Telmore og CPR numre ?
Fra : Ole Rasmussen

Dato : 06-07-03 16:51

Hej

I "dk.forbruger" kører en lang, og ophidset, tråd om at det nu ikke
længere er muligt at oprette sig som kunde hos Telmore ude at oplyse sit
fulde CPR nummer !

Kunne FR lokkes til at komme med en forklaring på denne ændring ?

Det er jo i allerhøjeste grad et meget betænkelig tiltag ! - Sit CPR
nummer er vist noget de fleste holder meget tæt til kroppen, og som jo
iøvrigt kun kan kræves oplyst af offentlige myndigheder.

Men måske der er en logisk forklaring ?

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : JK

Dato : 06-07-03 17:03

En naturlig grund ville nok være at man gerne vil være sikker på at ens CPR
nummer stemmer overens med det navn man bestiller sit abonnement i.

JK

Fra : Søren Christensen

Dato : 06-07-03 17:09

"JK" <packer@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> En naturlig grund ville nok være at man gerne vil være sikker på at ens
CPR
> nummer stemmer overens med det navn man bestiller sit abonnement i.

Ligesom man skal skrive sit kørekort nummer eller pasnummer når man
bestiller hos andre teleselskaber.
Kan ikke se det skulle være et problem.

Venligst

Fra : Andreas Jensen

Dato : 06-07-03 17:49

> Ligesom man skal skrive sit kørekort nummer eller pasnummer når man
> bestiller hos andre teleselskaber.
> Kan ikke se det skulle være et problem.

Hvad gør vi så den dag alles CPR er kendt (og stjålet fra) så mange steder
at det ikke er noget problem at få fat i alle de CPR+navn+adresse man har
lyst til hvis man er opsat på at snyde? Opfinder CPR2?

/Andreas

Fra : Søren Christensen

Dato : 06-07-03 18:01

"Andreas Jensen" <andreas@fjerndettejensen.net> skrev i en meddelelse

> Hvad gør vi så den dag alles CPR er kendt (og stjålet fra) så mange steder
> at det ikke er noget problem at få fat i alle de CPR+navn+adresse man har
> lyst til hvis man er opsat på at snyde? Opfinder CPR2?

CPR numre er i forvejen intet problem at få fat i iflg flere undersøgelser.
Enhver privat person kan skaffe et Cpr nummer hvis han vil.

Venligst

Fra : Andreas Jensen

Dato : 06-07-03 20:03

> CPR numre er i forvejen intet problem at få fat i iflg flere
undersøgelser.
> Enhver privat person kan skaffe et Cpr nummer hvis han vil.

Derfor behøver man jo ikke at bidrage til at gøre problemet større.

/Andreas

Fra : Rander

Dato : 07-07-03 00:08

Sun, 6 Jul 2003 18:09:21 +0200 brugte Søren Christensen 15 linier på at
fortælle dette til dk.teknik.telefoni.mobil:

>CPR
>Ligesom man skal skrive sit kørekort nummer eller pasnummer når man
>bestiller hos andre teleselskaber.
>Kan ikke se det skulle være et problem.

Der er forskel.

Hvis du kender en persons CPR-nummer kan du gå på folkeregisteret og mod et
mindre beløb få oplyst personens navn og adresse.

Kørekort- og pasnumre kan kun politiet slå op, og det for du dem ikke til
"bare sådan lige"...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Menigheden er dem, der holder med præsten. (Mie, 8 år)

Fra : Lars Christensen

Dato : 07-07-03 01:14

On Mon, 07 Jul 2003 01:08:09 +0200, Rander <lrNOSPAM@rander.dk> wrote:

>Hvis du kender en persons CPR-nummer kan du gå på folkeregisteret og mod et
>mindre beløb få oplyst personens navn og adresse.

Nogen kommuner gør det endda helt gratis.

--
/LC
thousands of lives at Hiroshima could have been saved if they had known to 'Duck and Cover'

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 06-07-03 20:51

Hej

"JK" <packer@ofir.dk> wrote:

>En naturlig grund ville nok være at man gerne vil være sikker på at ens CPR
>nummer stemmer overens med det navn man bestiller sit abonnement i.

"Stemmer overens" ? - Jamen CPR nummeret vedkommer absolut ikke Telmore
! - og derfor heller ikke hvorvidt det stemmer overens med navn/adresse.

Jeg anser det som særdeles problematisk og farligt at folk 'smider'
deres personnummer i grams alle vegne, det kan misbruges til de mest
utrolige ting !

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Rander

Dato : 07-07-03 00:05

Sun, 6 Jul 2003 18:02:41 +0200 brugte JK 29 linier på at fortælle dette til
dk.teknik.telefoni.mobil:

[klip]
>En naturlig grund ville nok være at man gerne vil være sikker på at ens CPR
>nummer stemmer overens med det navn man bestiller sit abonnement i.

Det er muligt, men det ændrer stadig ikke på at hvis Telmore ikke vil give
dig et abonnement fordi du ikke vil oplyse de sidste fire cifre af dit
CPR-nummer, så er det ulovligt!

Jeg ved dog ikke om det som privat firma er muligt at få dispensation fra
den regel.

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Enhver har sin fulde frihed, så længe han ikke benytter sig af den. (Helge Krog)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-07-03 18:25

Rander skrev Mandag den 7. juli 2003 01:04 i dk.teknik.telefoni.mobil:

> Det er muligt, men det ændrer stadig ikke på at hvis Telmore ikke vil
> give dig et abonnement fordi du ikke vil oplyse de sidste fire cifre
> af dit CPR-nummer, så er det ulovligt!

Siden hvornår har Telmore fået pligt til at handle med alle og enhaver?
Mig bekendt er det kun firmaer der har konsition (eller hvordan det nu
staves) som har pligt til at handle med dem der ønsker det.

Ivar Madsen

Fra : Jonas M. Nielsen

Dato : 06-07-03 17:33

> [...]

> nummer er vist noget de fleste holder meget tæt til kroppen, og som jo
> iøvrigt kun kan kræves oplyst af offentlige myndigheder.

Kan ikke helt se problemet i det når det ikke udleveres til 3. person...
Hvad så med hver gang du sætter penge på din Telmore konto - der opgiver du
dit Visa/DK nummer og alt andet der skal bruges til at kunne misbruge det...
Det er jo under samme sikkerhed hos Telmore!

/ Jonas

Fra : Michael Jensen

Dato : 06-07-03 17:39

"Jonas M. Nielsen" <dream@on.com> skrev i en meddelelse
> [...]
det...
> Det er jo under samme sikkerhed hos Telmore!

Telmore ser dog aldrig ens Dankort eller Visanummer, da dettet overføres
direkte til PBS udenom Telmore.

Fra : Jonas M. Nielsen

Dato : 06-07-03 17:44

"Michael Jensen" <nosp@m.no> skrev i en meddelelse

> Telmore ser dog aldrig ens Dankort eller Visanummer, da dettet overføres
> direkte til PBS udenom Telmore.

Det er fuldstændig korrekt - dog ser jeg stadig ikke problemet i at opgive
sit personnummer til et firma som man i forvejen burde stole på ved at have
valgt netop dette

/ Jonas

Fra : Claus E Beyer

Dato : 07-07-03 08:42

> [...]

> Det er fuldstændig korrekt - dog ser jeg stadig ikke problemet i at opgive
> sit personnummer til et firma som man i forvejen burde stole på ved at

Enig!

