Fejlkøb?
Fra : Lene Sørensen

Dato : 09-07-03 14:59

Hej!

Jeg har lige købt 2 Eheim 1048 Universal pumpe, jeg ville bruge dem i 2 af
mine små akvarier, ved at komme et filter på, men nu er jeg i tvivl om jeg
har købt det rigtige, det ser ud til at det er en pumpe som man bruger til
springvand, øh.. det var jo ikke lige det jeg skulle bruge dem til det
vil nok se lidt fjollet ud. Nå men akvarierne er på 128 og 160L, den ene har
en Eheim spandpume, den anden en Fluval 303 (som jeg ikke er tilfreds med),
derfor ville jeg prøve noget andet, men hvis jeg nu har købt noget forkert,
så vil jeg sende dem tilbage. Hvad skal jeg så købe, nogle forslag?

Lene

Fra : thomas schreiber

Dato : 09-07-03 15:54

> [...]
> har købt det rigtige, det ser ud til at det er en pumpe som man bruger til

De KAN bruges til springvand, men normalt bliver springvandspumper lavet med
xtra lang ledning. Det er jeg ikek sikker på den 1048 er?Eheim PH's er nogle
ret stærke pumper, som skyder en god stabil stråle ud af udstrømmer studsen.
Mon ikke sådan en powerhead er liiige en tand for stor til et 128L/160L
akvarie med mindre vi snakker malawi/tanganyika/mellemamerika eller
saltvand?

> [...]
forkert,
> så vil jeg sende dem tilbage. Hvad skal jeg så købe, nogle forslag?

Det akvarie hvor du har en eheim spandpumpe på, er du tilfreds med dette?
Kan godt forstå du ikke er tilfreds med din Fluval pumpe. Det eneste mærke
der virkelig laver kvalitets spandpumper, er i mine øjne Eheim. De koster
lidt mere, men det penge vel investeret.

Kunne også være en fordel hvis du beskrev havd du havde i akvarierne.
Guppier krøver jo ikke samme filtrering som piratfisk gør.

> Lene

/ts

Fra : Lene Sørensen

Dato : 09-07-03 16:33

"thomas schreiber" <this-is-not-@-valid-mail-add.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mon ikke sådan en powerhead er liiige en tand for stor til et 128L/160L
> akvarie med mindre vi snakker malawi/tanganyika/mellemamerika eller

Tak for hurtigt svar, jeg har overhoved ikke forstand på dette, så jeg
undskylder mine tåbelige spørgsmål. Nej der er ikke lang ledning på denne
pumpe. Det er til Malawi, akvarierne er nu fyldt med unger, skal når ungerne
er solgte/givet væk bruges til Tanganyika unger, så derfor vil jeg gerne
have en god filtrering på. Men jeg er i tvivl om det er ok at sætte et
filter på denne pumpe, er det det? Jeg har købt 2 filterpatroner som passer
til. Men der står dette i brugsvejledningen:

>Hvis pumpen bruges under vand, må den kun anvendes med det integrerede
forfilter. Sugestudsen skal derved drejes ud; og indsugningsåbningen dækkes
til med vedlagte låg.<

Betyder det ikke at jeg ikke må sætte filterpatronen på?

> [...]
> der virkelig laver kvalitets spandpumper, er i mine øjne Eheim. De koster
> lidt mere, men det penge vel investeret.

Ja egentlig, men det er ikke særlig praktisk for mig at have spandpumper, på
dette sted, så derfor søger jeg et godt alternativ. Jeg aner intet om hvad
er er bedst indenfor pumper til akvarier, jeg syntes at det er lidt
uoverskuelig.

>Kunne også være en fordel hvis du beskrev havd du havde i akvarierne.
>Guppier krøver jo ikke samme filtrering som piratfisk gør.

Selvfølgelig, det er Malawi unger, masser af dem Man skulle tro det var
kaniner man hade og ikke fisk, de yngler som en i h..

Jeg har en hjemmeside, som ikke er helt færdig, men her kan du se billeder
af de stolte forældre.

http://www.saijoto.dk/dansk/Cichlider/Cichlider.htm

Lene

Fra : thomas schreiber

Dato : 09-07-03 18:45

> [...]
dækkes
> til med vedlagte låg.<
>

> Betyder det ikke at jeg ikke må sætte filterpatronen på?

