/ Forside / Interesser / Dyr / Fisk / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fisk
#NavnPoint
dova 6715
molokyle 2545
Cirkeline.. 2256
dabj 1816
granner01 954
redtop 942
Troldepige 930
PARKENSS 926
pallebhan.. 741
10  Gennie 710
Sommerfugleciklider og discus?
Fra : Anja R. Lynggaard


Dato : 09-07-03 09:13

Hej NG

Vi mangler et godt råd ang. sammensætning af fisk, da dyrehandlerne jo tit
sælger hvad som helst!

Vi har 325L med 4 discusunger, samt nogle store maller, hvor vi overvejer at
sætte sorte scalarer og måske nogle sommerfugleciklider i (da de skulle være
ret fredelige).

Får vi probemer med sammensætningen?

Anja



 
 
thomas schreiber (09-07-2003)
Kommentar
Fra : thomas schreiber


Dato : 09-07-03 09:33

> Vi har 325L med 4 discusunger, samt nogle store maller, hvor vi overvejer
at
> sætte sorte scalarer og måske nogle sommerfugleciklider i (da de skulle
være
> ret fredelige).
>
> Får vi probemer med sammensætningen?
>
> Anja
>


Scalare er ret "vilde" i forhold til diskos, så dem ville jeg bestemt ikke
sætte sammen, men mindre de har meget mere plads end de 325L i har. Og gerne
800L eller mere.

Sommerfuglcikliderne kan nemt gå(svømme) med diskos. Fremfor scalare vill
jeg personligt sætte nogle rolige stimefisk a la rød neon sammen dine
diskos. Der er ikke for meget gang i neonfiskene til at de stresser dine
diskos, og dine diskos vil med al syndsynlighed bliver mindre sky. Desuden
kan rød neon tåle de høje temperaturer som nogle gange kan være nødvendige
hvis dine diskos - gud forbyde det - bliver syge, og de skal have varmekur.


/ts



Anja R. Lynggaard (09-07-2003)
Kommentar
Fra : Anja R. Lynggaard


Dato : 09-07-03 09:40

Ja, vi havde også tænkt på neonfisk. Scalarerne var vi dog overbevist om,
ville passe godt ind. De er vi blevet rådet til?????

Dejligt at høre sommerfuglecikliderne ikke er noget problem, da jeg
efterhånden er blevet lidt vild med ciklider :), men det er min mand som
"bestemmer" over det akvarie!

Er sommerfugleciklider "nemme" ay få til st yngle?

Anja
"thomas schreiber" <this-is-not-@-valid-mail-add.com> skrev i en meddelelse
news:begk0q$bq4$1@sunsite.dk...
> > Vi har 325L med 4 discusunger, samt nogle store maller, hvor vi
overvejer
> at
> > sætte sorte scalarer og måske nogle sommerfugleciklider i (da de skulle
> være
> > ret fredelige).
> >
> > Får vi probemer med sammensætningen?
> >
> > Anja
> >
>
>
> Scalare er ret "vilde" i forhold til diskos, så dem ville jeg bestemt ikke
> sætte sammen, men mindre de har meget mere plads end de 325L i har. Og
gerne
> 800L eller mere.
>
> Sommerfuglcikliderne kan nemt gå(svømme) med diskos. Fremfor scalare vill
> jeg personligt sætte nogle rolige stimefisk a la rød neon sammen dine
> diskos. Der er ikke for meget gang i neonfiskene til at de stresser dine
> diskos, og dine diskos vil med al syndsynlighed bliver mindre sky. Desuden
> kan rød neon tåle de høje temperaturer som nogle gange kan være nødvendige
> hvis dine diskos - gud forbyde det - bliver syge, og de skal have
varmekur.
>
>
> /ts
>
>



thomas schreiber (09-07-2003)
Kommentar
Fra : thomas schreiber


Dato : 09-07-03 10:06

> Ja, vi havde også tænkt på neonfisk. Scalarerne var vi dog overbevist om,
> ville passe godt ind. De er vi blevet rådet til?????