Claus

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 06-07-03 18:16

"Michael Jensen" <nosp@m.no> writes:
> Telmore ser dog aldrig ens Dankort eller Visanummer, da dettet overføres
> direkte til PBS udenom Telmore.

Mon ikke tank-op løsningen håndteres af Telmore selv...
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl

Fra : Z

Dato : 06-07-03 19:15

men hvis de ville så kunne de da vel godt få kort nr. og reg. nr. og
udløbsdato og så misbruge det.... men gør de det?? nope ik hvad jeg ved
af... så hvad er der galt i at de har en CPR nummer?... d ka j sq ik se...

Fra : Flemming Joensson

Dato : 06-07-03 23:02

Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org> wrote in

> Mon ikke tank-op løsningen håndteres af Telmore selv...

Det er ikke sikkert de har visa-kort nummeret. Flere udenlandske
betalingsudbydere tilbyder abonnementsbetalinger - det eneste man som
"opkræver" skal gøre for at hæve pengene er at sende en capture til
udbyderen, som så indkasserer pengene. Om PBS også har en sådan funktion
ved jeg ikke, men de udenlandske udbydere jeg har læst om skriver det er
dem som står for sikkerhed osv., det må vel også betyde at det er dem som
opbevarer kreditkortnumrene?

Flemming

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 06-07-03 19:46

"Z" <nomail@domain.no> writes:
> men hvis de ville så kunne de da vel godt få kort nr. og reg. nr. og
> udløbsdato og så misbruge det.... men gør de det?? nope ik hvad jeg ved
> af... så hvad er der galt i at de har en CPR nummer?... d ka j sq ik se...

Prøv lige at poste igen fra en mere stabil forbindelse - der røg lidt
line-noise ind til sidst i dit indlæg.
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 06-07-03 21:06

Hej

Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org> wrote:

Nej, selvfølgelig gør de ikke det, og det kunne jeg heller ikke drømme
om at mistænke dem for ! - Det er rent principielt at jeg mener at man
ikke skal udlevere sit CPR nummer, og som skrevet i andet indlæg,
risikerer vi at folks CPR findes overalt, i takt med at folk udleverer
det alle steder uden at blinke.

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 06-07-03 21:01

Hej

"Jonas M. Nielsen" <dream@on.com> wrote:

>Kan ikke helt se problemet i det når det ikke udleveres til 3. person...

Nej, og alle de andre firmaer m.m. udleverer det heller ikke til 3.
person, men i takt med at folk gladeligt udleverer det overalt, så
findes det til sidst, ja, overalt...

>Hvad så med hver gang du sætter penge på din Telmore konto - der opgiver du
>dit Visa/DK nummer og alt andet der skal bruges til at kunne misbruge det...
>Det er jo under samme sikkerhed hos Telmore!

Ikke helt, ved betaling med kort ser betalingsmodtageren normalt intet
til kortnumre m.v. det kører via et externt system.

Og skulle det endelig være, så kan det nummer _kun_ bruges til at lave
svindel med kortet, hvilket banken i såfald er ansvarlig for, helt
anderledes er det med CPR nummeret, det kan bruges til utroligt mange
ting.

Ihvertfald har jeg det sådan at når nogen ber' om CPR nummer, tænder der
nogle røde skilte hér hvor der står: Kontrol og overvågning.

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Telmore - Frank Rasm~

Dato : 06-07-03 21:03

> [...]
> nummer er vist noget de fleste holder meget tæt til kroppen, og som jo
> iøvrigt kun kan kræves oplyst af offentlige myndigheder.

Simpelthen for at sikre vores kunder er dem de udgiver sig for. Måden bl.a.
at sikre sig dette på, er at SIM kort m.m. sendes til den adresse man er
tilmeldt
til i folkeregisteret. Så impelthen for at minimere tab, der i sidste ende
skal afholdes
af andre brugere.

Og hvorfor så det lige nu ? Fordi vi kommer med en langt række services, og
bl.a.
arbejder på at gøre så mange af dem som muligtg abb. fri. Men det kræver
langt
bedre kontroller, brugen af CPR er en af dem.

Mvh

Frank Rasmussen
Telmore A/S

Fra : F.Larsen

Dato : 06-07-03 21:55

"Telmore - Frank Rasmussen" <fr@telmore.dk> wrote in message

> [...]
> langt
> bedre kontroller, brugen af CPR er en af dem.

_Hvis_ jeg nu var en dårlig betaler - er jeg jo stadig en dårlig betaler -
også selv om jeg har udlever mit CPR nummer til telmore ... :=)

Men jeg ønsker ikke at udlevere mit CPR nummer til telmore ... og jeg kan
heller ikke se at det er nødvendigt. For mig er CPR nummer en "følsom
oplysning" som jeg ikke sådan smider i grams for et par minutters taletid.
Endvidere har jeg svært ved at se at det er absolut nødvendigt for telmore
da konceptet jo er at man forudbetaler sin taletid.

Jeg ville oprette et abb. for 2 dage siden - men har droppet det da jeg ikke
kan se/forstå hvorfor jeg skal oplyse mit CPR nummer

Jeg vil godt opfordre telmore til at droppe CPR nummer i oprettelsen.

Jeg vil også gøre opmærksom på at forbrugerrådet anbefaler med
tilbageholdenhed med at oplyse CPR nummer i flæng:
"Da personnummeret åbner for mange personoplysninger er der en høj risiko
for, at dine oplysninger kan blive misbrugt. Du skal derfor altid tænke dig
om, inden du oplyser dit personnummer."
http://www.forbrugersikkerhed.dk/doc_148_1.asp

Hvis i vil lave specielle ydelser (som jeg jo ikke kender endnu) kan i vel
klare det med ekstra oplysninger når man vil tilmelde sig disse -
selvfølgelig forudsat at der er en god grund til at det skal oplyses ...

--
Flemming

Fra : Søren Christensen

Dato : 06-07-03 22:47

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> kan se/forstå hvorfor jeg skal oplyse mit CPR nummer

At skyde gråspurve med kanoner....

Venligst

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-07-03 22:52

"Søren Christensen" <master.clio@12move.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> At skyde gråspurve med kanoner....

Hvorfor det..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : KJ

Dato : 06-07-03 23:49

> [...]
> langt
> bedre kontroller, brugen af CPR er en af dem.

I informationspjecen til persondataloven (
http://www.datatilsynet.dk/publikationer/pjece/persondataloven.htm#Kap3
) kan man læse:

***
Behandling af personnumre

I den offentlige sektor må man bruge personnummeret med henblik på en
entydig identifikation eller som journalnummer.

I den private sektor er anvendelsen af personnummeret mere begrænset.
Virksomheder m.v. må som hovedregel kun behandle personnummeret, når det
følger af en lov, eller hvis den registrerede har givet udtrykkeligt
samtykke hertil, og det tjener saglige formål.
***

Jeg er ikke ekspert, og gætter samtidig på, at Telmore har undersøgt
jura'en grundigt, men blot så også jeg kan forstå det...

Hvordan kan Telmore med ovenstående in mente påstå, at det tjener et
sagligt formål (minimerer tab), når forretningsmodellen er baseret på
forudbetaling af de ydelser, man forbruger?

Frank, du skriver selv, at målet er at sikre sig, at kunderne er dem, de
udgiver for at være. Det kan vel næppe blive mere effektivt end at sende
SIM kortet til adressen, som du også selv nævner. Hvordan skulle
indtastningen af et personnummer på Telmores hjemmeside kunne skabe
større sikkerhed? Hvis I vil kontrollere op mod folkeregisterets
database, kan I vel nøjes med at kontrollere navnet op mod adressen og
så i tilfælde af problemer lade politiet om at indhente personnummeret
fra folkeregisteret.

