Apistogramma cacatuoides - hule??
Fra : pops2

Dato : 09-07-03 10:28

Hejsa!
Vi har været oppe at investere i et Apistigramma cacatuoides par, og
nu vil vi give dem en hule ... vi _har_ sat en urtepotte ned til dem,
men de virker ikke særligt interesseret. Kan den være for stor? (den
har ca Ø på 10 cm i indgangshullet, gravet en smule ned i gruset). Ud
over urtepotten har vi tre rødder til at ligge med lidt mellemrum og
to af de der man kan købe, der ligner sunkent skib og en skattekiste.
Hannen ser mest ud til at have taget en lav, bredbladet plante i
besiddelse, men hunnen er ligeglad ... hun ligger for det meste i et
hjørne hvor hun kan se hvem 'der kommer'.
Vi håber, at der er nogle derude, der vil hjælpe med erfaringer ... de
andre fisk er heller ikke spor interesseret; balihaj, tetra, neon og
en malle.
Mange hilsner Michael og Pernille

Fra : thomas schreiber

Dato : 09-07-03 10:39

Bare fordi i har købt et par(to fisk, en han og en hun er ikke nødvendigvis
et par) er det jo ikke ensbetydende med at får fiskbørn lige med det samme.
Samme gælder yngleadfærd. Kan være i har fået to fisk af forskellig køn, men
ikke et par. Man kan ikke betegne fisk som et par, før de har lagt æg/fået
unger.

/ts

Fra : Jesper Buch

Dato : 09-07-03 10:42

"pops2" <pernille_kressel@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> over urtepotten har vi tre rødder til at ligge med lidt mellemrum og
> to af de der man kan købe, der ligner sunkent skib og en skattekiste.

Uhhh skib og skattekiste . . . det skulle du nok ikke ha nævnt . . nu får du
nok tæsk her af alle perfektionisterne ;)

ps. er det pænt med plastikskib og skattekiste ?

> [...]
> Vi håber, at der er nogle derude, der vil hjælpe med erfaringer ... de
> andre fisk er heller ikke spor interesseret; balihaj, tetra, neon og

de fleste tetraer og fisk i det hele taget er ikke så hule interesseret . .
.. nogle maller, smerlinger og chiclider er men lad dem finde deres
skjulesteder.

Du kunne evt. droppe urtepotten og lade skib og skattekiste gå samme vej ;)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-07-03 11:54

Jesper Buch wrote:
> ps. er det pænt med plastikskib og skattekiste ?

Ja da - det er alle tiders til børnene at lege med

Men i et akvarie - NEJ !

Jan

Fra : Jesper Buch

Dato : 09-07-03 12:06

"Jan Vestergaard" <jan@NOMAILjve.dk> skrev i en meddelelse

> Ja da - det er alle tiders til børnene at lege med
>
> Men i et akvarie - NEJ !

Jeg prøvede at udgå at dømme akvaristen og hvis det ikke generer fiskne men
er meget pænt er det jo ikke noget problem ;) . . . . men entusiaster
vælger det jo nok fra, men derfor kan andre jo godt ha det.

Fra : Lars Helmer Andersen

Dato : 09-07-03 13:58

"Jan Vestergaard" <jan@NOMAILjve.dk> skrev i en meddelelse

> Ja da - det er alle tiders til børnene at lege med
>
> Men i et akvarie - NEJ !
>
> Jan

Jeg kunne da sagtens finde på at lægge det i mit akvarium, hvis jeg havde
børn. Det er vel ikke underligere end en falsk bagvæg, dekorative
stensætninger mv.

MVH
Lars Helmer Andersen

Fra : Jesper Buch

Dato : 09-07-03 14:17

"Lars Helmer Andersen" <lhaSKRID@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Jeg kunne da sagtens finde på at lægge det i mit akvarium, hvis jeg havde
> børn. Det er vel ikke underligere end en falsk bagvæg, dekorative

Det kommer jo an på om du vil have dine scalarer til at ligne kæmpe søuhyrer
som er størrer end et fuldrigget træskib eller om du vil lave et sortvands
biotop som ligner et udsnit af et oversvømmet området af en biflod til
amazone floden. Det er muligt der ligger skattekister begravet i
sydamerika men der ligger ikke ret mange plastik skibe.