Af hvem dog? Det er jo op til dig selv, men scalarerne vil uden tvivl
udkonkurrere dine diskos hvad foder angår, og de vil hurtigt "fortælle" dine
diskos hvem der bestemmer. Der resultere så sandsynligvis med at dine diskos
står i et hjørne og er klemte, og er bange for at få tærsk af scalarerne.
Men det jo dit eget valg. 325L er nu heller ikke Så stort et akvarie igen.
Så måske du lige skulle slå kold vand i årene? Man kan godt sætte 55
mennesker i en 100m2 lejlighed, men ingen siger det er det rigtige at gøre.
Mon ikke også dine fisk hellere vil have lidt plads omkring sig, fremfor at
stå som sild i en tynde, bare fordi i skal have nogle flere fisk at kigge
på? Når dine diskos bliver lidt større, og du/i gider sætter jeg lidt ind i
vandkemi, kunne det jo være i selv kunen få små diskos babyer.
glememr i hurtigt alt om scalarer og dværgciklider.


> Er sommerfugleciklider "nemme" ay få til st yngle?
>
> Anja
>

Kommer an på vandværdierne. Som regel vil de helst have relativt blødt vand.
De fleste dværgcicklider (apistoragramma'er) kræver ligefrem blødt vand for
at yngle, eller rettere sagt for at æggene skal blive til noget.


/ts



Anja R. Lynggaard (09-07-2003)
Kommentar
Fra : Anja R. Lynggaard


Dato : 09-07-03 10:37

Vil du SÅ lige lade være med at nedgøre mig? 4 discus unger, 10 neonfisk og
6 småciklider - mener du det er for meget pt? Selvfølgelig er jeg klar over
at discus bliver store, men det gør de jo ikke fra den ene dag til den
anden, vel?

Når pladsforholdene bliver mindre gode, så omstrukturerer man jo. Men indtil
da er der da ikke noget i vejen for at lave et flot akvarie????

Men det var da rart at vide med scalarerne, så vi kan holde os fram dem.

Anja
"thomas schreiber" <this-is-not-@-valid-mail-add.com> skrev i en meddelelse
news:beglte$peo$1@sunsite.dk...
> > Ja, vi havde også tænkt på neonfisk. Scalarerne var vi dog overbevist
om,
> > ville passe godt ind. De er vi blevet rådet til?????
>
> Af hvem dog? Det er jo op til dig selv, men scalarerne vil uden tvivl
> udkonkurrere dine diskos hvad foder angår, og de vil hurtigt "fortælle"
dine
> diskos hvem der bestemmer. Der resultere så sandsynligvis med at dine
diskos
> står i et hjørne og er klemte, og er bange for at få tærsk af scalarerne.
> Men det jo dit eget valg. 325L er nu heller ikke Så stort et akvarie igen.
> Så måske du lige skulle slå kold vand i årene? Man kan godt sætte 55
> mennesker i en 100m2 lejlighed, men ingen siger det er det rigtige at
gøre.
> Mon ikke også dine fisk hellere vil have lidt plads omkring sig, fremfor
at
> stå som sild i en tynde, bare fordi i skal have nogle flere fisk at kigge
> på? Når dine diskos bliver lidt større, og du/i gider sætter jeg lidt ind
i
> vandkemi, kunne det jo være i selv kunen få små diskos babyer.
> glememr i hurtigt alt om scalarer og dværgciklider.
>
>
> > Er sommerfugleciklider "nemme" ay få til st yngle?
> >
> > Anja
> >
>
> Kommer an på vandværdierne. Som regel vil de helst have relativt blødt
vand.
> De fleste dværgcicklider (apistoragramma'er) kræver ligefrem blødt vand
for
> at yngle, eller rettere sagt for at æggene skal blive til noget.
>
>
> /ts
>
>



thomas schreiber (09-07-2003)
Kommentar
Fra : thomas schreiber


Dato : 09-07-03 10:45

Jeg nedgører nu ikke nogen. Men har bare set for mange folk der liiiige
skulle have den fisk og de fisk og de andre fisk der også var ret flotte, og
så lige pludselig har du et akvarie fyldt op til randen. Ville bare være
behjælpelig.