Jeg har i almindelighed stor respekt for Telmores måde at drive
virksomhed på, men det her er et kraftigt minus.

I mine øjne vedkommer mit personnummer absolut ikke et teleselskab, og
noget kunne tyde på, at forbrugerrådet har samme holdning, hvis man kan
tillade sig at generalisere ud fra en lignende sag:

http://www.forbrugerraadet.dk/det_mener_vi/breve/alle/mobilkredit/

For et teleselskab kan det måske være administrativt bekvemt at have
registreret kundernes personnumre. Men det kan på ingen måde opveje
borgernes ret til at beskytte den nøgle, der andetsteds bruges til at
registrere særdeles personlige oplysninger, så jeg vil også opfordre
Telmore til at ændre politik på området.

KJ

Fra : Frank

Dato : 07-07-03 06:44

On Mon, 7 Jul 2003 00:48:56 +0200, news@bifrostnet.dk (KJ) wrote:

> [...]
> registrere særdeles personlige oplysninger, så jeg vil også opfordre
> Telmore til at ændre politik på området.

TDC Mobil er også hoppet med på vognen i form af Mixit. Der skal man
også oplyse CPR nr nu. Ved dog ikke hvor længe det er noget de har
gjort?

Så Telmore er ikke alene på det punkt mere...desværre...

Hilsen
Frank W.

Fra : KGB

Dato : 07-07-03 10:04

"Frank" <fwr@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> TDC Mobil er også hoppet med på vognen i form af Mixit. Der skal man
> også oplyse CPR nr nu. Ved dog ikke hvor længe det er noget de har

Det gør det jo ikke mere korrekt af den grund ! Og når der nu er
ejerslægtskab i de to firmaer, kunne de lettere udveksle oplysninger
(nemmere registrering og adm.). Men det tjener jo ikke forbrugerens bedste.

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Peter

Dato : 07-07-03 16:50

Måske er det fordi at Telmore ikke kun benytter sig af forudbetalt
taletid. Du har jo mulighed for at have minus saldo. Nu er jeg ikke
selv kunde ved Telmore, men i deres vilkår står der:

4.7 TELMORE er berettiget til, på baggrund af de af kunden afgivne
oplysninger, at foretage en sædvanlig kreditvurdering, herunder ved
indhentelse af oplysninger hos tredjemand.

Så de må bruge CPR nummeret til at forspørge i RKI osv..

Er der der nogen der ved hvad der sker hvis man ikke indbetaler det
beløb man er gået i minus med?

Mvh

Peter

Fra : KJ

Dato : 07-07-03 17:40

Peter <1919@ofir.dk> wrote:

> [...]
> indhentelse af oplysninger hos tredjemand.
>
> Så de må bruge CPR nummeret til at forspørge i RKI osv..

Det er netop hvad
http://www.forbrugerraadet.dk/det_mener_vi/breve/alle/mobilkredit/
handler om. Personnummeret er ikke en forudsætning for at foretage en
kreditvurdering ifølge datatilsynet.

KJ

Fra : Telmore - Frank Rasm~

Dato : 07-07-03 17:48

"KJ" <news@bifrostnet.dk> skrev i en meddelelse

> Det er netop hvad
> http://www.forbrugerraadet.dk/det_mener_vi/breve/alle/mobilkredit/
> handler om. Personnummeret er ikke en forudsætning for at foretage en
> kreditvurdering ifølge datatilsynet.

Nej, men det er heller ikke pointen. Pointen er at vi prøver at sikre os
imod
misbrug, så vi f.eks. ikke fremsender et SIM kort til en "falsk" adresse.
Brugen
af CPR benyttes alene for at sikre SIM kortet sendes til den rigtige
adresse,
hvilket er med til at sikre at kunden er den kunden udgiver sig for at være.

I sidste ende er det alle "ægte" kunder der betaler for misbrig, brugen af
CPR er
med til at minimere denne risiko.

Med venlig hilsen

Frank Rasmussen
Telmore A/S

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 07-07-03 18:01

"Telmore - Frank Rasmussen" <fr@telmore.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> I sidste ende er det alle "ægte" kunder der betaler for misbrig, ......

Det gælder vel for kunder i alle erhvervssammenhænge og ikke specielt for
Telmore ... vel..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : HSK2840

Dato : 07-07-03 19:55

> [...]
> adresse,
> hvilket er med til at sikre at kunden er den kunden udgiver sig for at

Æhm, har jeg misforstået noget, eller betaler man ikke 200 kr for at få et
SIM-kort tilsendt? Hvis kunden ikke er den som han udgiver sig for at være,
så får han vel heller ikke sit SIM-kort på sin postadresse? Idéen ved
taletidskort er vel at man forudbetaler og så kan I jo bare spærre
midlertidigt for de kort med en nul- eller negativ saldo.

/HSK

Fra : F.Larsen

Dato : 07-07-03 21:34

"Telmore - Frank Rasmussen" <fr@telmore.dk> wrote in message
> I sidste ende er det alle "ægte" kunder der betaler for misbrig, brugen af
> CPR er
> med til at minimere denne risiko.

Problemstillingen er ikke anderledes for andre fimaer som foretager
fjernsalg og imho er brugen af CPR er helt unødvendig i denne sammenhæng.

Hvis det, som en anden bruger skriver i news:dk.forbruger er rigtigt, så
overtræder Telmore muligvis persondataloven på den måde i har lavet
tilmeldningen - dvs hvor man skal indtaste sit CPR nummer i trin 2 og
oplysninger herefter bliver forududfyldt i trin 3:

Jeg har ikke selv prøvet det, men hvis det er korrekt, så er mit bud at
Telmore et problem med datatilsynet.

TDC lavede i sin tid den samme fejl i forbindelse med digital signatur:
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=18549

--
Flemming

Fra : KJ

Dato : 08-07-03 22:07

> [...]

> adresse,
> hvilket er med til at sikre at kunden er den kunden udgiver sig for at være.

Selv om personnummeret givetvis er en bekvem måde at håndtere dette på,
så kan det stadig ikke begrunde, at kunder tvinges til at oplyse en
nøgle, som andetsteds bruges til at registrere følsomme oplysninger om
kundens økonomi, helbred, uddannelse, andre sociale forhold mv.

Ifølge www.cpr.dk kan man læse, at det er muligt at sammenkæde navn,
adresse og fødselsdato, og det kunne vel også bruges som verifikation.
Herunder kan man også få oplyst tidligere adresse mv. Det er altså ikke
nødvendigt at bruge personnummeret.

I forbindelse med oprettelsen af et abonnement på Telmores hjemmeside
skal man betale 199 kr. Det betyder, at Telmore samtidig modtager
information om kontonummer eller et dankort nummer. Dermed burde Telmore
uden problemer kunne spore sig tilbage til evt. misbrugere.

> I sidste ende er det alle "ægte" kunder der betaler for misbrig, brugen af
> CPR er
> med til at minimere denne risiko.

Du har nævnt det et par gange, men den køber jeg altså ikke. Uden at
være ekspert på området, så er det min overbevisning, at markedet for
mobiltelefoni primært er reguleret af konkurrencen.