Pumpen kan faktisk både være i vandet, ELLER over vandet uden at tage skade.
Den er jo faktisk beregnet til begge dele.
Det forfilter der bliver omtalt, er kun for at forhindre at bliver suget
sten eller lign. ind i pumpen, som ville kunnne ødelægge rotor/pumpehuset.
Hvis du sætter en filterpatron på, er det en glimrende filtrering og jeg
ville sandsynligvis gøre det samme hvis jeg stod i en lign. situation. Dog
skal en filterpatron kun opfatets som en "støv/svæv samler", og ikke et
reelt filter med mindre vi snakker ½m2 "blå svamp" i 10cm tykkelse. Hvis det
er "stnd. filterpatroner" er de fine til at tage/fastholde svæv/støv/større
genstande, men virker ikke så godt som et biologisk filter, hvilket mere
eller mindre er tanken med en spandpumpe.

> [...]

> dette sted, så derfor søger jeg et godt alternativ. Jeg aner intet om hvad
> er er bedst indenfor pumper til akvarier, jeg syntes at det er lidt

Igen. Meget fin løsning du har gang i der. Bare du husker på at det er bedre
at skifte vand, end at have et "smart" filter på, når det gælder opdræt af
især malawi/tanganyika.

> Selvfølgelig, det er Malawi unger, masser af dem Man skulle tro det
var
> kaniner man hade og ikke fisk, de yngler som en i h..

Hvis du skifter vand 2 - 3 gange om ugen, og renser filter patronen ditto,
kan du fodre "vildt" i dine akvarier, og dine fisk vil dermed også hurtigere
blive salgsklare.

> Jeg har en hjemmeside, som ikke er helt færdig, men her kan du se billeder
> af de stolte forældre.
>
> http://www.saijoto.dk/dansk/Cichlider/Cichlider.htm

Fin side. Er det "bare" foliebaggrunde, eller det pangea/back to nature? Får
helt lydt til at selv at starte et Malawi/Tanganyika akvarie op. Har selv
over 100kg sten liggende, så jeg mangler kun akvarie og fisk. Ville
gerne have et 720'er(kan fåes sprit nyt for under kr. 6.000,- inkl lampe/alu
bord i århus), men "desværre" bor jeg i lejlighed i Århus C. og de fleste
opgange er ikke lavet med tanke på stransport af et 2m akvarie.

> Lene

/ts

Fra : Lene Sørensen

Dato : 09-07-03 21:21

> [...]
> genstande, men virker ikke så godt som et biologisk filter, hvilket mere
> eller mindre er tanken med en spandpumpe.

Ok. Lyder godt, jeg beholder dem.

Jeg vil tro at det er en standard filterpatron, de måler 20 cm, x 9 cm i
diameter. Jeg har faktisk tænkt lidt på at lave et "Hamburg Mattenfilter",
og vil vel kunne bruge de to pumper, til dette formål, hvis jeg engang
skulle få lyst til at prøve sådan et filter system, men det som jeg har
været i tvivl om ved "Hamburg Mattenfilter", er om det ikke kommer til at
lugte, når det er meningen at man ikke skal rense filtermåtten mere end 2
gange årligt, der bliver jo dannet en lille sump bag filteret, det må da
komme til at lugte, ved spandpumpe da er lugten jo indkapslet, og det er
først når man skal gøre det rendt at man bemærker det.

> Hvis du skifter vand 2 - 3 gange om ugen, og renser filter patronen ditto,
> kan du fodre "vildt" i dine akvarier, og dine fisk vil dermed også
hurtigere
> blive salgsklare.

Jeg skifter vand 2 gange om ugen, og ungerne stor trives.

> [...]
> bord i århus), men "desværre" bor jeg i lejlighed i Århus C. og de fleste
> opgange er ikke lavet med tanke på stransport af et 2m akvarie.

