Sprøgsmål om 'Blå filtersvamp' vs. 'Eheim/~
Fra : Michael Nielsen

Dato : 08-07-03 23:53

Hej NG

Jeg læste lige Katjas indlæg om det billige tilbud hos Akvarie west.

Så begyndte jeg at spekulere om, hvorvidt og hvor godt et Blåt filtersvamp
(se link) med en AquaClear 901 Powerhead ville være, til at holde et 3-500
liters akvarie rent i forhold til en prof. Eheim/Fluval pumpe (udvendig).

Det skulle i givet fald være til et selskab-/diskusakvarie med planter.

Vil der være markant stor forskel?
Er der noget ang. disse blå filtersvampe som jeg ikke kender til - fordele
og ulemper?
Kan man skære i svampen således at den kan placeres i et hjørne?
(istedet for enden hvor den rene blå svamp kan ses igennem akvarieruden)

For hvis jeg kan få en Powerhed for ca 500.- + filter for ca 300.-, så er
der flere tusinder af kroner at spare i forhold til en dyr Eheim/Fluval
pumpe.

Men kom med jeres meninger og erfaringer. (uden at rive hovederne af
hinanden *s*)
På forhånd tak for hjælpen.
Mvh\Michael

http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=3654

Fra : KatjaStrofen

Dato : 09-07-03 08:57

"Michael Nielsen" <christiansbro@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej NG

Hej Michael :)

> Jeg læste lige Katjas indlæg om det billige tilbud hos Akvarie west.
Ja det var et godt indlæg **klapper sig selv på skulderen** LOL

> [...]
> liters akvarie rent i forhold til en prof. Eheim/Fluval pumpe (udvendig).

Altså jeg synes umiddelbart de holder sådan et akvarium rent.. uden
problemer. - dog vil jeg nok synes at en 901 er ALT for stor til et 3-500
liters akvarium medmindre.. du vil have fiskene mast op i modsatte hjørne
hehe :) Ydelsen er jo 3700 liter i timen. Til et 3-500 liters akvarium bør
du anskaffe dig 802'eren vil jeg mene :)

> Det skulle i givet fald være til et selskab-/diskusakvarie med planter.

Se det over. Tror alle fiskene vil stå i modsatte ende, grundet pumpen er
ALT for stærkt.

> Vil der være markant stor forskel?

Tjaeh jeg mener filtersvampen og powerheaden er det bedste køb - men nu er
jeg heller ikke spandpumpefetishist :) hehe - Begge dele vil kunne opnå en
stor filterkapasitet.

> Er der noget ang. disse blå filtersvampe som jeg ikke kender til - fordele
> og ulemper?

Ja ulempen er jo at man får en stor grim blå ting i hjørnet af sit
akvarium - og den vil sikkert også være et halvt helvede at hive op og
rense - når den endelig skal, den vil kunne være i akvariet længe uden at
blive renset.

Fordele - Tjaeh.. billig og effektiv løsning. Bryder vandet godt i
overfladen = iltning af akvariet. - Du vil via dens "luftsystem" kunne sætte
den så den bare laver en ekstremt god bevægelse, men også kunne ilte vandet,
ved at skrue op for lufttilførslen [aner ikke hvad sådan en slags teknik
hedder]

> Kan man skære i svampen således at den kan placeres i et hjørne?
> (istedet for enden hvor den rene blå svamp kan ses igennem akvarieruden)

Det er ikke noget problem, du svampen kann placeres hvor du vil - stort set.
:)

> For hvis jeg kan få en Powerhed for ca 500.- + filter for ca 300.-, så er
> der flere tusinder af kroner at spare i forhold til en dyr Eheim/Fluval
> pumpe.

Det er korrekt.. du vil spare mange penge på den løsning og du vil i mine
øjne ikke fortryde det. - men igen.. en lidt mindre powerhead.. vil være at
foretrække.

> På forhånd tak for hjælpen.
> Mvh\Michael

MVH

Katja

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 09-07-03 09:24

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> writes:

> [...]
> hehe :) Ydelsen er jo 3700 liter i timen. Til et 3-500 liters akvarium bør
> du anskaffe dig 802'eren vil jeg mene :)

Det kommer vel an på hvilke fisk der skal være der i. Nogle fisk kan
lide mere strøm end andre

> Se det over. Tror alle fiskene vil stå i modsatte ende, grundet pumpen er
> ALT for stærkt.

Ouch. Så er en 901'er ihvertfald ALT alt for stor. Discus fisk vil
helt sikkert ikke værdsætte så meget vandbevægelse. En 802'er skulle
derimod være fin. Har selv haft en sådan kørende i et 325'er med
planter og dicsus.