Det er vel derfor rimeligt at antage, at Telmores priser er fastlagt ud
fra de markedsmæssige forhold og herunder konkurrenternes priser.
Telmore er jo ikke nogen forening, hvor kunderne kollektivt hæfter for
indtægter og udgifter. Hvis Telmore formår at optimere sin forretning,
så gavner det vel primært aktionærerne.

Så den der med at det går ud over os ægte kunder, hvis nogen misbruger
jeres produkt, og at det derfor er til vores eget bedste, at vi skal
oplyse personnummeret, den holder vel ikke helt...

KJ

Fra : Lars Christensen

Dato : 07-07-03 18:25

On 7 Jul 2003 08:49:57 -0700, 1919@ofir.dk (Peter) wrote:

> [...]
>indhentelse af oplysninger hos tredjemand.
>
>Så de må bruge CPR nummeret til at forspørge i RKI osv..

RKI bruger ikke CPR til at registerere skyldnere. De registerer kun på
navn og adresse.

Fra : Peter

Dato : 08-07-03 01:10

Hej Frank,

Du må kunne svare på mit sprøgsmål.

Hvad ske der hvis man ikke indbetaler den minussaldo man har på Telmore kontoen?

Incasso, RKI eller hvad sker der?

Mvh

Peter

Fra : Telmore - Frank Rasm~

Dato : 08-07-03 07:40

"Peter" <1919@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Frank,
>
> Du må kunne svare på mit sprøgsmål.
>
> Hvad ske der hvis man ikke indbetaler den minussaldo man har på Telmore
kontoen?

> Incasso, RKI eller hvad sker der?

Så bliver man rykket nogle gange, eskalerende til en inkassosag, og i sidste
ende går den til
fogeden.

Mvh

Frank Rasmussen
Telmore A/S

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 08-07-03 17:46

Hej

En konklusion ser ihvertfald du til at være at tiltaget koster Telmore
kunder, flere her i tråden, og også i samme tråd i 'dk.forbruger' giver
ihvertfald udtryk for at de ikke vil ha' noget med Telmore at gøre pga.
af dette nye tiltag.

Og som det fremgår af Frank's svar er årsagen altså netop, Kontrol...

Er det mon TDC der gør sin nyerhvervede indflydelse i Telmore gældende ?

Men tydeligvis er det altså stærkt delte meninger om hvorvidt man sådan
uden videre deler ud af sit CPR nr. Det undrer mig blot at så mange
giver udtryk for at "det er uden betydning"!

Nu er jeg er fra en tid hvor man ikke låste sin hoveddør når man forlod
hjemmet, heller ikke når man tog på ferie, for så kunne postbudet jo
ikke komme ind og vande blomster, og fodre kanariefuglen, altså dengang
hvor det ikke var noget Centralt Person Register i Danmark. - Men jeg
husker ganske tydeligt dengang vi fik tildelt CPR nummer. - I den
medfølgende information omkring denne 'nyhed', og i store
dagbladsannoncer, blev det meget kraftigt understreget at CPR nummeret
var noget meget strengt personligt som man under ingen omstændigheder
måtte lade tilflyde andre, "hold det tæt ind til kroppen, og oplyd det
_kun_ til offentlige myndigheder, og kun på disses begæren" hed det
dengang. - Samme som vi idag ser med hensyn til sin Dankort pinkode.

Og jeg mener stadig at man ikke skal dele ud af dét, og at private
firmaet ikke har nogen legitim grund til at kræve det ! - Tak for
svaret Frank !

EOD.

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-07-03 18:20

"Ole Rasmussen" <newsfeed@melby-online.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er det mon TDC der gør sin nyerhvervede indflydelse i Telmore gældende ?

Ja selvfølgelig.......hvad ellers...?..!

Nå, Telmore har en adm. direktør som er ansvarlig overfor virksomhedens
drift.

Hvis en adm.direktør ikke er enig i f.eks. Bestyrelsens henstillinger, kan
vedkommende jo blot tage sin stilling op til overvejelse..... og en
Bestyrelse der mener en adm.direktør handler i strid med virksomhedens
interesser kan naturligvis også tage den and.direktør´s ansættelse op til
overvejelse.

PS: Gad vide om TDC var skyld i APM´s aktiefald i dag .... hmmm .... ?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 08-07-03 18:24

On Tue, 08 Jul 2003 18:45:37 +0200, Ole Rasmussen
<newsfeed@melby-online.dk> wrote:

> [...]
>_kun_ til offentlige myndigheder, og kun på disses begæren" hed det
>dengang. - Samme som vi idag ser med hensyn til sin Dankort pinkode.

Sikke da så utroligt nidkære folk er med dette tal. Nu kræver det ikke
den store hjerne at begynde at gætte sig frem folks CPR numre og fatter
ikke det hemmelighedshysteri der er om det.

Men samtidigt med kan jeg godt se folkbrokken over at Telmore kræver CPR
nummer men af hvilken grund?, for at sikre at den der også bestiller
kortet nu er den rigtige?

Hvis man nu tænkte sig lidt om ville jeg så fx vinde noget ved at
bestille et telmore abb til en anden dansker?, jeg tvivler. Heldigvis
nåede jeg at bestille en overflytning af mit andet nummer inden at
telmore begyndte at kræve CPR numre under oprettelsen.
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-07-03 18:28

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> wrote in

> Sikke da så utroligt nidkære folk er med dette tal. Nu kræver
> det ikke den store hjerne at begynde at gætte sig frem folks CPR
> numre og fatter ikke det hemmelighedshysteri der er om det.

Du er velkommen til at forsøge at gætte mit CPR nummer - jeg gir en
øl hvis du kan. (du kan sikkert også selv hæve penge på min konto til
at købe den får, du kan jo nok gætte mit kontonummer også - ellers
kan du vel gætte min adresse... - nej, du behøver ikke skrive den
her, ved godt den er at finde på nettet.)

> Hvis man nu tænkte sig lidt om ville jeg så fx vinde noget ved
> at bestille et telmore abb til en anden dansker?, jeg tvivler.

Folk finder på mange sjove og mindre sjove ting for at genere andre.

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 08-07-03 18:53

> [...]
>kan du vel gætte min adresse... - nej, du behøver ikke skrive den
>her, ved godt den er at finde på nettet.)

Har man folks fødselsdato og deres køn skal der altså ikke ret meget til
før at formlen er brudt.

>Folk finder på mange sjove og mindre sjove ting for at genere andre.

Udover at det ville være menneskelig uintelligent at give 200 kr for at
en anden kan få et telmore abb.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-07-03 19:09

> Har man folks fødselsdato og deres køn skal der altså ikke ret
> meget til før at formlen er brudt.

Nå nu vil du have ekstra information også, det sagde du ikke noget
om...

> Udover at det ville være menneskelig uintelligent at give 200 kr
> for at en anden kan få et telmore abb.

Helt sikkert - men den slags kan der også snydes med, så kan man
ramme to personer på en gang (bruge en persons kort og en andens
CPR).

Fra : Søren

Dato : 11-07-03 15:05

Og hvor mange forsøg skal du så bruge ?

Jeg har også lavet modus 11 programmer, og der kommer lidt over 4 A4 ark i 4
kolonner med lovlige CPR numre ud på en hvilken som helst dag/måned/år, og
den liste var alene mandlige CPRnumre...Så bare fordi det er en nem
udregning at se om et CPR nummer er gyldigt, er det bestemt ikke nemt at
gætte.

