2 hunde!?
Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 08-07-03 14:20

Hejsa

Har længe tænkt på at få en hund til. Bla. for at Bailey kan få en
legekammerat, men også fordi jeg godt ville forøge familien.
Men har i nogen gode råd?
Bailey er 13 mdr. Er det en god alder at få en ny hund i huset i?
Ved endnu ikke om det skal være en hvalp eller en voksen. Skal begynde på
skole til August men er ikke længere tid væk end 5-6 timer om dagen, så det
er jo ikke fordi at de skal være alene så længe. (Selvom Bailey godt kan
være alene i meget længere tid). Har en pige på 8 mdr. som er utrolig nem,
så det ser jeg ikke som nogen hindring for en lille ny.
Ydermere vil de have 80 kvm hus +tilsvarende størrelse have, komme ud flere
gange om dagen, både i hundeskov, på stranden og lange gåture.
Et sidste spørgsmål er om i har nogen ideer til hvilken race det evt kunne
være? Bailey er hvid schæfer og temlig aktiv. Ville gerne have en der var
lidt mere rolig og enten samme størrelse eller lidt mindre end Bailey.

Hundehilsener fra Betina

Fra : skingur

Dato : 08-07-03 15:14

"Betina von Ahnen Thygesen" skrev d. 08-07-03 14:20 dette indlæg :
> [...]

var
> lidt mere rolig og enten samme størrelse eller lidt mindre end Bailey.

Jeg ville vente, til Bailey er blevet kønsmoden.. så er du helt sikker
på hans temperemant mv. Den første hund må hverken være for ung eller
for gammel, når hund nr. 2 introduceres. Men kan godt forstå du gerne
vil forøge familien.. det ville jeg ønske, jeg havde råd til , men
med en gravhund og to norske skovkatte samt en islandsk hest har jeg nok
at smide mine penge efter !!! (Nye sko til hesten: 775 kroner! Det
koster mine egne sgu ikke engang!!!)

Nå.. nok oim min økonomi.. når Bailey er blevet kønsmoden, ville jeg
vælge mig en mindre, rolig hund. Hvis du har masser af tid og er
konsekvent (og er ligeglad med nullemæmd i rå mængder!) er en islandsk
fårehund en dejlig hund..man skal bare være efter den fra day one, -
ellers har de tendens til at gø. men det er en dejlig hund, der er sød,
nem og "hyrder". Det er fantastisk at se, når de unge hunde lærer af de
mere erfarne (he he.. jeg relaterer jo som altid til min egen lille
verden... min islandske hjalp med at opdrage gravhunden!)

Vent lidt endnu.. køb en kat til at starte med!

Kh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 08-07-03 15:45

Hej Christina

Katten har jeg :0)

Synes nu han er kønsmoden. Opfører sig som en "rigtig" hanhund.
Dog er han den der lalleglade type som ikke går af vejen for en god omgang
leg. Ydermere er chancen for at han skal kastreres temlig stor, da han er
kryptokid. Tør ikke tage chancen og evt risikere at han bliver aflivet pga
sygdom (kræft) i den sidste sten.
Dyrlægen har sagt at der intet håb er om at den falder ned.
Den er lidt svær den med ikke for ung og ikke for gammel :0) Ved at han vil
få så enormt stor glæde af en anden hund da han elsker alle hunde (næsten).

Hilsen Betina

Fra : skingur

Dato : 08-07-03 16:04

"Betina von Ahnen Thygesen" skrev d. 08-07-03 15:45 dette indlæg :
> [...]
han vil
> få så enormt stor glæde af en anden hund da han elsker alle hunde

Ja..du synes han er kønsmoden, men det er han først i 2 års
alderen..mentalt altså. Nogle hunde er tidligt på den, andre senere..
som tommelfingeregel er de små hurtigst...jeg kunne simpelthen næsten
mærke en ændring fra dag til dag, efter Gandalf (gravhund) blev to år (
i maj).

Nå..hm.. du har en kat.. hvad så med et sødt lille dyr til din datter?

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 08-07-03 16:55

Er jeg s.. bange for hun klemmer livet ud af ;0)

Er det ikke værrere at vente til han er "brudt ud i kønsmodenheden (?)"?
Forestiller mig det må gøre tingene mere kompliceret.. Måske jeg tager
fejl...!

Fra : skingur

Dato : 08-07-03 17:04

"Betina von Ahnen Thygesen" skrev d. 08-07-03 16:55 dette indlæg :
> [...]
(?)"?
> Forestiller mig det må gøre tingene mere kompliceret.. Måske jeg tager

Tjaee, - men vent så til han er blevet kastreret. Det er ikke sjovt at
være rekonvalescent (eller hvad fanden det nu hedder!!!!) og samtidig
have lillebror hængende i ørene!!!

Nå..jeg skal op til min hest med de flotte nye sko! Har pudset seletøj,
så den blir såmænd så fin.. næsten ligeså fin som den nybadede gravhund,
der havde rullet sig i noget der gav mig de klammeste
opkastningsfornemmelser, da jeg puttede ham i badekarret....

