Kan det betale sig med trådløst netværk ti~
Fra : Carsten Thomsen

Dato : 09-07-03 19:13

Kan det betale sig med trådløst netværk til boligforening - eller er det
stadig langt billigere at kable ???
Er der nogen som har lidt erfaring med dette ?

Jeg hørte på et tidspunkt en sælger fortæller at det som tommelfingerregle
koster 3 gange så meget, hvis en boligblok skal have trådløst netværk, men
jeg ved ikke om det stadig gælder???

(Umiddelbart afhænger det jo også af en masse parametre, men jeg vil gerne
høre jeres erfaringer og gode råd)

Hilsen
Carsten
cajuth@hotmail.com

Fra : Jens

Dato : 09-07-03 21:01

"Carsten Thomsen" <cajuth@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> (Umiddelbart afhænger det jo også af en masse parametre, men jeg vil gerne
> høre jeres erfaringer og gode råd)

Kabler fås for ned til 2,15 /meter, + 4kr pr stik, netkort 100kr stk og 4
ports switche 170 stk.

Trådløse accespoints ligger fra 800, netkort fra 500 ca.

Med et accespoint pr lejlighed, og et netkort bliver det ca 1300.

Det vil sige der er ca 1030 kr eller 500 meter kabel til hver lejlighed, for
de samme penge.

Kablet kører 100Mbit, trådløst max 54Mbit.

Trådløst er efter min menig stadig kun til enkelte bærbare i sofaen eller på
terrassen, lejlighedderne er jo ikke forhindret i at sætte et accespoint
efter en switch.eller router, hvis der skal være seperate lokalnet pr
lejlighed.

En router fås for under 400 kr jo, med 4 porte i endda.

Hvis det er muligt, ville jeg vælge kablet.

Mvh Jens

Fra : Kasper

Dato : 10-07-03 05:28

On Wed, 09 Jul 2003 22:00:53 +0200, Jens wrote:

> [...]
>
> Med et accespoint pr lejlighed, og et netkort bliver det ca 1300.
>
> Det vil sige der er ca 1030 kr eller 500 meter kabel til hver lejlighed, for

Ja, men det koster vel også en ret stor sum at få trukket kablerne, og
lavet stik i lejlighederne. Kablerne kan jo ikke bare ligge og flyde over
det hele.

--
/Kasper

Fra : If

Dato : 10-07-03 08:42

"Kasper" skrev d. 10-07-03 05:28 dette indlæg :

> Ja, men det koster vel også en ret stor sum at få trukket kablerne, og
> lavet stik i lejlighederne. Kablerne kan jo ikke bare ligge og flyde
> [...]

Det springende punkt her er arbejdsløn. Har man f.eks. et par stykker
som vil lave installationen, er det billigst, og opgradering til højere
hastigheder ikke noget problem, vedrørende afstanden er det vigtigt at
mad ikke kommer op på en channel afstand på over 100 meter ( channel er
det totale afstand fra PC til switch), normalt er den fast installation
(PerminentLink)kun op til 90 meter så der er lidt til drop og patch.

Hvis man bruger CAT5E kabel kan man kører alt mellem 10 Mbit og 1Gbit,
det giver gode opgraderings muligheder.

Den eneste fordel med trådløs er mangel på kabler.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens

Dato : 10-07-03 08:56

"If" <If.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> mad ikke kommer op på en channel afstand på over 100 meter ( channel er
> det totale afstand fra PC til switch), normalt er den fast installation
> (PerminentLink)kun op til 90 meter så der er lidt til drop og patch.

Standarden lover vist 105 meter.
Men jeg har da op til fler pcèr på en switch, som er tilsluttet en anden
switch, som er på en ¨tredje, med 100meter mellem hver switch, jeg formoder
de virker som en slags forstærkere.

> Hvis man bruger CAT5E kabel kan man kører alt mellem 10 Mbit og 1Gbit,
> det giver gode opgraderings muligheder.