Tak . I akvariet på 325L er baggrund lavet af flamingo, jeg valgte at
lave den selv, da den kun fylder ca. 3 cm, jeg syntes at pladsen i akvariet
skal bruges til fiskene. Baggrunden i 530L er foliebaggrund men har planer
om også at lave en flamingo baggrund til dette akvarium.

720L det er en ordentlig balje, nej jeg ville heller ikke forsøge mig med at
skulle balancere med sådan et stort akvarium op af trapperne.

Tak for hjælpen.

Lene

Fra : Martin Heller

Dato : 09-07-03 22:38

Lene Sørensen wrote in
<3f0c7946$0$24663$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> [...]
> filteret, det må da komme til at lugte, ved spandpumpe da er
> lugten jo indkapslet, og det er først når man skal gøre det

Jeg benytter Hamburger Mattenfilter og har ikke oplevet
lugtgener. Heller ikke i et akvarium med sumpskildpadder, som
svinede en hel del. Jeg ved ikke helt hvad du mener med en sump
bag filteret, for vandudskiftningen bag måtten er jo temmelig
stor idet det jo er der indsugningen til filteret sidder.

Fra : Lene Sørensen

Dato : 09-07-03 23:28

"Martin Heller" <mr_heller@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bag filteret, for vandudskiftningen bag måtten er jo temmelig
> stor idet det jo er der indsugningen til filteret sidder.

Det lyder godt, jeg troede at det ville komme til at lugte. Det er mig der
har misforstået det, jeg troede at der ville være stillestående snavset vand
bag filtermåtten, men det er jo klart, at det vil der ikke være. Så tror du
jeg kan bruge de 2 Eheim 1048, til Hamburger Mattenfilter? Hvilken tykkelse
måtte vil være passende til denne pumpe? 5 eller 10 cm?

Det her lyder måske virkelig åndssvagt, men bliver måtten ikke minder med
tiden, falder den ikke lidt sammen, sådan at fiskene måske kan komme bag
den?

Jeg er vel nød til at tømme akvariet fuldstændig for vand for kunne få
placeret filtermåtten ordentlig? Jeg har ikke noget imod at skulle investere
lidt flere penge for at få det rigtige system til mine små akvarier, og det
lyder fristende hvis man kan nøjes med at gøre filtermåtterne rendt 2 gange
årligt. Er der noget dårligt ved dette system?

Lene

Fra : Martin Heller

Dato : 10-07-03 13:47

Lene Sørensen wrote in
<3f0c9708$0$24648$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> [...]
> Eheim 1048, til Hamburger Mattenfilter? Hvilken tykkelse måtte
> vil være passende til denne pumpe? 5 eller 10 cm?

Nej, der er ikke stillestående vand bag filtermåtten. Du placerer
måtten så der er 1-2 cm vand mellem endegavlen og måtten. I det
mellemrum placerer du indsugningen til pumpen. Udmundingen
placerer du selvfølgelig på den anden side af måtten. Jeg
benytter en måtte på 8 cm tykkelse i akvarier på 250 liter. Jeg
bruger powerheads fra Aquaclear (model 402 eller 802), men
Eheims pumpe er også fint til formålet. Om måttetykkelsen skal
være 5 eller 10 cm kommer an på hvor meget plads du vil ofre til
filteret. Det skader ikke at måtten er tyk, og jeg tror snildt
at der kan komme iltholdigt vand 10 cm ind i en svamp. Ellers
ville store dele af standard spanpumperne være inaktive (eller
anearobe).

> Det her lyder måske virkelig åndssvagt, men bliver måtten ikke
> minder med tiden, falder den ikke lidt sammen, sådan at fiskene
> måske kan komme bag den?

Det har jeg ikke oplevet. Måtten skal jo sidde i spænd mellem for
og bagrude. Ellers løber vandet udenom, og så virker filteret jo
ikke.

> Jeg er vel nød til at tømme akvariet fuldstændig for vand for
> kunne få placeret filtermåtten ordentlig?

Nej det er ikke nødvendigt, men du skal have fjernet alt
bundlaget fra den ende, hvor du sætter filtermåtten. Måtten skal
gå ned til bundglasset.

