hvordan beskyttes billeder?
Fra : jfo

Dato : 08-07-03 17:11

Jeg vil gerne beskytte billederne på min hjemmeside.
Hvad gør jeg for at f.eks. få en copyright-meddelelse op når man forsøger at
kopiere
med 'Højre-klik + copier' ?

Fra : Dan Rasmussen

Dato : 08-07-03 19:07

On Tue, 8 Jul 2003 18:10:47 +0200, "jfo" <hemmelig@hemmelig.com>
wrote:

>Jeg vil gerne beskytte billederne på min hjemmeside.
>Hvad gør jeg for at f.eks. få en copyright-meddelelse op når man forsøger at
>kopiere
>med 'Højre-klik + copier' ?

Uden at vide så meget om det vil jeg mene at dine kræfter er spildte.
Hvis du har et bilelder eller andet indhold du ikke vil have at folk
kopierer så lad være med at smide det på nettet. Når du ser en
hjemmeside mener jeg at filerne på den fx. incl billeder lagres på den
enkelte maskines disk. Under alle omstændigheder kan brugeren klippe
dit billede ud med et screen capture program.

Mvh

Dan

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 08-07-03 20:19

Ja, prøv blot med et tastetryk: print screen. Det sættes ind i et
billedbehandlingsprogram .f.eks. paint i windowsudgaverne, og derfra kan man
gemme det hvor som helst -i jpg., gif, tif, png, - formaterne.

---
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 08-07-03 19:09

SUK - suk og atter suk! Det er blevet nævnt flere gange her i gruppen.- Det
er umuligt at beskytte dine billeder. Du kan sagtens lave et
højrekliksforbud ved et javascript, men du kan IKKE beskytte dine billeder
på nogen som helst måde udover at lade være emd at sætte dem på.

Så vidt jeg ved er det sådan i Danmark at materiale ikke behøver at være
eksplicit beskyttet af en meddelelse om Copyright. Det er der automatisk.
Kun i udlandet (USA) sætter man et Copyright -mærke på. Men også det kan du
lave med et script. Jeg har aldrig eksperimenteret med det i forbindelse med
højreklik, men jeg ved f.eks. at man ved asp kan give en meddelelse om at
man ikke kan benytte højrekliksfunktionen. Så er det vel bare at udskifte
den meddelelse med ordet "copyright" - det samme kan vel gøres med
javascript. Jeg har aldrig benyttet mig af det, da jeg finder det at være
spild af tid. Den, der vil have dine billeder kan få det.

Du kan imidlertid lave en "hemmelig" hjemmeside,hvor kun udvalgte personer
kan se dine billeder via et kodeord, men det er alt.
Drop den feature - den er overflødig, du kan ikke beskytte dine billeder på
nogen måde udove hvad jeg har skrevet.

Men finder du ud af det, så lad det komme an på en prøve. Jeg vil påtage mig
inden for små fem minutter at overføre dine billeder til min egen hjemmeside
forudsat at du blot laver et script, der forhindrer højreklik. Det er den
nemmeste sag af verden. Så hvis du ikke tror mig, så forsøg bare, giv mig så
din hjemmesideadresse og jeg skal uden ´problemer overføre din hjemmeside
til min.
--
ahw

Fra : Kenny Jensen

Dato : 09-07-03 20:42

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse

.. Så hvis du ikke tror mig, så forsøg bare, giv mig så
> din hjemmesideadresse og jeg skal uden ´problemer overføre din hjemmeside
> til min.

Jeg har en lille udfordring til dig. Rip billederne fra denne side
http://www.auto-extreme.com/
Det vil sige, rip dem uden at bruge højreklik funktionen og gem, det vil
nemlig tage en krig for ar hente bare 2% af deres billeder.
Men find en måde hvorpå alle deres billeder havner på din HD
End ikke "dybe" links virker til deres side.

Mvh
Kenny

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-07-03 23:19

Nu ved jeg ikke præcis hvad der er for nogle billeder, du mener - der findes
tre på hovedsiden og nogle flere på de forskellige sider.
jeg har lavet de tre fra hovedsiden - det tog 15 sekunder at få dem på en
hjemmeside i FrontPage velegnet til formålet.

Der blev ikke benyttet højreklik en eneste gang - billederne blev sat ind
via paint, skåret ud og sat ind i FP i gif-

prøv at se: www.ahw.dk - disse billeder findes kun en kort periode af hensyn
til at jeg skal bruge min plads til andre formål.

