dual mini-itx på en strømforsyning
Fra : Søren Berg Glasius

Dato : 10-07-03 10:41

Hejsa

Jeg har idag to servere, dvs. 1 firewall med tre netkort og en server. Min
drøm er, at lave en lille maskine med to mini-itx bundkort (f.eks. 2 x
Epia-C800, den ene med et PCI Riser Card, så jeg kan få tre ethernet
interfaces) Nu kommer spørgsmålet:
Kan det lade sig gøre at forsyne to mini-itx bundkort med een 300W PSU? I så
fald søger jeg ideer til, hvordan det kan gøres? Links, beskrivelser etc...

På forhånd tak,

MVH
Søren

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 10-07-03 13:12

In article <bejcc4$2n75$1@news.cybercity.dk>, Søren Berg Glasius wrote:

> Kan det lade sig gøre at forsyne to mini-itx bundkort med een 300W PSU? I så

Ja det skulle vaere rigeligt.

> fald søger jeg ideer til, hvordan det kan gøres? Links, beskrivelser etc...

Der er en stor sandsynlighed for at du kan faa det til at virke, men
det afhaenger ogsaa lidt af hvordan startsekvensen paa boardet er lavet.

Du skal give den ene (master bundkortet) alle de spaendinger der er i
en atx stikket. Den anden skal sandsynligvis kun have +3.3, +5 og (evt) +12V

Naar du starter masteren leverer du ogsaa stroem til den anden og den burde
boote uden problemer. Pas paa med at give den anden mere end 3.3, 5 og 12V
til at starte med.

Og igen, hvis du braender det hele af i forsoeget, saa vil jeg ikke
holdes ansvarlig!

Thomas, Vanloese

Fra : Søren Berg Glasius

Dato : 10-07-03 13:26

> [...]
burde
> boote uden problemer. Pas paa med at give den anden mere end 3.3, 5 og 12V

Hej Thomas

Du har vel tilfældigvis ikke pin-out på sådan et atx stik ?

/Søren

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 10-07-03 13:37

In article <bejm1a$1fi$1@news.cybercity.dk>, Søren Berg Glasius wrote:
> +12V

> burde
>
> Hej Thomas
>
> Du har vel tilfældigvis ikke pin-out på sådan et atx stik ?

http://www.berkprod.com/atx_reset_adapter.htm

Jeg glemte GND. Den skal du ogsaa have med over paa board2. Slutteligt
skal du nok ogsaa have powergood, men vent og se.

Yderst kort fortalt om en ATX PSU:

Den ligger og venter i "dvale" paa at du traekker en lille stroem. Det
goer du normalt ved at trykke paa knappen paa fronten. Saa power PSUen
op, og leverer et power good signal til motherboardet som derefter
starter op.

Mini-ITX boardene er saa tilstraekkeligt smaa, at de _vist_ nok (mener
jeg at have laest et eller andet sted) kan koere paa blot 5V (saa man
ikke behoever en hel PSU, men kan noejes med en "trafobrik"), saa
jo mindre du proever paa en gang, jo bedre.

Thomas, Vanloese

Fra : Søren Berg Glasius

Dato : 10-07-03 14:42

Til info for andre her er ATX 2.01 specifikationerne, med bl.a. PSU
specifikationerne:

http://www.berkprod.com/docs/atx_201.pdf

Jeg må igang med at bestille et par boards jeg kan fifle rundt med :)

/Søren

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 10-07-03 21:06

Da Epia systemer kan køre på en 55 Watts strømforsyning inklusiv harddisk og
alt, burde der være strøm nok.
Mener platformen foreskriver minimum 48 Watt.
Jeg kører selv med en Epia, og selv med to harddiske og ekstra netkort
ligger jeg på 46 Watt.
(målt på 220 Volt siden, dvs. inkl. spild i PSU)

Med hensyn til hvilke spændinger Epia'er bruger, så kan du måske kigge lidt
på den strømforsyning jeg taler om med 55 Watt.
Volt Ampere
5VSB 1,5A
+3,3V 4,0A
+5V 4,5A