18 amp. igen.
Fra : kr

Dato : 11-07-03 06:48

Hej og tak for svaret, men jeg mente om jeg bare kan trække direkte på
batteriet eller der skal en eller anden modstand imellem, jeg mener trækker
pc. f.eks. selv de amp. ud den skal bruge eller får den et ordentligt drøn
på 18 amp. med alt hvad dertil hører af røg og damp.
på forhånd tak
kr.
kat2@mail.tele.dk

Fra : "Troels Hansen

Dato : 11-07-03 07:05

kr wrote:
> [...]
> pc. f.eks. selv de amp. ud den skal bruge eller får den et ordentligt drøn
> på 18 amp. med alt hvad dertil hører af røg og damp.

Du kan godt sætte den bærbare til. Hvis din bærbare fx bruger 2 amp, og
der er 18 amp på batteriet, vil den bærbare kun bruge de 2 amp.
Ampererne er hvor længe man kan bruge batteriet. Bruger du fx 2 amp, og
batteriet er på 18Ah (amperer timer) vil den bærbare (teoretisk) kunne
køre i 9 timer.
Ampererne svaret til din benzintank på din bil. Selvom du fx. har 60
liter i tanken, bruger motoren ikke de 60 liter i et huk, men bruger
langsomt af det.

Fra : Kurt Becher

Dato : 11-07-03 09:20

Hej!

Få nu fat i "El ombord"!! Det er en god lille bog og man bliver pokkers
meget klogere, hvis nu man ikke lige var der den time man havde om el i
fysik! De har den i velassorterede udstyrsforretninger...

Først skal du finde ud af hvilken slags batteri, det er. Det står sikkert et
eller andet sted, måske i Einhell-manualen. Hvis du er heldig er det af
typen Ni-MH eller lign. (dem, der sidder i mobiltlf.). De kan nemlig tåle at
blive 100 % afladet uden at tage skade. Det vil sige, du kan udnytte alle 18
A (ampere). Hvis det er et traditionelt blybatteri kan du max. rykke 5-6 A
ud af det. Så SKAL det genoplades. Dvs. brugbarheden af dit nye batteri
afhænger fuldstændigt af det udstyr, du vil koble til. Store strømslugere
"æder" hurtigt dine A'er mens et 18 A batteri kan være glimrende, hvis det
bare skal trække dit ekkolod på en 4 timers fisketur!

Du skal nok bruge din Einhellstation til genopladning! Der sidder en eller
anden form for laderegulator i den. Hvis batteriet er et traditionelt
blybatteri kan du også godt bruge en alm. bil-lader af billigtypen.

MVH

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-07-03 11:23

"Kurt Becher" <kurtbecher@pedal.dk> skrev i en meddelelse news:3f0e733f$0$13263

> [...]
> "æder" hurtigt dine A'er mens et 18 A batteri kan være glimrende, hvis det
> bare skal trække dit ekkolod på en 4 timers fisketur!

Læs hvad manden skriver. Det er et batteri fra en Einhell energistation. Disse
er beregnet til at starte biler og lignende og giver en kortvarig effekt op til
400A. Så det er næppe et nikkel-metal eller andet hybrid batteri.

Claus

Fra : Kurt Becher

Dato : 11-07-03 17:42

Tjahh...