Vægt og kørekort!
Fra : Anja

Dato : 08-07-03 20:32

Hej Igen

Ja vi er jo i gang med at finde os en campingvogn...
Men jeg syntes hele tiden vi finder vogne som lige vejer for meget - så er
diskussionen, skal vi have en tungere bil eller skal vi tage stort kørekort!
Ingen af delene er jo helt billige...
Hvordan gør i andre?
Anja

--
Tjek www.holdum.dk det kan være vi lige har det du mangler...

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 08-07-03 21:39

"Anja" <salg@holdum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men jeg syntes hele tiden vi finder vogne som lige vejer for meget - så er
> diskussionen, skal vi have en tungere bil eller skal vi tage stort

Vi finder en der passer, og hvis det skulle være helt umuligt tager vi bare
det BE kort.

Hilsen, Steen.

Fra : Thorkild Nielsen

Dato : 09-07-03 09:35

"Steen Jakobsen" <s.jakobsenannoncekiller@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3f0b2bfd$0$97156$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> "Anja" <salg@holdum.dk> skrev i en meddelelse

KLIP
> Vi finder en der passer, og hvis det skulle være helt umuligt tager vi
bare
> det BE kort.
>
> Hilsen, Steen.

Inden du tager kortet mener jeg at du skal undersøge om bilen må trække med
en tungere vogn

F.eks. min Peugeot 206 s16 vejer 1025 kg. men efter papierne må den kun
trække 900 kg.

Fik den vejet op til max. hvilket er 975 kg.

For mig er det ligegyldig om jeg fik trailerkort eller ej... Det hedder max
975-.....

/Thorkild

Fra : nilfri \(4000\)

Dato : 08-07-03 21:47

> [...]
> Men jeg syntes hele tiden vi finder vogne som lige vejer for meget - så er
> diskussionen, skal vi have en tungere bil eller skal vi tage stort

Jeg spurgte Nissan-importøren, fordi jeg havde læst om fx. Peugeot'er kunne
synes om, med større tilladt træk til følge.

Det kunne min Primera også (omend i mindre målestok); vejes 50 kg. ned i
totalvægt, så der blev 50 kg. mere til campingvognen. Den maksimale
totalvægt af vogntoget - opgivet fra fabrikken - kunne ikke ændres.

Det ville koste 150-200 kr. til en formular, så vidt jeg husker.

Fordele og ulemper...

mvh
Finn, Roskilde

Fra : SB

Dato : 08-07-03 22:38

"nilfri (4000)" <news@pq.dk> skrev i en meddelelse
> "Anja" <salg@holdum.dk> skrev i en meddelelse

> kørekort!

Et trailerkort koster ca. 3000 kr.
vel et lille beløb når man i forvejen er ude og kigge på campingvogn.
Og et endnu mindre beløb hvis alternativet er en anden bil
og så er pengene hjemme igen første gang man bliver standset af politiet.

/Søren

Fra : nilfri \(4000\)

Dato : 09-07-03 14:19

"SB" <sfb(NO-SPAM)@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Et trailerkort koster ca. 3000 kr.
> vel et lille beløb når man i forvejen er ude og kigge på campingvogn.

Det er vel kun relevant i det øjeblik, bilen må trække traileren - og den
samlede vægt er over 3500 kg?

mvh
Finn, Roskilde

Fra : Carsten Stage

Dato : 09-07-03 15:28

nilfri (4000) wrote:

> Det er vel kun relevant i det øjeblik, bilen må trække traileren - og
> den samlede vægt er over 3500 kg?

Hvis det bare var så let!

Det skal også bruges hvis bilen må trække og trækker mere end bilens
egenvægt +50 kg eller hvis bilen må trække mere end egenvægt+50 kg og det
trukne har en tilladt totalvægt på mere end bilens egenvægt +50 kg - uanset
om det udnyttes eller ej

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Anja

Dato : 09-07-03 09:41

Hej

Nu har vi fundet ud af det - vores bil kan vejes lidt ned også kan vi køre
med en total vægt på de 1300 som vi gerne vil... faktisk mere men vi ville
gerne have en vogn som er på 1300 kg totalt..

Anja

Fra : Henrik Værum Høgh

Dato : 09-07-03 11:24

"> >
> kørekort!

Hej Anja.

Jeg ved godt der er negative røster med hensyn til at det er bilen der
bestemme hvilket kørekort du skal have.
Men...

Selv om du mener du er en god bilist, og bare kan det der med en anhænger,
så brug dog de 3000 kr. på et B/E kort.
Du får genopfrisket dine (manglende) teoretiske færdigheder, og den
praktiske køreprøve med anhænger, er en form sag, hvis du har kørt med
anhænger bare et par gange før.

De andre løsninger er billigere, men er de mere trafiksikre?
Det er en rigtig dansk løsning at tage den billige, fremfor den trafiksikre.
Det er, tro mig, nemmere at diskutere med "Fritz" om man kan håndtere
vogntoget, hvis der er et hak ved B/E, på kontokortet.

Mange hilsner.

Henrik Værum Høgh.

