Duelighedsbevis teoretisk del?
Fra : Kurt Dunder

Dato : 07-07-03 07:13

Hej

Er der nogen der ved om det er muligt at tage duelighedsbevisets teoretiske
del på aftenskole/sejlerskole i Roskilde og omegn.

Mvh

Dunder

Fra : MAndersen

Dato : 07-07-03 07:45

"Kurt Dunder" <kurtdunder@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
teoretiske
> del på aftenskole/sejlerskole i Roskilde og omegn.

Jeg har for kort tid siden stillet samme spg. bare i området Silkeborg. Jeg
fik fra Silkeborg Motorbådsklub følgende svar.

Duelighedstegnet kan tages på de fleste aftenskoler, AOF, LOF. Ring og spørg
inden de færdigkør kursuskalenderen.

Speedsbådscertifikat er det samme, dog lærer du ikke at navigere. Jeg tager
duelighedstegnet.

mvh
MAndersen

Fra : Leonard

Dato : 07-07-03 09:23

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> wrote:

>Speedsbådscertifikat er det samme, dog lærer du ikke at navigere. Jeg tager
>duelighedstegnet.

Nej, speedbådskørekort er ikke det samme som duelighedsbevis.
Med et speedbådskørekort må du kun sejle speedbåd, ikke andre både der
kræves duelighedsbevis til.
Med et duelighedsbevis må du sejle de både der kræver det, også
speedbåd.

--
Leonard
http://www.speedbaadsskolen.dk - Speedbådskørekort, nemt og billigt.

Fra : MAndersen

Dato : 07-07-03 19:35

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kræves duelighedsbevis til.
> Med et duelighedsbevis må du sejle de både der kræver det, også

Hvilke både skal der duelighedsbevis til?

mvh
MAndersen

Fra : Braag

Dato : 28-07-03 16:39

Hvor stort et fritidsfartøj, må man føre i danske farvande, uden særlig
tilladelse eller uddannelse ?
I danske farvande må enhver sejle med et ikke-planende fritidsfartøj med en
skroglængde under 15 meter, uden at skulle have tilladelse til det fra nogen
myndighed - og uden at skulle aflægge nogen form for prøve.
Hvis fartøjet er planende, skal man som minimum have et speedbådskort.
Man kan regne sig frem til om der kræves speedbådskort til en bestemt båd,
hvis man kender bådens længde i meter, samt motorens effekt i hestekræfter.
Man tager bådens længte x bådens længte + 3 , og ganger resultatet med 1,36
for at beregne hvor mange hestekræfter motoren maksimalt må have, hvis båden
skal føres uden speedbådskort eller duelighedsbevis. Hvis båden f.eks. er
4,8 meter lang og har en motor på 35 hk, ser regnestykket således ud: 4,8 x
4,8 + 3 = 26,04 x 1,36 = 35,4144 hk. Man skal altså ikke have bevis for at
føre denne båd.
Søfartsstyrelsen præciserer, at har man et duelighedsbevis i sejlads for
fritidssejlere, så behøver man ikke at tage et speedbådskørekort. Kravene
til duelighedsbeviset overstiger nemlig kravene til speedbådskørekortet.

Ovenstående er eet blandt mange goe' daglige doser fra:
www.duelighed.dk

Venlig hilsen
Hans Ishøy
(lærer i praktisk sejlads)

Fra : Ole Pagh

Dato : 07-07-03 14:50

"Kurt Dunder" <kurtdunder@ofir.dk> wrote

> Er der nogen der ved om det er muligt at tage duelighedsbevisets
teoretiske
> del på aftenskole/sejlerskole i Roskilde og omegn.

Prøv at kontakte sejlklubberne i området. Der er masser af dem i hele
Roskilde Fjord området.

Der lærer man også at sejle. Det gør man ikke på en aftenskole (Jeg gjorde i
hvert fald ikke ...)

mvh Ole Pagh

Fra : Finn Kristiansen

Dato : 07-07-03 19:00

> [...]
> Roskilde Fjord området.
>
> Der lærer man også at sejle. Det gør man ikke på en aftenskole (Jeg gjorde

Det er også rigtigt, som en fisker sagde til mig da jeg havde taget
duelighedsbevis. "Det var da godt, men er du nu også blevet en bedre
sømand".
Nej men jeg har lært søfartsregler og navigerer, så må det gode sømandskab
komme med øvelse og sund fornuft.
Jeg har sejlet i flere år i nærkøst område som jeg kender, men nu er jeg
begyndt at tage på ferie, og syntes det er meget betrykkende at have
duelighedsbevis.

Hilsen Finn

Fra : Mikkel Xbrahm

Dato : 07-07-03 21:30

Jeg er selv bådfører i Jyllinge, og her kan du også tage den teoretiske del
om vinteren og praktikken om sommeren. Det foregår med én ugentlig
undervisningsdag over ca. ½ år for hver del. Jeg mener at der her syd for
broen er ca. samme muligheder i Roskilde, Herslev, Marbæk og Frederikssund.

Hvis du skal lære at sejle - og gerne vil være tryg ved det - mener jeg at
klubbernes undervisning er klart bedst. Her møder du andre sejlere og du får
opbygget rutine over en længere periode. I Jyllinge arrangerer vi også ture,
bl.a. to natsejladser i løbet af den praktiske del.

Hvis du derimod blot ønsker beviset, kan du også tage det på relativt kort
tid på intensivkurser i bl.a. København. Der er dog ikke KRAV om
duelighedsbevis for at føre ikke-planende både under 15 meter skroglængde.
Blot er man ansvarlig for sin færden på søen og kan stilles til ansvar hvis
man f.eks. ikke overholder vigeregler eller forbryder sig mod andre af søens
love, så det er MEGET tilrådeligt at erhverve sig de basale kundskaber.

Mvh.
_/)_ SejlerMikkel _/)_