Indkøb!
Fra : tarzan

Dato : 10-07-03 10:43

Hej med jer,

Jeg står og skal til at købe mig et nyt akvarie - alt fra scratch.. og i
denne sammenhæng, ville jeg lige høre hvad i mener om mine valg:

Aqualine 250L akvarie (100x50x50)
877,- (cichlidecentret.biz)

Aqualine lampe
1.125,- (cichlidecentret.biz)

2x Triton 30W rør
199,- (cichlidecentret.biz)

Eheim PRO2 2126 m. Thermofilter
2.198,- (zoocity.dk)

Det første jeg blev overrasket over var, at det koster sgu 1000,- ekstra,
for at få varme i min Eheim. Jeg vil gerne have så lidt "teknik" nede i mit
akvarie som muligt, og ser dette som en herlig egenskab.

Hvad mener i om mine valg ?

Kan man købe billigere Eheim andre stedder, end i Danmark ?

Er der andre butikker, end dem jeg har skrevet ovenfor, som i mener kan være
billigere ?

Fra : KatjaStrofen

Dato : 10-07-03 10:51

"tarzan" <tarzan@jungle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mit
> akvarie som muligt, og ser dette som en herlig egenskab.

Ja nu spørger du jo direkte hvad vi mener om dit valg
Jeg mener spar pengene på den pumpe.. køb istedet et 325 liter og så en
fluval 404 som i øjeblikket fåes til spotpriser på www.akvariewest.dk

Så vil beløbet nok ryge op i samme størrelsesorden.. men du har fået et
større akvarie ud af det :)

katja

Som da synes det er lidt relevant at vide hvilke fisk du vil have i
akvariet.. jf. pumpe osv

Fra : thomas schreiber

Dato : 10-07-03 10:58

> Ja nu spørger du jo direkte hvad vi mener om dit valg
> Jeg mener spar pengene på den pumpe.. køb istedet et 325 liter og så en
> [...]

Sikkert fordi man har hjerne, og fordi Fluval er noget værre L***!

/ts

Fra : KatjaStrofen

Dato : 10-07-03 11:10

"thomas schreiber" <this-is-not-@-valid-mail-add.com> skrev i en meddelelse

> Sikkert fordi man har hjerne, og fordi Fluval er noget værre L***!

Arj come on :) - Eheim er kendt på kvali, men det er de altså ikke ene om.

Det er lidt ala IBM.. enkelte folk tror stadig at IBM er det eneste der
du'er.. bare fordi det var kvalivarer engang. - Idag har man da indset at
mange af de andre spande er ligeså gode og til halv pris.

Ligesom akvariespandene :) ..

> /ts

Katja
Som er studerende.. hvilket nok gør jeg er mere obs på økonomien.. men
stadig mener at de nye pumper også er kvalivarer.. men til en noget mere
behagelig pris :)..
Eheim er urimelig dyre....

Fra : thomas schreiber

Dato : 10-07-03 11:13

> Arj come on :) - Eheim er kendt på kvali, men det er de altså ikke ene om.

Jo.

> Det er lidt ala IBM.. enkelte folk tror stadig at IBM er det eneste der
> du'er.. bare fordi det var kvalivarer engang. - Idag har man da indset at
> mange af de andre spande er ligeså gode og til halv pris.

Inden for bærbare er IBM der bedst(mest holdbare) der findes. Dog ikke for
stat. PC'er.

> [...]
> Som er studerende.. hvilket nok gør jeg er mere obs på økonomien.. men
> stadig mener at de nye pumper også er kvalivarer.. men til en noget mere

Man får hvad man betaler for. Hvor tit ser du folk skrive noget om et defekt
Eheim filter? Hvor tit ser du folk brokke sig over deres billige Fluval
ikke virker?

/ts

Fra : KatjaStrofen

Dato : 10-07-03 11:34

> Man får hvad man betaler for.
Det gør man ofte ja

Hvor tit ser du folk skrive noget om et defekt
> Eheim filter?

Altså personligt synes jeg min 2224 er noget hø.. - men havde jeg sikkert
synes om hvilken som helst spandpumpe..

Men ja, jeg har haft bøvl med min .. men min fulgte med et akvarie jeg
købte.. og kan jo være de så ikke har passet på den ?!?

Hvor tit ser du folk brokke sig over deres billige Fluval
> ikke virker?

Det ser jeg faktisk ikke ret tit.. og slet ikke inden for de sidste års
tid.. - og well jeg er da af den overbevisning at hvis man skal overleve på
et marked, bliver man nød til at lave nogle ordentlige varer.. - projekt
pumperne har også haft utroligt meget modvind.. Dem kender jeg dog slet
intet til.

Fluvalpumperne.. får ofte ganske udmærket ros. Du betaler nu kun for pumpen
og ikke for både pumpe og mærke :)

Katja

Fra : Per W.

