Wake on lan?
Fra : John Doe

Dato : 10-07-03 11:53

Jeg har VPN adgang til mit firma og vil gerne kunne starte min PC, hvis jeg
får behov for det hjemmefra. Men hvad kræver det ud over, at maskinen på
arbejdet skal understøtte WOL?

Hvordan starter man rent praktisk maskinen op hjemmefra?

John

Fra : If

Dato : 10-07-03 12:08

"John Doe" skrev d. 10-07-03 11:53 dette indlæg :
> [...]

> arbejdet skal understøtte WOL?
>
> Hvordan starter man rent praktisk maskinen op hjemmefra?

Dit netkort skal understøt WOL, og BIOSen skal aktiveres.
Der skal være strøm på router hub/switch osv.

Du skal sende en magic packet til det netkort som skal vækkes

her lidt fra AMD

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/
20213.pdf

mvh If

http://www.kandu.dk/

Fra : John Doe

Dato : 10-07-03 13:38

> Dit netkort skal understøt WOL, og BIOSen skal aktiveres.
> Der skal være strøm på router hub/switch osv.

Det er der.

> Du skal sende en magic packet til det netkort som skal vækkes
> her lidt fra AMD

Det er Intel maskiner det hele, men er det et specielt program der skal
installeres på hjemme-PC'en for at man kan vække den på arbejdet?

John

Fra : If

Dato : 10-07-03 13:57

"John Doe" skrev d. 10-07-03 13:38 dette indlæg :

> [...]
skal
> installeres på hjemme-PC'en for at man kan vække den på arbejdet?

Nej det er det ikke, men du skal bruge et program der kan sende pakken,
jeg har på et tidspunkt hentet et fra AMDs hjemmeside. Du skal kende
din PCs MAC addresse brug IPCONFIG/ALL

så skal du nok få det til at virke

http://www.kandu.dk/

Fra : Calle.

Dato : 10-07-03 14:06

John Doe wrote:
> [...]
> maskinen på arbejdet skal understøtte WOL?
>
> Hvordan starter man rent praktisk maskinen op hjemmefra?

du kan f.eks. bruge MC-wol, som er et lille dos prg. der sender
vække-pakken til din arb. PC Du skal bare kende MAC adressen på
arb.PCen, da den jo er slukket er der jo ingen programmer på den der kan
modtage IP
--
Calle

Fra : JL

Dato : 10-07-03 14:52

> [...]
> arbejdet skal understøtte WOL?
>
> Hvordan starter man rent praktisk maskinen op hjemmefra?

Hvis den pc du skal "fjernstarte" befinder sig bag en NAT router, kan det
være lidt besværligt (måske endda umuligt i nogle tilfælde).
Problemet er at routeren ikke kan forwarde pakken til den enkelte pc når
denne er slukket, da routeren ikke kender mac adressen.. (men nogle routere
gemmer vist nok mac-adresse/ip sammenhæng)
Der er en tråd fra den 23-05-2003 13:57 startet af Bjarke Hansen, som ret
grundigt beskriver hvordan du skal gøre i dette tilfælde... (du skal mere
eller mindre blot sende wake up pakken til routerens broadcast adressse)
Jeg er ikke så stærk indenfor det her med nyhedsgrupper så jeg ved ikke lige
hvordan man henviser til en bestemt tråd (Således??: Message-ID:
<3ece0c83$0$48903$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> )
Hvis du ikke kan finde den, kan jeg sende dig indholdet af tråden pr mail.
Mvh
JL

Fra : Jens

Dato : 10-07-03 23:12

"JL" <drlorenzo@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> hvordan man henviser til en bestemt tråd (Således??: Message-ID:
> <3ece0c83$0$48903$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> )
> Hvis du ikke kan finde den, kan jeg sende dig indholdet af tråden pr mail.

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=news%3A3ece0c83%240%2448903%24edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

Mvh Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-07-03 18:07

"JL" <drlorenzo@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> eller mindre blot sende wake up pakken til routerens broadcast adressse)

Ja det er rigtigt.. Jeg fandt nogle andre forums på nettet og læse hvordan
de gjorde... Men jeg har ski aldrig selv fået det til at virke.... Måske er
det igen tid til at prøve sig frem... Men jeg tror simpelhen min Linksys
router ikke kan finde ud af at broadcaste til de tilsluttede computere i
switchen.. Hvis det nu havde været en hub, ville det nok helst sikkert have
virket...

Fra : bf

Dato : 12-07-03 18:41

Jeg har samme setup som du har - VPN forbindelse fra arbejde til hjemme pc
Det er nok bare at starte "ping" - så vågner" min pc og jeg kan komme på med
VNC

Fra : JL

Dato : 13-07-03 21:59

"bf" <benny@fjern!-get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Det er nok bare at starte "ping" - så vågner" min pc og jeg kan komme på

Fungerer det ikke kun hvis computeren er i standby?
Er computeren slukket, skal der en magic packet til..., da ping jo er ip
bestemt, og en slukket pc "ikke har" en ip....
- JL

Fra : Jens

Dato : 13-07-03 22:30

> [...]

