EHEIM spandpumpen siger lyde ?
Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 11-07-03 09:46

Jeg har en EHEIM 2224 som er begyndt efter 4 mdr (købt fra ny) at sige lyde,
den klikker nærmest. Er der virkelig allerede noget som skal skiftes på så
ny en pumpe ? Jeg har haft reguleret ydelsen på out siden som
brugsvejledningen foreslog man kunne. Og når jeg skruer ned, så tager den
høje klikken til.

Lyden er lidt svær at beskrive Hvad er det som skal skiftes ? det er en
mekanisk lyd og ikke en rislen.

--

MVH Rune Rohleder

Fra : Jesper Buch

Dato : 11-07-03 08:59

"RuneR (TDM850)" <ruro@get3net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> høje klikken til.
>
> Lyden er lidt svær at beskrive Hvad er det som skal skiftes ? det er

Er ikke helt sikkert på 2224 men på en del Ehaim sidder der en ferit kerne,
som via magneter får roteren til at dreje rundt, så den pumper vand. denne
ferit kerne skal passe 100% ned i det hul den sidder i. Du skal holde den
ren og checke om der er slået en flig af den.

Hvis det vel at mærke er den type pumpe er det den eneste mekaniske del der
kan genererer lyd. Din klikken er sikkert fordi kernen enten er for lille
til hullet ( slitage ) så der er slør eller der sidder noget snavs eller en
flig som er slået af. hvis den er beskadiget skal den skiftes.

luft i pumpen kan også lave lyde men ikke de samme klik lyde som
feritkernen.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 11-07-03 08:58

RuneR (TDM850) wrote:
> [...]
> høje klikken til.
>
> Lyden er lidt svær at beskrive Hvad er det som skal skiftes ? det er en

Min 2224 har kørt i nogle år nu uden problemer.

Tag motorhuset af og adskil rotorhuset. Kontroller at der ikke er kommet
en snegl i rotoren eller andet der ikke skal være der.
Tag rotor inkl. aksel ud og hold akslen imellem tommel og pegefinger
imens du spinder rotoren rundt. Der må ikke være grov uligevægt.

Vær der udover opmærksom på luft i filteret.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>