Nemlig, det er nemmere at lave en filserver i kælderen, med en 100Mbit, end
en 11Mbit trådløs.

Mvh Jens

Fra : If

Dato : 10-07-03 09:12

"Jens" skrev d. 10-07-03 08:56 dette indlæg :

> [...]
formoder
> de virker som en slags forstærkere.

> Nemlig, det er nemmere at lave en filserver i kælderen, med en

Standarden siger channel max 100 meter, og PL max 90 meter
Længden er kobberet i kablet og ikke længden på kappen, da der er 4 par
i et kabel , regnes der med det korteste par, men det betyder at kappen
max kan komme op på ca 97 meter ( 3 meter er på grund af snoninger.

Den samme regel gælder hvis man kørrer mellem switch. Hvis der køres
fuldduplex, kan man komme op på lidt længere afstande ( ikke meget mere)
men der SKAL testes for NEXT,FEXT, Attenuation, ACR osv.

Hvis man ikke overholder dette , hvil man opleve late events som gør at
ens net vil blive belastet af dårlige pakker. Man må heller ikke pasere
mer end 7 switch, så skal der placeres en router eller L3 switch

IF

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens

Dato : 10-07-03 09:28

> [...]

> fuldduplex, kan man komme op på lidt længere afstande ( ikke meget mere)
> men der SKAL testes for NEXT,FEXT, Attenuation, ACR osv.

Hvad tester man med ?

> Hvis man ikke overholder dette , hvil man opleve late events som gør at
> ens net vil blive belastet af dårlige pakker. Man må heller ikke pasere
> mer end 7 switch, så skal der placeres en router eller L3 switch

I gamle dage da der blev brugt ¨hub`s, var der en 5-4-3 regel, det har ikke
med den at gøre vel ?

Mvh Jens

Fra : If

Dato : 10-07-03 09:38

"Jens" skrev d. 10-07-03 09:28 dette indlæg :

> Hvad tester man med ?

> I gamle dage da der blev brugt ¨hub`s, var der en 5-4-3 regel, det har
ikke
> med den at gøre vel ?
>
> Mvh Jens

Man kan teste med f.eks. en Fluke DSP4100, som koster ca. 60000,00, men
har man monteret korrekt virker det tit.
5-4-3 reglen gælder kun ved 10 Mbit, og med switch.

Ved 100 mbit skal man opdage kollisioner inden der er gået 5120nS, Det
vil sige frem og tilbage forsinkelsen, samt forsinkelsen i hub, stik
netkort. Det giver en max afstand med to stk klasse 2 hubs en afstand på
205 meter.

Er derimod tale om switch, der kører fuldduplex, og er sat op til at
kører store&forward, må der max foretages 7 hop.

mvh If

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens

Dato : 10-07-03 09:48

> Man kan teste med f.eks. en Fluke DSP4100, som koster ca. 60000,00, men
> har man monteret korrekt virker det tit.

Tjae, til den pris vil jeg nok påstå at det bare _skal_ virke....
Men jeg har set testere til 400.... dur de så ikke ?

> Er derimod tale om switch, der kører fuldduplex, og er sat op til at
> kører store&forward, må der max foretages 7 hop.

Tak for info.

Mvh Jens

Fra : If

Dato : 10-07-03 09:57

"Jens" skrev d. 10-07-03 09:48 dette indlæg :

> Tjae, til den pris vil jeg nok påstå at det bare _skal_ virke....
> Men jeg har set testere til 400.... dur de så ikke ?

De billige tester tester kun om der er gennemgang
her kan du se lidt om hvad der testes
http://www.el-uddannelse.dk/fpi/pt/hft-0578.pdf

Mvh If

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens

Dato : 10-07-03 10:09

"If" <If.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> De billige tester tester kun om der er gennemgang
> her kan du se lidt om hvad der testes
> http://www.el-uddannelse.dk/fpi/pt/hft-0578.pdf

Det vil sige at man med et netstik, hvor de forskellige par er kortsluttet,
kan man med en ohmmeter opnå det samme som et par af de billige tesetere ?

