Hvad betyder GRPS ?
Fra : Henrik Schytte

Dato : 07-07-03 12:36

Hvad er GRPS ? og hvori består det smarte ?

Ligeledes, hvad medfører "high speed Data" ?

Telmore reklamerer med begge dele som separate "produkter" - men hvad kan
disse ting bruges til ?

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 07-07-03 15:18

Henrik Schytte wrote:

> Hvad er GRPS ? og hvori består det smarte ?

General Packet Radio Service (GPRS)
Det er en slags metode til at overføre data på. Afregnes normalt pr. MB i
stedet for pr minut.
http://www.google.com/search?q=gprs&ie=ISO-8859-1&hl=da&btnG=Google-s%F8gning&lr=

> Ligeledes, hvad medfører "high speed Data" ?

Det ligeledes til dataoverførsel og køre pr. minut som et alm. modem, high
speed data er så vidt jeg huske omkring de 56Kb/s sammenlignet med alm.
gsm-data der er 9,6Kb/s

> Telmore reklamerer med begge dele som separate "produkter" - men hvad kan
> disse ting bruges til ?

Dataoverførsel, GPRS bruges desuden ofte sammen med MMS.

--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Rander

Dato : 07-07-03 13:27

Mon, 7 Jul 2003 13:36:26 +0200 brugte Henrik Schytte 8 linier på at
fortælle dette til dk.teknik.telefoni.mobil:

>Hvad er GRPS ? og hvori består det smarte ?

Du skal lige bytte om på to bogstaver - P før R, altså GPRS!

Anyway:

Global Packet Radio System. Anvendes til data-overførsel, og det smarte
består i at man ikke betaler minut-pris, men at man kun betaler for den
overførte data-mængde. Teroretisk max-hastighed er 170 kbps, men afhænger
af telefon, mobil-net og belastning på sidstnævnte, da GPRS kun gør brug af
den ubenyttede kapacitet på masten den er tilmeldt. ALtså, jo større
belastning på masten, desto mindre hastighed er der tilovers til GPRS. Den
reelle hastighed er typisk omkring 30 kbps.

>Ligeledes, hvad medfører "high speed Data" ?

HSCSD, High Speed Circuit Switched Data. De fleste netværk understøtter i
dag hastigheder på 43,2 kbps, men i modsætning til GPRS betaler man her
minut-pris. Disse minut-priser er normalt højere end den "almindelige" pris
for at tale i telefonen, da HSCSD kræver et eller flere udelte celler på
masten. Ved tale kan hver celle håndtere flere samtaler på en gang, ved at
anvende time-slicing, hvorimod HSCSD kræver hele cellen for sig selv, da
der ellers vil gå data tabt.

>Telmore reklamerer med begge dele som separate "produkter" - men hvad kan
>disse ting bruges til ?

Seriøst, hvis du ikke har en bærbar og ofte har brug for at forbinde til
internettet eller firmaets netværk når du er på landevejen, så har du
dybest set ikke noget at bruge det til. Som rent legetøj er det lidt for
dyrt...

MMS-beskeder sendes via GPRS, men hvis det udelukkende bruges til at sende
og modtage MMS er GPRS gratis - jeg kender ihvertfald ikke til operatører
der kræver at man har GPRS-abonnement for at sende/modtage MMS. De fleste
nyere Nokia understøtter også afsendelse af SMS via GPRS, så de som regel
sendes lidt hurtigere end de ellers ville.

Bruges det kun til MMS/SMS betaler man ikke data-pris, men kun den
fastsatte takst for en MMS/SMS.

Håber det kunne hjælpe dig!

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Jeg ved ikke om jeg tror på kærlighed ved første blik,
men det sparer en masse tid. (Mae West)

Fra : Henrik Schytte

Dato : 07-07-03 14:15

"Rander" <lrNOSPAM@rander.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> internettet eller firmaets netværk når du er på landevejen, så har du
> dybest set ikke noget at bruge det til. Som rent legetøj er det lidt for

<snip .. en hel masse nyttig information>

> Bruges det kun til MMS/SMS betaler man ikke data-pris, men kun den
> fastsatte takst for en MMS/SMS.

Dvs. at hvis man blot skal have telefonen op at hente emails - så vil det
ikke kræve nogen af disse to "ting" ?

