Benzinforbrug v. 130 hk Honda 4 takt
Fra : Lasse Holm

Dato : 07-07-03 16:50

Hej N.G.
Jeg har en Ørnvik 590 D.C. Egenvægt 900 kg. udstyret med en 4 takts
Honda på 130 hk. Jeg bor i Grønland, men går ud fra, at danske
trollingfiskere har erfaringer med nogenlunde den slags grej. Når jeg
sejler 22-24 knob bruger den ca. 25 liter benzin i timen. Lader jeg
den strække ud omkring 30 knob bruger den 50 liter i timen. Jeg havde
regnet med, at den motor/bådkombination ville være betydelig mere
økonomisk.

Er der nogen som har erfaring med den type udstyr, og kan fortælle mig
om der er noget galt, eller jeg bare skal montere en ekstra
benzintank?

Venlig hilsen Lasse

Fra : Jess Mathiasen

Dato : 08-07-03 00:14

"Lasse Holm" <laho@gh.gl> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen som har erfaring med den type udstyr, og kan fortælle mig
> om der er noget galt, eller jeg bare skal montere en ekstra

Hmmm jeg synes da det ser fornuftigt nok ud.
Min gamle Mørebas 16 fod med 50 hk Mercury totakt, brugte ca. 1 liter benzin
pr. kilometer - ved 6-8 knob vel at mærke ! Omregnet altså tæt på 2 liter
pr. knob.
Mvh
Jess