CPR numre er som du skriver ikke rocket science, men man skal være mere end
ualmindelig heldig for at gætte rigtigt første gang. *G

/Søren

Fra : Brian [2610]

Dato : 11-07-03 15:24

"Thunderbird[7100]"

Ok... 090372 meget køn/mand go for it... jeg giver en ramme øl hvis du
rammer bare sådan lige.

Fra : Søren

Dato : 11-07-03 15:39

Måske hvis du svarede på den rigtige besked, ville pointen trænge bedre
igennem. *S

/Søren

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 12-07-03 19:14

"Søren" <soren@ingenmail.dk> wrote:

> Og hvor mange forsøg skal du så bruge ?

Jeg brugte 71 forsøg.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-07-03 22:32

Søren skrev Fredag den 11. juli 2003 16:05 i dk.teknik.telefoni.mobil:

> [...]
> dag/måned/år, og den liste var alene mandlige CPRnumre...Så bare
> fordi det er en nem udregning at se om et CPR nummer er gyldigt, er

Huskede du århundere filteret?

Ivar Madsen

Fra : Søren

Dato : 16-07-03 08:50

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> wrote in message
> Huskede du århundere filteret?

Selvfølgelig. Ellers er checket jo ikke meget værd. *G

Der skal jo også være en del at tage af. Hvis du slår op på danmarks
statistik, kan du læse at der i 2002 blev født 64149 børn. Hvis vi nu går ud
fra at det en en fifty fifty fordeling (det er det ikke ved jeg godt, men
for nemhedens skyld), giver det f.eks 30274,5 drenge om dagen. Delt med
antal dage på et år giver det 87,87 drengefødsler om dagen. Derfor skal der
være en del numre at tage af, da fødsler ikke er ligeligt fordelt på hele
året osv.

/Søren

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 09-07-03 03:24

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> wrote:

> Du er velkommen til at forsøge at gætte mit CPR nummer - jeg gir en
> øl hvis du kan.

Da jeg ikke er helt sikker på, om det var en opfordring til at poste det på
netet, vil jeg ikke skrive det her. Men kan det passe, at summen af de
sidste 4 cifre er 7? Og summen af alle cifre er 31?

Din fødselsdato er på nettet, og ugyldige cpr-numre kan hurtigt fjernes med
et program, og så lader der også til at være en slags gruppering af gyldige
cpr-numre. Og Telmore oplyste gladeligt automatisk navne ud fra cpr-numre.

Fra : Telmore - Frank Rasm~

Dato : 09-07-03 05:02

"Niels Teglsbo" <Niels@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

gyldige
> cpr-numre. Og Telmore oplyste gladeligt automatisk navne ud fra cpr-numre.

Ja, nøjagtigt som ethvert folkeregister kontor i hele landet. Forskellen er
blot
at hos Telmore skal du først betale kr. 199, hos folkeregisteret er det
gratis.

Med venlig hilsen

Frank Rasmussen
Telmore A/S

Fra : Claus E Beyer

Dato : 09-07-03 06:13

> [...]

> blot
> at hos Telmore skal du først betale kr. 199, hos folkeregisteret er det

Nej da. Man får navnet, på det personnummer man indtaster, før at man indtaster
sine dankort-data. Jeg har prøvet at sidde og lege med nogle af de personnumre,
som jeg kan udenad. I princippet kunne jeg bestille et telmoreabonnement til en
disse, men jeg blev jo nok nødt til at betale med mit eget Dankort for at
bestillingen går igennem.

Claus

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-07-03 06:34

Telmore - Frank Rasmussen skrev Onsdag den 9. juli 2003 06:02 i
dk.teknik.telefoni.mobil:

> Ja, nøjagtigt som ethvert folkeregister kontor i hele landet.
> Forskellen er blot
> at hos Telmore skal du først betale kr. 199, hos folkeregisteret er
> det gratis.

Skal vi lave en lille test Frank, du oplyser mig om din fødselsdag, og
så giver jeg dig de sidste 4 ciffer, min IP, og klokkeslæt på hvornår
jeg fandt fram til dit fulde CPR.NR, så kan du selv se i jeres
logfiler at det vitterlig er ved at starte på oprettelse af abonnement
hos jer at jeg fandt fram til de sidste 4 ciffer.

Eller må jeg forslå jer en rettelse til oprettelseprocudyren?
Man indtaster selv navnet, og efter man har indtastet
kontokortoplysningerne, og klikket OK til at pengene trækes, så efter
klikket, men inden i overføre oplysningerne til PBS, så chekker i
CPR.NR, og hvis ikke det passer med det indtastet, så kommer der en
siden op hos brugeren med at det indtastet ikke passer med
oplysningerne i CPRregisteret.

I skal bare lige være opmærksom på at det ikke er alle der brugere
deres fulde navn, f.eks. vil min far næppe bruge hans mellemnavn, og
min mor vil slet ikke gøre det. Så chekket skal være på at det
indtastet skal passe med CPRregisteret som en delstreng.

Ivar Madsen

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 09-07-03 12:32

> [...]

> blot at hos Telmore skal du først betale kr. 199, hos folkeregisteret er det

Nej, problemet er, at man hos Telmore automatisk meget hurtigt gratis kan
slå et meget stort antal cpr-numre op.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-07-03 06:42

Niels Teglsbo skrev Onsdag den 9. juli 2003 04:24 i
dk.teknik.telefoni.mobil:

> Da jeg ikke er helt sikker på, om det var en opfordring til at poste
> det på netet, vil jeg ikke skrive det her. Men kan det passe, at
> summen af de sidste 4 cifre er 7? Og summen af alle cifre er 31?

Nej.
Sidste ciffer er et kontrol ciffer, de 3 før det er et løbenr.
Man ganger hver ciffer med et tal efter des placering, tager den
forenklede tværsummen, og får kontrolcifferet, det skal være ulige for
mænd, og lige for kvinder. Det er flere år siden jeg sidst roede med
et, men sådan jeg husker det, så lidt afvisning kan der godt være.

> [...]
> fjernes med et program, og så lader der også til at være en slags
> gruppering af gyldige cpr-numre. Og Telmore oplyste gladeligt

En engetligt gruppering er der ikke tale om, men da cifferne syv otte
og ny er et løbenummer, og ciffer 10 er et kontrolciffer, så er
afstanden mellem dem ikke så stor.
Ciffer syv angiver også i hvilket århundere vedkommende er født.

Ivar Madsen

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 09-07-03 12:36

> Nej.
> Sidste ciffer er et kontrol ciffer, de 3 før det er et løbenr.

Jeg fandt Henrik Stidsens cpr-nummer ved lidt søgning på nettet og hos
Telmore. Og for hans cpr-nummer gælder, at summen af de sidste 4 cifre er 7
og summen af alle cifre er 31.

Check af kontrolciffer kan laves i fx Ruby sådan her:

   faktorer = [4,3,2,7,6,5,4,3,2,1]
   sum = 0
   0.upto(9){|i|
      sum += faktorer[i] * cprcifre[i]
   }
   ok = sum % 11 == 0

Til yderligere at indsnævre de mulige cpr-numre kan benyttes, at sidste
ciffer er ulige for mænd, samt århundreret, der skal passe med skemaet
nederst på http://cph.ing.dk/konf/root/y2k/attachments/0012-cphp_602.htm

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-07-03 13:27

Niels@fabel.dk (Niels Teglsbo) wrote in

> Da jeg ikke er helt sikker på, om det var en opfordring til at
> poste det på netet, vil jeg ikke skrive det her.

