Støj i mobiltelefon fra radio
Fra : poulsen

Dato : 07-07-03 12:04

Jeg har monteret min Nokia 3510i med et handfrit sæt i min bil, men radioen
går i og larmer utroligt meget, kan man ikke skærme telefonen, så det
undgåes, eller skal jeg finde et andet sted til telefonen?
Jeg håber der er et geni, der har en løsning

Mvh. kim@poulsen.tdcadsl.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-07-03 18:34

poulsen skrev Mandag den 7. juli 2003 13:03 i dk.teknik.telefoni.mobil:

> [...]
> telefonen, så det undgåes, eller skal jeg finde et andet sted til
> telefonen? Jeg håber der er et geni, der har en løsning

Jeg skal lige høre om du mener det du skriver, eller om du mener at
telefonen går i radioen, når den sender?
Hvis du mener det du mener så har jeg ikke nogen ide, men hvis du mener
som det normalt er, så afskærm radioen, eller monter telefonen et
andet sted.

Ivar Madsen

Fra : poulsen

Dato : 08-07-03 08:24

Jeg kan godt se jeg ikke har forklaret mig så godt, men det er telefonen der
går i radioen, når den benyttes.
Jeg ved godt det er meget normalt, men jeg vil helst ikke flytte telefonen,
da den er monteret på et konsol der passer til bilen.
Hvordan skærmer jeg radioen af? Da den har stelforbindelse, som den skal
have.

Hilsen Kim

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-07-03 18:37

poulsen skrev Tirsdag den 8. juli 2003 09:24 i
dk.teknik.telefoni.mobil:

> [...]
> telefonen, da den er monteret på et konsol der passer til bilen.
> Hvordan skærmer jeg radioen af? Da den har stelforbindelse, som den

Hvis du er sikker på at radioen er skærmet af, så må du finde udaf hvad
det er at telefonen går i, har du CD/bånd i radioen, så chek om det
også er galt der, hvis ikke det er, så er det tunerdelen i radioen,
eller antennekablet det er galt med, hvis det er galt med CD/bånd, så
er det forstærker delen i radioen, eller højtalerkablet, eller måske
direkte højtaleren, dette tror jeg dog ikke at det er, da signalet
ikke forstærkes efter forstærkeren, og uden at være sikker, så tror
jeg ikke at telefonen kan gå i højtaleren direkt. Anyone?

Ivar Madsen

Fra : F.Larsen

Dato : 08-07-03 20:24

"poulsen" <kim@poulsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> da den er monteret på et konsol der passer til bilen.
> Hvordan skærmer jeg radioen af? Da den har stelforbindelse, som den skal

Stelforbindelse har ikke den store betydning i denne sag.

Det er vigtigt at finde ud af hvor HF'en kommer ind i radioen.

Den mest almindelige vej er via højtalerledningen, hvor højtaler ledningen
virker som modtager antenne og fører signalet baglæns ind i udgangstrinnet
hvor udgangens basis-emitter strækning virker som en diodemodtager :=)

Løsningen kunne være er at bruge skærmede ledninger til højtaleren. Pga af
bølgelængden (meget lille) kan det være det ikke har meget effekt med
skærmede ledninger da de kan snige sig ind de sjoveste steder alligevel..

Den mest effektive metode er dog at afkoble udgangstrinnet i radioen med
ferrit eller en med kondensator. Det skal der en fagmand til.

Endeligt er der strømforsyningen, 12V fra batteriet. her kan du afkoble med
ferrit så tæt på radioen som muligt. Strømforsyningen er dog ofte afkoblet i
forvejen bla så der ikke kommer tændingstøj i modtagelsen...

Den sidste mulighed er direkte indstråling på printpladen i radioen. Her
skal der en effektiv skærmning af hele radioen til for at løse problemet.

--
Flemming