udskiftning af bundkort
Fra : niff

Dato : 06-07-03 19:04

Jeg vil gerne skifte mit bundkort(+CPU 500+RAM) Asus P3v4x ud med et ud med
et nyere Asus P4xp-x(CPU p 4+RAM ddr 2100)
Kan jeg risikere at styresystem og/eller spil ikke virker og skal
genindstalleres?

VH Timo

Fra : KeNzO

Dato : 06-07-03 23:58

Du skal nok regne med at formatere din harddisk og ligge din Windows ind
igen fra ny, med mindre du køber et magen til hvad du har i forvejen så skal
diu ikke.
Dette er mit bud

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 07-07-03 00:20

On Sun, 6 Jul 2003 20:04:07 +0200, niff wrote:

> [...]
> et nyere Asus P4xp-x(CPU p 4+RAM ddr 2100)
> Kan jeg risikere at styresystem og/eller spil ikke virker og skal

Ahh... altså et news:dk.edb.system.ms-windows spørgsmål?

Jeg vil mene at risikoen for at Windows ikke opfører sig optimalt er ret
stor. Måske kan det godt starte op, men du gør dig selv en tjeneste ved at
reinstallere (ikke bare oven i).

--
Lars

Fra : Madsen

Dato : 07-07-03 00:27

Lars Jørgensen skrev:

> Ahh... altså et news:dk.edb.system.ms-windows spørgsmål?

Hvem siger at styresystemet er Windows? :)

Madsen.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 07-07-03 00:45

On Mon, 07 Jul 2003 01:27:25 +0200, Madsen wrote:

> Hvem siger at styresystemet er Windows? :)

Okay... put et "sikkert" ind eller erstat "ms-windows" med *, så er den
vist god nok :)

Nu Timo/niff postede med OE tillod jeg mig at ta' et vildt gæt :)

--
Lars

Fra : Madsen

Dato : 07-07-03 00:53

Lars Jørgensen skrev:

> Okay... put et "sikkert" ind eller erstat "ms-windows" med *, så
> er den vist god nok :)

Chancerne er store. :)

> Nu Timo/niff postede med OE tillod jeg mig at ta' et vildt gæt :)

Gættet et nok ikke helt ved siden af. Tør du også gætte på hvilken
Windows-version der er tale om?

F.eks. så har jeg tidligere hørt at Win9x har nemmere ved at
acceptere et nyt bundkort end f.eks. Win2000 og XP har, men da jeg
ikke har prøvet det "på egen krop", tør jeg ikke udtale mig om det
med sikkerhed.

Jeg ved bare at jeg til hver en tid ville vælge at geninstallere
styresystemet hvis jeg bestemte mig for at skifte bundkort og så er
jeg sådan set ligeglad med om en eller anden hjemmeside siger at det
sagtens kan lade sig gøre uden at geninstallere, som f.eks. denne:
<http://www.windowsreinstall.com/install/other/motherboard/>

Madsen.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 07-07-03 01:14

On Mon, 07 Jul 2003 01:52:56 +0200, Madsen wrote:

> Gættet et nok ikke helt ved siden af. Tør du også gætte på hvilken
> Windows-version der er tale om?

En opdateret WinXP.

> [...]
> acceptere et nyt bundkort end f.eks. Win2000 og XP har, men da jeg
> ikke har prøvet det "på egen krop", tør jeg ikke udtale mig om det

Mjae... jeg har prøvet med 95 et par gange. Skidtet kom kun delvis igang,
hvorefter det hele ramlede sammen. Win2000 nåede lige at kikke
tilbootloaderen for den stod af.
Med WinXP har jeg en gang haft mit eget system (P3 med Intel BX-chipse ->
Athlon med VIA 266a-chipset) til at starte uden større problemer. Lidt
benchmarking viste dog at der var noget galt, men det kørte ellers stabilt
nok. Anden gang jeg forsøgte (Athlon/VIA -> Athlon/nForce2) gik den ikke.

> Jeg ved bare at jeg til hver en tid ville vælge at geninstallere
> styresystemet hvis jeg bestemte mig for at skifte bundkort

Fuldstændig enig.

--
Lars

Fra : E-link

Dato : 07-07-03 09:48
Fra : Morten M. Jørgensen

Dato : 07-07-03 11:27

"niff" <niff@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
med
> et nyere Asus P4xp-x(CPU p 4+RAM ddr 2100)
> Kan jeg risikere at styresystem og/eller spil ikke virker og skal

Jeg har lige skiftet mit gamle MBO, Asus K7V, ud med et nyere Asus A7V. Jeg
prøvede at starte computeren op og den opførte sig ganske vidst underligt
under første opstart, men efter en genstart og en installation af den nyeste
VIA 4in1 var det eneste problem den ekstra pomise ultra 100 bios der sidder
på A7V. Efter at have installeret en driver til den kørte det perfekt og gør
det stadig :)

Men det kan selvfølgelig have noget at gøre med at der ikke er den
sønderlige forskel på de to boards.

Mvh.

--
MMJ