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-07-03 23:36

Lige en tilføjelse - man kan jo ikke tage alle billederne fra forskellige
sider og så sige: "overfør alle billder" - det er jo ikke realistisk. Men
jeg kan sagtens overføre billederne til min HD uden problemer. Jeg klikkede
på et par af billederne, de kom op i stort format - når jeg pegede med musen
kom der en række ikoner op. Jeg valgte ikonet med disketten og vupti var
billedet gemt på min harddisk.

Det tog et par sekunder mere end de 15 fra før - og husk nu: udgangspunktet
var at jeg skulle overføre billeder fra en hjemmeside uden brug af
højreklik - og det gjorde jeg.

Jeg kunne også have overført hele deres side til min hjemmeside, men det
ville betyde at jeg skulle hente hvert billede for sig selv- og det er jo en
langvarig affære -men det var jo heller ikke tidsrammen vi diskutererde,
blot om man uden højreklik (fordi det var blokeret) kunne hente billederne
alligevel, og det kan jeg.

--
ahw

Fra : Kenny Jensen

Dato : 11-07-03 22:22

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse

> Lige en tilføjelse - man kan jo ikke tage alle billederne fra forskellige
> sider og så sige: "overfør alle billder" - det er jo ikke realistisk

Vel er det så, jeg har rippet en del sider, fordi jeg ikke gider sidde og
klikke på hvert billed. Så er det nemmere at rippe sidderne og så se den i
Acdsee

> [...]
musen
> kom der en række ikoner op. Jeg valgte ikonet med disketten og vupti var

Ja ok, det er jo næsten det samme som højreklik.

> [...]
> blot om man uden højreklik (fordi det var blokeret) kunne hente billederne

Ja ok, dårlig formulering, jeg ville som de selv er lidt inde på, hente alle
billederne fra en side uden at klikke på dem.
Altså få et program til at rippe siden så jeg som skrevet oven for ikke skal
klikke på alle billederne for at se dem i stort format

Kenny

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-07-03 20:13

Se inline.

Kenny Jensen wrote:

> Vel er det så, jeg har rippet en del sider, fordi jeg ikke gider
> sidde og klikke på hvert billed. Så er det nemmere at rippe sidderne
> og så se den i Acdsee

At overføre hele siden er ikke just det, jeg tænkte på i den forbindelse.
Men man kan gøre som Knud foreslog. Det er også en udmærket idé.

> . Men
>
> Ja ok, det er jo næsten det samme som højreklik.

Det , jeg skulle vise var om man kunne gøre det uden højreklik og det kan
man.

> [...]
> Altså få et program til at rippe siden så jeg som skrevet oven for
> ikke skal klikke på alle billederne for at se dem i stort format

korrekt. Du skal blot huske hvad udgangspunktet var: om man kunne beskytte
sine billeder mod kopiering. Det var det, jeg benægtede var muligt.

--
ahw

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-07-03 23:53

"Kenny Jensen" <kenny@REMOVEskydebanen.net> skrev :

>Jeg har en lille udfordring til dig. Rip billederne fra denne side
>http://www.auto-extreme.com/

Træk billedet op i adresselinjen eller ud på skrivebordet f.eks.
http://www.autotuning.net/info-central/17/20030628_4.jpg

>Det vil sige, rip dem uden at bruge højreklik funktionen og gem, det vil
>nemlig tage en krig for ar hente bare 2% af deres billeder.

Det går nu hurtigt nok her.

--
Knud

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-07-03 00:36

Det er også en mulighed, ja - den havde jeg såmænd også overset.

--
ahw

Fra : Kenny Jensen

Dato : 11-07-03 22:24

> Træk billedet op i adresselinjen eller ud på skrivebordet f.eks.
> http://www.autotuning.net/info-central/17/20030628_4.jpg

> Det går nu hurtigt nok her.

Yes men et skud i tågen.............de har måske 50.000 billeder og hvor
hurtigt går det så. Jeg vil da blive træt i hånden af af trække et billede
ud af gangen.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 11-07-03 23:33

Hvad ville du også med så mange billeder?
Det er jo ret ordinære billeder af biler.

Fra : Kenny Jensen

Dato : 12-07-03 08:52

> Hvad ville du også med så mange billeder?

Se på dem ignnnem og få inspiration.

> Det er jo ret ordinære billeder af biler.

Ja det er ganske normale biler som folk har råd til, der så er modificeret
lidt.
Vi har hver vores smag og jeg vil hellere se en "normal" bil der er
stylet/tunet, end af se billeder af en Ferrai som ser ens ud hver gang og
jeg aldrig får råd til at have i garagen.