Dato : 10-07-03 21:12

"thomas schreiber" <this-is-not-@-valid-mail-add.com> skrev i melding

> Jo.

> Inden for bærbare er IBM der bedst(mest holdbare) der findes. Dog ikke for
> stat. PC'er.

OVERHODE IKKE. Etter at de begynte å komme med 'billig' serier på bærbart
har de totalt mistet denne posisjonen, det kan ikke sammenlignes med OEM
produkter fra Taiwan ell. en gang. Men når det gjelder de dyre modellene så
er det ingen som slår dem på bærbart. Det er noe som heter at man skal ikke
kjøpe billig produkter av en produsent som har rykte for å lage dyre og gode
produkter, ogg man skal heller ikke kjøpe dyre produkter av en produsent som
har rykte på å lage billige og gode produkter. Hvis man gjør det så vil man
alldri få valuta for pengene.

/Per W.

Fra : Jesper Buch

Dato : 10-07-03 11:17

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Som er studerende.. hvilket nok gør jeg er mere obs på økonomien.. men
> stadig mener at de nye pumper også er kvalivarer.. men til en noget mere

Eheim er også urimeligt gode og holdbare !! . . . . .

Fra : Simon Rasch

Dato : 11-07-03 11:57

> Sikkert fordi man har hjerne, og fordi Fluval er noget værre L***!

Jeg har et par indvendige Fluval 4, og de har kørt upåklageligt i flere år.
Det ene har enda været brugt til at tømme kælderen for vand (uden filteret
på) dengang jeg glemte at slukke ved et vandskift.

Jeg har derfor ingen betænkeligheder ved Fluval.

Mvh
Simon

Fra : tarzan

Fra : tarzan

Dato : 11-07-03 15:47

"tarzan" <tarzan@jungle.dk> wrote in message

> [...]
havde
> desværre ikke disse akvarier, i de butikker jeg var rundt hos idag :|

aah, jeg fandt sgu en beskrivelse inde på www.akvarieudstyr.dk - der er
plads til slanger osv bagpå ;D

Henrik Rask

Fra : thomas schreiber

Dato : 10-07-03 10:57

> Eheim PRO2 2126 m. Thermofilter
> 2.198,- (zoocity.dk)

hos
http://store.aquaristic.net/AQf669ac4046465ef16fa5c519e580fd0f/app/details.p
hp?shop=1,106,0,0,id803,,0, kan den fåesd for 1650 + porto. Tvivler på det
blvier 500 i porto

/ts

Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 10-07-03 11:15

Du kan spare dig selv mange penge ved at købe et brugt akvarie! Eks fra
www.dba.dk

Akv 325 l. akvarie incl.: dobb. amatur, bord+lille akv m. lys
450,- 07-07-2003 skovlunde.

Istedet for at kaste så mange penge efter en Eheim pumpe med indbygget
varmelegeme, så ville jeg personligt købe en uden og så købe et varmelegeme
ved siden af. De penge man sparer kan de evt kaste efter en Pangea baggrund
(ved det ikke rækker, men i alle fald en dejlig ting!) Bag denne kan du
skjule ALT teknik, varmelegeme, ind og udsugninger osv.

Hvis du vil har jeg en Eheim proffesionel 2226 til salg for 600,-. Den
virker fint.

Grunden til at jeg sælger den, skyldes at jeg er gået over til et andet
filtersystem, som jeg vil anbefale - men det er jo en smagssag. Jeg har
moteret powerheads og filter bag en baggrund ala pangea. Varmen fra
powerheads giver "gratis" varme, jeg bruger ikke varmelegeme.
For tiden er der en debat igang. følg med i indløgget

"Sprøgsmål om 'Blå filtersvamp' vs. 'Eheim/Fluval pumper"

Men giv lyd fra dig, hvis du er interesseret i pumpen, eller ønsker
yderligere hjælp.

Fra : Dan Mortensen

Dato : 10-07-03 11:19

tarzan wrote:
> [...]
>
> Jeg står og skal til at købe mig et nyt akvarie - alt fra scratch..
> og i denne sammenhæng, ville jeg lige høre hvad i mener om mine valg:

Petworld har Akvastabil effectline til 699,-

> Eheim PRO2 2126 m. Thermofilter
> 2.198,- (zoocity.dk)

Kan købes til 1600,- hos aquaristikshop.de

/DM

Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 10-07-03 11:22

2x Triton 30W rør
199,- (cichlidecentret.biz)

Dem ville jeg nok ikke købe. JBL har lavet nogle rør som hedder Marine
dayligt eller noget i den stil. De er lidt dyre, men yder 15.000 kelvin!
istedet for de 6-10.000 man ofte ser. Det er et MEGET flot lys!