Det var det absolut ikke.

> Men kan det
> passe, at summen af de sidste 4 cifre er 7? Og summen af alle
> cifre er 31?

Det du sendte på mailen var i hvert fald korrekt :/

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-07-03 18:29

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev i en
meddelelse news:6cvlgvofn7a4fm8p2tka8pikm1prqjnp3o@4ax.com...

KLIP

> Sikke da så utroligt nidkære folk er med dette tal. Nu kræver det ikke
> den store hjerne at begynde at gætte sig frem folks CPR numre og fatter
> ikke det hemmelighedshysteri der er om det.

Telmore skal overholde alm. lovgivning (såfremt denne finder anvendelse) som
*alle* andre virksomheder .... der til forskel ikke har en adm.direktør som
skrive på Usenet.

Et gammel ordsprog siger: "Du skal ikke stikke med sten, når du selv bor i
et glashus"....

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Telmore - Frank Rasm~

Dato : 08-07-03 20:20

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3f0aff4e$0$48909$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> skrive på Usenet.
>
> Et gammel ordsprog siger: "Du skal ikke stikke med sten, når du selv bor i

Selvfølgelig skal vi det ! Og det mener vi faktisk også vi gør.

Med venlig hilsen

Frank Rasmussen
Telmore A/S

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-07-03 20:22

"Telmore - Frank Rasmussen" <fr@telmore.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Selvfølgelig skal vi det ! Og det mener vi faktisk også vi gør.

Naturligvis .... og det sidste skal jeg ikke gøre mig klog på, det må andre
afgøre.

PS: Flot artikel i Børsen...for nu noget siden..

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Telmore - Frank Rasm~

Dato : 08-07-03 21:26

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3f0b19d9$0$48887$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
>
> KLIP

> Naturligvis .... og det sidste skal jeg ikke gøre mig klog på, det må

Jeg kan garantere at såfremt nogen påviser det modsatte, vil vi
øjeblikkeligt
rette der hvor det måtte være nødvendigt.

> PS: Flot artikel i Børsen...for nu noget siden..

Tak

Med venlig hilsen

Frank Rasmussen
Telmore A/S

Fra : F.Larsen

Dato : 09-07-03 12:16

> Jeg kan garantere at såfremt nogen påviser det modsatte, vil vi
> øjeblikkeligt
> rette der hvor det måtte være nødvendigt.

Frank, du kan læse hvad datatilsynet mener om den måde at lave CPR opslag i
nedenstående link
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=18549

I forbindelse med digitial signatur havde TDC lavet sin tilmeldning på
precis samme måde som i har og det gav løftede øjnbryn hos datatilsynet og
TDC blev også nød til at lave det om.

Telmores tilmeldningside kan misbruges.

--
Flemming

Fra : Claus E Beyer

Dato : 09-07-03 06:12

> [...]

> som

> Selvfølgelig skal vi det ! Og det mener vi faktisk også vi gør.

Uden at vide det helt specifikt, tvivler jeg meget på at det er lovligt at have
en offentligt tilgængelig tjeneste på nettet, hvor man ud fra personnummeret kan
få folks navn oplyst - det er jo dét I har. I oplyser godt nok ikke adressen,
men den kan man ofte bagefter hente på www.krak.dk el.lign. ud fra navnet.

Claus

Fra : Claus E Beyer

Dato : 09-07-03 17:40

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
kan
> få folks navn oplyst - det er jo dét I har. I oplyser godt nok ikke adressen,

Jeg ser nu at Telmore i dag har ændret siden, således at der nu også skal
indtastes et navn sammen med cpr-nummeret. Der skal være (nogenlunde)
overensstemmelse mellem det cpr-nummer man indtaster og det navn som man
indtaster. Nu kan sitet højst misbruges til at finde folks (ukendte)
mellemnavne, hvis man altså i forvejen kender personens for- og efternavn.

Claus

Fra : Telmore - Frank Rasm~

Dato : 09-07-03 18:37

> [...]
> indtaster. Nu kan sitet højst misbruges til at finde folks (ukendte)
> mellemnavne, hvis man altså i forvejen kender personens for- og efternavn.

Vi prøver at lytte til kritikken. Der er flere ændringer under vejs,
forhåbentlig kan
de medvirke til at fjerne usikkerheden.

Med venlig hilsen

Frank Rasmussen
Telmore A/S

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-07-03 22:19

> Vi prøver at lytte til kritikken. Der er flere ændringer under
> vejs, forhåbentlig kan
> de medvirke til at fjerne usikkerheden.

Tusind tak for det - så slipper i for en klage til datatilsynet fra
mig af :)

Fra : Claus E Beyer

Dato : 10-07-03 05:05

"Telmore - Frank Rasmussen" <fr@telmore.dk> skrev i en meddelelse

> Vi prøver at lytte til kritikken. Der er flere ændringer under vejs,
> forhåbentlig kan
> de medvirke til at fjerne usikkerheden.

Telmore er et fantastisk selskab. Der bliver virkeligt lyttet til kunderne. Nu
har vi både fået HSCSD og GPRS, sidstnævnte endda gratis frem til 30.09.2003. De
varslede priser på GPRS efter 01.10.2003 ser lidt pebrede ud, men mon ikke de
kommer ned på et passende Telmore-niveau inden da?

Jeg ser gerne at Telmore kommer med to former for GPRS-tilbud:

1) uden abonnementsafgift, hvor der kun betales for forbrug.

2) frit forbrug for en fast månedspris, der selvfølgelig bør ligge et godt
stykke under de 350 kr. som en ADSL-forbindelse koster. Kan der mon ikke sælges
frit gprs-forbrug for noget i nærheden af 100-150 kr. per måned?

Claus

Fra : Oros

Dato : 10-07-03 07:12

Claus E Beyer wrote:
> Jeg ser gerne at Telmore kommer med to former for GPRS-tilbud:

Lige en ting...
I de første par dage hvor jeg krigede med at få GPRS til at køre på min
telefon (som ikke understøtter MMS og som derfor ikke blev tilmeldt dette i
første omgang) der prøvede jeg nogle ting i forsøget på at få liv i
GPRS-forbindelsen. En af tingene var at prøve og afmelde det og tilmelde mig
igen. Ved afmelding fik jeg besked om at der ville gå op til 24timer før jeg
var afmeldt. Dette skete dog imidlertidigt aldrig, til dato er jeg endnu
ikke blevet afmeldt (ønsker jeg da heller ikke nu, da det kom til at virke
ved "fake"-tilmelding til MMS) Men så er det jeg studser lidt... Når
gratisperioden er slut - hvad så? Er der så styr på den afmelding, eller
skal alle pr. automatik tilmelde sig igen hvis de ønsker at betale penge for
servicen, det er jo lidt ufedt hvis man pludselig ikke kan afmelde sig igen.
Hvad der er/var galt skal jeg ikke kunne sige, og om det evt. er rettet så
man nu kan afmelde sig ved jeg ikke, men det kunne være rart at det var
fuldt funktionsdygtigt INDEN gratis-perioden udløber med de prissætninger
der ligger for dagens lys pt. så ikke man bliver bonget for noget man ikke
kan afmelde.

mvh
Rasmus Jensen, Ishøj
som i kådhed forsøgte en afmelding 2. eller 3. juli i førstehjælpsforsøget
på GPRS-forbindelsen.