> [...]
> system til mine små akvarier, og det lyder fristende hvis man
> kan nøjes med at gøre filtermåtterne rendt 2 gange årligt. Er

Jeg rengører filteret ved at fjerne store ting med hævertslangen
i forbindelse med vandskift. Den største ulempe ved Hamburger
Mattenfilter er at det tager en del plads op inden i akvariet,
og at det kan være lidt besværligt at skjule. En ting, som jeg
synes er en fordel er i forbindelse med yngelakvarier. Jeg har
mange gange oplevet at finde unger, som er blevet suget ind i en
spandpumpe. Det sker ikke med måttefilteret fordi det suger på
en kæmpe flade, og dermed er der ikke risiko for at en unge
bliver suget fast eller ryger med ind i filteret.

Fra : thomas schreiber

Dato : 10-07-03 14:54

> Nej, der er ikke stillestående vand bag filtermåtten. Du placerer
> måtten så der er 1-2 cm vand mellem endegavlen og måtten. I det
> mellemrum placerer du indsugningen til pumpen.

I det lille mellemrum der så kommer, kan man jo fikst lige gemme sit
varmelegeme hvis man bruger sådan et.

/ts

Fra : Lene Sørensen

Dato : 10-07-03 20:35

> I det lille mellemrum der så kommer, kan man jo fikst lige gemme sit
> varmelegeme hvis man bruger sådan et.

Ikke nogen dårlig ide. Jeg har bestilt to måtter på 5 cm i tykkelse, så nu
prøver jeg dette i 2 af mine små akvarier, men jeg er temmelig overbevist om
at de to Fluval 303 snart ryger ud til fordel for 2 måtte filtrere, men nu
vil jeg lige se hvordan det går.

Lene

Fra : Lene Sørensen

Dato : 10-07-03 20:29

> [...]
> at der kan komme iltholdigt vand 10 cm ind i en svamp. Ellers
> ville store dele af standard spanpumperne være inaktive (eller

Jeg har fundet denne side, omkring Hamburger Mattenfilter:
http://www.tomgriffin.com/aquasource/mattenfilter.shtml

jeg syntes at den forklare tingene meget godt, jeg er dog ikke helt med på
de udregninger de har lavet omkring hvilken pumpe og størrelsen af måtte man
skal bruge. Sådan som jeg forstår det, så er det ikke specielt godt med en
tyk måtte, det har noget med gennemstrømningen at gøre. Så jeg har valgt at
købe to på 5 cm i tykkelsen.

De skriver blandt andet dette: "With the Mattenfilter, it can safely be
assumed that the actual oxidation takes place in the first one or two
centimeters."

Der står også at man kan have planter til at gro på filteret, smart, hvis
man ikke bryder sig om at se på den blå måtte.

"These mats can easily be planted with Java Moss. Just stick a bit of moss
between the foam and the glass. The moss will grow well when left
undisturbed. The pump will be covered completely in time. It is also
possible that some algae will grow on the mat. These do not harm the
functioning of the mat."

> Det har jeg ikke oplevet. Måtten skal jo sidde i spænd mellem for
> og bagrude. Ellers løber vandet udenom, og så virker filteret jo
> ikke.

Ok.

> Nej det er ikke nødvendigt, men du skal have fjernet alt
> bundlaget fra den ende, hvor du sætter filtermåtten. Måtten skal
> gå ned til bundglasset.

Det lyder godt, og gør oprationen betydelig letter.

> [...]
> en kæmpe flade, og dermed er der ikke risiko for at en unge
> bliver suget fast eller ryger med ind i filteret.

Jeg syntes at god filtrering er vigtig, og eftersom jeg ikke kan have
spandpumper i det rum hvor jeg har mine 4 små akvarier, så lyder dette som
en idel løsning for mig.

Lene

Fra : Martin Heller

Dato : 10-07-03 23:06

Lene Sørensen wrote in
<3f0dbe62$0$24729$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> De skriver blandt andet dette: "With the Mattenfilter, it can
> safely be assumed that the actual oxidation takes place in the
> first one or two centimeters."