Kenny
www.legebarnet.dk lidt billeder jegf har taget til div. bil arrangementer.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-07-03 00:57

Nå, men så hent dem på http://www.autotuning.net/info-central/
--
Knud

Fra : Kenny Jensen

Dato : 12-07-03 08:54

> Nå, men så hent dem på http://www.autotuning.net/info-central/

Med mindre du selv har rippet dem, så tror jeg ikke det er billeder fra den
anden side, ihvertfald langt fra dem alle.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 12-07-03 14:20

De er derfra. Om der også bruges billeder andre steder fra skal jeg
ikke lige kunne sige.

On Sat, 12 Jul 2003 09:53:44 +0200, "Kenny Jensen"

Fra : D. B. Larsen

Dato : 09-07-03 16:42

jfo wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> Jeg vil gerne beskytte billederne på min hjemmeside.
> Hvad gør jeg for at f.eks. få en copyright-meddelelse op når man forsøger at
> kopiere
> med 'Højre-klik + copier' ?

Jeg ved godt at alle siger at det er spild af tid at sætte copyright
(højreklik) på dine billeder. Men du må da selv om hvad du vil lave på din
side, så her er et lille javascript det gør det du søger.

<script language="JavaScript" type="text/javascript">
function click() {
if (event.button==2) {
alert('DIN TEKST HER')
}
}
document.onmousedown=click
function closeIt() { }
</script>

Mvh.
DB Larsen
www.buus.biz

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-07-03 16:45

Naturligvis må han det - blot han ikke svæver i en vildfarelse om at det
nytter noget som helst.

--
ahw

Fra : jfo

Dato : 10-07-03 11:23

Flot! Det var lige det jeg søgte

Jeg er klar over at man nemt kan kopiere billederne alligevel, men det gør
det da lidt mere
besværligt.

Tak tak.

JFO

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 10-07-03 14:31

Ja, men når du nu ved at det ikke beskytter noget, hvorfor så genere
dine besøgere med sådan noget? De fleste vil gerne have at besøgere
kommer igen i stedet for at jage dem væk.
Hint: Højrekliksmenuen bruges til mere end at kopiere billeder.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-07-03 20:06

Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor du vil genere dine "kunder" - jeg selv
hader det, når jeg ser noget sådant og nogen gange lader jeg mig provokere
til at nuppe dem alligevel for derefter at sende en mail til vedkommende med
ordlyden;: æv-bæv.

Barnligt? Javist, men hvis man vil have at folk skal komme igen til ens
hjemmeside, så er der vel ingen grund til at genere dem. Mange benytter
højreklik med musen, fordi det ligger i fingrene, og derfor virker det
dobbelt irriterende at man hindres i dette på grund af det, du gør - det kan
i stedet betyde at ens ønsker om at få mange besøgende falder.

--
ahw

Fra : Kim K Petersen

Dato : 17-07-03 08:41

Hej.
Hvad med at sætte en vandmærke i dine billeder.
Kan det hjælpe lidt?

Fra : Lars [8210]

Dato : 31-07-03 16:43

jfo wrote:
> Jeg vil gerne beskytte billederne på min hjemmeside.
> Hvad gør jeg for at f.eks. få en copyright-meddelelse op
når man
> forsøger at kopiere
> med 'Højre-klik + copier' ?

Hej

Se venligst den samme diskussion - næsten - der er foregået
i dk.fritid.foto. Jeg tror den kan hjælpe...

klik her: http://shor.ter.dk/872301595

--
Med venlig hilsen / Best Regards / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://www.fotolinks.dk or http://www.photolinks.dk

Fra : Morten

Dato : 31-07-03 16:58

<script language="JavaScript">
function click() {
if (((event.button==2) & (navigator.appName=="Microsoft Internet Explorer"))
alert('Kontakt webmaster') } }

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 31-07-03 18:49

Du kan også se den diskussion, der er foregået i denne gruppe tidligere -
den har været temmelig langvarig til tider.

Sagen er kort: du kan IKKE beskytte dine billder. Du kan lave et script, der
gør det muligt at forhindre højreklik, men simple tastaturtryk gør det
umuligt for dig.

Jeg har stadigvæk en flaske god vin på højkant til den, der kan vise mig en
metode, der gør det umuligt for andre at se ens billeder og benytte dem
frit. Og jeg taler naturligvis ikke om den metode, hvor kun udvalgte
personer med kodeord kan gøre det. Men det gælder jo hele hjemmesiden og
ikke blot det specifikke billede, der måtte befinde sig på den.

--
ahw