> Er computeren slukket, skal der en magic packet til..., da ping jo er ip
> bestemt, og en slukket pc "ikke har" en ip....

Man dels fortælle xp/w2k at den ikke må slukke nerkortet for at spare strøm,
dels tillade at netkortet hiver den ud af standby.

Men slukket er jo standby, det andet du tænker på er vel hibernate. ?

Mvh Jens

Fra : Calle.

Dato : 13-07-03 23:02

Jens wrote:

> Man dels fortælle xp/w2k at den ikke må slukke nerkortet for at spare
> strøm, dels tillade at netkortet hiver den ud af standby.
>
> Men slukket er jo standby, det andet du tænker på er vel hibernate. ?

nej slukket, "wake on lan" kan tænde en pc der er slukket med "luk
computeren" hvis bundkort & netkort understøtter det. derfor kan ping og
IP adresser *ikke* bruges, da det kræver netkortets MAC adresse som er
unik
--
Calle

Fra : Jens

Dato : 13-07-03 23:13

"Calle." <Calle@fjernjyde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> computeren" hvis bundkort & netkort understøtter det. derfor kan ping og
> IP adresser *ikke* bruges, da det kræver netkortets MAC adresse som er

Jammen..., min xp maskine som er slukket, har ikke fået lov at slukke for
stømmen til netkortet, og den laver lys i linket på switchen...., så er den
vel ikke helt død ?

Mvh Jens

Fra : Calle.

Dato : 13-07-03 23:21

Jens wrote:

> Jammen..., min xp maskine som er slukket, har ikke fået lov at slukke
> for stømmen til netkortet, og den laver lys i linket på switchen....,
> så er den vel ikke helt død ?

du kan ikke bestemme noget fra XP, da den jo er lukke ned på det
tidspunkt. Det er i BIOS du skal acceptere WOL
--
Calle

Fra : Jens

Dato : 14-07-03 00:12

"Calle." <Calle@fjernjyde.dk> skrev i en meddelelse

> du kan ikke bestemme noget fra XP, da den jo er lukke ned på det
> tidspunkt. Det er i BIOS du skal acceptere WOL

Enig, men er det bios der afgør hvilken form for pakke der kan vække
maskinen. ?

Så er det da nemmere at vælge wake on modem, og så ringe til den....
(forudsat man har en tellefon nr at ringe til.....)

Mvh Jens

Fra : Calle.

Dato : 14-07-03 09:33

Jens wrote:

> [...]
>
> Så er det da nemmere at vælge wake on modem, og så ringe til den....
> (forudsat man har en tellefon nr at ringe til.....)

Så skal du jo køre over modem. Brug programmet MC-wol, det er el lille
dos program der sender den rigtige pakke til netkortet.
--
Calle

Fra : Jens

Dato : 14-07-03 10:40

> Så skal du jo køre over modem. Brug programmet MC-wol, det er el lille
> dos program der sender den rigtige pakke til netkortet.

Man kan vel ringe maskinen op, og når den er vågen tilgå den via sin
BBlinie.. ?

På den måde kan den vækkes med en mobiltelefon, og tlgås fra en
hvilkensomhelst pc, det er ikke sikkert MC-wol lige er på den pc jeg er ude
ved jo, eller skal være på den, for den sags skyld.

Mvh Jens

Fra : Mads Bahrt

Dato : 14-07-03 00:16

JL wrote:

> [...]
> Er computeren slukket, skal der en magic packet til..., da ping jo er ip
> bestemt, og en slukket pc "ikke har" en ip....

Man kan godt vække en pc fra "rigtigt slukket" med en pingpakke (også
kendt som en ICMP pakke). Men en "normal" pingpakke kan, så vidt jeg kan
se ikke. Det man kan gøre er at lade payload i icmp-pakken være "magic
sequence".
Magic sequence er den bitsekvens som kan få et givet netkort til at
vække en pc via wake on lan. Magic sequence er opbygget af 6 bytes FFh
efterfulgt af mindst 16 repetitioner af MAC-adressen på det netkort der
skal vågne. Den slukkede computers netkort har ganske rigtigt ikke nogen
IP-stak, men kigger udelukkende efter dette bitmønster. Derfor er den
også ligeglad om det er en TCP, UDP, ICMP, NETBEUI eller en hvilket som
helst anden form for pakke - blot den i sin "rå bitstrøm" indeholder
magic sequence starter den.
Normalt benytter man ikke ICMP-pakker til at bære magic sequence frem
til modtageren, men der er intet i vejen for denne løsning.

På den anden side kan en "normal" pingpakke dog ikke vække en slukket pc
som det er beskrevet ovenfor. Jeg mener også at dette må skyldes at den
enten ikke har været "rigtigt slukket", pingpakken er sat til at
indeholde magic sequence eller der findes en anden metode end end den
ovenfor beskrevede til at vække en pc.

MVH
Mads