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 10-07-03 11:43

Jørgen Engbjerg wrote:
> [...]
> dayligt eller noget i den stil. De er lidt dyre, men yder 15.000 kelvin!
> istedet for de 6-10.000 man ofte ser. Det er et MEGET flot lys!

Yder?
Hvorfor er 15KK bedre end 4KK?

Er Pozidrivskruetrækkere bedre end Torx-ditto? Det afhænger da helt af
hvad formålet er.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Dan Mortensen

Dato : 10-07-03 12:59

Jørgen Engbjerg wrote:
> [...]
> dayligt eller noget i den stil. De er lidt dyre, men yder 15.000
> kelvin! istedet for de 6-10.000 man ofte ser. Det er et MEGET flot

Kan IMHO kun anbefales til saltvand derfra nok også navnet , på den anden
side ville jeg kun vælge et dyrt Triton rør hvis det var et planteakvarie.

/DM

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 10-07-03 11:45

"Jørgen Engbjerg" <zeta@obel.auc.dk> writes:

> [...]
> dayligt eller noget i den stil. De er lidt dyre, men yder 15.000 kelvin!
> istedet for de 6-10.000 man ofte ser. Det er et MEGET flot lys!

Kelvin er temperatur/farve, og ikke ydelse.

Om man er til 10.000 kelvin eller 15.000 kelvin er vist en smagssag,
som man ikke kan sige noget generelt om. Hvad der er mest naturligt
vil jeg i den sammenhæng lade være med at komme ind på.

/Esben
--
Today, my marker board reads: 'This month is Farm Animal Awareness Week.'
It is also National Singles week. Please do NOT get the two mixed up.

Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 10-07-03 11:57

undskyld, mit forkerte ordvalg... det jeg mente var, at det omtalte rør
giver et fantastisk flot lys. Med en effekt på 15.000 kelvin.

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-07-03 13:47

"Jørgen Engbjerg" <zeta@obel.auc.dk> skrev i en meddelelse
> undskyld, mit forkerte ordvalg... det jeg mente var, at det omtalte rør
> giver et fantastisk flot lys. Med en effekt på 15.000 kelvin.

Over 12.0000 K er meget sjælden (aldrig?) forekommende i dagslys. Rør med
15000 K i farvetemperatur er nok lavet til saltvandsakv.

Effekt har ikke noget med Kelvin at gøre. Effekt måles i Watt og er lig
spænding*strømstyrke (VA)

--
Mvh,
Ole

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 10-07-03 12:04

"Jørgen Engbjerg" <zeta@obel.auc.dk> writes:

> undskyld, mit forkerte ordvalg... det jeg mente var, at det omtalte rør
> giver et fantastisk flot lys. Med en effekt på 15.000 kelvin.

Skal vi vade i det? Effekt måles i Watt ,-)

Min pointe er desuden at om man syntes at 15k kelvin er flottere end
10k kelvin jo er et spørgsmål om smag og behag. Personligt syntes jeg
at alt over 10k kelvin er for meget til ferskvands akvarier.

/Esben
--
It is said that if you line up all the cars in the world end-to-end,
someone would be stupid enough to try to pass them.

Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 10-07-03 12:06

hehe ok sorry...

Jeg synes nu at de 15.000 Kelvin er meget flot, min ven har dem hans fisk
ligner nærmest saltvandsfisk. Meget flot synes jeg, men ja det er en
smagssag.

Fra : thomas schreiber

Dato : 10-07-03 14:59

> Jeg synes nu at de 15.000 Kelvin er meget flot, min ven har dem hans fisk
> ligner nærmest saltvandsfisk. Meget flot synes jeg, men ja det er en
> smagssag.

Det er vel logisk når de fleste saltvandsakakvarister bruger de høje
kelvintal i pærerne/rørerne at de ligner slatvandsfisk. Hvis du satte 4K
kelvin på saltvandsfisk, ville de jo ikke have så fremtrædende(i mine øjne
ofte syntetiske farver)

/ts

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 10-07-03 11:46

tarzan wrote:
> Hej med jer,

<KLIP>

> [...]
> for at få varme i min Eheim. Jeg vil gerne have så lidt "teknik" nede i mit
> akvarie som muligt, og ser dette som en herlig egenskab.

Hydor har lavet et eksternt varmelegeme i to modeller som sælges
herhjemme til ca. 350,-.

Det var måske en mulighed. Det er ihvertfald billigere og mere
fleksibelt end et termofilter.

<KLIP>

Fra : tarzan

Dato : 10-07-03 12:07

Hej allesammen!

Wow.. det kalder jeg fanme hurtig respons - og jeg vil da fortsætte med at
hænge ud her! mange tak for det.

Jeg tager lige nogle af de svar jeg har fået:

> Arj come on :) - Eheim er kendt på kvali, men det er de altså ikke ene om.

