Cookie eller session, og hvad er egentlig ~
Fra : Zack

Dato : 08-07-03 17:46

Hej, jeg er lidt nu med sessions og cookies, faktisk helt ny.
Så...kender i nogle steder hvor jeg kan blive lidt bedre? Ellers,
hvad er egentlig forskellen. Jeg vil lave en funktion, på min
hjemmeside, så man kan vælge sprog. Men det ville være ret skod
hvis man skulle vælge på vær side. Så, hjælp mig lidt.
På forhånd tak.

Med Venlig Hilsen
Zack

Min side: http://zack.users.whitehat.dk/

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 09-07-03 06:59

Zack wrote:

> Hej, jeg er lidt nu med sessions og cookies, faktisk helt ny.
> Ellers, hvad er egentlig forskellen.

Cookies er bitte små (eller sommetider store) mængder data der bliver gemt
lokalt hos gæsten. Måske har han slået cookies fra eller måske ændrer han i
indholdet af den. Det kan du ikke rigtigt vide, bortset fra at du kan
forsøge at sætte en cookie og hvis du kan læse den igen, ja så er de da i
det mindste slået til. Cookies bliver liggende hos gæsten selvom han
slukker for sin computer og senere kommer igen. Derfor kan de med fordel
bruges til noget som "Log mig automatisk ind igen næste gang". Husk bare på
at alle med adgang til gæstens computer kan se og mange gange også ændre
værdierne af en cookie så der bør nok ikke ligge kontonumre, værdifulde
pinkoder og CPR numre i disse.

Sessions. WWW er tilstandsløst hvilketpopulært vil sige at man ikke kan lave
rigtige "Wizards". som dem Windows bruger til at sætte, f.eks., printere op
med. Sessions emulerer tilstande der, f.eks, tilllader dig at overføre data
fra webside til webside UDEN du skal komme dem i forms eller URL's. PHP
husker for dig hvilken gæst der kigger på hvilken side og overfører alle
session-data til den næste på dit site han besøger. Så kan du f.eks, have
en variabel der indeholder information om hvilket sprog gæsten foretrækker
og tilpasse de næste sider han se ud fra det.
Der skal dog overføres en lille smule information fra side til side, nemlig
et ID der fortæller hvilken session gæste tilhører (han opretter (uden han
ved af det og ganske automatisk) sin egen første gang hen besøger en side i
dit site). Dette ID kan man overføre i URLS, forms eller i, tadaaa:
Cookies.

Håber det blev lidt mere klart hvad forskellen er.

Morten