Fra : K. Larsen

Dato : 14-07-03 03:18

> [...]
> Du får genopfrisket dine (manglende) teoretiske færdigheder, og den
> praktiske køreprøve med anhænger, er en form sag, hvis du har kørt med

Det vil sige, at hvis jeg mener at mine teoretiske færdigheder er ok er
dit forslag spild af penge!

> De andre løsninger er billigere, men er de mere trafiksikre?

Er di mindre trafiksikre?

> Det er en rigtig dansk løsning at tage den billige, fremfor den
> trafiksikre. Det er, tro mig, nemmere at diskutere med "Fritz" om man
> kan håndtere vogntoget, hvis der er et hak ved B/E, på kontokortet.

Fritz vil ikke diskutere noget som helst hvis vogntoget er lovligt!

Undskyld jeg bliver lidt harm, men jeg bryder mig ikke om din
genneralisering. Der er heldigvis stadig lidt valgfrihed i Danmark og vi
behøver ikke alle at have de samme millimeterretfærdige godkendelser,
eksamener, blanketter, etc. som gør dette land så dyrt at leve i. Jeg
tror ikke på, at folk ikke læsser deres familie på et vogntog, de ikke
kan magte.

Venlig hilsen

Kåre

Fra : Thore Sorensen

Dato : 09-07-03 15:53

On Tue, 8 Jul 2003 21:32:10 +0200, "Anja" <salg@holdum.dk> wrote:

> [...]
>diskussionen, skal vi have en tungere bil eller skal vi tage stort kørekort!

Hej...
Jeg så "lyset" for 3 år siden og tog B/E kørekort. (*)
Ikke fordi jeg på daværende tidspunkt havde noget problem...(og stadig
ikke) da min Croma må trække 1300,- (opvejet fra 1175 til 1300 kg ved 1.
periodesyn i 1997) og min Adria har en totalvægt på 1100 (mener jeg)

(I parentes bemærket: jeg har aldrig haft cv'en på vægten...tør ikke..:)
Den skal nok, når det har regnet, og træbunden er dyngvåd , overstige de
1100 kg... og så er kørekorttypen fuldstændig ligegyldig )

(*)
Der for 3 års tid siden lavede de reglerne om til B/E, og jeg var lige
nøjagtig med på de gamle regler: 1 køretime + en køreprøve kombineret
med lidt teori under kørslen...samlet udgift 1200,-...
Der skulle bakkes omkring et hjørne, man skulle spænde traileren fra og
til- huske at checke alt lys (incl nr.pladelys) ...tog ca 20 minutter...

Som bekendt bliver campingvogne større og tungere (og man ønsker mere af
hjemme-matriklen med på camping..:)) så det var på sin plads at få taget
det B/E-kort. For næste gang man kigger på campingvogn/bil har man i
hvertfald ikke det at tænke på.

Ønsket er en Polar eller Kabe på 5.80 eller 6.00 meter og den vejer ca
15-1600 kg...Hertil en MPV på gule plader...:) F.x. må Toyota Sportsvan
trække 1500 kg på krogen (og kan vejes op til 1600 kg), En Kia Carnival,
VW Transporter m.fl må trække 2 tons...:)

--
Venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952 - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund
Croma 2.0 'ie' 1993 - Pluto 1.2 '60SX' 1997 - Adria 'Unica' 502LH 1996

(fjern 'Z'-erne hvis du mailer direkte)

Fra : lfs

Dato : 17-07-03 20:27

Prøv at se på http://www.fstyr.dk/sw1058.asp og tryk på "regnemodel"
der kan du indtaste vægtforhold for bil og anhænger, og derefter se om
du skal have et B/E kørekort eller ej.

MVH LFS

Fra : Hans Jørgen

Dato : 20-07-03 18:25

lfs wrote:
> Prøv at se på http://www.fstyr.dk/sw1058.asp og tryk på "regnemodel"
> der kan du indtaste vægtforhold for bil og anhænger, og derefter se om
> du skal have et B/E kørekort eller ej.

Hejsa, du kan også benytte www.campingstuff.dk der er også en lille smart
beregner, nederst på forsiden.
Husk du skal bruge reg attest på både bil og anhænger.
Og så i øvrigt, god sommer.
--
Venlig hilsen - Hans Jørgen

Fra : a-j-hansen@mail.dk

Dato : 25-07-03 15:46

Anja <salg@holdum.dk> skrev:
>Hej Igen

> [...]

Kære Anja

Beregning af hvad man må trække efter sin bil er ikke så svært.

1. Bilen må ikke trække mere end det der står i bilens papirer.

2. Har du ikke trailerkort kat B+E må du trække det bilens papirer
oplyser dog højest bilens ejenvægt + 50kg (her er det totalvægt på
trailer der gælder)

3. Har du trailerkort må du trække det bilens papirer oplyser, det
vil sige det traileren vejer her og nu, faktisk vægt.

Jeg ved ikke med andre men jeg vil ikke betale bøder for at køre
med manglende kort eller overvægt, det er meget sjældent at der
sker noget i DK men i udlandet er de meget strikse med regler, så
held og lykke med søgningen og god tur.

Mvh. Allan Hansen