Fra : Rander

Dato : 07-07-03 15:48

Mon, 7 Jul 2003 15:14:44 +0200 brugte Henrik Schytte 25 linier på at
fortælle dette til dk.teknik.telefoni.mobil:

>Dvs. at hvis man blot skal have telefonen op at hente emails - så vil det
>ikke kræve nogen af disse to "ting" ?

Til det brug kan du blot benytte GSM-data. Hastigheden er så 9,6 kbps til
normal minut-takst, og det kræver ingen former for ekstra abonnement. Kun
hvis din telefon skal være i stand til at modtage data-opkald kræves der
noget ekstra, men hvis det kun er dig selv der ringer op til f.eks. en ISP
kræver det ikke noget (udover at PCøen kan kommunikere med telefonen,
selvfølgelig).

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Jeg ved ikke hvordan min kæreste skal se ud.
Jeg har ikke bestilt hende endnu. (Sophus, 7 år)

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 07-07-03 18:20

Henrik Schytte wrote:

> Dvs. at hvis man blot skal have telefonen op at hente emails - så vil det
> ikke kræve nogen af disse to "ting" ?

Ja du kan fint benytte gsm-data så længe det bare er mails uden vedhæftede
filer, man bliver dog glad for gprs i lngden, da du der kan lade den være
on-line uden det koster!
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 07-07-03 18:58

Hej Rander!

Rander wrote:
> [...]
> GPRS betaler man her minut-pris. Disse minut-priser er normalt højere
> end den "almindelige" pris for at tale i telefonen, da HSCSD kræver

Er minut-priser højere? Oftest skal der betales ekstra-abonnement eller et
aktiveringsgebyr, men de samme minutpriser, ikke?

> Ved tale kan hver celle
> håndtere flere samtaler på en gang, ved at anvende time-slicing,
> hvorimod HSCSD kræver hele cellen for sig selv, da der ellers vil gå
> data tabt.

Oftest er det ikke hele cellen med op til otte ledige "timeslots" HSCSD kræver
men kun tre eller fire, de andre kan bruges til en anden HSCSD-forbindelse eller
til op til fire almindelige samtaler.

Men princippet er rigtigt forklaret.

--
Rainer Schöbe (Germany)
using o2 (Germany) GPRS

Fra : Rander

Dato : 07-07-03 20:38

Mon, 7 Jul 2003 19:57:37 +0200 brugte Rainer Schöbe 31 linier på at
fortælle dette til dk.teknik.telefoni.mobil:

>Er minut-priser højere? Oftest skal der betales ekstra-abonnement eller et
>aktiveringsgebyr, men de samme minutpriser, ikke?

Okay, der var jeg vist lidt for hurtig. Jeg mener at bare at da HSCSD blev
lanceret skulle man betale en højere minut-pris for at benytte det...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Jeg opdagede, at man ikke kan betale sine VISA regninger
med et American Express kort. (P.J. O'Rourke)

Fra : Claus E Beyer

Dato : 08-07-03 17:10

"Rainer Schöbe" <rainer.nyhedsgruppe.schoebe@gmx.de> skrev i en meddelelse
> Hej Rander!

> Er minut-priser højere? Oftest skal der betales ekstra-abonnement eller et
> aktiveringsgebyr, men de samme minutpriser, ikke?

Nej, for eksempel Telia tager 1,60 kr/min for HSCSD-opkald i tilfælde, hvor de
kun havde taget 0,80 kr/min for et CSD-opkald og alm. samtale til det samme
nummer. Det er bl.a. også derfor at jeg har givet dem øge-/kælenavnet »Stjælia«.

http://www.teliamobile.dk/teliamobile-dk-html-da/control/pPage?url=/pages/documents/private/Priser/Services.jsp#HighSpeedDataService

Claus,
der for tiden har pc'en på nettet hele dagen med Telmores gratis gprs

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 08-07-03 17:32

Claus E Beyer wrote:
> [...]
> samme
> nummer. Det er bl.a. også derfor at jeg har givet dem øge-/kælenavnet

Derfor skrev jeg "oftest". Men Telmore, Sonofon og TDC Mobil tager svjv
"kun" de almindelige priser.

Og i Tyskland er der heller ikke nogen forskel mellem CSD- og HSCSD-opkald.

> Claus,
> der for tiden har pc'en på nettet hele dagen med Telmores gratis gprs

Desværre er der ingen mast af TDC's net i min rækkevide.