Det skal lige siges at jeg ikke har haft akvarie i 10 år (!) og der sikkert
er sket en _masse_ indenfor akvarieteknik siden. Dengang havde jeg en,
allerede der, gammel udvendig Eheim pumpe - og den virkede som en drøm! Jeg
prøvede dog alligevel at skifte den ud med nogle af de nye der kom på
markedet - men der var altid et eller andet i vejen (ellers var det bare
noget billigt skidt jeg købte..)
Jeg har besluttet mig for, at jeg vil køre med Eheim den dag i dag - og jeg
er villig til at betale det ekstra for mærket.

> Du kan spare dig selv mange penge ved at købe et brugt akvarie! Eks fra
> www.dba.dk

Det er vigtigt for mig at det er nyt, og har intet imod at betale de 2000,-
det koster for et nyt akvarie m. lampe. Kald mig bare underlig, men jeg
nyder når tingene er nye - især når jeg regner med at beholde det i mange
mange år frem.

> Eheim PRO2 2126 m. Thermofilter
> 2.198,- (zoocity.dk)
> Kan købes til 1600,- hos aquaristikshop.de

Mange tak for linket! kan være jeg kan spare nogle $$ der..

> Aqualine 250L akvarie (100x50x50)
> 877,- (cichlidecentret.biz)
>Petworld har Akvastabil effectline til 699,-

Hmmm, jeg kan godt lide på den måde Aqualine har lavet deres armatur på. Den
dækker hele toppen, som om at der slet ikke er noget armatur. Se
http://cichlidecentret.biz/graphics/groups/32_m.jpg

Men om der er plads til, at man kan have slanger løbende ud til en ekstern
pumpe, ved jeg ikke.. skal jeg lige have undersøgt ;)

> [...]
> dayligt eller noget i den stil. De er lidt dyre, men yder 15.000 kelvin!
> istedet for de 6-10.000 man ofte ser. Det er et MEGET flot lys!

Hmmm, jeg ved ikke lige hvad den store forskel er på de forskellige mærker!
Min plan er at have sydamerikanske dværgcichlider (sommerfugl bla.) og nogle
røde neon. Jeg ved ikke om man skal vælge lys udfra, hvad farve fisk man
vælger ?

Igen, tusind tak for jeres hjælp..

Med venlig hilsen, Henrik Rask

Fra : KatjaStrofen

Dato : 10-07-03 12:55

"tarzan" <tarzan@jungle.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer,

Hej igen

jeg tænkte....

Hvad med at vade ned til CichlideCentret eller well ringe hvis du har
halvlangt! *GG* - og høre hvad han kan skaffe dig den der pumpe til.. som du
er blevet forelsket i!

Det kan jo være.. at når du nu vælger at købe hele svineriet hos Martin.. så
kan du få lidt rabat.. :).. Det får man jo ofte, hvis man bruger for en
formue :)

KatjaStrofen

Som synes CC er en dejlig biks :)

Fra : tarzan

Dato : 10-07-03 13:00

KatjaStrofen, det var da slet ikke en dårlig ide... når jeg alligevel skal
købe alt det andet der, så kan det vel være jeg kan få lidt rabat ;)

Fra : tarzan

Dato : 10-07-03 13:51

Jeg kunne vel også, nu når vi er igang, købe et wet/dry filter.. bare
underligt at det er omkring 100 billigere, end en "standart" PRO2 (begge med
thermo)

Nogen der har erfaringer med denne ? er der hold i det som Eheim skriver:
http://www.eheim.com/Filter_erlaeuterung.cgi?Text=4&Mode=zeige&welches=2327&Filter=Gesamtliste

Henrik

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-07-03 13:59

tarzan <tarzan@jungle.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bejcgi$2ovr$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> [...]

> Hvad mener i om mine valg ?
>
> Kan man købe billigere Eheim andre stedder, end i Danmark ?

Jeg vil som en anden her skrev, anbefale dig at købe et 325 liters i
stedet, det er kun 30 cm længere end 250 liters.

Hvis du køber et 325 liters skal lampen jo også passe der til, men den
mængde strøm du skal bruge mere til et 325 liters er til at overse
omkring 20 W.

Til dit spørgsmål om Eheim kan købes billigere end i Danmark, kan jeg
kun sige at jeg ikke tror der er noget sted det er så dyrt som i DK.
Eldorado som importerer Eheim, tjener temmeligt godt på det.
Det filter du har kigget på kan du få til ? 200,- hos
http://www.aquapro2000.de/ , jeg har handlet en del hos dem, og varen
kommer inden for en uges tid.
Som andre også har nævnt, er et filter med indbygget varmelegme alt for
dyrt, og går varmelegmet, koster det en formue at købe et nyt.

Carsten

Fra : tarzan

Dato : 10-07-03 14:30

Fra : Carsten Gall