Fra : Esben

Dato : 11-07-03 16:15

LOVEN siger at du IKKE er forpligtet til at oplyse dit cpr nr, det burde
Frank Rasmussen ligge sig bag øret og tage til efterretning og undlade at
kræve af folk, du er kun forpligtet til at oplyse det til en OFFENTLIG
myndighed eks. Politiet , og det er Telmore absolut ikke.
Esben

Fra : Telmore - Frank Rasm~

Dato : 11-07-03 17:27

"Esben" <FJERNES_Esben@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kræve af folk, du er kun forpligtet til at oplyse det til en OFFENTLIG
> myndighed eks. Politiet , og det er Telmore absolut ikke.

Nej, og det står ganske frit om man vil oplyse det. Men idet vi principielt
giver
kunden adgang til kredit, er vi i vores gode ret til at spørge. Brugen af
CPR er
iøvrigt ændret radikalt, der er simpelthen lyttet til mange af kritik
punkterne.

Med venlig hilsen

Frank Rasmussen
Telmore A/S

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-07-03 22:30

Telmore - Frank Rasmussen skrev Fredag den 11. juli 2003 18:27 i
dk.teknik.telefoni.mobil:

> Nej, og det står ganske frit om man vil oplyse det. Men idet vi
> principielt giver
> kunden adgang til kredit, er vi i vores gode ret til at spørge.

Du kan ikke oprette et abonnement, hvis ikke du acceptere at Telmore
gemmer CPR nummeret.

> Brugen af CPR er
> iøvrigt ændret radikalt, der er simpelthen lyttet til mange af kritik
> punkterne.

Det er så korekt.

BTW så oprettede jeg to nummer igår, og fik tastet forkert adresse
(tastefejl i bynavnet) og så på et tidspunkt så kom der så en side med
adresse hvortil Telmore sender SIMkortet, og med samme tastefejl,
tager i det fra CPR.registeret, eller gør i ikke?

Ivar Madsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-03 01:25

> [...]
> så en side med adresse hvortil Telmore sender SIMkortet, og med
> samme tastefejl, tager i det fra CPR.registeret, eller gør i

Det kunne lyde som om de sammenligner den indtastede adresse med den
der står i CPR - og ligner den f.eks. 95% så godtages den indtastede.
Det kan jo være at folk indtaster 45B hvor der står 45 b i CPR -
eller omvendt.

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-07-03 19:08

"Esben" <FJERNES_Esben@mail.tele.dk> wrote in

> [...]
> efterretning og undlade at kræve af folk, du er kun forpligtet
> til at oplyse det til en OFFENTLIG myndighed eks. Politiet , og

Ingen tvinger dig til at blive kunde hos Telmore - det er ganske
frivilligt om du vil oplyse dit CPR nummer til dem.

Fra : Lars Christensen

Dato : 11-07-03 19:20

On Fri, 11 Jul 2003 18:07:54 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<idontwantnospam@hs235.dk> wrote:

>"Esben" <FJERNES_Esben@mail.tele.dk> wrote in

>Ingen tvinger dig til at blive kunde hos Telmore - det er ganske
>frivilligt om du vil oplyse dit CPR nummer til dem.

Kan man overhovedet oprette et mobil abonnement uden at skulle opgive
sit cpr-nr idag? (med undtagelse af rigtige taletidskort)
Jeg ved at hver gang jeg har skullet oprette abonnement hos TDC har de
noteret mit cpr-nr. ned hver gang. Det samme er sket med Sonofon.

Fra : Fedt Mule

Dato : 11-07-03 21:07

On Fri, 11 Jul 2003 20:20:23 +0200, Lars Christensen
<spamtrap@zunzhine.dk> wrote:

> [...]
>Jeg ved at hver gang jeg har skullet oprette abonnement hos TDC har de
>noteret mit cpr-nr. ned hver gang. Det samme er sket med Sonofon.

Jeg synes det er fair, de gør det lige så snart, at de kan give
"kredit"... Hvis vi snakker de "rigtige" taletidskort, som jeg ikke
synes Telmore er, så er det ikke fair... Så jeg er enig med dig!

Fra : F.Larsen

Dato : 12-07-03 20:30

"Fedt Mule" <Fedtmule@hotmail.com> wrote in message

> Jeg synes det er fair, de gør det lige så snart, at de kan give
> "kredit"... Hvis vi snakker de "rigtige" taletidskort, som jeg ikke
> synes Telmore er, så er det ikke fair... Så jeg er enig med dig!

Jeg syntes at det er "unfair" - og totalt urimeligt at private fimaer i den
grad benytter "gode tilbud" til at fravriste forbrugere deres private
oplysninger. Jeg betragter i den forbindelse CPR nummer som en privat
oplysning.

Selv om der er andre end Telmore der ønsker oplyst CPR nummer o.a. behøver
det ikke at være ok. Jeg hæfter mig bla. ved at forbrugerombudsmanden på sin
hjemmeside skriver at det ikke er god markedsføringsskik at gøre accept af
et købstilbud betinget af at man opgiver personlige oplysninger (CPR).
Endvidere anbefaler http://www.forbrugersikkerhed.dk forsigtig omgang med
CPR nummer da der er flere tilfælde på hvordan det kan misbruges.

Jeg har skrevet til Telmore og fået et svar på mine spørgsmål ang.
opbevaring/datasikkerhed og evt brug af de oplysninger man opgiver (herunder
specifikt CPR nummer) ved oprettelse af abonnement, og ifølge svaret så kan
jeg 1) ikke oprette en ny aftale uden at opgive CPR nummer 2) ikke være
sikker på at mine oplysninger ikke udleveres til andre samarbejdspartnere
eller ved overdragelse af aftalen fra telmore til et andet teleselskab
(paragraf i 8 i aftalen). Alt sammen nok til at jeg ikke ønsker at oplyse
mit CPR nummer.

--
Flemming

Fra : Peter

Dato : 12-07-03 21:11

> Jeg syntes at det er "unfair" - og totalt urimeligt at private
> fimaer i den grad benytter "gode tilbud" til at fravriste
> forbrugere deres private oplysninger.

Jeg forstår som sådan godt din modvilje, men når du bruger ordet
"fraviste" virker det nærmest som om, at du tillægger Telmore motiver,
der slet ikke er belæg for. Tror du, at Telmore ønsker at misbruge dit
CPR-nummer?

> Jeg hæfter mig bla. ved at forbrugerombudsmanden på sin
> hjemmeside skriver at det ikke er god markedsføringsskik at gøre
> accept af et købstilbud betinget af at man opgiver personlige
> oplysninger (CPR).

I news:MqZPa.17584$Kb2.912403@news010.worldonline.dk skriver du
ellers, at det er *Forbrugerrådet*, der opfatter det som stridende mod
god markedsføringsskik. Hvilket af dine 2 indlæg er korrekt? Kan du
bringe et direkte link? Findes der nogen retspraksis på området? Det
er jo i sidste ende domstolene og ikke andre, der afgør, hvad der er
god markedsføringsskik.

> Alt sammen nok til at jeg ikke ønsker at oplyse mit CPR nummer.

Det er jo helt dit eget valg. Der er masser af andre teleselskaber at
vælge imellem. Ingen tvinger dig til at være kunde hos Telmore, og
ingen tvinger Telmore til at have dig som kunde.

Fra : KGB

Dato : 10-07-03 10:27

> [...]