God aften fra mig!

http://www.kandu.dk/

Fra : x Vuf x

Dato : 14-07-03 13:59

Tue, 8 Jul 2003 17:54:33 +0200, Betina von Ahnen Thygesen wrote:

>Er det ikke værrere at vente til han er "brudt ud i kønsmodenheden (?)"?
>Forestiller mig det må gøre tingene mere kompliceret.. Måske jeg tager
>fejl...!

Det fornuftigste ville være at vente til han er 2 år.

--
Mvh Sonja P. sonpet@***pc.dk http://www.sonpet.dk

En, der intet ved og ved, at han/hun intet ved, ved mere end en,
der intet ved og ikke ved, at han/hun intet ved.

Fra : Leyna

Dato : 15-07-03 01:25

On Tue, 8 Jul 2003 15:20:05 +0200, "Betina von Ahnen Thygesen"
<betina@deskstar.dk> wrote:

>Hejsa
>
>Har længe tænkt på at få en hund til. Bla. for at Bailey kan få en
>legekammerat, men også fordi jeg godt ville forøge familien.
>Men har i nogen gode råd?

Jeg ved ikke om jeg direkte kan give dig et godt råd, men jeg kan
fortælle dig, at vi lige har anskaffet en legekammerat til Vaks (som
er et lab-kryds på alder med Bailey) og jeg har aldrig set ham så glad
og aktiv. Vi har først fået hund nr. 2 i går eftermiddags, og de
spurtede rundt og legede i de første 12 timer de var sammen. I dag har
de mest ligget og daset, for de var vist temmelig udkørte begge to.
Det er to hanhunde, men den nye hund er dog kastreret, og de ser ud
til at enes fint. Vaks er som sagt 13 mdr. og Hansen (som vi har døbt
den nye hun) er lige knapt 11 mdr.
Vi snakkede længe om at finde en legekammerat til Vaks, da han så ud
til at kede sig lidt i dagligdagen. Vi var simpelthen ikke spændende
nok! Og selvom vi også er blevet rådet til at vente, så blev vi enige
om, at det jo er lige nu han virkelig har brug for en makker som han
kan tumle med, og indtil videre er det altså gået over al forventning.
Et enkelt råd vil jeg dog lige komme med. Når I skal vælge en ny hund,
så ta' Bailey med ud, når I skal møde den. Hvis der ikke er kemi
imellem dem. så ville jeg ikke turde binde an med en hund mere. Og en
anden ting... Finder I ikke det I søger før du skal starte på skole,
så ville jeg vente med at anskaffe en hund mere til en ferie, hvor man
kunne være sammen med begge hunde hele dagen. I hvert fald til den nye
hund er faldet til.
Held og lykke med det!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 15-07-03 01:37

Hej Leyna

Det er jo netop det med at han ville få en legekammerat der trækker mest.
Men også det at han cleaner sig op ad mig konstant, og det kan godt blive
lidt for meget engang imellem :0) (forstå mig ret)
Han har brug for meget kontakt og helst hele tiden, så ved at der kom en ny
vuf ville han ikke kede sig og samtidig ville jeg ikke skulle have dårlig
samvittighed over at "skubbe" ham væk.
Jeg ville gerne have en der var over hvalpestadiet, men samtidig en der
stadig var gang i.
Men her i går opdagede jeg at min datter viste en allergisk reaktion, og er
lidt nervøs for om det er overfor hunden.
Så før jeg finder en ny hund skal jeg lige have hende undersøgt hvad det er
hun reagerer på.
Selvfølgelig kommer min datter i første række, men det ville være som at
blive slået i hovedet med en hammer hvis jeg skal af med min hund...!

Hilsen Betina

Fra : Pia J

Dato : 15-07-03 06:43

"Betina von Ahnen Thygesen" <betina@deskstar.dk> wrote in message
> Selvfølgelig kommer min datter i første række, men det ville være som at
> blive slået i hovedet med en hammer hvis jeg skal af med min hund...!

Det ville jo også være synd for hunden, hvis den skulle væk igen meget
hurtigt.

Men bortset fra det, så fik vi da Max var 1½ år en tævehvalp, og de elsker
simpelthen hinanden, det har taget en smule fokus fra mig over på hende og
de kan lege fjollelege som jeg slet ikke kan være med til. Hun aber efter
ham, så vi dårlig nok har behøvet lære hende nogen ting i det daglige, og
det er skønt at se dem hygge sig med tagfat, stjæle legetøj fra hinanden
eller "krokodillemund". Hun får lov at hyrde rundt med ham, til gengæld tror
han, han bestemmer hvem som har hvilke kødben.

Dengang troede jeg Max var nogenlunde "færdig", og havde egentlig planlagt
en han mere - i dag ved jeg, at hans "hanhundesind" først var helt udviklet
som 2-årig. Derfor var det nok heldigt, det IKKE blev en han, så de evt.
skulle være gået igennem deres første og sidste "pubertetsperiode" samtidig
med evt. konflikter. Men hvem ved, måske de selv havde fundet sig til rette
med hinanden, Max ville helt sikkert have opdraget en yngre bror, og hvis
denne så heller ikke havde været typen på at gi' sig, så kunne der være
blevet ballade. I hvert fald føler jeg ikke, jeg har ekspertisen til at
udrede og styre sådan et forløb - som jo ikke kan forudsiges, hunde er så
forskellige.

:Pia