/ts


"Anja R. Lynggaard" <anja_rosgaard@hotmail.com> wrote in message
news:3f0be35b$0$76160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Vil du SÅ lige lade være med at nedgøre mig? 4 discus unger, 10 neonfisk
og
> 6 småciklider - mener du det er for meget pt? Selvfølgelig er jeg klar
over
> at discus bliver store, men det gør de jo ikke fra den ene dag til den
> anden, vel?
>
> Når pladsforholdene bliver mindre gode, så omstrukturerer man jo. Men
indtil
> da er der da ikke noget i vejen for at lave et flot akvarie????
>
> Men det var da rart at vide med scalarerne, så vi kan holde os fram dem.
>
> Anja
> "thomas schreiber" <this-is-not-@-valid-mail-add.com> skrev i en
meddelelse
> news:beglte$peo$1@sunsite.dk...
> > > Ja, vi havde også tænkt på neonfisk. Scalarerne var vi dog overbevist
> om,
> > > ville passe godt ind. De er vi blevet rådet til?????
> >
> > Af hvem dog? Det er jo op til dig selv, men scalarerne vil uden tvivl
> > udkonkurrere dine diskos hvad foder angår, og de vil hurtigt "fortælle"
> dine
> > diskos hvem der bestemmer. Der resultere så sandsynligvis med at dine
> diskos
> > står i et hjørne og er klemte, og er bange for at få tærsk af
scalarerne.
> > Men det jo dit eget valg. 325L er nu heller ikke Så stort et akvarie
igen.
> > Så måske du lige skulle slå kold vand i årene? Man kan godt sætte 55
> > mennesker i en 100m2 lejlighed, men ingen siger det er det rigtige at
> gøre.
> > Mon ikke også dine fisk hellere vil have lidt plads omkring sig, fremfor
> at
> > stå som sild i en tynde, bare fordi i skal have nogle flere fisk at
kigge
> > på? Når dine diskos bliver lidt større, og du/i gider sætter jeg lidt
ind
> i
> > vandkemi, kunne det jo være i selv kunen få små diskos babyer.
> > glememr i hurtigt alt om scalarer og dværgciklider.
> >
> >
> > > Er sommerfugleciklider "nemme" ay få til st yngle?
> > >
> > > Anja
> > >
> >
> > Kommer an på vandværdierne. Som regel vil de helst have relativt blødt
> vand.
> > De fleste dværgcicklider (apistoragramma'er) kræver ligefrem blødt vand
> for
> > at yngle, eller rettere sagt for at æggene skal blive til noget.
> >
> >
> > /ts
> >
> >
>
>



Spiff (09-07-2003)
Kommentar
Fra : Spiff


Dato : 09-07-03 10:32

Hej Anja

Discus er en ciklide som har nogle helt speciel krav til deres omgivelser og
derfor skal akvariet indrettes derefter (læs ikke en selvskabs-akvarie-fisk)
Typisk holdes Discus i special akvarei uden sammelblanding af andre arter.

Jeg vil afgjort også fraråde dig i at sætte andre større ciklider sammen med
discus da de er meget sky. Små dværvciklider derimod kan godt gå men husk på
at selv små ciklider kan have et stort teritorium som de indæt forsvarre,
selv over for discus, så foriver dig ikke når du køber dværvciklider, 1 til
2 par vil efter min mening passende.
Sommerfuglecikliden holdes normalt ved 24-26 grader varmt vand hvor i mod
Discus holdes ved 28-30 grader. Jeg har haft Sommerfugleciklider i mit
Discus akvarie og de trives ikke ved denne temperatur. Derimod har jeg med
succes holdt og opdrattet Apistograma Kaketoides (tror jeg det staves) i mit
Discus akvarie som er en anden meget flot dværvciklide.

PS. pas også på med maller. Maller og dværvciklider har ofter samme
opfattelse af hvad der er et godt sted at yngle = tummel og balade. Desuden
er mange maller nataktive og der vil Discus altså have ro ellers bliver de
stresset.

MVH
Jesper




thomas schreiber (09-07-2003)
Kommentar
Fra : thomas schreiber


Dato : 09-07-03 10:43

> Discus er en ciklide som har nogle helt speciel krav til deres omgivelser
og
> derfor skal akvariet indrettes derefter (læs ikke en
selvskabs-akvarie-fisk)
> Typisk holdes Discus i special akvarei uden sammelblanding af andre arter.

Det er nu ikke nødvendigt at er lave et decideret biotop akvarie til dem. De
klarer sig fint i alm. velbeplantede akvarier ved lavere temp end 30.


> Sommerfuglecikliden holdes normalt ved 24-26 grader varmt vand hvor i mod
> Discus holdes ved 28-30 grader. Jeg har haft Sommerfugleciklider i mit
> Discus akvarie og de trives ikke ved denne temperatur. Derimod har jeg med
> succes holdt og opdrattet Apistograma Kaketoides (tror jeg det staves) i
mit
> Discus akvarie som er en anden meget flot dværvciklide.

Jeg er ikke enig og har andre erfaringer. NEtop sommerfugl ciklider ahr det
fint ved højere temp, men der som nævnt tidligere slet ikke nødvendige.


>
> MVH
> Jesper
>


/ts



Anja R. Lynggaard (09-07-2003)
Kommentar
Fra : Anja R. Lynggaard


Dato : 09-07-03 10:39

Ok, tak. Hvad er Apistograma Kaketoides? Måske man lige skulle kigge lidt på
dem.

