Hjælp til vandpumpe problem
Fra : Søren Uttrup

Dato : 11-07-03 07:56

Jeg har brug for lidt hjælp. Min fars Adria fra 1994 har problemer med
vandpumpen. Det virker som om at den kortslutter transformatoren hver gang
der kommer spænding til vandpumpen. Spændingen falder til næsten nul, og der
bliver trukket en høj strøm, men den kører ikke rundt. Kun en gang imellem
lykkedes det at få den til at køre i 1 til 5 sek. . Tager jeg vandpumpen af
er der fint 12 volt på ledningerne. Jeg troede først at det var vandpumpen
der var kalket til, men den er skiftet nu, og det har ikke ændret noget.
Er der en der kender til at vandpumpen er serielt forbundet med andet i
vognen ?
Eller er det transformatoren der er blevet slap. Den kan nemlig fint trække
lys og andet i vognen. Hvor meget strøm kræver sådan en pumpe for at køre ?
Eller er det ledningerne der hver gang der skal trækkes strøm til pumpen,
stiger i modstand, pga. en dårlig forbindelse. Ledningsnettet er i det hele
taget noget rodet og forvirrende at se på i sådan en Adria.

Er der nogen der har oplevet noget lignende ? Og hvad var løsningen ?

De skulle gerne afsted til Frankrig med CV på lørdag, så jeg håber der er en
venlig sjæl der vil hjælpe mig.

På forhånd tak

Søren

Fra : Kim Olsen

Dato : 11-07-03 10:01

> vandpumpen. Det virker som om at den kortslutter transformatoren hver gang
> der kommer spænding til vandpumpen.

Hej Søren

Jeg mener ikke en vandpumpe tager særlig meget strøm, så hvis du er 100%
sikker på at den nye vandpumpe virker (og er polvendt rigtigt) må
ledningerne fejle noget.

Prøv det ved at montere en 12v pære ca 35 W i stedet for vandpumpen, og se
om det giver samme problem.

Hvis ikke: Så er din nye vandpumpe defekt

og hvis: Så har du garanteret en defekt (næsten overbrændt??) ledning
undervejs.

Jeg har ikke selv Adria, men giver dig ret i, at elsystemet virker lidt
rodet.

hilsen

Kim

Fra : Søren Uttrup

Dato : 11-07-03 12:44

Vandpumpen kører fint når jeg forbinder den direkte til transformatoren.
Jeg tror du har ret i at jeg har en afbrændt ledning eller en kortslutning
et sted på ledningnettet. Jeg kan bare ikke finde den, da den er afhængig af
hvor meget strøm der løber i ledningerne !!!
Jeg prøver selv at forbinde vandpumpen uden om det eksisterende
ledningsnet, så må gøre det indtil videre.

Fra : Per

Dato : 11-07-03 15:06

Det kan være en irret sikring ( eller stikkene til denne) som strømmen til
pumpen går gennem. Så vi du have det problem. Der må være nogle
sikringsholdere, eller kører al strøm til campingvognen over een indbygget
sikring i transformatoren ? ( mon dog ? )
Det med at prøve med en 12 V pære er en rigtig god ide - pumpen bruger
sikkert 2 til 3 ampere = 24 til 36 Watt

Hilsen Per.

Fra : Kim Olsen

Dato : 11-07-03 18:53

> Det med at prøve med en 12 V pære er en rigtig god ide - pumpen bruger
> sikkert 2 til 3 ampere = 24 til 36 Watt

Ja, og så får du ihvert fald tjekket forbindelserne gennem
afbryderne i vandhanerne, uden at skulle bekymre dig om plus og minus på
pumpen.

Hvis du har to vandhaner, så tjek endelig om du kan starte pumpen/pærer med
dem begge.

hilsen

Kim

Fra : Søren Uttrup

Dato : 14-07-03 08:50

Det var vandhanenernes kontakter det var galt med, de er skiftet nu. De
afbrød kontakten pga. ir, når der blev trukket strøm igennem dem. Men de så
ud til at virke fint når de ikke var belastet. Man skulle tro det ville
virke omvendt !!

Vandhanerne var selvfølgelig det mest sansynlige, men jeg troede at jeg
havde udelukket at det kunne være dem.

Tak for hjælpen til alle