Det tror jeg er lidt lavt sat. Hvis det var tilfældet var der jo
meget af filtermaterialet i en normalt spandfilter, som ikke
bliver benyttet (til iltkrævende biologisk filtrering) hvis al
filtrering sker i de første 2 cm. Hvis det er afhængigt af
gennemstrømningshastigheden i filteret skal man tage højde for
de forskellige tværsnitsarealer.

Endegavlen på et 250 liters akvarium er f.eks. 50x50cm hvilket
giver et filterareal på 2500cm^2. Et spandfilter er måske 20 cm
i diameter. Det giver et areal på 314cm^2. Altså ca 8 gange
mindre. Hvis pumpen yder det samme i de to filtre vil
gennemstrømningshastigheden være 8 gange højere i spandfilteret.
Dermed skulle kun de første 8x2cm=16cm af filtermaterialet blive
benyttet. Normalt er spandfiltre da en del højere.

Jeg kender ikke til undersøgelser på området, men måske andre
kender til sammenhængen mellem gennemstrømningshastighed,
filtermediets tykkelse, iltindholdet i det gennemstrømmende
vand, filterbakteriers iltkrav, og hvad der ellers er relevant i
den forbindelse? Måske Jan Bøgh kan bidrage med noget fakta på
området?

> Der står også at man kan have planter til at gro på filteret,
> smart, hvis man ikke bryder sig om at se på den blå måtte.

Under alle omstændigheder bliver måtten ikke ved med at have den
skrigende blå farve.

> Jeg syntes at god filtrering er vigtig, og eftersom jeg ikke
> kan have spandpumper i det rum hvor jeg har mine 4 små
> akvarier, så lyder dette som en idel løsning for mig.

Jeg synes også at det er en god løsning. Hvis du bliver træt af
at have endefladen dækket af en måtte er der også den mulighed
at du køber en klods af de blå filtermateriale. Powerheaden kan
så monteres på et perforeret rør, som går ned gennem et hul i
midten af klodsen. Du kan lave hullet i skumklodsen enten ved at
bruge et skatpt rør (tilfilet vandfør fx) eller ved at gøre
svampen våd og fryse den og derefter bore hullet med et bor.
Dette er også en enkel, billig og effektiv filtermetode.

Fra : Lene Sørensen

Dato : 11-07-03 20:41

> [...]
> vand, filterbakteriers iltkrav, og hvad der ellers er relevant i
> den forbindelse? Måske Jan Bøgh kan bidrage med noget fakta på

Det ville være dejligt, med lidt mere viden omkring hvordan man sammensætter
den rigtige størrelse pumpe til den rigtige størrelse filtermåtte.
Jeg modtog, måtterne i dag, og de er sat i akvarierne, og det fungere, jeg
bestilte måtterne i Avifauna, og han ringede i går og sagde at de kun hade
en på 5 cm og en på 3 cm i tykkelsen, så det fik jeg (kunne ikke vente, og
tænkte ikke så langt at jeg bare kunne bestille et andet sted) nu vil jeg se
hvordan det virker, og hvis jeg så på et tidspunkt kan regne ud, hvilken
tykkelse der passer til mine pumper/akvarier, så vil jeg sikkert skifte dem
ud, jeg er rigtig god til det der med at skifte tingene ud

Lene

Fra : khg_REMOVE_THIS_@mai~

Dato : 12-07-03 23:02

On Fri, 11 Jul 2003 21:40:37 +0200, "Lene Sørensen" <lene@saijoto.dk> wrote:

>Det ville være dejligt, med lidt mere viden omkring hvordan man sammensætter
>den rigtige størrelse pumpe til den rigtige størrelse filtermåtte.

http://www.aquarienclub.de/fish0302.htm#hamburger_mattenfilter

-Klaus

Fra : Lene Sørensen

Dato : 13-07-03 17:07

<khg_REMOVE_THIS_@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.aquarienclub.de/fish0302.htm#hamburger_mattenfilter
>
> -Klaus

Tusinde tak, men jeg forstår ikke et ord Tysk, men mon ikke der står cirka
det samme som på denne side:
http://www.tomgriffin.com/aquasource/mattenfilter.shtml

Og da blev jeg heller ikke meget klogere med hensyn til tykkelse af måtte i
forhold til pumpe og akvariet.

Lene