Look up i folketællingen 1787 for københav~
Fra : Arnt-Erik Selliaas

Dato : 11-07-03 20:26

Er det noen som har cd-versjonen av folketællingen av 1787 som kan slå opp
og fortelle meg hvem som bodde i Sværtegade 7 i København? Jeg har søkt i
nettutgaven etter en person ved navn Karen Bach, men ikke funnet henne. Kan
noen hjelpe meg?

Vennlig hilsen

--
Arnt-Erik Selliaas
Vevelstadåsen 20

Fra : Hugh Watkins

Dato : 12-07-03 04:49

"Arnt-Erik Selliaas" <a-e-sell@frisurf.no> wrote in message news:pbEPa.12493$Hb.216126@news4.e.nsc.no...
> [...]
> nettutgaven etter en person ved navn Karen Bach, men ikke funnet henne. Kan

what is your source ?

spelling ? address ? both can be wrong

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , , Store Kongensgade 36, , FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Niels Ryberg, 62, Enkemand, Huusherre, Conferentz Raad,
Johan Christian Ryberg, 21, Ugift, Ægte Søn, Assesor i Øconomi og Comerce Colegio,
Jørgen Latterup Schiødtz, 21, Ugift, , Studiosis Juris,
Marie Suhm, 28, Ugift, , Huus Jomfrue,
Karen Bakke, 38, Ugift, , Huusholderske,
Anne Elisabeth Dems, 26, Ugift, , Stue Pige,
Ellen Henningsen, 22, Ugift, , Kocke Pige,
Kerstine Larsen, 20, Ugift, , Kocke Pige,
Jens Pedersen, 27, Ugift, , Tiener,
Søren Winther, 28, Ugift, , Tiener,
Hendrich Hansen Korstad, 40, Ugift, , Portner,
Mas Andeersen, 29, Gift, , Kudsk,
Rasmus Andersen, 20, Ugift, , Stald Karl,
Bent Henningsen, 22, Ugift, , Gaards Karl

Sværtegade sogn Trinitatis, Helligånds

http://www.horlacher.org/denmark/copenh/copstr.htm

did Sværtegade have that name so long ago "ink" street ?

Kr. Bernikows gade: Efter Christian Barnekow 1557-1612. Oprindelig smal gyde, som først fik nuværende bredde i slutningen af
1800-tallet. Nær ven til Chr.4, som han reddede ved slaget på Skrællinge Hede ved Varberg. Han overlod kongen sin hest med ordene:
Jeg giver kongen min hest, fjenden mit liv og gud min sjæl, hvorefter han blev dræbt. >

Sværtegade: Forklaring på navnet mangler. Måske pga. tilsværtede arbejdere fra det nærliggende kanonstøberi, gæthuset, der i
1630'erne blev indrettet i det tidligere skt. Klare kloster, som har sat sig sport i Klareboderne.

* indtil 1661 Gjethusstræde, siden Lille Regnegade, fra 1773 Sværtegade. <<

http://www.norreg.dk/geografi/kbhex.html

Hugh W