Excel XP: Makro der henter data fra ekster~
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 07-07-03 13:21

Jeg er ved at skrive en makro, der skal sammenflette data fra to eksterne
Excel-filer. Som udgangspunkt skal jeg kopiere indholdet af et range af
celler _inklusiv_formattering_ mha min makro.

Jeg skal dermed kopiere indholdet af data i ranget A1-EZ3 (dvs al indhold
inklusiv formattering i de tre øverste rækker til kolonne EZ3 - eller til
den sidste række i det specifikke spreadsheet i det eksterne workbook.

Det giver mig et par problemer - fx:

Hvis data i mit spreadsheet ser således ud:

| a | b | c | d |
-------------------
1 | 1 2
2 |
3 | 2

Her skal jeg kopiere data fra kolonnerne 1-4 (og rækkerne 1-3), men
hvordan får jeg fx antallet af kolonner (4) ud af det? Hvis jeg bruger
Application.Columns.Count får jeg tallet 256 og det er jo en anelse for
meget.

Når jeg får fundet ud af hvordan jeg finder cellerne i et bestemt range,
så skal jeg have kopieret dem over til mit "current" spreadsheet med
startpunkt i en specifik celle (som øverste venstre hjørne) som fx celle
(4,5). Hvordan gør jeg det?

Referencer til sites på nettet hvor jeg kan læse om dette vil også være
yderst velkomne.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
Fra Kidchen på kids.tv2.dk:

Fra : Leo Heuser

Dato : 10-07-03 07:09

Jesper

Her er et par bud ud fra, hvordan jeg har forstået dine
spørgsmål:

Leo Heuser
MVP Excel

Followup to newsgroup only, please.

"Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan får jeg fx antallet af kolonner (4) ud af det? Hvis jeg bruger
> Application.Columns.Count får jeg tallet 256 og det er jo en anelse for

NumberOfRows = Range("A1:D3").Rows.Count
NumberOfColumns = Range("A1:D3").Columns.Count

> [...]
> så skal jeg have kopieret dem over til mit "current" spreadsheet med
> startpunkt i en specifik celle (som øverste venstre hjørne) som fx celle

Sheets("Ark1").Range("A1:D3").Copy Destination:=Sheets("Ark2").Cells(4,5)

eller

With Sheets("Ark1")
.Range(.Cells(1,1), .Cells(NumberOfRows,NumberOfColumns)).Copy _
Destination:=Sheets("Ark2").Cells(4,5)
End With

Læg mærke til punktummerne i .Cells(1,1) og
..Cells(NumberOfRows,NumberOfColumns).
De knytter cellerne til Sheets("Ark1").

> Referencer til sites på nettet hvor jeg kan læse om dette vil også være
> yderst velkomne.

Forbind dig direkte til Microsofts server
msnews.microsoft.com
og find masser af gods i
microsoft.public.excel-grupperne.