Kender du programmet "intermapper" ?

Mvh Jens

Fra : If

Dato : 10-07-03 10:19

"Jens" skrev d. 10-07-03 10:09 dette indlæg :

> [...]
kortsluttet,
> kan man med en ohmmeter opnå det samme som et par af de billige

Hej Jens

jeg kender ikke programmet intermapper.

og testeren gør det samme som man kan med et ohmmeter. Der er nogle
"billige" tester til knap 2K kr. som i nogle tilfælde kan teste for NEXT
( overhøring mellem par), men kan ikke godkende, eller certificer i
installation i henhold til en standard, Der skal der en DPS 4100/4300
eller en fra Ideal instruments, de koster dog altid på den forkert side
af 50K.

mvh If

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens

Dato : 10-07-03 10:40

"If" <If.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> jeg kender ikke programmet intermapper.

http://www.intermapper.com/

Det er ret fikst, men også halvdyrt.

> [...]
> installation i henhold til en standard, Der skal der en DPS 4100/4300
> eller en fra Ideal instruments, de koster dog altid på den forkert side

Jeg har set "kabeltestere" til 400, som sikkert bare er et ohmmeter i den
ene og en kortslutning pr par i den anden.

Mvh Jens

Fra : Arne Keller

Dato : 19-07-03 20:53

On Thu, 10 Jul 2003 08:12:02 GMT, "If" <If.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
snip

> [...]
>i et kabel , regnes der med det korteste par, men det betyder at kappen
>max kan komme op på ca 97 meter ( 3 meter er på grund af snoninger.

Nej, længden er kabel kappens længde.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Arne Keller

Dato : 19-07-03 22:01

On Thu, 10 Jul 2003 09:56:19 +0200, "Jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

>Standarden lover vist 105 meter.

Standarden lover 100 meter.

Der findes 3 forskellige måder at lave kabling efter standarden:
1 - Installere komponenter som samlet kan testes til channel kravene
(installationen vil ikke nødvendigvis kunne udvides og fungere)
2 - Installere en permanent link som kan testes til link kravene
(tilføje patchkabler burde fungere, men standarden garanterer det
ikke)
3 - Reference installation med standardiserede komponenter, 100 meter
er længden, et antal channels vil ikke fungere.

1 og 2 kan i princippet godt være mere end 100 meter.

En rigtig installation bør kunne klare alle 3 krav men det er ikke et
krav fra standarden.

Fra : Jens

Dato : 10-07-03 08:59

"Kasper" <nospam@forme.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men det koster vel også en ret stor sum at få trukket kablerne, og
> lavet stik i lejlighederne. Kablerne kan jo ikke bare ligge og flyde over
> det hele.

Det kan man jo selv gøre, en tang til at montere stik på kablerne koster 148
kr, vægdåser til kablerne koster ca 70 kr fra LK.

Der er sikkert en faldstamme der kan følges, eller et radiator rør, ned
gennem bygningen.

Mvh Jens

Fra : Martin

Dato : 14-07-03 21:40

> [...]
> koster 3 gange så meget, hvis en boligblok skal have trådløst netværk, men

Det gør det ikke, jo flere lejligheder , des billigere bliver det med
trådløs ifht. kabling.

/Martin

Fra : Jens

Dato : 14-07-03 23:17

"Martin" <mkie@ Fjerndette tiscali.dk> skrev i en meddelelse

>[............, jo flere lejligheder , des billigere bliver det med
> trådløs ifht. kabling.

Det afhænger vist hvordan man regner......

Der kan muligvis sparres et accespoint hist og pist, men antallet af netkort
er vel det samme. ?

Mvh jens