> Det er korrekt.. du vil spare mange penge på den løsning og du vil i mine
> øjne ikke fortryde det. - men igen.. en lidt mindre powerhead.. vil være at
> foretrække.

Jeg vil ikke (generelt) anbefale den ene løsning frem for den anden,
men det er lidt overvurderet hvor meget der spares. Hvis du kan vente
en uges tid på postordre levering fra Tyskland, så kan du få et Eheim
spandfilter (Eheim 2028) til omkring 1200 kr (160 EUR), plus 100-150
kr i forsendelse. Så flere tusinde kroner bliver det svært at spare.
Men du skulle nok kunne spare en 500 kroner, hvilket jo heller ikke er
at foragte.

/Esben
--
665: Neighbour of the Beast.

Fra : Simon Rasch

Dato : 10-07-03 08:06

<snip>
- og den vil sikkert også være et halvt helvede at hive op og
> rense - når den endelig skal, den vil kunne være i akvariet længe uden at
> blive renset.

Jeg plejer at tage en lille spand ned i akvariet, så kan man få filteret op
uden at alt snavset ender i vandet igen.

Desuden er det godt at rense filteret i vand fra akvariet. Det kolde haneand
slår for mange af de gavnlige bakterier ihjel.

Mvh
Simon

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-07-03 08:21

Simon Rasch skrev:

> Det kolde haneand slår for mange af de gavnlige bakterier ihjel.

Er det et fænomen som er dokumenteret? De allerfleste bakterier
er yderst tolerante for temperaturudsving, og jeg har svært ved at
forestille mig at nogen bakterier skulle dø af en temperatur-
forandring fra fx 27 °C til 10 °C.

// Klaus

Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 10-07-03 09:59

Jeg har selv lavet mig et filtersystem til mit 660 liters.

Jeg placerer 3 blå filtersvampe (50 x 50 x 10cm) bag ved min hjemmebyggede
baggrund (eller pangea/hvad man nu ellsers har). Jeg har en eheim 1212
powerhead monteret i den ene ende som skubber vandet ned mod de 3 andre i
den anden ende. De tre andre presser så vandet ud i akvariet på den anden
side. Varmen fra de 4 powerheads giver en temperetur på 26.2 grader, så jeg
sparer mit varmelegeme helt væk! Mange penge at spare i strøm!
Derudover har jeg bioballs og nitritkugler.

Et sådan filter skal kun skiftes en til to gange om året! fordelen er at jeg
kan hive en "lille" svamp op ad gangen. Rengøre den og sætte den i igen.
Næste gang kan jeg tage den næste svamp og rengøre den.

Fordele:

1 fint klart vand.
2 ingen synlig teknik
3 intet varmelegeme
4 minimalt rengøringskrav
5 billig og effektiv løsning
6 meget god vand cirkulation

hvilket leder mig til et spørgsmål til gruppen. Hvad kan man sælge en brugt
Eheim professional 2226 gulvpumpe for?

/jørgen.

Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 10-07-03 10:16

glemte jeg lige at nævne at jeg kun betaler 79 kr pr svamp? Havde bestilt 5
cm, men da de var i restodre ville de sende 10 cm til samme pris. God
service ved avifauna

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-07-03 13:31

> Varmen fra de 4 powerheads giver en temperetur på 26.2 grader, så jeg
> sparer mit varmelegeme helt væk! Mange penge at spare i strøm!

Mnjaneej. hvis 26.2 er den temp., du ønsker, havde det nok været billigere
at få
den fra varmelegeme. Men så får du powerhead oven i, siger du nok, og det
gør du også.
Men det er powerheads med så stor en spildvarme, at du ikke behøver
varmelegeme, siger du.
Så du får:
1) powerhead-effekt
2) "spildvarme", der nok var billigere at få fra et varmelegeme.
Og da du ikke kan adskille de to ting, sparer du ikke noget i strøm. Du
betaler for "spildvarmen
alligevel. Men du sparer prisen til et varmelegeme, hvis tingene holder i
den kolde tid.

--
Mvh,
Ole

Fra : Michael Nielsen

Dato : 10-07-03 14:38

> [...]
> den anden ende. De tre andre presser så vandet ud i akvariet på den anden

Kan man se billeder? Du må meget gerne sende nogle til mig.
Mvh\Michael

Fra : Simon Rasch

Dato : 27-08-03 22:17

> [...]
> er yderst tolerante for temperaturudsving, og jeg har svært ved at
> forestille mig at nogen bakterier skulle dø af en temperatur-

Kom lige til at se at jeg har deltaget i denne tråd. Ved ikke om det er for
sent, men jeg har låst om fænomenet i ......tror det var "Politikkens
Akvariebog".

Simon