> Men samtidigt med kan jeg godt se folkbrokken over at Telmore kræver CPR
> nummer men af hvilken grund?, for at sikre at den der også bestiller

Jammen det er jo blot en dårlig undskyldning. Eller skal vi kalde den god ??
Hvis man kan gå i krig med postulatet om at et andet land er ih og åh så
farligt, uden nogen form for bevisførelse for sin påstand; så kan man vel
også postulere at man skal have et CPR-nr. for at kunne føre sin virksomhed.

Bah !

Fra : Jochke

Dato : 10-07-03 09:01

Telmore - Frank Rasmussen wrote:

> [...]
> arbejder på at gøre så mange af dem som muligtg abb. fri.
> Men det kræver langt
> bedre kontroller, brugen af CPR er en af dem.

Jep...en anden funktion der er ret fed er at man ikke skal ændre sin adresse
når man flytter. Jeg indtastede bare CPR numme rog vupti, så kom min nye
adresse til at stå på min personlige side. Jeg synes det er en god ide at
registrere personer med deres cpr nr.

--
/Jochke
---------------------

Fra : Søren

Dato : 11-07-03 15:15

Det bliver vist bare klaret med et telefonopkald fra min side når jeg skal
flytte her om en måneds tid. Jeg accepterer ikke at Telmore må gemme mit CPR
nummer. Eller's må den gamle adresse jo bare blive stående så lang tid som
jeg har abonnement.

/Søren

Fra : Brian [2610]

Dato : 11-07-03 15:27

Søren wrote:
> Jeg accepterer ikke at Telmore må gemme mit CPR nummer. Eller's må den
gamle adresse > jo bare blive stående så lang tid som jeg har abonnement.

Så er dine dage hos telmore talte... og stort set alle udbydere skal i dag
bruge cpr ved oprettelse af abb.

Fra : Søren

Dato : 11-07-03 15:41

Vi får at se hvad vi får at se. *S

Fra : Telmore - Frank Rasm~

Dato : 11-07-03 17:29

"Brian [2610]" <nospam@REMOVEtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> gamle adresse > jo bare blive stående så lang tid som jeg har abonnement.
>
> Så er dine dage hos telmore talte... og stort set alle udbydere skal i dag
> bruge cpr ved oprettelse af abb.

Brugen er CPR gælder for nye kunder, for gamle er det frivilligt at oplyse.

Med venlig hilsen

Frank Rasmussen
Telmore A/S

Fra : Frank

Dato : 11-07-03 17:45

On Fri, 11 Jul 2003 18:28:38 +0200, "Telmore - Frank Rasmussen"
<fr@telmore.dk> wrote:

>Brugen er CPR gælder for nye kunder, for gamle er det frivilligt at oplyse.

Hvad så når man flytter. CPR nr skal jo oplyses på "den personlige
side" for at adressen ændres ?

Hilsen
Frank W.

Fra : F.Larsen

Dato : 12-07-03 20:38

> Brugen er CPR gælder for nye kunder, for gamle er det frivilligt at
oplyse.

Hvorfor ikke gøre det frivilligt ?

Telmore er i strid med god markedsføringsskik at betinge køb af abonnement
med, at kunden oplyser CPR nummer.

Fra forburgerrådets hjemmeside:
"Det er i strid med god markedsføringsskik, når teleselskaber kræver
personnummer som betingelse for køb af mobiltelefon. Det skriver
Forbrugerrådet til Forbrugerombudsmanden og opfordrer til, at der gribes
ind. " :
http://www.forbrugerraadet.dk/det_mener_vi/breve/alle/mobilkredit/

For at skære det ud i pap:
"personnummeret ikke er en forudsætning for at foretage en kreditvurdering"

--
Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-03 19:46

> [...]
>
> For at skære det ud i pap:
> "personnummeret ikke er en forudsætning for at foretage en

Det du henviser til er køb af mobiltelefon...Det har intet med Telmore at
gøre...

Fra : kit

Dato : 13-07-03 16:07

"Telmore - Frank Rasmussen" <fr@telmore.dk> wrote in message news:<3f0ee5a7$0$13226$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

> Brugen er CPR gælder for nye kunder, for gamle er det frivilligt at oplyse.

Nej, det er jo ikke rigtigt, Frank!

Jeg har haft abo. hos Telmore siden 2001. Jeg har _aldrig_ overtrukket
min "konto". Nu har jeg lige forsøgt at tilmelde mig udlandstelefoni,
og følgende besked kom frem:

"For at tilmelde udlandstelefoni skal du oplyse dit CPR-nr., der gøres
under "Personlige data"!
Efter du har indtastet dit CPR-nr. og trykket "Opdater", skal du vende
tilbage til denne side hvor det vil være muligt at tilmelde
udlandstelefoni."

Hvordan forklarer du det?

Hilsen Kit, (der af princip kraftigt overvejer at skifte tlf.abo!)

Fra : Søren

Dato : 12-08-03 09:14

Nu har Frank har næsten en måned til at komme med et svar på det, så svaret
må vel være at det kan han ikke. Man skal stadigvæk som gammel kunde opgive
ens CPR nummer for at tilmelde sig f.eks udlandstelefoni. Derfor er det som
Frank skrev i sidste post en lodret løgn !.

Han er vist ved at miste grebet om sin egen forretning, eller også lyver han
bevist overfor sine kunder.

/Søren

Fra : Fischer

Dato : 12-08-03 10:09

> [...]
som
> Frank skrev i sidste post en lodret løgn !.

Jeg har ikke helt overblik over denne gamle diskussion, men min oplevelse er
en lidt anden.

Jeg har flere numre hos Telmore. Nogle af dem er med udlandstelefoni.
Da Telmore i sommer havde 200,- kr. extra tilbudet købte jeg et ekstra
nummer. Dette er også blevet meldt til udlandstelefoni pr. 23/6.
Alt sammen uden at Telmore har mit CPR-nummer.

Så måske er det noget forholdsvis nyt de har indført.

Har Kit mon sendt Frank Rasmussen en mail med sit spørgsmål?
Og ved vi om hun har fået et svar?
Jeg synes ikke man kan forvente at få et svar på alle spørgsmål man smider i
en nyhedsgruppe, selv om de er møntet direkte på en person. Hvis jeg i en
periode får travlt med noget andet, og ikke har tid til usenet, så bliver
der kun skimmet og ryddet hurtigt op når jeg vender tilbage.

*Fischer

Fra : Søren

Dato : 12-08-03 10:14

> [...]
> Alt sammen uden at Telmore har mit CPR-nummer.
>
> Så måske er det noget forholdsvis nyt de har indført.

Det blev indført lige omkring 1/7, så du har lige nået det.

Prøv at logge ind på Telmore og vælg "Personlige Data" (som om du skulle
skifte adresse). Det er umuligt uden at angive ens CPR nummer.

/Søren

Fra : Oros

Dato : 12-08-03 10:34

Søren wrote:
> Prøv at logge ind på Telmore og vælg "Personlige Data" (som om du
> skulle skifte adresse). Det er umuligt uden at angive ens CPR nummer.

Så vær ligeglad? Lad være med at ændre adressen, så er det da kun ris til
egen røv for dem med det cpr-nr.? Jeg tror i øvrigt ikke jeg har fået noget
post fra Telmore siden mit simkort for snart læææænge siden. Eller er der
noget jeg overser i den forbindelse?

Ikke at jeg forstår du ikke vil af med det cpr.nr, .... men når man nu skal
være kontrær, så.

--
Rasmus Jensen, Ishøj
Jeg kan mailes på adressen 2 x oros adskilt af @ og endelse på .dk