Anja

"Spiff" <xx@xxx.com> skrev i en meddelelse
news:3f0be085$0$13174$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej Anja
>
> Discus er en ciklide som har nogle helt speciel krav til deres omgivelser
og
> derfor skal akvariet indrettes derefter (læs ikke en
selvskabs-akvarie-fisk)
> Typisk holdes Discus i special akvarei uden sammelblanding af andre arter.
>
> Jeg vil afgjort også fraråde dig i at sætte andre større ciklider sammen
med
> discus da de er meget sky. Små dværvciklider derimod kan godt gå men husk

> at selv små ciklider kan have et stort teritorium som de indæt forsvarre,
> selv over for discus, så foriver dig ikke når du køber dværvciklider, 1
til
> 2 par vil efter min mening passende.
> Sommerfuglecikliden holdes normalt ved 24-26 grader varmt vand hvor i mod
> Discus holdes ved 28-30 grader. Jeg har haft Sommerfugleciklider i mit
> Discus akvarie og de trives ikke ved denne temperatur. Derimod har jeg med
> succes holdt og opdrattet Apistograma Kaketoides (tror jeg det staves) i
mit
> Discus akvarie som er en anden meget flot dværvciklide.
>
> PS. pas også på med maller. Maller og dværvciklider har ofter samme
> opfattelse af hvad der er et godt sted at yngle = tummel og balade.
Desuden
> er mange maller nataktive og der vil Discus altså have ro ellers bliver de
> stresset.
>
> MVH
> Jesper
>
>
>



KatjaStrofen (09-07-2003)
Kommentar
Fra : KatjaStrofen


Dato : 09-07-03 11:32


"Anja R. Lynggaard" <anja_rosgaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3f0be3c5$0$76111$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Ok, tak. Hvad er Apistograma Kaketoides? Måske man lige skulle kigge lidt

> dem.
>
> Anja
>
Først en lille bøn - kig på usenet.dk under citatteknik - eller i Ole
Larsens fine signatur *GG* - man svarer UNDER teksten :)...

Dernæst.. en lille rettelse.. - ikke hos dig.. men hos spiff...

De hedder Apistogramma cacatouides - på dansk en kakadu cichlide. - Den er
forholdsvis nem.. den kan selv klare hårdt vand, dog yngler den ikke ligeså
let i hårdt vand, men det samme gælder jo discus som I sikkert allerede
ved.

Et alternativ til Apistogramma cacatouides er Apistogramma borellii - den er
også forholdsvis nem, at få til at være i hårdt vand.

Ellers er mange apistogrammaarter ikke glade for hårdt vand overhovedet.. og
I bør derfor ikke anskaffe jer dem, hvis jeres discus går i hårdt vand. -
fordi så vil de sandsynligvis mistrives [læs sygne hen og dø]

Katja




Klaus Alexander Seis~ (09-07-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 09-07-03 12:44

KatjaStrofen skrev:

> De hedder Apistogramma cacatouides - på dansk en kakadu cichlide.

Næsten: Apistogramma cacatuoides.


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

KatjaStrofen (09-07-2003)
Kommentar
Fra : KatjaStrofen


Dato : 09-07-03 12:49


"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse
news:3f0bffec-a7fa8b13-9826-487f-8670-b6032b2e4918@news.szn.dk...
> KatjaStrofen skrev:
>
> > De hedder Apistogramma cacatouides - på dansk en kakadu cichlide.
>
> Næsten: Apistogramma cacatuoides.
>
Hov *GG* pinligt :)

Undskyld Anja :)
>
> // Klaus
>
Katja



KatjaStrofen (09-07-2003)
Kommentar
Fra : KatjaStrofen


Dato : 09-07-03 11:40


"Anja R. Lynggaard" <anja_rosgaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3f0be3c5$0$76111$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Ok, tak. Hvad er Apistograma Kaketoides? Måske man lige skulle kigge lidt

> dem.

Hov fik jo slet ikke svaret ordenligt på dit spørgsmål.. sorry.. - du får
lige et link
http://www.akvariefisk.info/Galleri/Fisk-08_cichlider/Sydamerika/Apistogramm
a.html
Det link her viser en del af apistogramma arterne..

Men kort fortalt.. en farvestrålende [finnerne] lille dværgcichlide :)

Desuden fandt jeg det direkte link til citatteknik på usenet

http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
>
> Anja

mvh Katja :)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste