. De holder ikke i længden,
motoren sidder meget langt ude på hækken og i mine øjne er de noget bras. Jeg
kender flere, der har skiftet dem ud til almindelige hæve/sænke beslag.

Men bemærk, et ordentligt beslag er *ikke* billigt og i mine øjne, er det det
helt forkerte sted at spare. Det er vigtigt, at din motor sidder godt og
stabilt, når du endelig får brug for det.

Claus

Fra : Tore Johannesen

Dato : 14-07-03 07:59

> [...]
> kender flere, der har skiftet dem ud til almindelige hæve/sænke beslag.

Jeg har et hæve/sænke beslag med fjeder, der fungerer helt udmærket,
men det kostede også 900,- . At købe et brugt og billigt tror jeg er
en dårlig investering. Du skal huske at have en plade på indersiden så
trykket fordeler sig over en større flade. At bare bore fire huller og
skrue beslaget fast, vil ikke holde i længden.

Tore

Fra : Simon Pape

Dato : 15-07-03 22:16

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-07-03 23:59

"Simon Pape" <simon_pape@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at skifte til et beslag af vippetypen med fjederbelastning. Men... Hvilket

Jeg kan ikke rådgive dig om, hvilket der er bedst, for det aner jeg ikke. Men
jeg kan fortælle, at jeg har repareret indtil flere af disse
aluminimumsvippebeslag. Typisk bliver de slidt i huller, bøsninger og i de
bevægelige dele, navnlig i de huller, der holder dem på plads i den rigtige
højde. Det betyder, at der hurtigt kommer slør, og jo mere slør, jo mere sidder
de og ryster/vrider subsidiært slider endnu mere slør.

Jeg har aldrig set dem i stål, men det er jo ikke ensbetydende med, at det ikke
findes.

Jeg vil udersøge nøje, om de er konstrueret til en motor på 30 kg. Kender du
ikke en, der kan lave et beslag til dig. Jeg har da lavet et par stykker af
dem, du har. En poleret skinne i rustfrit stål og så en slæde med
nylonbøsninger eller evt med rigtige kuglelejer.

Er den monteret rigtigt og er låsen monteret rigtigt, så skal man kun
koncentrerer sig om at hive motoren op, i et snuptag, låsen falder selv i.
Problemet er nok, at folk ikke skifter nylonbøsningerne ofte nok, eller er
måske fedtet med fedtet

Det er en langt bedre løsning. På det andet beslag sidder motoren meget langt
ude og det er irriterende når man skal starte osv...

Claus

Fra : Simon Pape

Dato : 17-07-03 17:39

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> de og ryster/vrider subsidiært slider endnu mere slør.
> Jeg har aldrig set dem i stål, men det er jo ikke ensbetydende med, at det
Det giver jo fint mening - jeg vil holde mig fra dem i alu og se om jeg kan
finde et i stål...

> [...]
> dem, du har. En poleret skinne i rustfrit stål og så en slæde med
> nylonbøsninger eller evt med rigtige kuglelejer.
Jo, det lyder jo fint. Men man skal stadig løfte de ca. 30 kg lodret op, og
det kan min kæreste ikke. Derfor vil det være super med en fjeder, der
hjælper til.

> Det er en langt bedre løsning. På det andet beslag sidder motoren meget
langt
> ude og det er irriterende når man skal starte osv...
Er det så slemt? På dem jeg har set er beslaget netop ret tæt på båden, når
det er enten helt oppe eller helt nede. Kun i "midterposition" er det langt
fra båden. Men det er da en egenskab ved beslaget, jeg vil være opmærksom
på.

/Simon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-07-03 02:10

"Simon Pape" <simon_pape@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:bf6j94

> Jo, det lyder jo fint. Men man skal stadig løfte de ca. 30 kg lodret op, og
> det kan min kæreste ikke. Derfor vil det være super med en fjeder, der
> hjælper til.

Jeg puslede engang med en ide om at lave et bslag, der havde et rustfrit
firkantrør siddende på hver side af beslaget. Tanken var så, at der skulle
sidde et blylod hængt i en wire fastgjort til motorslæden. Fidusen var, at de
skulle virke som kontravægte...

Jeg opgav det, fordi jeg regnede med, at ulempen ved at have 20 kg ekstra ude
på hækken var for stor i forhold til besværet med motoren.

Det er i øvrigt ret simpelt at lave.......

> [...]
> fra båden. Men det er da en egenskab ved beslaget, jeg vil være opmærksom

Een af mine gode venner har lige netop skrottet sådan et beslag til fordel for
det andet. Hans problem er, at han har et højt cockpit samt agterpulpit, så det
ver ret besværligt at nå ud/ned til motoren, når han skulle betjene den.
Desuden er der negativ hæk, hvilket gøre det mere klodset.

Claus

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 18-07-03 08:04

Hej

Jeg var lykkelig ejer af en Bianca 28, med udenbordsmotor (9HK med el-udtag)
Bianca'en har en meget stor og skrå agter stævn, og stort pulpit.

Jeg brugte "slædeløsningen", med nylonlejer som beskrevet, - stærk, dyb og
stabil - men yderligere lavede jeg en
3-skåret talje mellem pulpit og slæde, og så var der ingen problemer med at
få motoren op og ned.

mvh
/Børge

Fra : Kurt Becher

Dato : 18-07-03 23:20

Hejsa

Jeg har lige set et i Den Blå Avis www.dba.dk til en plovmand. Jeg ved ikke
om det er lige det du tænker på, men der er da billede af det. Så kan du jo
selv kigge efter!

(Hvis du ikke lige kan finde det, så søg under "motorhævebeslag".)

MVH