Man kan jo også stille noget flot håndmalet porcelæn ned i sit akvarie . . .
.. det ville Hyacinth sikkert ha gjort eller et vandfast oliemaleri af
Monalisa for lige som at gøre det lidt mere hjemligt og hyggeligt.

Fra : Lars Helmer Andersen

Dato : 09-07-03 14:27

> Man kan jo også stille noget flot håndmalet porcelæn ned i sit akvarie . .
..
> . det ville Hyacinth sikkert ha gjort eller et vandfast oliemaleri af
> Monalisa for lige som at gøre det lidt mere hjemligt og hyggeligt.

Hyacinth ville have købt en skyttefisk fordi den var åhh så flot, hvorefter
den ville have spyttet præstens kone på barmen, ved et teaparty :)

Lars Helmer Andersen

Fra : Jesper Buch

Dato : 09-07-03 14:46

> [...]
hvorefter
> den ville have spyttet præstens kone på barmen, ved et teaparty :)

Og Richard måtte ringe til akvariehandleren på en søndag og instsierer på at
han kom og hentede fisken igen, det måtte være en mandags fisk. What a
fuss !!

Fra : KatjaStrofen

Dato : 09-07-03 11:21

"pops2" <pernille_kressel@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Snipsnap en masse

Er btw enig med Thomas S om det meste

Dog bruger jeg kokosnødder.. og og og.. hvad jeg har observeret er.. jo
mindre hullet er ind i hulen jo bedre!... - længere er den sådan ikke

Katja - som i en periode observerede en pæn kamp og 1 kokosnød.. selvom der
var 5 andre frie.. - byttede man om på kokosnødderne.. jamen så opstod
problemet igen..

Det handler om, at fiskene så bedre kan beskytte sig, deres afkom osv.. ..
når der ikke er så stort hul ind i hulen.. - ergo er 10 cm i diameter alt
for stort :)

Fra : pops2

Dato : 09-07-03 17:38

> [...]

> når der ikke er så stort hul ind i hulen.. - ergo er 10 cm i diameter alt

Okay - så er dét noteret !! også kommentaren om betegnelsen 'par' ...
jeg mente vi havde købt TO fisk i dyrehandlen, en han og en hun ...
Jeg vil se om jeg kan finde noget andet at sætte ned til dem, evt en
meget lille potte eller som foreslået en kokosnøddeskal - kan den tåle
at blive kogt, og i fald; hvor længe skal den koge? Er der andre
forslag til 'huleting' ? Og med hensyn til skattekisten så har vi
mistet en fisk der tilsyneladende har siddet fast der nedenunder ):
Mange hilsner Pernille

Fra : Spiff

Dato : 10-07-03 15:44

Er der andre
> forslag til 'huleting' ?

Ja !
Læg en større flad sten på bunden evt. med en enklet eller to mindre sten
nedenunder stoppet lidt ned i gruset til understøtning.
Så for du fornøjelsen at se dem udgrave en hule under stenen som præcis
passer til deres behov. De mindre sten under den flade skal virke som
understøtning når der udgraves så det ikke falder sammen om gælderne på dem.

Snyd ikke dig selv for den oplevelse.

MVH
Jesper

Fra : Lone

Dato : 11-07-03 08:17

En kokosnød kan og skal koges, kog bare løs, den kan snildt tåle det. Tøm
dog så meget kokoskød ud som du kan først og kog så resterne af...

Lone

Fra : Spiff

Dato : 11-07-03 09:38

"Lone" <lone@hjorth.com> skrev i en meddelelse
> En kokosnød kan og skal koges, kog bare løs, den kan snildt tåle det. Tøm
> dog så meget kokoskød ud som du kan først og kog så resterne af...

Jep... jeg havde også 2 halve kokosnøder liggende som de kunne bruge til
hule men de valgte alså at grave deres egen under en sten. Sjovt at se på
når de begynder at flytte gruset med munden. De er myre flittige og det ser
meget vel overvejet ud det de laver.
Jeg tror faktisk vi skal prøve at hjælpe så lidt som muligt med alverdens
færdige løsninger i arkvariet, de kan og vil selv. En del af deres
parringsadfær er nemlig grave arbejdet og forberedelse af hulen.

MVH
Jesper